Återkopplingstest för skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:18

Harryup skrev:Du kan lita på att jag aldrig kommer ändra min åsikt! Du mäter fel sak.
Du svarar dessutom inte på min fråga.

Sedär, seriös du var, kommer aldrig ändra på dig. Varför är du på forumet då?
NEJ! Nu ska du förklarar varför det skulle vara stor skillnad mellan spela en skiva och testa med och utan lock.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:20

Bill50x skrev:Helt rätt, mitt lyssnande är ingen hjälp för dig. Jag bara redovisar min erfarenhet och motiverar varför min diskussion kanske har viss bäring trots brist på mätdata.

Nivåerna för detta är så små att det finns ingen som helst anledning att lägga vikt på öppna tester som gjorts i olika rum och olika tillfällen.

Bill50x skrev:Men även du har felkällor, trots mätdata. En skivspelare är en i hög grad mekanisk apparat. Att mäta vibrationer etc utan att använda skivspelaren som källa är en grov miss eftersom skivspelaren i sig bidrar. Ett mätvärde är inget objektivt om man har mätt fel sak.... Då kan en öppen, subjektiv, lyssning utförd "på rätt sätt" mer noggrant spegla verkligheten.

/ B

Har ju redan förklarat det, även Thomas också. Men det är ju inte intressant för vissa, dom verkar mer intresserad av ha rätt, jämt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 21:21

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Du kan lita på att jag aldrig kommer ändra min åsikt! Du mäter fel sak.

NEJ! Nu ska du förklarar varför det skulle vara stor skillnad mellan spela en skiva och testa med och utan lock.

Därför att han har läst det i någon hifiblaska naturligtvis!! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:21

Tänk efter subjektivisten,
du är den enda som säger att jag, Bill och Joakim har fel.
Och enda anledningen till att vi har fel är att vi inte har läst vad du skriver?
Läser du och försöker förstå vad vi skriver? Du har låst dig vid att din mätning visar hur det verkligen förhåller sig, men det gäller ju bara om du spelar CD.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:23

Snälla, förklara NU! Det jag hört, med att ljudet från pickupen skulle stutsa mot locket och komma tillbaka känns totalt galet om man jämföra att mina tester är gjorda med skivspelaren 2 meter från högtalare med ca 100 db volym.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:26

subjektivisten skrev:

Gudskelov så diskuterar vi andra saker än just denna. Och i andra frågor har jag ändrat åsikt utan någon prestige.
MEN inte i denna.

Du kan inte bevisa frånvaron av störning, du kan bara bevisa närvaron av en störning. Och just nu så tycker du att du kan bevisa att du inte får någon störning.
Om jag skall anlägga en LTS-attityd till frågan så är det väl den som påstår något som skall bevisa det. Jag säger bara att du gör en grov miss som antar att det inte finns en störning när du inte har en aning om den finns där eller inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 21:31

subjektivisten skrev:Snälla, förklara NU! Det jag hört, med att ljudet från pickupen skulle stutsa mot locket och komma tillbaka känns totalt galet om man jämföra att mina tester är gjorda med skivspelaren 2 meter från högtalare med ca 100 db volym.

Jo, det kan verka så. Men vibrationer från ett håll (utifrån) är inte nödvändigtvis samma sak som vibrationer inifrån. Interna vibrationer kanske inte förstärks/förändras på samma sätt som de som kommer utifrån. Bland annat finns det tidsaspekter att ta hänsyn till. Får du samma resultat om du har ljudkällan 5 meter bort istället (med samma ljudtryck vid skivspelaren)?

Oavsett, det bör rimligen vara en skillnad mellan att mäta mot en spelare som är i bruk jmf med en som "bara" står.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:32

Nu tar jag det en gång till.
Spelade en CD högt (runt 100 db minst) och hade nålen i sista spåret.
Spelade in hur nålen påverkades med och utan lock.

