bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-04 02:14

dwain1 skrev:Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar.

8O

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 02:19

Harryup skrev:Mängden har ju väldigt lite med kvalitén på mätningarna att göra. Även om jag håller med om att du har redovisat ett större antal cd-vinyl mätningar.

Verkar som mina mätningar gjort något gott iaf:

"Många kanske har sett mina jämförelser mellan olika utgåvor, oftast LP vs CD versionen, där man förstört CD versionen med usel mastering. Detta har i sin tur nu gjort att en person som tagit del av dessa jämförelser har köpt sig en skivspelare, pickup och riaa. Kanske inte så konstigt, flera har ju köpt skivspelare för dom hört olika jämförelser. Men i detta fallet så köpte han en SME 20/2, en Lyra Titan pickup och en Sutherland PhD riaa! En nätt uppsättning för runt 150 papp 8O

Man blir ju lite svettig när någon säger; Hearing those comparisons was 100% convincing for me. Night and day to my ears. I was waffling a little when I thought both the LP and CD versions of Icky Thump were exactly the same (due to my downloading error), but once I got a hold of the right files and heard the differences on a modern album more to my interests than Tom Petty, it was easy to push ahead and make the order!"

Nu var ju det inte bara mina jämförelser som låg till grund, men rätt kul, och svettigt, att men hjälp av dom jag lagt upp så brände kille 150 papp på ett bräde. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 02:20

dwain1 skrev:fasen vad folk gillar å sticka huvudet i sanden. Jaha alla kabel älskande personer vi får inte tycka som vi vill utan då får vi skit å vi får påpekat hur fel vi har. Lika bra att ge upp låt dessa tråkmostrar ha sin sandlåda för sig själva. Så får ni ju ett forum som är precis som ni vill ha det skitbra blir det ekk för hela slanten. Säger bara en sak för sjutton väx upp man kan ju undra hur gammla en del är. Är det ett gäng fjortisar man pratar med eller? Får inte folk vara eller tycka anorlunda? Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar. Å sen detta snacket om att saker å ting ska vara neutralt. Sen att folk sedan sitter å säger att en eq e sketabra om inspelningarna är dåliga för då kan man fixa till det. Jaha hur neutralt blev det då?

Men herregud, nu får du väl tagga ner! Jämföra detta med HITLER??! 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-04 02:27

subjektivisten skrev:
dwain1 skrev:fasen vad folk gillar å sticka huvudet i sanden. Jaha alla kabel älskande personer vi får inte tycka som vi vill utan då får vi skit å vi får påpekat hur fel vi har. Lika bra att ge upp låt dessa tråkmostrar ha sin sandlåda för sig själva. Så får ni ju ett forum som är precis som ni vill ha det skitbra blir det ekk för hela slanten. Säger bara en sak för sjutton väx upp man kan ju undra hur gammla en del är. Är det ett gäng fjortisar man pratar med eller? Får inte folk vara eller tycka anorlunda? Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar. Å sen detta snacket om att saker å ting ska vara neutralt. Sen att folk sedan sitter å säger att en eq e sketabra om inspelningarna är dåliga för då kan man fixa till det. Jaha hur neutralt blev det då?

Men herregud, nu får du väl tagga ner! Jämföra detta med HITLER??! 8O

Jag vet inte men kanske så är Dwain en ung kille som letar efter ord att sätta på saker. Kanske ord som åsiktsförtryck? Nu råder det ju inte det här, bara det att en väldans massa är mindre imponerade av kabelbytandets effekt. :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 02:39

Ja, det är såklart mycket möjligt men ville bara påpeka att han kunde tagga ner lite. 8)

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-08-04 06:40

:?

dwain1 skrev:Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar.

Jaha, där lyckades dwain1 effektivt diskvalificera sig från all form av intellektuellt utbyte... Tragiskt...

dwain1 skrev:Tråkigt att man inte har mer inteligens än så.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-04 07:22

dwain1 skrev:det är just precis vad jag tycker så det så. Jag är trött på att så fort man öppnar munnen så får man höra hur jävla fel man har. Tråkigt att man inte har mer inteligens än så.

Jag upplevde samma sak då jag kom med i forumet för ett halvår sedan.

Jo, det är ju inte kul att få skrivet på näsan att ens surt förvärvade slantar ( t.ex. ens egen anläggning ) kanske var en felinvestering enligt detta forum, dvs. grejjorna klarar inte att återge det som finns på skivan, utan förvrängning. Så var det för mig, och så är det kanske för dig.

Observera dock att detta forum och dess medlemmar inte sällan försöker ( lyckas inte alltid ) lägga lite vetenskaplig stringens bakom det som skrivs, det finns, om man vill lära sig något, flera guldkorn att ta vara på, där man, likt undertecknad kan lära sig mycket och ta till sig, om man vill det.

Detta är ju helt i motsatts till andra hififorum, där det mest bara är tyckande och åsikter, likt hifipressen ( som jag själv förut läst ).

Det FINNS bra dyra kablar, transparent audio verkar t.ex. vara vettigt konstruerade kablar, liksom det finns dyra kablar där man medvetet lagt till förvrängningar för att lättare kunna sälja kabeln i en A/B test- hörs det skillnad måste det ju vara bättre!

Enligt LTS vetenskapliga tester är dock EKK troligen bättre, eller lika bra som transparent ( helt ofärgande ), och detta till en hundradel av priset.

Observera att jag inte är medlem i ljudtekniska sällskapet, jag tänker dock då med igen, efter ett antal års sökande efter det optimala välljudet.

V.H. Richard.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-08-04 10:21

Goodwins law:

If someone brings up Nazis in general conversation when it
wasn't necessary or germane without it necessarily being an
insult, it's probably about time for the thread to end.
o If someone brings up Nazis in general conversation when it
was vaguely related but is basically being used as an insult,
the speaker can be considered to be flaming and not debating.
o If someone brings up Nazis in any conversation that has been
going on too long for one of the parties, it can be used as
a fair excuse to end the thread and declare victory for the
other side.

:D

http://www.faqs.org/faqs/usenet/legends/godwin/
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 11:25

Observera dock att detta forum och dess medlemmar inte sällan försöker ( lyckas inte alltid ) lägga lite vetenskaplig stringens bakom det som skrivs, det finns, om man vill lära sig något, flera guldkorn att ta vara på, där man, likt undertecknad kan lära sig mycket och ta till sig, om man vill det.

Detta är ju helt i motsatts till andra hififorum, där det mest bara är tyckande och åsikter

vikket kvalificerat skitsnack du kommer dragande med .. Speciellt slutet av urdraget.. Däremot kanske man på andra forum kan och får diskutera utan att folk kallar en för inbicill mm och man kan söka olika vägar och sedemera finna sin egen väg i denna HOBBY detta är och inte avhandlingsgrundande forskning..

dessutom har jag då inte sett direkt nåt som sagts här som inte sagts på andra forum. Men däremot finns härt alla som inte KAN föra sig i bredare lager av forum med respekt och stil mot sina medmedlemmar..

Men om det är det du kallar vetenskaplig stringens så ok.. Då har du rätt. För här har man "en åsikt" och den är alltid den som utgör grund för hur ALLA skall se saker o ting utifrån. Och ser man det så. ja då är andra forum bara "tyck o tryck forum"..

Asså richard..vad är det du skriver egentligen.. :lol: :lol: :lol:

edit. tog bort onödiga dumma ord.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-04 12:04

Jag vet inte men kanske så är Dwain en ung kille som letar efter ord att sätta på saker. Kanske ord som åsiktsförtryck?

Aha äntligen en som förstår. Hittade inget bättre sätt å utrycka mig. Det blir så när man blir arg å det är sent å man precis kommit från jobbet. Ber om ursäkt men nu förstår ni vad jag vill få fram med den jämförelsen :)
Å ja jag e ung jag e bara 19år fyllar 20 i höst. Så mitt ordföråd är ganska så begränsat vilket jag öppet erkänner. Lika bra å vara ärlig
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-04 12:13

Mayro skrev:

Detta är ju helt i motsatts till andra hififorum, där det mest bara är tyckande och åsikter

vikket kvalificerat skitsnack du kommer dragande med .. Speciellt slutet av urdraget.. Däremot kanske man på andra forum kan och får diskutera utan att folk kallar en för inbicill mm och man kan söka olika vägar och sedemera finna sin egen väg i denna HOBBY detta är och inte avhandlingsgrundande forskning..

Tja, på vissa andra forum blir man ju avstängd om man råkar nämna att det inte finns något sammanhang mellan kablar pris och deras egenskaper*... Tycker faktiskt.se att det ärbetydligt högre itak här.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-08-04 12:33

Nu har jag bara skummat de sista sidorna, men i mina ögon skriver Richard både sympatiska och relativt vettiga inlägg. Extra trevligt är att, trots en personlig ändring i infallsvinkel, är inläggen från Richard fortfarande nyanserade. Det är annars lätt att bli rabiat när man 'upptäcker' det meningslösa med kabelinvesteringar, - med risk att känna sig något lurad av kabelrecensioner.

För övrigt summerade IÖ det hela fint några inlägg tidigare (frånvaron av detektion av någon lyssnare under kontrollerade former, etc, etc).
Mer än så behöver egentligen inte sägas.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 13:04

dwain1 skrev:Aha äntligen en som förstår. Hittade inget bättre sätt å utrycka mig. Det blir så när man blir arg å det är sent å man precis kommit från jobbet. Ber om ursäkt men nu förstår ni vad jag vill få fram med den jämförelsen :)
Å ja jag e ung jag e bara 19år fyllar 20 i höst. Så mitt ordföråd är ganska så begränsat vilket jag öppet erkänner. Lika bra å vara ärlig

Du kan svänga förbi min anläggning och lyssna. Inga dyrkablar någonstans men det låter bra ändå. :D

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-04 13:05

ja det hade varit nice å svänga förbi å lyssna lite. kanske jag till och med plockar med mina lunor hehe fast då blir man väll deppig å måsste köpa något nytt :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-04 15:34

Mayro skrev:

dessutom har jag då inte sett direkt nåt som sagts här som inte sagts på andra forum. Men däremot finns härt alla som inte KAN föra sig i bredare lager av forum med respekt och stil mot sina medmedlemmar..

Men om det är det du kallar vetenskaplig stringens så ok.. Då har du rätt. För här har man "en åsikt" och den är alltid den som utgör grund för hur ALLA skall se saker o ting utifrån. Och ser man det så. ja då är andra forum bara "tyck o tryck forum"..

Asså richard..vad är det du skriver egentligen.. :lol: :lol: :lol:

edit. tog bort onödiga dumma ord.

Var och en får NATURLIGTVIS tycka vad man vill.
Detta är ju en hobby, och det skall vara roligt att syssla med.
Det är bara frågan hur vägen till det optimala ljudet skall gå för dig och mig som individ: genom lärande, lyssnande, eller genom hifitidningar eller allmänt tyckande.

Det står naturligtvis fullständigt fritt att tycka och säga vad man vill.
ingen har patent på sanningen, inte förrän någon lyckats bevisa att något är som det är. Detta är ju bevisat vad gäller kablar- EKK är helt ofärgande, dvs. kabeln försämrar inte signalen. Detta är vart fall bevisat för mig. Om man sedan föredrar att försämra ljudet genom att använda kablar som " kryddar" anläggningen är upp till var och en, självklart.

Kom ihåg att en anläggning inte har några personliga egenskaper, såsom intelligens och musikalitet. En anläggning kan inte tillföra musiken något, annat än en försämring av signalen. Om man gillar färgning/ändring av signalen är det naturligtvis helt OK !

( Att EKK är helt ofärgande kan du lätt kolla själv, genom att tillverka en adapterkabel och koppla in diverse olika kablar. Du kommer att bli förvånad hur liten skillnaden är mellan olika kablar. Kanske blir du än mer förvånad då du märker att, ofta, dyra kablar färgar ljudet klart hörbart! Referensen skall naturligtvis vara adapterkabeln allena, dvs. utan någon extra högtalar/signal kabel ).

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 15:51

Var och en får NATURLIGTVIS tycka vad man vill.
Detta är ju en hobby, och det skall vara roligt att syssla med.
Det är bara frågan hur vägen till det optimala ljudet skall gå för dig och mig som individ: genom lärande, lyssnande, eller genom hifitidningar eller allmänt tyckande.

En bra mix av alla vägar blir bäst enligt min åsikt...sedan skriver du...

Det står naturligtvis fullständigt fritt att tycka och säga vad man vill.
ingen har patent på sanningen, inte förrän någon lyckats bevisa att något är som det är.

Och fyller sedan på med att FAKTAPÅSTÅ 8O att EKK är bevisat det rätta..

Detta är ju bevisat vad gäller kablar- EKK är helt ofärgande, dvs. kabeln försämrar inte signalen.

Enligt mig är den grovt färgande i toppen via grov nasalitet.. Den kan döremot fungera i system eller högtalarkonstruktioner där den är inberäknad från start..Min "sanning" gäller inte mindre än din. Dessutom har jag rejäl EGEN testande "forskning" bakom mina egna rön jag kommit fram till.

Detta är vart fall bevisat för mig. Om man sedan föredrar att försämra ljudet genom att använda kablar som " kryddar" anläggningen är upp till var och en, självklart.

bra det gäller för dig. men påstå INTE att annat försämrar för tex mig. Du verkar ytterst självgod OM du snackar som du gör här.. Din ekk är endast DIN sanning. Inget mer eller mindre..Du gillar trydligen att krydda en kass upplösning i toppen med tillföra lite extra färgande tillskott som ekk tillför.. Det är ok för mig. men passar inte in med mer upplöst neutral ljudtyp ..

Kom ihåg att en anläggning inte har några personliga egenskaper, såsom intelligens och musikalitet. En anläggning kan inte tillföra musiken något, annat än en försämring av signalen. Om man gillar färgning/ändring av signalen är det naturligtvis helt OK !

Japp. Du får gärna lira din hårt i toppen färgande ekk.. Bara du är glad och nöjd ..

( Att EKK är helt ofärgande kan du lätt kolla själv, genom att tillverka en adapterkabel och koppla in diverse olika kablar. Du kommer att bli förvånad hur liten skillnaden är mellan olika kablar. Kanske blir du än mer förvånad då du märker att, ofta, dyra kablar färgar ljudet klart hörbart! Referensen skall naturligtvis vara adapterkabeln allena, dvs. utan någon extra högtalarkabel ).

V.H. Richard.

Richard Richard Richard :lol: :lol:

Va tror du? Att alla vi andra INTE provat själva Fniss... Asså du.. Redan då det skrevs om ekk då den blev accepterad av LTS så testade jag dessa kabelval på alla dom upptänkliga sätt som kan göras.. I så många olika system jag kunnat.. och med så brett olika saker som jag kunnat.. och Ekk är verkligen en nasal företelse enligt alla ggr jag igen och igen gett kabeltypen chansen.. Så om den fungerar för dig så är det fine. men sitt inte o snacka massa goja om oss som INTE anser den kabeln vara ultimat för hifibruk..

men bra som sagt att DU samt många andra kan använda den. För billig är den. och sådant är kanon..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-04 15:59

Man får ju se till vad som är rimligt också. EKK nasal i toppen, hur skulle den kunna vara det? Varför har bara du kommit fram till det? Det tycker jag är intressanta frågor man kan ställa innan man spikar sina slutsatser som "sanning". Har det med utvärderingsmetoderna att göra eller kabeln.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-04 16:02

Okey, jag trodde faktiskt inte att du hade provat med blindtest( vilket du ju har ).

Kan du ändå inte hålla med om att en del riktigt dyra kablar ( inte alla )
färgar ljudet hörbart ?

Eller är det så att, enligt dig, att ALLA dyra kablar låter bra ?

Du verkar inneha en stor erfarenhet av olika kablars ljudande resultat.

Kan du ge mig några exempel:

Hur låter Transparent audio?

Hur låter Purist audio?

Hur låter EKK?

Hur låter Supra ply?

Hur låter vanlig lampsladd?

Hur låter Nordost?

( detta skrivet utan minsta ironi- jag vill uppriktigt veta)

Efter att personligen genomfört a/B test med EKK kontra ingen kabel alls ( med adapterkabel ) är i vart fall jag överbevisad- EKK är transparent.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 16:13

Richard
jag orkar inte med bevislekar för att hamna i en debatt med dig och flera ekk fanatiker här.. .. Jag har stor erfarenhet av kablar fram till ungefär år 2001 genom att jag handlade med kablar mycket tills dess i övre prissegmentet endast.... Sedan stod hifi stilla rätt länge och efter det så har jag inte direkt sattsat på finkablar igen PGA för kass ekonomi..samt dom rent sinnesjuka priser dom antagit numera..Jag ansåg då det var dyrt och letade hela tiden billigare och lika bra eller bättre

en kabel som "Låter" anser jag kass..Vilket märke som är "bäst" är upp till var och en att bedömma.. . . där får du nöja dig.. :wink:

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-04 16:51

Efter att personligen genomfört a/B test med EKK kontra ingen kabel alls ( med adapterkabel ) är i vart fall jag överbevisad- EKK är transparent.

Hur gör man när man testar utan kabel ? ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 17:17

Mayro skrev:Enligt mig är den grovt färgande i toppen via grov nasalitet.. Den kan döremot fungera i system eller högtalarkonstruktioner där den är inberäknad från start..Min "sanning" gäller inte mindre än din. Dessutom har jag rejäl EGEN testande "forskning" bakom mina egna rön jag kommit fram till.

Hur kom du fram till att EKK är grovt färgade i toppen?
Vad är det för forskning du har gjort då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 17:32

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:Enligt mig är den grovt färgande i toppen via grov nasalitet.. Den kan döremot fungera i system eller högtalarkonstruktioner där den är inberäknad från start..Min "sanning" gäller inte mindre än din. Dessutom har jag rejäl EGEN testande "forskning" bakom mina egna rön jag kommit fram till.

Hur kom du fram till att EKK är grovt färgade i toppen?
Vad är det för forskning du har gjort då?

jag leker inga bevislekar med dig heller så behöver du inte fråga vidare..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 18:21

Varför kan du inte svara på vanliga frågor?

"Hur kom du fram till att EKK är grovt färgade i toppen?
Vad är det för forskning du har gjort då?"

Tycker det var helt rimliga frågor med tanke på dina inlägg.

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2007-08-04 19:23

Subjektivisten:
Du kan svänga förbi min anläggning och lyssna. Inga dyrkablar någonstans men det låter bra ändå.

Har du mätningar på att din anläggning låter "bra"?

MVH

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-04 19:35

Mayro skrev:Richard
jag orkar inte med bevislekar för att hamna i en debatt med dig och flera ekk fanatiker här.. .. Jag har stor erfarenhet av kablar fram till ungefär år 2001 genom att jag handlade med kablar mycket tills dess i övre prissegmentet endast.... Sedan stod hifi stilla rätt länge och efter det så har jag inte direkt sattsat på finkablar igen PGA för kass ekonomi..samt dom rent sinnesjuka priser dom antagit numera..Jag ansåg då det var dyrt och letade hela tiden billigare och lika bra eller bättre

en kabel som "Låter" anser jag kass..Vilket märke som är "bäst" är upp till var och en att bedömma.. . . där får du nöja dig.. :wink:

Helt OK för mig.

Kom dock ihåg- Du måste kanske vara beredd på att ompröva din tes om kablar, åtminstone vara öppen för att din åsikt KANSKE kan vara felaktig. Detta om du vill förbättra verklig ljudåtergivning i en verklig hifianläggning. Hur nära sann återgivning vill du komma? Om du är övertygad så är du det. jag trodde detsamma som du för ett halvt år sedan, och har nu ändrat åsikt i vissa frågor.

Precis som jag lyssnade förut, dvs. "lyssna med öppet sinne", ibland hörde jag förbättringar/försämringar som rimligen inte kunde höras med tanke på mätresultat, måste du också kunna ta in vetenskap i ditt tyckande. Detta om du vill gå vidare i ditt hifiintresse.

Jag skriver detta endast av omtanke, inte för att vara en besservisser!
Hifi, där man rensar bort så många felkällor man kan, kan vara roligare än man tror.

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-04 19:57

Richard skrev:Precis som jag lyssnade förut, dvs. "lyssna med öppet sinne", ibland hörde jag förbättringar/försämringar som rimligen inte kunde höras med tanke på mätresultat, måste du också kunna ta in vetenskap i ditt tyckande. Detta om du vill gå vidare i ditt hifiintresse.

Nu är inte jag Mayro, men visst måste kunna vidare i sitt Hifi-intresse även helt ovetenskapligt? Det beror ju helt på målet, om man har något.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-04 20:00

Kevin_Mitnick skrev:Goodwins law:

Attans! Du hann före!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-04 20:39

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Det har vi redan diskuterat där du mätt bl.a återkoppling på en skivspelare med tonarmen sittandes i sin hållare och spelandes en cd. Säger absolut nada om hur stor återkopplingen verkligen är.

Det visar visst en hel del hur mycket det är och jag har frågat dig varför det skulle vara skillnad men du har inte kommit med en enda förklaring. Så kanske vore bra om du hade en bra anledning innan du hoppa på?

Det visar absolut ingenting med vetenskapliga krav på mätningen. Har skrivit flera inlägg som du bevisligen inte läst. Jag har förklarat ett flertal gånger att ditt sätt att mäta begränsar utfallet vilket du tydligen inte förstår.
Du kan inte få en skenande galloperande återkoppling då du inte anvnder skivspelaren som signalkälla.
Dina jämförelser mellan mp3, cd och vinyl är en helt annan sak och dom har jag ingen åsikt om.

Däremot kablar så tror fortfarande ganska många här inne att dyra kablar bara köps med målet att vara neutrala. Min erfarenhet sen 80-talet att det var inte alls så. Man lånade hem kablarna lyssnade på dom i sin anläggning och köpte dom man gillade. Kravet att dom skall vara helt neutrala är mera ett "LTS-mål" och inte alls normala dyrkabelkunders mål. Jag tycker det är lite märkligt att så många här vet att handlare lurar kunderna. Att man säljer en kabel som är extremt dyr är ju inget som betyder att någon är lurad. Att den är verkningslös eller är färgande betyder ju bara något om man tror att den billig i förhållande till sin ofärgade ljudåtergivning vilket då inte är sant.
Jag tycker det verkar som att dyra kablar är ett större problem för dom som inte har dyra kablar än för dom som verkligen äger kablarna.
Själv har jag inte dyra kablar och jag har inget intresse av att köpa några.
Men tycker inte att det är särskilt upphetsande om någon gillar kablar.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 20:44

subjektivisten skrev:Varför kan du inte svara på vanliga frågor?

"Hur kom du fram till att EKK är grovt färgade i toppen?
Vad är det för forskning du har gjort då?"

Tycker det var helt rimliga frågor med tanke på dina inlägg.

jag har inte lust att besvara dig för jag anser just dig totalt ointresant att besvara..... Så enkelt är det..Så sluta över huvud taget fråga mig saker så är det bättre..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 20:52

:lol: :lol: Jadu Richard.. du är skoj du..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi