Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-03 16:45

perstromgren skrev:
Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,

Jo, och det är precis vad Peter vill bevisa att han kan.

nja, säger han verkligen det.
Piotr skriver ju att det en enligt gängse vetenskap skall dessa värden inte kunna vara detekterbara hörbart.

Säger ju inte att dom skall vara lika.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 16:52

Harryup skrev:
perstromgren skrev:
Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,

Jo, och det är precis vad Peter vill bevisa att han kan.

nja, säger han verkligen det.
Piotr skriver ju att det en enligt gängse vetenskap skall dessa värden inte kunna vara detekterbara hörbart.

Säger ju inte att dom skall vara lika.
Nja, han skriver ju
Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.
Det tolkar jag som att man utgår ifrån något som anses vederhäftigt bevisat, typ "människans hörsel kan inte detektera nivåskillnader mindre än 0.0X dB", antagligen specat med bandbredd också. Borde inte ett pulssvar vara juste att jämföra också?

Sedan mäter man upp kablarna, och är det då inte större skillnader än ovanstående, så anser man att det inte borde gå att höra skillnad, vilket Piotr vill visa att han kan.

Sedan får man ju även, som nämnts, gardera sig för konstigheter i kringutrustningen.

PS Om det inte är detekterbart hörbart så är det ju inte hörbart, och då kan ju inte ens Piotr höra det. ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-03 16:56

Almen skrev:PS Om det inte är detekterbart hörbart så är det ju inte hörbart, och då kan ju inte ens Piotr höra det. ;)

Förvisso inte men vi vet inte vilka krafter som är med Piotr.
Men den underförstådda meningen är väl att han kan höra skillnader som andra inte kan?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 17:16

Harryup skrev:den underförstådda meningen är väl att han kan höra skillnader som andra inte kan?
Nej, så ser inte jag på det. Jag tror inte Piotr anser att han sitter inne med någon extremt känslig hörsel. Han skriver ju "När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. "

Det låter ju faktiskt mycket roligare än ett meningslöst blindtest! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 18:14

Jag besitter naturligtvis inte någon speciell förmåga. :) Jag har nog bättre hörsel än medelsvensson dock. Min öronläkare är impad iaf. och han vet ju också om att träning utvecklar hörseln och hjärnan.

Som sagt de skillnader som jag brukar höra brukar jag kunna få andra att höra också om jag bara berättar vad man ska fokusera på. Denna förmåga att zooma in på delar av ett musikalisk skeende är väääldigt varierande.. precis som taktsinne och mycket annat.

Jag brukar dock ofta höra högfrekventa pip från apparater i fastigheter m.m. som andra inte hör eller har svårt att höra.

Hör i lurar från 17Hz upp till 22kHz eller så på stark volym. Vid ett hörseltest så hade jag ca 10dB bättre hörsel än referensnivån. Vid ett annat närmare det normala dvs. genomsnittet för en 18 årig amerikansk beväring. Så, fullgod hörsel utan tecken på åldrande, ett intresse samt en förmåga att fokusera kanske man kan säga att jag har.

Tanken är naturligtvis att kablarnas skillnadspåverkan på frekvensgång inte skall vara så stor så man kan säga att skillnaden som hörs kan tillskrivas denna. Visar det sig att det skulle vara så så faller testet naturligtvis. Exakt vilken nivåskillnad som skall tolereras får man väl diskutera om. Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika.. :)

Vidare så faller ju testet om den som antar utmaningen anser sig villja kontrollera och utesluta eventuell sekundär påverkan (som IÖ var inne på) på slusteg.. jag har som sagt aldrig hävdat att jag vet vad skillnaderna vi hört beror på. Det jag hävdat är att med korta längder på 1-2 meter så har hörbara skillnader detekterats och detta har jag fått uppkört där solen aldrig skiner många gånger.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 18:21

Piotr skrev:Jag besitter naturligtvis inte någon speciell förmåga. :) ---
Som sagt de skillnader som jag brukar höra brukar jag kunna få andra att höra också om jag bara berättar vad man ska fokusera på. Denna förmåga att zooma in på delar av ett musikalisk skeende är väääldigt varierande.. precis som taktsinne och mycket annat.
---
/Peter
Du har förmodligen bättre grundhörsel än jag, men det där att man kan utveckla hörseln och lära sig lyssna efter saker håller jag helt med om. Just därför vore det intressant med en genomgång av dig.
Vidare så faller ju testet om den som antar utmaningen anser sig villja kontrollera och utesluta eventuell sekundär påverkan (som IÖ var inne på) på slusteg.. jag har som sagt aldrig hävdat att jag vet vad skillnaderna vi hört beror på.
Men där faller definitivt eventuell vilja att satsa pengar. Det kan ju vara så att till exempel skillnaden i kablarnas kapacitans är under hörbarhetsgränsen rent teoretiskt, men att den lilla skillnaden får slutsteget att bete sig annorlunda. Sådant kan man ju aldrig gardera sig emot.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 18:41

Men där faller definitivt eventuell vilja att satsa pengar. Det kan ju vara så att till exempel skillnaden i kablarnas kapacitans är under hörbarhetsgränsen rent teoretiskt, men att den lilla skillnaden får slutsteget att bete sig annorlunda. Sådant kan man ju aldrig gardera sig emot.

Så är det nog Almen! :) Alltså det kan vara förklaringen men det är inte säkert.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 18:47

Du har förmodligen bättre grundhörsel än jag, men det där att man kan utveckla hörseln och lära sig lyssna efter saker håller jag helt med om. Just därför vore det intressant med en genomgång av dig.

Får se om jag får ordning i stugan snart så kanske man kan ta en hififest! :)

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 18:53

Piotr skrev: Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika.. :)

Gör dom? Då behöver vi ju inte testa, då går det lika bra att mäta. Jag trodde det var det vi ville pröva!

Då faller också möjligheten att hämta pengar hos James Randi.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 19:01

perstromgren skrev:
Piotr skrev: Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika.. :)

Gör dom? Då behöver vi ju inte testa, då går det lika bra att mäta. Jag trodde det var det vi ville pröva!

Ja allstå vad jag menar är att om det finns en hörbar skillnad så måste det ju vara någonting som skiljer kablarna åt, frågan är ju då hur man skall mäta och med vilken precision osv.

Att supra ply och Auidoquest tex. mäter olika finns det väl ingen som betvivlar men ändå har jag fått höra att jag halucinerat när jag hört skillnad på snuttar om 1-2 meter som växlats.

Jag tror inte på det övernaturliga eller oförklarliga när det gäller audio. Ger inte ett jota för dyrkabelmarknaden heller. Vill bara vara tydlig med det. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 19:03

Precis vad jag sagt i flera år men ändå får man det kastat i fejset när man pratar om kablar och dess påverkan. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 19:20

Piotr skrev:Får se om jag får ordning i stugan snart så kanske man kan ta en hififest! :)

/Peter
Jaa, hififest! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 21:06

piotr. I denna tråden måste jag lyfta på hatten för dig. Du verkar ha en mycket jordnära bra syn på detta med kablar och hifi.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 23:23

Tack Mayro! :)

/Peter

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-08-03 23:52

Piotr skrev:
jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !

Mvh/Janne

Alla dom kraven... que? Klart som mineralvatten att det är ett blindtest.. vad är det du inte förstår? Läs igen, tänk och återkom!

/Peter

Jo, tex att du själv skall välja kablar ! Då kan du ju avsiktligt välja två kablar som verkligen har olika karaktär !

Mvh/Janne

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-08-03 23:55

Dessutom så är det väl ingen på detta forum som är så otroligt korkad (och rik) så att denne har lust att spela bort 100.000 kr om du nu skulle råka träffa rätt...

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 23:56

jannemannen skrev:
Piotr skrev:
jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !

Mvh/Janne

Alla dom kraven... que? Klart som mineralvatten att det är ett blindtest.. vad är det du inte förstår? Läs igen, tänk och återkom!

/Peter

Jo, tex att du själv skall välja kablar ! Då kan du ju avsiktligt välja två kablar som verkligen har olika karaktär !

Mvh/Janne

Jamen för tusan det är ju precis det som det hela handlar om.. :)

Två kablar som mäter helt identiskt på alla vis och är konstruerade på samma vis och har samma ljudmässiga karaktär kan ju inte skiljas från varandra.. mission impossible!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 23:58

jannemannen skrev:Dessutom så är det väl ingen på detta forum som är så otroligt korkad (och rik) så att denne har lust att spela bort 100.000 kr om du nu skulle råka träffa rätt...

Mvh/Janne

Råka träffa rätt på 8 av 10... okej!

Men då anser du uppenbarligen att jag är korkad? :)

/Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-04 00:00

hade jag inte hållt med piotr hade jag kanske kunnat tänka mig ställa upp

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-04 01:58

Jag måste ju också hålla med Piotr, men konsterar samtidigt att det också betyder att det föreslagna blindtestet innehåller ett riskmoment som gör det ointressant för alla som är räligt nyfikna, men också att det är ett ett prov utan värde. :(

Denna tråd har ju helt enkelt kommit att handla om något som nog alla är överens om, och inte alls den intressanta frågan - nämligen om det går att skilja kablar trots att de (studerat med några basala mätningar) ser så lika varandra ut att det (enligt somliga) finns skäl att tro att det inte skulle gå.

Pengarna, eller rättare sagt upplägget där utmanaren måste lägga pengar på bordet tillsammans med den svaga signifikansen föreslagen, gör det som skulle ha kunnat vara en intressant studie, till trist gambling. :(

Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:

1. Att han har förtroende för sina upplevelser.

2. Att det dock är svagt, eftersom han behöver mota utmanare genom att ge dåliga odds.

3. Att det är Randis test som är det intressanta. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-04 10:46

Det är märkligt med kablar. I trådar av den här typen är nästan alla överens om att det går att höra skillnad på kablar som mäter lite olika. Gissar att mätskillnader finns på någon punkt mellan de flesta kabeltillverkare.

Skriver jag i en annan tråd att jag föredrar Audioquest(eller vadsomhelst) framför EKK i mitt system så säger många att det inte är nån skillnad på kablar och kräver att jag ringer Randi och inkasserar kulorna. Alternativt så påstås att den dyrare kabeln färgar vilket betyder att samtliga system skule vara anpassade efter just egenskaperna i EKK :? 8O

Hur ligger det till då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 11:00

Mikael2 skrev:Det är märkligt med kablar. I trådar av den här typen är nästan alla överens om att det går att höra skillnad på kablar som mäter lite olika. Gissar att mätskillnader finns på någon punkt mellan de flesta kabeltillverkare.

Skriver jag i en annan tråd att jag föredrar Audioquest(eller vadsomhelst) framför EKK i mitt system så säger många att det inte är nån skillnad på kablar och kräver att jag ringer Randi och inkasserar kulorna. Alternativt så påstås att den dyrare kabeln färgar vilket betyder att samtliga system skule vara anpassade efter just egenskaperna i EKK :? 8O

Hur ligger det till då?

:lol: :lol: :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Inläggav rhenrics » 2007-08-04 14:43

Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.

Om du vill gambla med pengar, varför inte ta Randis utmaning istället? Mer pengar och du riskerar inte att förlora några själv.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-04 16:09

IngOehman skrev:Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:

1. Att han har förtroende för sina upplevelser.

2. Att det dock är svagt, eftersom han behöver mota utmanare genom att ge dåliga odds.

3. Att det är Randis test som är det intressanta.

Kom igen nu! 100 000 på bordet säger att det är skillnad på kablar.

Någon borde väl kunna ta ut ett extra lån på huset. Om det är som att det INTE finns skillnader som är hörbara så skulle jag säga att kabel-belackarna har fått justa odds av Piotr. Så bra odds undrar jag om det finns i någon sparform förutom obligationer - och då får man inte den förräntningen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 21:10

som sagt.. Snacka går ju, snacka bort går lika bra. :lol: .

Asså alvarligt talat Detta är fånigt.. :roll:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-04 22:04

Blir bevisningen starkare med 100 lakan än om man bara satsade tusen spänn? Skillnaden som jag ser det är ju bara att ingen ställer upp och att folk med mindre medel eller som bara är mindre spel-fjolliga
inte kan delta ens om dom ville. Om jag hade mer tid kunde jag erbjuda samma test men med förbehållet att den som har fel lagar käket och plockar fram några öl.

Är inte 100 000kr lite larvigt och o-faktiskt aktigt?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 22:31

äsch då. Alla tvärsäkra som utalar sig jämt o städigt riskerar ju inget utan kan ju bara vinna.. Så stålarna är ju enligt vad jag förstår redan på den som sätter emots bankonto..

:wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-04 22:39

matereo skrev:Är inte 100 000kr lite larvigt och o-faktiskt aktigt?

Nä, det är ett bra sett att slippa göra testen. Särskilt när han bara behöver klara 8 av 10, vilket är alldelse för lätt att slumpa in.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-04 22:45

Den här tråden får mig att tänka: "Alla hifi-intresserade borde genomgå noggranna hörseltest och avsätta en budget för hifi baserat på resultatet."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-04 23:52

phloam skrev:Den här tråden får mig att tänka: "Alla hifi-intresserade borde genomgå noggranna hörseltest och avsätta en budget för hifi baserat på resultatet."

Eller kanske en test i elektroteknik och psykoakustik och avsätta en buget efter resultatet? Det skulle ju ha den fördelen att man troligen skulle få samma resultat på testet dagar i rad, vilket inte är säkert att man får vid vid hörseltest gjort vid 2 olika tillfällen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi