Återkopplingstest för skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-28 01:25

subjektivisten skrev:Hur vet jag om det är vibrationer från själva spelaren eller om det är mikrofoni från pickupen?
'

Det vet du inte. Du borde kunna svepa en ton eller toner i olika frekvenser för att se var resonansen/resonanser ligger och sedan använda uteslutningsmetoden. Har för mig att du har en flytande sub-chassie spelare med en rega arm. Resonatorer med troligtvis helt olika aktiva områden. Regan borde ligga en bit under 1000hz. Subchassiet säkert en bra bit därifrån nedåt, olika beroende på hur tungt (tyngre torde vara bättre) det är och av vilket material. Sedan har du ju fjädrar med egenresonans och en yttre aukustisk låda. Kanske har du en skiva med sveptoner som du kan spela in och notera ev nivåskillnader? :)

Själv är jag sedan gammalt skeptisk till olika flytande konstruktioner, tycker mest det är att krångla till det hela och försöka trimma resonanser hit och dit innom för örat ofta känsligt område. Först en ytterdel som är mer eller mindre en aukustisk resonator sen emellan den och den inre(subchassiet) "fjädrar!!" Varför i hela världen använda fjädrar om man försöker att undvika resonans? :?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-28 04:03

Harryup skrev:Javisst, tänk dig att hela chassiet, tonarmen och pickupen är fjäderupphängda. Alltså när man spelar en skiva kommer vissa skakningar vara av ondo (återkoppling, rumble, wow, flutter, resonanser i lagringar etc.) och vissa av godo (skivgraveringen). Du har alltså en samverkan mellan goda och onda vibbar när du använder spelaren för att spela musik på. När du tar bort dom goda vibbarna och bara mäter dom onda så får du inte reda på hur dom luftburna vibbarna (summan goda och onda) påverkas av dom onda.
Men för att veta hur spelaren påverkas så måste spelaren generera alla vibbarna för att få rätt resultat. Nu har du fått veta hur dom onda vibbarna ser ut om dom påverkas av goda vibbar. Men det du vill veta är hur ser summan av goda+onda-nerfällt lock jämförelse med goda+onda.
Du har mätt onda-nerfällt lock i jämförelse med onda och så kan du inte spela skivor och följdaktligen så kommer det du har mätt aldrig upplevas eftersom problemet du vill veta är hur påverkar det musiken med ljud ifrån högtalarna när jag spelar skivor. Frågan "hur mår min skivspelare när jag spelar CD?" saknar relevans för hur du verkligen använder din anläggning.
Det var ju "hur påverkar ett nedfällt lock min skivavspelning som det gällde?"
Inte "vad händer under locket då jag spelar CD?"
Det förutsätter ju att du använder skivspelaren och inte CD-spelaren.

Sorry, detta känns väldigt ologiskt. Varför skulle YTTRE vibrationer påverkar olika beroende på om man spelar skiva eller ej? Det är samma påverkan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-28 09:39

Läs nästa inlägg.
Ditt sätt att mäta tar t.ex. bort utfallet galopperande rundgång.
Volymen kan inte öka okontrollerat av sig själv på grund av rundgång eftersom CD spelaren inte påverkas.
Vet inte hur jag skall kunna förklara det enklare. Du har låst dig vid att vilja ha Cd'n som signalkälla. Varför då? För att det gör det enklare för dig att mäta?
Du måste helt enkelt mäta på precis samma sätt som du spelar skivor annars så saknar mätning möjligen helt värde. Och det vet du inte.
Om du nu skall vara objektiv i dina utvärderingar så kan du inte lägga in subjektiva värderingar vad som förenklar mätning genom att förändra hur du normalt använder spelaren utan att tro att du då påverkar utfallet.
Tänk Infected Mushroom, du spelar djup bas som går rakt igenom underlaget in i spelaren och genom luften och påverkar nålen som spårar sämre. Eftersom pickupen är en mikrofon så gör tillskottet av vibrationer utifrån att det ger en ny signal som tillsammans med nästa musiksignal ger en högre signal och så fortsätter det tills det brummar och tjuter. Den möjligheten har du tagit bort genom att använda CD spelaren.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-28 09:48

Tyngre är verkligen inte bättre i alla lägen.
Om det vore så enkelt så skulle inte ingenjörer missa på det och att öka vikt är hyfsatt billigt.
Man lagrar mer lågfrekven energi om man ökar massor.
För var det populärt att fylla skivspelare med en massa kladd och skit för att dämpa subchassien. Allt skulle göras tyngre av amatörer. Och eftersom man bara hade ett ex av skivspelaren så blev det alltid bättre.
Kan säga att så var inte fallet. 8)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-28 11:38

Harryup skrev:Tyngre är verkligen inte bättre i alla lägen.
Om det vore så enkelt så skulle inte ingenjörer missa på det och att öka vikt är hyfsatt billigt.
För var det populärt att fylla skivspelare med en massa kladd och skit för att dämpa subchassien. Allt skulle göras tyngre av amatörer. Och eftersom man bara hade ett ex av skivspelaren så blev det alltid bättre.

Det är möjligt... fast de bättre spelarna med flytande subchassie verkar oftast ha ett tyngre och trögare. Tex. VPI.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-28 19:10

matereo skrev:

Det är möjligt... fast de bättre spelarna med flytande subchassie verkar oftast ha ett tyngre och trögare. Tex. VPI.

Gamla Pink och nya Linn hade/har definitivt inte tunga chassien.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-28 19:25

Harryup skrev:
matereo skrev:

Gamla Pink och nya Linn hade/har definitivt inte tunga chassien.

Jo iofs, smaken är som baken. Jag rankar inte Lp12 alls lika högt som somliga. En Thorens i nyverision med diverse tweaks för att göra bästa möjliga av saken.
Pink har jag bara sett aldrig hört eller haft. Jag ska dock aldrig säga aldrig. Det finns inget mera uppfriskande än när sedan gammalt bildade uppfattningar kommer på skam och man häpnar.

Luftlagring bla av skivtallrikar är en annan konstruktion jag aldrig hört riktigt bra(ur mitt subjektiva ljudperspektiv) återgivning i samband med(mindre bas, dynamikfattigt osv).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-28 19:43

Jag är ju egentligen ingen Linnfan men jag råkade köpa en trasig LP12:a eftersom priset var bra och att jag säkert skulle kunna fixa den. Jo det gick, putsade stiften till nätdelen så funkade den bra sen. Är väl det enda fabrikat som det går att få reservdelar till med säkerhet om ett antal år. Var egentligen den anledningen till att jag köpte den.
Sen har jag en Pink själv sen många år och så köpte jag en SP10 också för skoj skulle. Använder knappt Linnen idag och dom andra står i garderoben. SP10:an för att den inte låter så bra och Pinken för att jag inte har orkat sätt igång den.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 01:24

Harryup skrev:Tänk Infected Mushroom, du spelar djup bas som går rakt igenom underlaget in i spelaren och genom luften och påverkar nålen som spårar sämre. Eftersom pickupen är en mikrofon så gör tillskottet av vibrationer utifrån att det ger en ny signal som tillsammans med nästa musiksignal ger en högre signal och så fortsätter det tills det brummar och tjuter. Den möjligheten har du tagit bort genom att använda CD spelaren.

Ja, men det ändrar ju fortfarande inte skillnaden hur plinten och locket tar hand om yttre vibrationer, eller hur? För du menar väl inte att plinten/locket ändrar vibrationsdämpningen beroende på om man spelar skiva eller ej?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 09:53

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Tänk Infected Mushroom, du spelar djup bas som går rakt igenom underlaget in i spelaren och genom luften och påverkar nålen som spårar sämre. Eftersom pickupen är en mikrofon så gör tillskottet av vibrationer utifrån att det ger en ny signal som tillsammans med nästa musiksignal ger en högre signal och så fortsätter det tills det brummar och tjuter. Den möjligheten har du tagit bort genom att använda CD spelaren.

Ja, men det ändrar ju fortfarande inte skillnaden hur plinten och locket tar hand om yttre vibrationer, eller hur? För du menar väl inte att plinten/locket ändrar vibrationsdämpningen beroende på om man spelar skiva eller ej?

Kan det väl... Du får faktiskt ett lågt ljud direkt från nål och skiva som kan reflekteras olika inne i spelaren beroende på om du har locket på, uppfällt eller avtaget.

Gör nu som farbror Harry säger och testa så lika normal verklighet det bara går ;-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 15:24

Bill50x skrev:Kan det väl... Du får faktiskt ett lågt ljud direkt från nål och skiva som kan reflekteras olika inne i spelaren beroende på om du har locket på, uppfällt eller avtaget.

Förklara hur vibrationsdämpningen ändrar sig, tack.

*Edit: och att det ljudet, från nålen, skulle ha någon som helst påverkar att stutsa inne i locket, visar bara att man inte testat själv. Så testa själv så som jag gjorde så ser du hur orimligt det är*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 17:02

Vad är poängen med att använda en CD-spelare som ljudkälla?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 19:14

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Kan det väl... Du får faktiskt ett lågt ljud direkt från nål och skiva som kan reflekteras olika inne i spelaren beroende på om du har locket på, uppfällt eller avtaget.

*Edit: och att det ljudet, från nålen, skulle ha någon som helst påverkar att stutsa inne i locket, visar bara att man inte testat själv. Så testa själv så som jag gjorde så ser du hur orimligt det är*

Jag sa inte att vibrationerna inifrån skivspelaren gör skillnad, jag skrev att det KAN göra skillnad.

Det är otroligt små rörelser som pickupen gör som är hörbara. Påverkan utifrån bör rimligen kunna påverka. Precis som du konstaterat med dina mätningar. En blandning av utifrån kommande vibrationer med de interna bör kunna påvisas.

Vilken test har du gjort som visar att ljudet som kommer direkt från nål och skiva inte interfererar med de övriga vibrationerna?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 19:27

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Jag sa inte att vibrationerna inifrån skivspelaren gör skillnad, jag skrev att det KAN göra skillnad.

Det är otroligt små rörelser som pickupen gör som är hörbara. Påverkan utifrån bör rimligen kunna påverka. Precis som du konstaterat med dina mätningar. En blandning av utifrån kommande vibrationer med de interna bör kunna påvisas.

Vilken test har du gjort som visar att ljudet som kommer direkt från nål och skiva inte interfererar med de övriga vibrationerna?

/ B

För mig känns det som att han trollar i sin egen tråd. Helt obegripligt.

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2007-08-05 19:48

Att man bör använda skivspelaren som källa känns väldigt naturligt med tanke på det som man vill mäta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 20:55

Harryup skrev:Vad är poängen med att använda en CD-spelare som ljudkälla?

Det är väl uppenbart. För att se hur skivspelaren påverkas av yttre vibrationer, med och utan lock. Det är stort sett omöjligt att testa detta när man spelar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 20:56

Bill50x skrev:Vilken test har du gjort som visar att ljudet som kommer direkt från nål och skiva inte interfererar med de övriga vibrationerna?

/ B

Vilka tester har du gjort?

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2007-08-05 20:56

subjektivisten skrev:Det är väl uppenbart. För att se hur skivspelaren påverkas av yttre vibrationer, med och utan lock. Det är stort sett omöjligt att testa detta när man spelar.

Problemet är att du riskerar att missa en del intressanta fenomen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 20:57

Harryup skrev:För mig känns det som att han trollar i sin egen tråd. Helt obegripligt.

Har du inget vettigt att tillägga så är det bättre om du inte skrev.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 21:01

subjektivisten skrev:

Det är väl uppenbart. För att se hur skivspelaren påverkas av yttre vibrationer, med och utan lock. Det är stort sett omöjligt att testa detta när man spelar.

Varför det? Det är väl bara att mäta?

För mig känns det lite som att leta efter nykeln där det är ljust istället för i mörkret där man tappade den....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:02

Bill50x skrev:Varför det? Det är väl bara att mäta?

Hur då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 21:05

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Vilken test har du gjort som visar att ljudet som kommer direkt från nål och skiva inte interfererar med de övriga vibrationerna?

Vilka tester har du gjort?

Inga. Inga där jag använt mätinstrument för att verifiera resultaten. Men jag har i 30+ år spelat på ett antal skivspelare, olika verk, tonarmar, pickuper och skivspelar-underlag. Jag har många gånger förundrat mig över skillnader i ljud, påverkan av olika setuper, trots att skillnaderna borde varit så små att det inte skulle höras...

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:06

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:För mig känns det som att han trollar i sin egen tråd. Helt obegripligt.

Har du inget vettigt att tillägga så är det bättre om du inte skrev.

Men du vill ju inte förstå vad alla försöker tala om för dig.
DU kan inte utesluta skivspelaren som signalkälla eftersom det är så den används. Och återkoppling+ störning kan ge mer återkoppling etc tills det tjuter ur som när man får återkoppling i en mik (som du måste ha hört). Du har t.ex. helt tagit bort den möjligheten eftersom cd har fast ljudnivå.

Ok, försöker en gång till.

Är det så att dom som inte har en cd-spelare i sin anläggning inte kan få återkoppling? Glöm CD'n den har inget med det hela att göra, särskilt som du inte har spelat något svep eller rosa brus.

Ta ett steg tillbaka och fundera på vad alla andra menar istället för att tänka utifrån vad du tycker.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:07

Bill50x skrev:Men jag har i 30+ år spelat på ett antal skivspelare, olika verk, tonarmar, pickuper och skivspelar-underlag. Jag har många gånger förundrat mig över skillnader i ljud, påverkan av olika setuper, trots att skillnaderna borde varit så små att det inte skulle höras...

/ B

Ärligt, du kunde ha lyssnat 100 år öppet, det känns fortfarande som det är för många problemkällor att det skulle kunna vara någon som helst nytta för t ex mig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:09

Harryup skrev:Men du vill ju inte förstå vad alla försöker tala om för dig.
DU kan inte utesluta skivspelaren som signalkälla eftersom det är så den används. Och återkoppling+ störning kan ge mer återkoppling etc tills det tjuter ur som när man får återkoppling i en mik (som du måste ha hört). Du har t.ex. helt tagit bort den möjligheten eftersom cd har fast ljudnivå.

Är det så att dom som inte har en cd-spelare i sin anläggning inte kan få återkoppling? Glöm CD'n den har inget med det hela att göra, särskilt som du inte har spelat något svep eller rosa brus.

Ta ett steg tillbaka och fundera på vad alla andra menar istället för att tänka utifrån vad du tycker.

Tipset är att du LÄSER vad jag skriver!!
Ändrar plinten och locket vibrationsdämpningen beroende på om du SPELAR en skiva eller ej?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:12

subjektivisten skrev:

Ja, du har mätt hur en skivspelare som du inte använder påverkas. Det är absolut helt ointressant i jämförelse med om du får en ökad känslighet för störningarna när den avänds på rätt sätt. Vilket du fortfarande inte mätt.
Vad är det som gör det omöjligt att mäta på rätt sätt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:14

Harryup skrev:Ja, du har mätt hur en skivspelare som du inte använder påverkas. Det är absolut helt ointressant i jämförelse med om du får en ökad känslighet för störningarna när den avänds på rätt sätt. Vilket du fortfarande inte mätt.

Absolut inte ointressant. Läs igen och tänk.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:15

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Men du vill ju inte förstå vad alla försöker tala om för dig.

Tipset är att du LÄSER vad jag skriver!!
Ändrar plinten och locket vibrationsdämpningen beroende på om du SPELAR en skiva eller ej?

Ja, varför skulle den inte kunna göra det? Det har du ingen aning om men du väljer bort den möjligheten för att du inte tror på det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 21:15

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Men jag har i 30+ år spelat på ett antal skivspelare, olika verk, tonarmar, pickuper och skivspelar-underlag. Jag har många gånger förundrat mig över skillnader i ljud, påverkan av olika setuper, trots att skillnaderna borde varit så små att det inte skulle höras...

Ärligt, du kunde ha lyssnat 100 år öppet, det känns fortfarande som det är för många problemkällor att det skulle kunna vara någon som helst nytta för t ex mig.

Helt rätt, mitt lyssnande är ingen hjälp för dig. Jag bara redovisar min erfarenhet och motiverar varför min diskussion kanske har viss bäring trots brist på mätdata.

Men även du har felkällor, trots mätdata. En skivspelare är en i hög grad mekanisk apparat. Att mäta vibrationer etc utan att använda skivspelaren som källa är en grov miss eftersom skivspelaren i sig bidrar. Ett mätvärde är inget objektivt om man har mätt fel sak.... Då kan en öppen, subjektiv, lyssning utförd "på rätt sätt" mer noggrant spegla verkligheten.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:16

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Ja, du har mätt hur en skivspelare som du inte använder påverkas. Det är absolut helt ointressant i jämförelse med om du får en ökad känslighet för störningarna när den avänds på rätt sätt. Vilket du fortfarande inte mätt.

Absolut inte ointressant. Läs igen och tänk.

Du kan lita på att jag aldrig kommer ändra min åsikt! Du mäter fel sak.
Du svarar dessutom inte på min fråga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi