av guldfisk » 2007-08-07 13:42
Å ena sidan är ljud inte något man ser, så då kunde sakerna gott vara osynliga. Å andra sidan vill man ibland kunna vila blicken på något och det skulle kunna vara ens utrustning eller högtalare om man inte har utsikt, krukväxter, mediespelarvisualisering eller något annat mitt i blickfältet. Det passande synintrycket lär dessutom variera beroende på vilken musik man lyssnar på för stunden. Vidare har andra här nämnt att man kan vilja ha en synlig symbol för sin anläggning eller sitt hifi-/musikintresse.
Själv lutar jag åt att högtalarna rent principiellt borde få synas, eftersom de är de faktiska ljudalstrarna och det folk typiskt tänker på i fråga om hifi. Dock finns det praktiska problem med att de är känsliga för barn, djur och festdeltagare. Utseendemässigt blir det än större problem eftersom högtalare har en typisk volym, struktur (bl.a. element), form och yta som knappast alltid går ihop med den inredningsstil man uppskattar. Min omedelbara fantasi för högtalares tänkbara utformning är något begränsad, men under rådande förutsättningar (betonghyresrätt på begränsad tid och tillgängliga högtalare på en liten budget) väljer jag helst ett par ganska nätta högtalare som får synas, men har ett neutralt utseende*.
Elektroniken får gärna ha ett diskret, välgjort utseende som utstrålar precision, enkelhet och viss elegans. Med fördel göms den i skåp och bör därför vara ganska grund. Den behöver inte ha nuvarande låga, breda form, men det är förstås praktiskt med enhetsmått. Ergonomin är medelviktig, eftersom jag i oftast använder fjärrkontroll. Det skadar inte om samtliga fjärrkontrollknappar också återfinns på huvudenheten, varav en del då bakom en lucka.
Fjärrkontroller är ett riktigt sorgekapitel. Jag tror att tryckkänsliga skärmar i kombination med ett fåtal knappar och hjul (volymreglage!) har potential att realisera lite större frihet i formgivningen av fjärrkontroller. Sonos fjärrkontroll kan ses som en grov prototyp.
---
Det hjälper en hel del om deltagarna i diskussionen om hifiprylars utseende ger en referens till vad för slags inredningsstil man föredrar. Jag vet inte om jag är strikt minimalistisk, men har har en svag lutning bort från plottrighet. Vårt nuvarande lyssningsrum går att beskåda i min medlemstråd (länken "hemsida" nedan). Vi är inte nöjda, men står ut tills vidare (=nästa lägenhet, om några månader).
---
*Specifikt blir det snart ett par högblankvita piP. Då har jag valt med öronen och försökt få en slätstruken, men välgjord yta som passar godtagbart till flera sorters omgivning. Jag är inte så förtjust i formen eller elementens utseende. Antagligen tillverkar jag själv något slags tygfront.
...perspektiv...