bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-02 17:07

Ingvar, tråden går så fort så du missade nog min fråga:
IngOehman skrev:De som testar blint är för det mesta överens om att det är mycket svårt att höra några som helst skillnader på några kablar :(

Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-02 17:16

Harryup skrev:Vet nån hur många som har testat sig hos Randi och missat?

Man måste ha en "high media profile" (kändisskap) typ Uri Geller för att få utmana Randi.

Jag tror jag sagt det tidigare men det måste vara extremt svårt att skapa sig en "high media profile" genom att hävda att man detekterar skillnader på audiokablar. Svensson skulle knappast höja på ögonbrynen och CNN reagerar nog inte heller så jag påstår att det är omöjligt att utmana Randi så länge kravet på "high media profile" existerar men bevisa gärna motsatsen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 17:28

Hur kan man tjäna pengar på att erbjuda pengar till den som kan höra skillnad på högtalarkablar?

Han tar betalt om du missat det.. Och självklart kommer två st liknande kablar med liknande konstruktion osv även bli svåra att urskilja.. Vem har sagt nåt annat? inte jag i alla fall..Har aldrig heller påstått annat..

Men det är ju inte vad jag talar om vid mitt användande av kablar som tweekverktyg för att hitta fram dom små nyanser jag vill ha hörbara..

För övrigt Iö så gäller samma svar för dig. Någon megadebatt kommer jag inte gå in i här med dig heller.. :wink:
Utan lite trevlig ytlig generell smådiskution är vad jag kommer stanna vid..

För att övertala om saker folk ändå har noll int av har jag noll intresse av..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-02 17:46

Mikael2 skrev:

Man måste ha en "high media profile" (kändisskap) typ Uri Geller för att få utmana Randi.
Absolut inte! Alla kan ansöka om att bli testade, men det är mycket få som klarar sig fram till ens det initiala provet, eftersom många inte förstår att det faktiskt krävs att de bevisar att de klarar av det de säger att de klarar av.

Många ger också upp efter att ha misslyckats med att ha formulerat ett testprotokoll som är vetenskapligt acceptabelt. Man kan läsa om alla ansökningar på JREF:s hemsida här.

Hehe, den här är obetalbar:
Dear Mr. Leahy,

Thank you for submitting a JREF Paranormal Challenge application.

Your claim is that you can summon a UFO by paranormal means. We would accept this claim even if you were able to summon a UFO by NON-paranormal means. So, in case you also possess the ability to manifest this phenomenon without depleting your psychic powers, please, feel free to do so.
Senast redigerad av Almen 2007-08-02 17:50, redigerad totalt 2 gånger.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-02 17:46

Mayro skrev:
Men det är ju inte vad jag talar om vid mitt användande av kablar som tweekverktyg för att hitta fram dom små nyanser jag vill ha hörbara..

Dom små nyanserna, är dom nivå-, fas- eller distorsionsrelaterade?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-02 17:51

Almen skrev:
Mikael2 skrev:

Absolut inte! Alla kan ansöka om att bli testade, men det är mycket få som klarar sig fram till ens det initala provet, eftersom många inte förstår att det faktiskt krävs att de bevisar att de klarar av det de säger att de klarar av.

Ansöka kanske alla kan men regel 12 sållar ju bort dom flesta från en riktig utmaning...

12. This offer is not open to any and all persons. Before being considered as an applicant, the person applying must satisfy two conditions: First, he/she must have a “media presence,” which means having been published, written about, or known to the media in regard to his/her claimed abilities or powers. This can be established by producing articles, videos, books, or other published material that specifically addresses the person’s abilities. Second, he/she must produce at least one signed document from an academic who has witnessed the powers or abilities of the person, and will validate that these powers or abilities have been verified.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 17:51

paa skrev:
Mayro skrev:

Dom små nyanserna, är dom nivå-, fas- eller distorsionsrelaterade?

Utan att kunna den tekniska biten så skulle man kunna tänka sig det kan vara nån typ av dist man vill få bort ifrån den ena kabeln mot den andra..

Men OBS! jag säger INTE det är så. men det är ändå lite åt det hållet fast i små små nyanser och inte solklar dist man talar om..Svårt att förklara som sagt via ord med mäniskor som varken känner mig och vad jag anser vara typ "nivå" eller "nyans".. Och då motagande läsarens detsamma som för mig är totalt okänt.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 17:53

12. This offer is not open to any and all persons. Before being considered as an applicant, the person applying must satisfy two conditions: First, he/she must have a “media presence,” which means having been published, written about, or known to the media in regard to his/her claimed abilities or powers. This can be established by producing articles, videos, books, or other published material that specifically addresses the person’s abilities. Second, he/she must produce at least one signed document from an academic who has witnessed the powers or abilities of the person, and will validate that these powers or abilities have been verified.

Jag platsar garanterat in i alla fall. till o med då jag var i danmark sa en snubbe man besökte att "dig känner jag igen".. Så man är ju global ända bort till Köpenhamn i alla fall. :lol: . Sedan var det stålarna samt resekost osv för att lyssna på en redan från start dödsdömd test... :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-02 18:04

Mikael2 skrev:Ansöka kanske alla kan men regel 12 sållar ju bort dom flesta från en riktig utmaning...
Ah, du har rätt. Hade inte koll på det - reglerna ändrades rätt nyligen, möjligt att det är tillagt.

Jag tror inte att det skulle vara så svårt att hamna i tidningen om man visade att man kunde höra skillnad och det inte gick att förklara med fysik och akustik. "Fysiker förbluffade - oförklarlig förmåga!"

Det finns ju redan undersökt hur stora skillnader i nivåskillnad vi människor klarar av att detektera, det tillsammans med att uppmätning av en kabel är enkel att göra borde borga för en klockren utmaning. "...having been published, written about, or known to the media in regard to his/her claimed abilities or powers" är ju inget orimligt krav.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-02 18:05

Mayro skrev:
Hur kan man tjäna pengar på att erbjuda pengar till den som kan höra skillnad på högtalarkablar?
Han tar betalt om du missat det..
Va? Antingen har jag missat något fundamentalt eller så svamlar du. Kan du visa var det står?

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-02 18:29

Almen skrev:
Mikael2 skrev:Ansöka kanske alla kan men regel 12 sållar ju bort dom flesta från en riktig utmaning...
Ah, du har rätt. Hade inte koll på det - reglerna ändrades rätt nyligen, möjligt att det är tillagt.

Jag tror inte att det skulle vara så svårt att hamna i tidningen om man visade att man kunde höra skillnad och det inte gick att förklara med fysik och akustik. "Fysiker förbluffade - oförklarlig förmåga!"

Det finns ju redan undersökt hur stora skillnader i nivåskillnad vi människor klarar av att detektera, det tillsammans med att uppmätning av en kabel är enkel att göra borde borga för en klockren utmaning. "...having been published, written about, or known to the media in regard to his/her claimed abilities or powers" är ju inget orimligt krav.

Nej kanske inte. IÖ skrev längre upp i tråden

En sak till kärver han också - att inga mätmässiga skillnader över en viss gräns föreligger, för ingen förnekar väl att det finns gränser för vad som är hörbart. En km 0,1 mm^2-kabel hör ju alla.

Det är ovan som är intressant tycker jag. Vet någon exakt vad Randi har för gränser på mätmässig skillnad som får föreligga? Om vissa hör skillnad på 1 km kabel så lär väl nån höra på 500m osv men var exakt drar Randi gränsen för paranormalt när det gäller detta? Jag antar att Randi måste sätta upp en gräns vid varje testtillfälle om det gäller t ex audiokablar eller hur kan det gå till? Hur sätter han oddsen? :wink:

Man vill ju ha det klart för sig innan man publicerar boken om skillnader mellan 1 meter och 1 kilometer ht-kabel. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-02 18:32

Paa skrev:Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?

Quotar så inte IÖ hinner med att försumma denna oerhört viktiga fråga.

Denna vill vi ha svar på!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-02 18:35

Mikael2 skrev:Vet någon exakt vad Randi har för gränser på mätmässig skillnad som får föreligga?
Det är helt upp till den som vill bli testad att specificera detta (inklusive ett testprotokoll), och sedan får JREF avgöra om det kan anses paranormalt, och om testprotokollet kan anses uppfylla krav på vetenskaplighet.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-02 18:40

Jag kan tänka mig att bidra till eventuella omkostnader om du bevisar att du kan höra skillnad mellan vanliga och "hifi-" säkringar i proppskåpet mayro.

Å andra sidan känner jag mig helt lugn, för jag tror inte du kommer att våga.

Vad sägs, någon mer som vill vara med och sala så att mayro kan slå hifivärlden med häpnad?

En annan grej är ju chippen som knoll å tott på eufånia "blindtestade". Dom borde kunna platsa i utmaningen.

Å jorma har ju hävdat att det är hörbar skillnad, till det sämre, om man lägger på ytterligare dielektrika på hans kablar av exvis kosmetiska skäl. Lär ju platsa. Dessutom har han ju synts i media.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-02 18:40

Jag var tvugen att bara för skojs skull iaf gör en öppen test på signalkabelsidan och utfaller va laktitssnöre mot OAD elementa. Skillnaderna direkt är oerhört svåra att detektera men det små förbättringar i diskantområdet och lite aningen högre basnivå på PAD. Om det är totalt bättre är för tidigt att säga men det känns som om det går att hitta olikaheter om än de är små. Mindre än jag önskar de vore. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-02 18:45

meanmachine skrev:
Paa skrev:Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?

Quotar så inte IÖ hinner med att försumma denna oerhört viktiga fråga.

Denna vill vi ha svar på!

Sök, och i skolen finna. Ledtrådar; medräknat i filtret och, om jag inte minns fel; lämpliga egenskaper för att klara vibrationerna i högtalaren.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-02 18:53

Almen skrev:
Mikael2 skrev:Vet någon exakt vad Randi har för gränser på mätmässig skillnad som får föreligga?
Det är helt upp till den som vill bli testad att specificera detta (inklusive ett testprotokoll), och sedan får JREF avgöra om det kan anses paranormalt, och om testprotokollet kan anses uppfylla krav på vetenskaplighet.

Ja men då blir det ju ett moment 22. Krav ett är att jag blir publicerad och så fort jag publicerar min bok så bevisar jag ju att det går och därmed skärper Randi gränserna för vad som är paranormalt :wink:

Nej seriöst så undrar jag lite också hur han eliminerar ren tur som kan bli fallet med JA/NEJ-frågor. Vilka odds han sätter i t ex skillnad på kablar. Hur många rätt ska man ha? Större eller mindre odds än 7 rätt på lotto?

edit PS.

Hur många rätta Ja/Nej i följd motsvarar förresten oddset att få 7 rätt på en lottorad? :oops:
Senast redigerad av Mikael2 2007-08-02 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 18:57

Jag kan tänka mig att bidra till eventuella omkostnader om du bevisar att du kan höra skillnad mellan vanliga och "hifi-" säkringar i proppskåpet mayro.

varför i hela friden skulle jag ha något att bevisa för dig. Dessutom har detta redan "bevisats" .

Sedan din nedlåtande stil skall jag inte komentera eftersom det endast gör att jag blir modererad av partiska moderatorer..

men du tillhör inte den mest brigta skaran här heller så man bryr sig inte direkt kan tilläggas.. :lol:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-02 18:58

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:Dessutom..tror du alla puristbolag som släpper välljudande skivor kör med hundratals meter av olämplig kabel på inspelningssidan? Hur N'sync och Enrique Iglesias produceras har väl inte så där megastort intresse för en audiofil..?

Trams enligt mig. Vi hade nyss en som jobbar i studio och räkna upp att nästan 1000 meter hinner musiken gå genom billiga kablar innan det är på plattan. Sorry, du har inga som helst bevis för dina påstående. Hur skulle det vara om du drog till Randi och fixa detta, eftersom du verkar ha något som ingen annan har.

Fy vilken trist attiyd du har.. fortfarande.

Du kan få komma hem till mig.. jag har en professionell hemmastudio (proffesionell till kvalitet på pryttlar dvs. jag själv är knapt värd att kallas amatör.. men är en glad sådan :) ) där jag kan göra välljudande tagningar där musiken endast passerar två meter mikrofonkabel av god kvalitet... för att där efter omvandlas till den digitala världen. Efter Neutrikkontakterna går signalen ett par centimeter på kretskortet till mikrofonförstärkare och till DA krets, inga kablar i audiointerfejset.

1000 meter... lär dig lite om det du pratar om. Det är ok att ta ton om man har kött på benen men det har inte du. Med din okunskap skulle jag iakta en något mer ödmjuk ton. Jag utgår ifrån att du är helt ovetandes om entusiastbolag som Dorian, Opus3 m.m.

Polarn har skrivit/producerat/sålt radio jinglar och hans signaler i hans studio brukar passera lite mer än mina.. kanske fem meter.

Jag har inte något som ingen annan har. De skillnader som jag hör på adioapparatur brukar andra också höra dock brukar det behövas lite hjälp.. dvs. att jag pekar på vad man ska lyssna efter. Har nog aldrig vart med om att någon inte hör det jag hör då.

Vad gäller Randi så framgår det i tråden (som jag vetat sen länge genom diskussion med jänkare m.m.) att man förmodligen inte har något att hämta där, annars hade jag naturligtvis släpat med mig min anläggning dit och flugit hem rik. Nu har jag förvisso inte en identisk anläggning som jag hade sist jag jämförde kablar men den kan lätt realiseras igen.

Tramset står du för Subjektivisten!

/Peter

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 19:00

meanmachine skrev:Jag var tvugen att bara för skojs skull iaf gör en öppen test på signalkabelsidan och utfaller va laktitssnöre mot OAD elementa. Skillnaderna direkt är oerhört svåra att detektera men det små förbättringar i diskantområdet och lite aningen högre basnivå på PAD. Om det är totalt bättre är för tidigt att säga men det känns som om det går att hitta olikaheter om än de är små. Mindre än jag önskar de vore. :)

Pad elementa ÄR väl en "vanlig" kabel MM.. Sedan att den kostar ett antal tusen kr är en annan sak det..det är andra kostnader som utgörs av den snyggare förpackade elementan..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-02 19:07

Mikael2 skrev:Nej seriöst så undrar jag lite också hur han eliminerar ren tur som kan bli fallet med JA/NEJ-frågor. Vilka odds han sätter i t ex skillnad på kablar.
Tjaa, jag antar att man vill hamna på minst 95% konfidens.

Såg någonstans att till exempel 16 av 20 var OK, vad nu det blir.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-02 19:12

Almen skrev:
Mikael2 skrev:Nej seriöst så undrar jag lite också hur han eliminerar ren tur som kan bli fallet med JA/NEJ-frågor. Vilka odds han sätter i t ex skillnad på kablar.
Tjaa, jag antar att man vill hamna på minst 95% konfidens.

Såg någonstans att till exempel 16 av 20 var OK, vad nu det blir.

Jag la till en fråga i mitt inlägg ovan som du eller kanske nån annan kan svara på så jag får lite grepp om hur (o)möjligt det kan vara:

Hur många rätta Ja/Nej i följd motsvarar oddset att få 7 rätt på en lottorad?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-02 19:16

Martin skrev:dwain1: Jag tror de flesta har svårt att ta till sig sånt där att insinuationer om att man är döv mm. Det faller på sin egen orimlighet om man börjar få kläm på hur det här med hörseln funkar att det inte är något speciellt med själva hörseln som gör att vissa upplever stora skillnader mellan kablar.

Många har tex gått från att uppleva stora skillnader mellan kablar till att inse att de misstagit sig, de har helt enkelt lyssnat på ett annat sätt innan. Andra har kanske gått andra vägen. Det är inte hörselförmågan det hänger på utan det sitter i inställningen till lyssning helt uppenbart, det tror jag alla inser oavsett åsikt/inställning.

Njaa Martin! Det finns skillnader(som man skulle kunna kalla relativt stora) i både hur vi hör och hur vi lyssnar.

Det har också framgått av omfattande studier att hjärnan förändras efter lång tids medveten lyssning.. "träning".

Precis som övriga celler och organ så är hörselorganet med dess nervstammar, kärl och tillkopplade neuroner och synapser dynamiska och inte statiska. Då menar jag såklart inte dynamiska med avseende på "dynamik" utan över tiden rent fysiologiskt.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-02 19:22

Angående chansen att gissa rätt (utan att veta vad man faktiskt.se hör) på Randis test så vill jag minnas att det är närapå omöjligt. Typ om att vinna på lotto, ja.

Finns ett gäng nejsägare i staterna som hävdar att även slutsteg låter likadant så länge som dom mäter rakt från 20Hz-20k och ligger på under 0.1%THD (eller var det 0.01%?) och att man kan kamma hem Randis miljoner om man hör skillnad på slutsteg under dessa förutsätningar..

Jag har mig veterligen aldrig haft ett steg hemma som mäter över 0.02%THD och som inte varit linjära mellan 20Hz-20k och de har alla låtit olika.

Kanske man kan kamma hem potten två ggr om man kör ett kabeltest och ett slustegstest hos Randi? :) Då har man verkligen ekonomin tryggad.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-02 19:44

Mikael2 skrev:Hur många rätta Ja/Nej i följd motsvarar oddset att få 7 rätt på en lottorad?
Tjaa, hur var det man gjorde nu igen? :oops:

35 nummer är det, va? Första numret är 1/35 sannolikhet, andra är 1/34, och så vidare ned till 1/29. Hmm, i täljaren...

Jag tror så här: (1*2*3*4*5*6*7)/(35*34*33*32*31*30*29) = 1/6724520, alltså en chans på 6 724 520.

Sannolikheten att svara rätt på en ja/nej-fråga är 1/2, två är 1/4, och så vidare. 1/6 724 520 = (1/2)^n ger n = ln(6 724 520)/ln2, va?

google ger n = 22.7, alltså måste man gissa rätt 23 gånger i rad. Rimligt? Jag har säkert räknat helt fel. :D

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-02 19:47

Almen skrev:
Mikael2 skrev:Hur många rätta Ja/Nej i följd motsvarar oddset att få 7 rätt på en lottorad?
Tjaa, hur var det man gjorde nu igen? :oops:

35 nummer är det, va? Första numret är 1/35 sannolikhet, andra är 1/34, och så vidare ned till 1/29. Hmm, i täljaren...

Jag tror så här: (1*2*3*4*5*6*7)/(35*34*33*32*31*30*29) = 1/6724520, alltså en chans på 6 724 520.

Sannolikheten att svara rätt på en ja/nej-fråga är 1/2, två är 1/4, och så vidare. 1/6 724 520 = (1/2)^n ger n = ln(6 724 520)/ln2, va?

google ger n = 22.7, alltså måste man gissa rätt 23 gånger i rad. Rimligt? Jag har säkert räknat helt fel. :D

Jag är helt borta på detta så du kanske har rätt men jag trodde det skulle vara betydligt fler än 23 i rad :oops:

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-08-02 19:52

Piotr skrev
[quote]1000 meter... lär dig lite om det du pratar om. Det är ok att ta ton om man har kött på benen men det har inte du. Med din okunskap skulle jag iakta en något mer ödmjuk ton. Jag utgår ifrån att du är helt ovetandes om entusiastbolag som Dorian, Opus3 m.m. [/quote]

[quote]Mitt namn är Mattias och jag är snart...hmmm...ja 33 år står det på leget. . Bor 1 mil utanför karlstad och bott där större delen av mitt liv. Jobbar skift inom pappersindustrien på lab. Så det blir massa tester och mätningar varje dag

Min två stora intressen är musik och film. Det är vad jag lever för. Började vid 8 år ålder när farsan kom hem med en beg VHS video för 4000 kr. Jag blev helt .....................

..[color=blue]har förkortat lite[/color].................

Skivspelare: VPI HW-19 Mk4Arm: Rega RB-250 (moddad)
Pickup: Ortofon OM-40
Riaa: På väg
Förstärkare: Tube Technology Synergy
Kassettdeck: onkyo TA-207
CD/DVD: Panasonic RP-82 (ny CD/DVD till hösten, till 95% Pioneer 668)
Högtalare: Sony SS-M9
Annars så är väl det största som hänt att jag successivt gått från vara en "subjektivist" till en "objektivist". Knappast så konstigt med tanke på mitt jobb och att jag alltid haft en förkärlek till logik och vetenskap.
Annars köper jag så mycket skivor och filmer jag kan och går på spelningar så ofta jag kan också.
[/quote]
Saxat från medlemspresentationen på HF strax innan han blev semestrad efter ha anklagat allla (nästan alla) inom Hi-Fi vara mutkolvar och diverse annat. Verkar vara ute efter lite rabatter från en viss ingenjör vid nästa högtalarköp som tack för marknadasföringen (kan jag då följdrikligen påstå)..................
Verkar väl vara insatt inom elektronik och kablar..............

On Topic
Jag har hört skillnad på en anläggning från den ena dagen till den andra och när jag frågade så var det just högtalarkablarna som var utbytta. De två olika kalarna var dyrkablar båda två så hörde jag fel eller........ :idea:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 19:56

Almen skrev:google ger n = 22.7, alltså måste man gissa rätt 23 gånger i rad. Rimligt? Jag har säkert räknat helt fel. :D

Nejdå, det verkar stämma:

0.5**22 = 1 / 4 194 304
0.5**23 = 1 / 8 388 608
... tycker jag!

Per

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-02 20:22

Okej 23 i rad låter ju inte så farligt svårt, ska nog börja spela lotto igen 8)

Men 23 i rad kanske inte är helt onormalt då det trots allt händer att folk vinner till det oddset så var tror ni gränsen går för paranormalt? 25 30 35 40 i rad?

Sen förbättras väl oddsen då 2 kablar inte är helt identiska utan en liten chans finns väl att skillnad kan detekteras kanske 1-2 gånger av 10?

Det bör väl tas i beaktande för att oddsen inte ska tippa över i spelarens favör (jämfört lotto då)?

Med så stora pengar på spel så skulle det vara intressant att höra Randis krav.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-02 20:28

Mikael2 skrev:Okej 23 i rad låter ju inte så farligt svårt
Nä, men om man uttrycker det som "en chans på 8 388 608", så...

ska nog börja spela lotto igen
Lycka till! :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi