subjektivisten skrev:Snälla, förklara NU! Det jag hört, med att ljudet från pickupen skulle stutsa mot locket och komma tillbaka känns totalt galet om man jämföra att mina tester är gjorda med skivspelaren 2 meter från högtalare med ca 100 db volym.
Ja, där håller jag med dig. MEN du kan inte veta hur kvalitén på spårning påverkas då det är skivspelarljudet som kommer ur högtalarna.
Enkel test, ställ cd'n framför basen och spela högt. Händer det något med signalen ur skivspelaren. Troligen inte i avseende på hur CD blir påverkad av högre ljud.
Ställ skivspelare alldeles framför basen och spela högt, och ja spelar du tillräckligt högt ( och den nivån kommer variera beroende på skivspelar-tonarm-pickup kombination) så kommer spelaren påverkas.
Och hur påverkas den då med avtaget lock, uppfällt lock respektive nerfällt lock? Har underlaget någon betydelse?
Ja det har du ingen aning om. Börjar den låta orent innan den återkopplar? Vid vilken nivå? Ger olika pickuper olika resultat? Tål den mer med locket avtaget än uppfällt? Etc. Kan den skena iväg i återkopplingen i något fall tidigare än andra?
Dessutom kommer svaret bara gälla din kombination eftersom olika spelare kommer bete sig olika.
Här har du ett antal frågeställningar som du helt missar i din test. Och alltså är testen i sitt nuvarande utformning av ringa värde.