Med lock
Bild

Utan lock
Bild

Nu finns det dom som påstår att det skulle bli stor skillnad om jag spelade en skiva eller inte. Då undrar jag hur?
Det jag fått höra är att ljudet från pick-upen skulle stutsa på locket och tillbaka. Visst, men vi måste se på vilka skalor vi har.
Skivspelaren står 2 meter från högtalaren som smäller ut 100 db. Hur mycket ljud kommer det från pickupen som kan stutsa på locket och sen komma tillbaka till pickupen? Ja, det är ju en hyffsad bit ifrån 100 db iaf 8)
Så om jag spelar en skiva med locket på så skulle den påverkar ljudet från pickupen, stutsande via locket, vara säkert 100 faldigt mindre än påverkan från högtalarna utan lock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 21:37

subjektivisten skrev:Nu tar jag det en gång till.
Spelade en CD högt (runt 100 db minst) och hade nålen i sista spåret.
Spelade in hur nålen påverkades med och utan lock.

Nu finns det dom som påstår att det skulle bli stor skillnad om jag spelade en skiva eller inte. Då undrar jag hur?
Det jag fått höra är att ljudet från pick-upen skulle stutsa på locket och tillbaka. Visst, men vi måste se på vilka skalor vi har.
Skivspelaren står 2 meter från högtalaren som smäller ut 100 db. Hur mycket ljud kommer det från pickupen som kan stutsa på locket och sen komma tillbaka till pickupen? Ja, det är ju en hyffsad bit ifrån 100 db iaf 8)
Så om jag spelar en skiva med locket på så skulle den påverkar ljudet från pickupen, stutsande via locket, vara säkert 100 faldigt mindre än påverkan från högtalarna utan lock.

VAD är det för fel att testa med skivspelaren som källa?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:37

subjektivisten skrev:Snälla, förklara NU! Det jag hört, med att ljudet från pickupen skulle stutsa mot locket och komma tillbaka känns totalt galet om man jämföra att mina tester är gjorda med skivspelaren 2 meter från högtalare med ca 100 db volym.

Ja, där håller jag med dig. MEN du kan inte veta hur kvalitén på spårning påverkas då det är skivspelarljudet som kommer ur högtalarna.
Enkel test, ställ cd'n framför basen och spela högt. Händer det något med signalen ur skivspelaren. Troligen inte i avseende på hur CD blir påverkad av högre ljud.
Ställ skivspelare alldeles framför basen och spela högt, och ja spelar du tillräckligt högt ( och den nivån kommer variera beroende på skivspelar-tonarm-pickup kombination) så kommer spelaren påverkas.
Och hur påverkas den då med avtaget lock, uppfällt lock respektive nerfällt lock? Har underlaget någon betydelse?
Ja det har du ingen aning om. Börjar den låta orent innan den återkopplar? Vid vilken nivå? Ger olika pickuper olika resultat? Tål den mer med locket avtaget än uppfällt? Etc. Kan den skena iväg i återkopplingen i något fall tidigare än andra?

Dessutom kommer svaret bara gälla din kombination eftersom olika spelare kommer bete sig olika.

Här har du ett antal frågeställningar som du helt missar i din test. Och alltså är testen i sitt nuvarande utformning av ringa värde.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:40

Bill50x skrev:VAD är det för fel att testa med skivspelaren som källa?

/ B

Hur ska du skilja på musiksignalen och återkopplingen på inspelningen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 21:49

subjektivisten skrev:

Hehe. det är väl ditt problem, du kan väl inte mäta fel sak bara för att det är enklare :-)

Skämt åsido, spela in två gånger. en med högtalare aktiva, en gång helt tyst. Lägg inspelningarna på varandra och invertera den ena. Det du då hör är skillnaden.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:52

Bill50x skrev:Hehe. det är väl ditt problem, du kan väl inte mäta fel sak bara för att det är enklare :-)

Läs igen, mäter INTE fel saker.

Bill50x skrev:Skämt åsido, spela in två gånger. en med högtalare aktiva, en gång helt tyst. Lägg inspelningarna på varandra och invertera den ena. Det du då hör är skillnaden.

/ B

Det kommer hända, när jag har en bättre motor. Fortfarande är det mycket lättare att se så som jag gjorde.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:52

subjektivisten skrev:

/ B

Till att börja med så är det helt fel att använda musik som enda källa då du inte vet om dom problematiska störningarna som möjligen finns kommer att påverkas då du vet att alla freksvenser inte ingår i normala musikstycken.
Sveptoner och rosa brus skulle jag testa med. Dvs. för att utföra testen är en testskiva en nödvändighet vilket är ytterligare en felkälla som jag påpekat tidigare som gör att testen inte är tillförlitlig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:57

Väntar fortfarande på anledningen varför det skulle skilja sig med och utan lock beroende på om jag spelar skiva eller ej.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 21:58

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Hehe. det är väl ditt problem, du kan väl inte mäta fel sak bara för att det är enklare :-)

Läs igen, mäter INTE fel saker.

Bill50x skrev:Skämt åsido, spela in två gånger. en med högtalare aktiva, en gång helt tyst. Lägg inspelningarna på varandra och invertera den ena. Det du då hör är skillnaden.

/ B

Det kommer hända, när jag har en bättre motor. Fortfarande är det mycket lättare att se så som jag gjorde.

Vi har läst dina inlägg, jag lovar. Och du har låst dig på samma sätt som när du diskuterade hur du skulle kunna flytta centrumhålet.
Eftersom du numera har en trevligare ton då du diskuterar (vilket är så mycket bättre) så har jag fortsatt att försökt diskutera med dig. Tidigare hade jag inte brytt mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 22:01

subjektivisten skrev:Väntar fortfarande på anledningen varför det skulle skilja sig med och utan lock beroende på om jag spelar skiva eller ej.

Nu måste jag fråga dig om du har läst mitt svar. Har du svar på alla mina frågor? Bl.a. dessa är anledningen.

Harryup skrev:

Ja, där håller jag med dig. MEN du kan inte veta hur kvalitén på spårning påverkas då det är skivspelarljudet som kommer ur högtalarna.
Enkel test, ställ cd'n framför basen och spela högt. Händer det något med signalen ur skivspelaren. Troligen inte i avseende på hur CD blir påverkad av högre ljud.
Ställ skivspelare alldeles framför basen och spela högt, och ja spelar du tillräckligt högt ( och den nivån kommer variera beroende på skivspelar-tonarm-pickup kombination) så kommer spelaren påverkas.
Och hur påverkas den då med avtaget lock, uppfällt lock respektive nerfällt lock? Har underlaget någon betydelse?
Ja det har du ingen aning om. Börjar den låta orent innan den återkopplar? Vid vilken nivå? Ger olika pickuper olika resultat? Tål den mer med locket avtaget än uppfällt? Etc. Kan den skena iväg i återkopplingen i något fall tidigare än andra?

Dessutom kommer svaret bara gälla din kombination eftersom olika spelare kommer bete sig olika.

Här har du ett antal frågeställningar som du helt missar i din test. Och alltså är testen i sitt nuvarande utformning av ringa värde.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 22:06

Som jag sa innan, ljudet från pickupen är långt ifrån närheten av det som kommer från högtalarna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 22:10

subjektivisten skrev:Som jag sa innan, ljudet från pickupen är långt ifrån närheten av det som kommer från högtalarna.

Jag har aldrig påstått att ljudet ifrån pickupen under locket påverkar någonting, så ge inte mig det svaret.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 22:16

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:Som jag sa innan, ljudet från pickupen är långt ifrån närheten av det som kommer från högtalarna.

Jag har aldrig påstått att ljudet ifrån pickupen under locket påverkar någonting, så ge inte mig det svaret.

Precis. Jag framförde tanken som en diskussion, inte som ett absolut faktum.

Vad jag menade är att verkligheten är så mycket mer komplex än vad man man kanske tror initialt. Om det var så enkelt att bygga en skivspelare som genom att bara optimera resistans mot vibrationer från högtalare så skulle det hela vara löst för länge sedan.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 22:25

Bill50x skrev: Om det var så enkelt att bygga en skivspelare som genom att bara optimera resistans mot vibrationer från högtalare så skulle det hela vara löst för länge sedan.

/ B

Lägg till att optimera behandlingen mot vibrationer från motorn så har du sen fixat en kanon spelare skulle jag tro. Såklart ska ju lagret vara bra och armen med.

Ska nog köpa en ny spelare nästa år, håller på att kolla upp ekonomin. Då lär jag inte behöva bry mig längre 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 22:29

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev: Om det var så enkelt att bygga en skivspelare som genom att bara optimera resistans mot vibrationer från högtalare så skulle det hela vara löst för länge sedan.

Lägg till att optimera behandlingen mot vibrationer från motorn så har du sen fixat en kanon spelare skulle jag tro. Såklart ska ju lagret vara bra och armen med.

Ja, en bra arm och pickup fixar man ju lätt :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 22:32

Den spelaren jag funderar på är väl så bra det kan bli i stort sätt :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 22:39

subjektivisten skrev:Den spelaren jag funderar på är väl så bra det kan bli i stort sätt :wink:

Grattis. En sådan skulle jag åxå vilja ha ;-)

/ B

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2007-08-05 22:51

jag kan också tänka mig en sådan :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 23:06

Vi får se, det är ju 100 lappar och frågan är om man kanske kan köpa en billigare och få lika bra ljud. :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-06 08:58

subjektivisten skrev:Vi får se, det är ju 100 lappar och frågan är om man kanske kan köpa en billigare och få lika bra ljud. :?

Hur går det med svaren på mina frågor?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-06 17:10

Harryup skrev:Ja, där håller jag med dig. MEN du kan inte veta hur kvalitén på spårning påverkas då det är skivspelarljudet som kommer ur högtalarna.

Exakt vad skulle påverka där?

Harryup skrev:Ställ skivspelare alldeles framför basen och spela högt, och ja spelar du tillräckligt högt ( och den nivån kommer variera beroende på skivspelar-tonarm-pickup kombination) så kommer spelaren påverkas.

Rätt ointressanta tester enligt mig. Som ställe skivspelaren på högtalaren och köra med och utan lock. Såklart ska testet göra från där skivspelaren står normalt.

Sen finns det ingen som helst anledning att svara mer på dina frågor men tanke på du inte gjort test överhuvudtaget. Så den dagen du själv göra liknade test, så kan du komma med dina frågor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-06 17:36

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Ja, där håller jag med dig. MEN du kan inte veta hur kvalitén på spårning påverkas då det är skivspelarljudet som kommer ur högtalarna.

Exakt vad skulle påverka där?

Harryup skrev:Ställ skivspelare alldeles framför basen och spela högt, och ja spelar du tillräckligt högt ( och den nivån kommer variera beroende på skivspelar-tonarm-pickup kombination) så kommer spelaren påverkas.

Rätt ointressanta tester enligt mig. Som ställe skivspelaren på högtalaren och köra med och utan lock. Såklart ska testet göra från där skivspelaren står normalt.

Sen finns det ingen som helst anledning att svara mer på dina frågor men tanke på du inte gjort test överhuvudtaget. Så den dagen du själv göra liknade test, så kan du komma med dina frågor.

Du är ju bara för mycket. Skall jag testa något som jag inte är intresserad av bara för att du gör fel? Varför kan du inte för en sekund fundera på om vi möjligen har rätt.
Mitt exempel med test är väl att du måste för att veta gränser provocera fram problemet så att du vet vad som finns för gränser. Vill du veta hur din skivspelare kan uppträda under olika betingelser (inbegripet bl.a. olika ljudvolym vilket och fås av avståndet i mitt exempel) eller vill du bara få fram en mätning som inte visar en störning?
Att du inte svarar på mina frågor bevisar ju att du inte försöker hitta problem i din egen försöksuppställning utan bara avfärdar kritik utan vidare försök.
Det är extremt långt ifrån en vetenskaplig attityd till mätningar.
Du har absolut ingen kontroll på dina felkällor vilket gör att mätningen möjligen saknar värde helt. Och det vet du inte eftersom du inte kontrollerar din om din uppställning är riktig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-06 17:41

Nej, det är för du inte verkar förstå vad jag gör. du klagar utan att förstå dom olika skalorna vi snackar om. Därför är det ointressant när du inte vet detta.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi