Jag besitter naturligtvis inte någon speciell förmåga.

Jag har nog bättre hörsel än medelsvensson dock. Min öronläkare är impad iaf. och han vet ju också om att träning utvecklar hörseln och hjärnan.
Som sagt de skillnader som jag brukar höra brukar jag kunna få andra att höra också om jag bara berättar vad man ska fokusera på. Denna förmåga att zooma in på delar av ett musikalisk skeende är väääldigt varierande.. precis som taktsinne och mycket annat.
Jag brukar dock ofta höra högfrekventa pip från apparater i fastigheter m.m. som andra inte hör eller har svårt att höra.
Hör i lurar från 17Hz upp till 22kHz eller så på stark volym. Vid ett hörseltest så hade jag ca 10dB bättre hörsel än referensnivån. Vid ett annat närmare det normala dvs. genomsnittet för en 18 årig amerikansk beväring. Så, fullgod hörsel utan tecken på åldrande, ett intresse samt en förmåga att fokusera kanske man kan säga att jag har.
Tanken är naturligtvis att kablarnas skillnadspåverkan på frekvensgång inte skall vara så stor så man kan säga att skillnaden som hörs kan tillskrivas denna. Visar det sig att det skulle vara så så faller testet naturligtvis. Exakt vilken nivåskillnad som skall tolereras får man väl diskutera om. Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika..
Vidare så faller ju testet om den som antar utmaningen anser sig villja kontrollera och utesluta eventuell sekundär påverkan (som IÖ var inne på) på slusteg.. jag har som sagt aldrig hävdat att jag vet vad skillnaderna vi hört beror på. Det jag hävdat är att med korta längder på 1-2 meter så har hörbara skillnader detekterats och detta har jag fått uppkört där solen aldrig skiner många gånger..
/Peter