vad har du för kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-03 23:59

Subjektivisten:

Jo, det stämmer att det var utlovat en blindtest, dock inte av nätkabel utan signalkabel.
Men som så mycket annat räcker inte tiden till, och det var mycket dåligt intresse från tvivlar sidan. Almen var med och honom har jag kontakt med, och kommer att återkomma längre fram. Vigor var den andre och honom har jag inte sett av på länge, men jag ska försöka leta rätt på honom också. Problemet jag ser är att den ene bor i Göteborg och den andre i Stockholm så det återstår att se om det verkligen finns intresse av att resa lite längre för ett blindtest.
Vi får se helt enkelt, men det är inte glömt.
Fick ju en halv invit av nilsviktor till någon test också, så kanske finns det intresse från hans sida. Återstår att se vad han svarar på ett PM.

Varför komprimera ner till MP3 ?
Varför inte använda ditt original och spela i din anläggning med låt säga
dels Supra 4,0 kradrat och EKK, som är två billiga kablar med helt olika återgivningskaraktär. Kan jag höra skillnad på dessa under blindtest i din anläggning, ger du dig då, och accepterar att det finns skillnader mellan kablar ???

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-04 00:18

Fast jag undrar mest varför man överhuvudtaget skall lägga en massa energi på ett icke-problem? Det finns ju massor av verkliga saker som kan förbättra musikåtergivningen DRAMATISKT i de flesta anläggningar.

Tycker det är vettigare att ägna sig åt dem om man nu har en massa energi över och vill nå framåt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-04 00:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 00:18

Hedlund skrev:Subjektivisten:

Jo, det stämmer att det var utlovat en blindtest, dock inte av nätkabel utan signalkabel.
Men som så mycket annat räcker inte tiden till, och det var mycket dåligt intresse från tvivlar sidan. Almen var med och honom har jag kontakt med, och kommer att återkomma längre fram. Vigor var den andre och honom har jag inte sett av på länge, men jag ska försöka leta rätt på honom också. Problemet jag ser är att den ene bor i Göteborg och den andre i Stockholm så det återstår att se om det verkligen finns intresse av att resa lite längre för ett blindtest.
Vi får se helt enkelt, men det är inte glömt.
Fick ju en halv invit av nilsviktor till någon test också, så kanske finns det intresse från hans sida. Återstår att se vad han svarar på ett PM.

Jag var också intresserad av detta.

Hedlund skrev:Varför komprimera ner till MP3 ?

För skillnaderna är så stora att det är hur lätt som helst att höra dom även som 320 kbps MP3, men kan använda wav också.

Hedlund skrev:Varför inte använda ditt original och spela i din anläggning med låt säga
dels Supra 4,0 kradrat och EKK, som är två billiga kablar med helt olika återgivningskaraktär. Kan jag höra skillnad på dessa under blindtest i din anläggning, ger du dig då, och accepterar att det finns skillnader mellan kablar ???

Nja, menade ju att du skulle spela samma låt via t ex CD spelaren och spelar in det på datorn eller brännbar CD spelare, och du skiftar kablar. Om det nu är sån skillnad så kommer det höras på inspelningen med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-04 00:19

Måste lite försiktigt hålla med Subjektivisten här.

Ofta finns ju inte olika utgåvor att välja mellan, men när det gör det så finns det så är ju skillnaderna oftast tusenfaldigt större och mera betydelsefulla än de man kan hitta mellan olika kablar. Jag har svårt att förstå varför man slösar en massa tid på att nojja in på mikronyanserna man hittar (i vissa fall, och då nästan alltid med lättfunna fysikaliska förklaringar) mellan olika kablar, men inte fördjupar sig i vad som är bästa val av fonogram när det finna många utgåror att välja mellan.

Snacka om att sila mygg och svälja kameler!

Själv är jag dock så lat och allmänst "hifi-ointresserad" att jag oftast saknar energi även för att leta upp de optimala utgåvorna. :oops: Skulle nog vara benägen att göra det klart oftare om det var enklare. Helst skulle det finnas tydligt rubriserade utgåvor. Jag skulle köpa den som hette "non-mastered".

Det ligger dock 1000 gånger närmare tillhands att jag skulle lägga en massa energi på det, än att börja nojja in på kablar!

De kartläggningar av mera allmänt slag med avseende på kablars inverkan på musikåtergivningen som jag gjort, har ju visat att det är helt meningslöst att leta efter nirvana där. Detsamma har alla andra som undersökt frågan på ett vetenskapligt sätt funnit.

Eventuellt kan man tillföra oönskade fel genom att välja en riktigt olämplig kabel i vissa fall :? , men med vettiga kablar (vad som helst som är tillräckligt kort, tillräckligt grovt och helst enkardeligt) är man i hamn, och kan istället ägna sig åt de saker som betyder något signifikant på riktigt, för musikåtergivningen. :P

Matliknelse: Jag är mer intresserad av att maten är rätt saltad och att köttet jag steker inte är ruttet, än av färgen på rören som matar spisen med gas (i varje fall så länge som gasen kommer fram).

Det gäller att fokusera på det som betyder något! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-04 02:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 00:23

IngOehman skrev:Själv är jag dock så lat och allmänst "hifi-ointresserad" att jag oftast saknar energi även för att leta upp de optimala utgåvorna. :oops: Skulle nog vara benägen att göra det klart oftare om det var enklare. Helst skulle det finnas tydligt rubriserade utgåvor. Jag skulle köpa den som hette "non-mastered".

Håller med att det kan bli dyrt och jobbigt så jag tar ofta hjälp av ett annat forum där många delar med sig om olika utgåvor. Såklart inte optimalt men dom flesta där gillar "ofixat" ljud och om dom flesta håller med om en utgåva är bäst, så stämmer det nog ganska bra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-04 00:25

Jag kan bara hålla med dig Öhman.
Inspelningen är viktig, och jag är den första att köpa den bästa utgåvan, för jag vill ha så optimalt ljud som möjligt när jag lyssnar, men jag vill ändå inte bortse från kablarnas inverkan och hur dom får min anläggning att prestera.
Allt skall vara så optimalt som det går. Högtalare, rummet, elektroniken och så även kablarna.

Men varför köpa olika inspelningar för det ?
Köp EN bra och lägg dom andra pengarna på någon annan bra skiva och upplev den också...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-04 00:30

Ser ut som detta kommer att barka iväg trotts allt... :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 00:40

Hedlund skrev:Men varför köpa olika inspelningar för det ?
Köp EN bra och lägg dom andra pengarna på någon annan bra skiva och upplev den också...

Fortfarande så om vi snackar musik som har några år på nacken så har du både CD och LP utgåvor. Sen har du olika länders utgåvor, och olika mastringar. En stor skiva som Dark side of the moon finns det lätt 100-tals olika versioner.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-04 00:41

Vist e´re´gullit ! :)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-04 00:48

IngOehman skrev:Matliknelse: Jag är mer intresserad av att maten är rätt saltad och att köttet jag steker inte är ruttet, än av färgen på rören som matar spisen med med gas, i varje fall så länge som gasen kommer fram - det gäller att fokusera på det som betyder något!

Vh, iö

Ett matliknelse till:
Det är lättare att tillreda en delikat måltid på en High-end spis än en vedspis...

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-04 00:49

IÖ skrev:
Fast jag undrar mest varför man överhuvudtaget skall lägga en massa energi på ett icke-problem? Det finns ju massor av verkliga saker som kan förbättra musikåtergivningen DRAMATISKT i de flesta anläggningar.

Tycker det är vettigare att ägna sig åt dem om man nu har en massa energi över och vill nå framåt.

Vh, iö

Kan du exemplifiera? Antar att listan kan bli lång, men kanske mindre allmänna, realistiskt genomförbara åtgärder? Med det sist nämnda menar jag inte alltför teknokratiska utan åtgärder gemene man kan genomföra relativt enkelt. Tack på förhand, (jag bugar).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-04 00:55

Hedlund skrev:
Ett matliknelse till:
Det är lättare att tillreda en delikat måltid på en High-end spis än en vedspis...

Är du helt säker på det ?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-04 01:05

Laila skrev:Hedlund skrev:
Ett matliknelse till:

Är du helt säker på det ?

I.o.f.s. High-end spisen kan ju vara så komplicerad att det går åt helvete i.a.f. :D

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-04 01:10

Hedlund skrev:
IngOehman skrev:Matliknelse: Jag är mer intresserad av att maten är rätt saltad och att köttet jag steker inte är ruttet, än av färgen på rören som matar spisen med med gas, i varje fall så länge som gasen kommer fram - det gäller att fokusera på det som betyder något!

Vh, iö

Ett matliknelse till:

Nä nu... Nä du har man väl fått upp värmen så är det dels en orhörd känsla när spisen sprakar , värmer och brinner... och maten blir minst lika god bara man vet hur man gör, hur man hanterar vämen och pannorna osv. :D Under Gudrun och Per samt deras eftersviter(elavbrott) var det inget snack om vem som hade high end spis i min gata! Två par kom och lånade spritkök.

EKK och annat billigt är väl lika mycket "high end" (vilket löjligt uttryck) som nord-ost, chevré, mozarella eller annat? :lol:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-04 01:17

:lol: :lol: :lol:

Sorry Matereo, inget illa menat...
Ska man jämföra vedspisen med lite mysig rörglöd i audiosammanhang då ?
Själv fick jag nöja mig med ett Triangakök under två dagar efter Gudrun.
Aldrig mer sådan Lo-Fi tack...

Nähä gubbs, nu är det natt för mig...
Har ett garage att väva imorgon bitti...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-04 01:19

Hedlund skrev:

I.o.f.s. High-end spisen kan ju vara så komplicerad att det går åt helvete i.a.f. :D

VSB 8)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-04 01:20

Hedlund skrev::lol: :lol: :lol:

Bara du inte säger att min spis "färgar" :lol: ! Det gör den endast då jag askar ur den och när sotaren kommer... sen får den ju lite spissvärta nån gång om året hehe.:)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-04 01:24

matereo skrev:

Bara du inte säger att min spis "färgar" :lol: ! Det gör den endast då jag askar ur den och när sotaren kommer... sen får den ju lite spissvärta nån gång om året hehe.:)

Nä den färgar nog inte, möjligen kryddar lite extra med röken, men faan vet om det inte är lite placebo involverad i en vedspis som gör maten lite extra god :wink:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-04 01:44

Hedlund skrev:
matereo skrev:

Nä den färgar nog inte, möjligen kryddar lite extra med röken, men faan vet om det inte är lite placebo involverad i en vedspis som gör maten lite extra god :wink:

Placebo! 8O Nä det vete f#n om vi inte får lov att göra upp om detta i en matlagnings och köksattiralj tråd :lol: . Möjligen att man blir sugnare på mat om man hugger ordentligt med ved. hehe

End of OT.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-04 01:45

Hedlund skrev

Det var det värsta !

Får noga överväga fortsatt medverkan på detta forum. 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-04 01:56

http://www.badongo.com/file/3880605
Samma låt, olika mastringar. 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-04 08:22

Jag har mest RG62 som signalkablar, vilka enligt min erfarenhet i vissa apparatkombinationer kan låta bättre och i andra väldigt lika som lakritssnören. Men, i ett fall, med en JVC DVD-spelare (inte någon LTS-rekommenderad modell) så lät det jättemycket mer distat med RG62 än med lakritssnöret. Troligen släpper den spelaren från sig en massa HF-skit som inte försteget kan hantera och RG62 filtrerar inte bort riktigt lika mycket som lakritskabeln. Skulle nog vara ganska lätt att höra den skillnaden i ett blindtest tror jag.
Likaså skillnaden mellan RG-62 och billig kabel från basgitarr till förstärkaringång. Däremot tror jag inte jag kan höra någon skillnad på signalkablar när in- och utgångssteg är kompetent konstruerade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-08-04 09:34

RG-62
EKK

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-04 09:54

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-08-04 10:17

Subjektivisten skrev:
Håller med att det kan bli dyrt och jobbigt så jag tar ofta hjälp av ett annat forum där många delar med sig om olika utgåvor. Såklart inte optimalt men dom flesta där gillar "ofixat" ljud och om dom flesta håller med om en utgåva är bäst, så stämmer det nog ganska bra.

Hej!
Intressant, viket forum är det?
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-04 10:45

Hedlund skrev:
Ett matliknelse till:

Det är jag inte säker på alls.

Bara det faktum att en tillverkare kallar en spis High-end får mig att tveka.

Ordet High-end pekar för mig nästan alltid mot något som är i grunden dåligt, men som har en yta som är vacker. Allt sedan uppbackat av en våldsamt överdriven reklam utan faktiskt innehåll. High-end är helt enkelt ofta skit.

En vedspis vet man exakt hur den fungerar och det går följdaktligen utmärkt att laga god mat på den. Det är ju matlagaren, dvs kocken, som lagar maten, inte spisen. Spisen står bara för omvandlingen från rå till varm mat.

Spisen skall inte laga maten, det gör kocken. Spisen är kockens instrument när han spelar.

Det får mig nästan att tänka på det som tråden handlar om, kablar, eller andra delar av anläggniingen man spelar upp musiken med.

Det är inte anläggningen som spelar musik, det är artisten. Anläggningen står bara för omvandling från spår på skivan till ljudtryck i rummet.

Anläggningen skall inte spela musiken, det gör artisten. Anläggningen är INTE artistens instrument när han spelar.

Dessutom haltar jämförelsen med spis betänkligt. Kocken lagar live, som att spela i studio eller från scen med hjälp av sin vedspis.

HiFi-anläggningen packar upp konserverad musik, som är lagad av just den där kocken som hade sin vedspois.

Spisen och anläggningen står i varsin ände av kedjan, men det finns ändå många beröringspunkter. Ganska bra liknelse ändå, mat och musik, den kan man bygga vidare på.
Senast redigerad av phon 2007-08-04 10:51, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-08-04 10:51

Signal = Quads quadlink
Signal till/från aktiv subb med högpass = Silk interconnect
Högtalare = Ixos 6003

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-04 11:15

Phon:

Allt som skrivits om spisar är ett skämt, så ta inte alltför allvarligt på det.
Det du skriver får mig att undra vad Vögeli, Lallerstedt, Mannerström och Klötzke använder för spisar när dom tillagar sina prisbelönta rätter.
Vedspis ?
Knappast...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-08-04 11:16

Har idag:
CT100 och RG62 som signalkablar
RG59 digital
Optisk typ clicktronic
EKK samt EKUA till frontar resp. surroundhögtalare.

Har haft följande signalkablar:
Acoustic Zen Silver Reference mkII
Audioquest Topaz
Audioquest Python
Audioquest Anaconda
Cardas Golden Reference
Kimber Kable KS-1130
Nordost Quattro Fil
Silk
Wireworld Golden Eclipse III+

Högtalarkablar:
Taralabs Omni
Audioquest Caldera
Nordost SPM
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-04 12:35

Hedlund skrev:Phon:

Allt som skrivits om spisar är ett skämt, så ta inte alltför allvarligt på det.
Det du skriver får mig att undra vad Vögeli, Lallerstedt, Mannerström och Klötzke använder för spisar när dom tillagar sina prisbelönta rätter.
Vedspis ?
Knappast...

Dom flesta föredrar en vanlig gasspis. Inte några High-end spisar med en massa tekniskt lull-lull. Experter vill ha kontroll på det dom gör.

Större restauranter har ju mer produktionsvänliga storlekar på uppvärmningasanordningarna än en lite spis, hig- reller low-end.
Senast redigerad av phon 2007-08-04 12:43, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi