Kommentarer och synp. ang Krell/Sonus Faber hos 'Lyssna'.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Kommentarer och synp. ang Krell/Sonus Faber hos 'Lyssna'.

Inläggav Ranefjord » 2004-06-01 17:41

Ny artikel uppe! :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0

Frågor, m.m? :)

Som vanligt har jag inte helt lyckats med att få bilderna att passa in... Får minska ner vissa nästa gång... :) Men helst vill man ju inte det. :?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-01 17:59

Jämförelsen med Nagrefs system föranleder en fråga: Hur djupt i basregistret når den lilla stativaren :?: :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-01 18:14

Morello: Inte så djupt som Naqrefs givetivis! ;) Men helhelsintrycket hur musiken presenteras ligger närmare Naqref än nått annat jag hört. Givetvis låter det inte 'likadant' :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-06-02 01:29

Väldigt trevligt reportage, sådana här inslag uppskattas!

Intressant de där med sprayen, jag såg denna Björn putsandes på Luleåmässan, men förstod inte riktigt vad han gjorde så nogrannt och hängivet. :)
--------------------------------------------------

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-06-02 10:21

tycker synd om nagref ifall hans anläggning låter Krell.. 8) :lol: :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 11:55

Men Krell är väl det bästa man kan ha eller bland det bästa så vi får hoppas nagref anläggning låter Krell

Men nu till min fråga Till herrarna Ranefjord och Nagref. Tyckte ni också det blev en oerhörd skillnad på ljudet till det bättre när Björn bytade till Nordostnätkable. Snaben på Hififorum tyckte det blev en oerhörd skillnad och han var en mycket stor tivlare och tyckte förr att nätkablar var en bluff. Nu är jag mycket nyfiken på vad ni tyckte, mina herrar?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-02 12:12

Jag tyckte det var mindre skillnad mellan strömkablarna den här gången jag lyssnade, helt klart. På en skiva hörde jag ingen som helst skillnad, men på en annan var det aningen klarare ljud (men sämre spridning?). Vad det beror på vet jag inte. Ska ju nämna att jag inte är van vid systemet, det var mitt på dagen, m.m. I köpenhamn var skillnaden klart större iofs. mmm... Undrar vad det berodde på... Sånt här ska provas hemma i lugn o ro och inte på en snabb demonstration. Jag kan omöjligt göra Nordost kablarna eller nån apparatur rättvisa av en så kort lyssning, utan det som skrevs var upplevelsen av just den demon som vi var på i just det rummet. :) Mycket bra rum för övrigt! Heltäckningsmatta oxo bara, så är jag mer än nöjd. ;)

Jag tycker också att man placerat soffan där man lyssnade lite för långt fram på demon (eller högtalarna för långt isär om man ser det så). Antagligen pga praktiska själ men bra lät det hur som helst.
:)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-02 14:19

Om jag oxå ska våga mig på att uttala mig! :)

Jag ansträngde mig verkligen denna gång för att höra någon signifikant skillnad med de olika nätkablarna men jag kan inte ärligt påstå att jag gjorde det. Om det eventuellt fanns en skillnad så skulle jag personligen inte lagt några väsentliga pengar på den utan köpt skivor istället! :)

När det gäller Eco-3 så tyckte jag mig höra en betydligt större skillnad med resp utan men intrycket blev lite splittrat då effekten inte var konsekvent. I ena fallet så blev en klar röst lite dovare och i det andra fallet så blev effekten den motsatta. Tyckte jag i a f.

Om Jens köper en flaska (vilket jag tror han gör) så ska det bli lite intressant att testa det under andra förhållanden även om jag är lite skeptiskt till sådana produkter och tycker att det gnager i sinnet att det inte finns någon tekniskt bra förklaring bakom. Egentligen gillar jag hellre approachen att let upp apparater som inte påverkas av sådana omständigheter. Rydberg nämnde väl att Meridian 588 var stabil mot denna påverkan? Då skulle jag hellre testa den. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-02 14:34

Kul repotage :lol: Helt bortsett från nätkablar och spray-olja - hur lät det Nagref? :D Kunde du höra några koloriter eller var det verklighetstrogen återgivning? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-02 14:44

Spray :lol:
Vadan är nu DETTA

Ska ni skaffa kundkonto hos Peter Belt ? :roll: :roll:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 15:18

Det är alltid kul med reportage av någon händelse. Emellertid tyckte jag att artikeln fokuserade alltför mycket på tweaks istället för de "vanliga" produkterna. Kan det måhända vara för att det är intressantare att skriva om tweaks? Apparater vet ju alla redan vad de gör?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-02 15:58

Johan: Kanske var det som så att fokus kom på dem därför att det var lite det som demonstrationen fokuserade på! :wink:

Själva signalkällan och förstärkeriet var konstant så det är ju svårare att uttala sig om dem så mycket. Johan: Kanske var det som så att fokus kom på dem därför att det var lite det som demonstrationen fokuserade på! :wink:

Själva signalkällan och förstärkeriet var konstant så det är ju svårare att uttala sig om dem så mycket. Ska det vara något där så kan jag ju tycka att SACD-Standardspelaren var lite för klumpig. Men å andra sidan så var 400'an ju rätt smidig för att ha en uppgiven effekt på 200W. Det senare var ju rätt trevligt så man slapp behöva bekymra sig över att det var den som var för klen. :)

Mer än så skulle jag inte vilja uttala mig om dem under dessa förhållanden.

När det gäller högtalarna så är deras sonora kvaliteter klart begränsade av lyssningsrummen i normala fall. Så kanske en liten recension av lyssningsrummet hade mer varit på sin plats? :) Det var relativt odämpat med mycket exponerade hårda ytor men det lät inte så hemskt ändå. Kanske det berodde på att huset var så gammalt med inga räta vinklar? Vad vet jag men det kändes klart mer lyckat än många lyssningsrum i 'hemmamiljö'. I princip i alla andra fall då jag har lyssnat i butiker så har rummet satt p för alla relevanta uttalanden om hur det låter men det gjorde det inte här kändes det som. Bara vid ett tillfälle har det låtit totalt sett bättre och det var med B&W 805s men där var lokalen dessutom betydligt behagligare. Så jämförelsen blir svår ur ett mer absolut perspektiv. Det är därför jag tycker det är så svårt att uttala mig om annat än totalljudet eller om förändringar som sker i anläggningen. Då var det tre saker som varierades. Med/utan Eco3, olika nätkablar till signalkällan samt byte mellan högtalarna. Eftersom Mats frågade om min erfarenheter om de två första svarade jag på det men den sista punkten kan jag ju nämna om här.

Skillnaden mellan Cremona Auditor (ca 30k) och Concerto (ca 15k):
Den förra lät betydligt mindre livlig än den senare. Lite tillbakalutad kan man tycka men det var den inte heller. Den var nog vad en del skulle säga mer 'hifi-mässig'. Bättre kontroll kändes det som. Basen var mindre framträdande och kanske lite bättre balanserad. Lite mer åt Carlsson än Dynaudio om man säger. Beroende på vilken musik man spelar så skulle jag kunna leva med den i ett system. Men ett baskapablare system får nog komplettera när man spelar sådan musik som kräver basmuskler. :) Annars så var det inget direkt som saknades och inget som blev för framträdande. Ska man använda de subjektiva och ytterst vaga uttrycken musikalitet och hifimässighet så är Auditor definitivt hifimässigt duktigast och Concerto är mer musikalisk. Men de uttrycken gillar jag inte så det säger jag inte! :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 16:39

Tack för bra ytterligare info!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 17:20

Håller med Johan, tack för bra info!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 17:22

Håller med Mats!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 17:26

Lindroos 8) :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-02 17:48

Naqref skrev:Rydberg nämnde väl att Meridian 588 var stabil mot denna påverkan? Då skulle jag hellre testa den. 8)

Ja vi testade med Wadia 6, en McCormack dac/drive-kombi och så min Meridian 588. De två förstnämnda lät annorlunda (bättre enligt mig) med ECO-3 på skivorna (tyckte alla tre som lyssnade) medan ingen av oss kunde höra någon som helst skillnad på Meridianen. 588:an trixar ju en del med digitalsignalen så det har säkert det som är anledningen till resultatet. Vad vet jag... :)

Förresten en trevlig spelare det där!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-06-02 21:35

Trevligt reportage!

/Mattias :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-03 13:33

Nagref,

Hur upplevde du klangen? 8) (med eller utan spray)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-03 22:38

Morello skrev:Hur upplevde du klangen? 8) (med eller utan spray)

Bästa Morello! Jag upplevde inte klangen varken som ljus och påträngande eller mörk och dov. Dock var detta på skivor jag inte kände speciellt väl. När en skiva (Lise & Gertrud) som jag känner mer väl spelades så stod jag och orerade i ett rum intill och känner mig oförmögen att precisera klangen efter den erfarenheten! :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-06-08 12:29

Som sagt, kul reportage! Jag har dock lite svårt att relatera till intrycken, jag vet inte riktigt vad som sägs, förutom då referensen till Naqref's system som jag har hört. Men jag förstår att det är svårt att egentligen säga så mycket om ljudet under dessa omständigheter. Kul att en av högtalara låter "hifimässig"!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-08 15:07

Jag har dock lite svårt att relatera till intrycken

Finns bara ett sätt att ta reda på det! 8)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-06-08 15:26

Några korta reflektioner ang mirakelsprayen ECO 3.....

Att det ær fullt møjligt att påverka ljudet åt ena eller andra hållet om man gnider in høgtalarnas gummiupphængningar med nåt klet, ær helt logiskt. Ær gummit en aning stelt så kan det ju ev mjukas upp med nån læmplig vætska eller smørja, kanske vanligt osaltat smør kan funka... :)

Att dæremot få tydliga førbættringar på ljudet om man gnider in CD-skivor med nån vætska anser jag faller under kvacksalveri. Om det inte handlar om att skivan ær otroligt skitig och man helt enkelt diskar den i ljummer vatten och milt diskmedel, så den blir læsbar igen........ 8)

Førutom denna obskyra kvacksalveridel, så var det ett trevligt reportage med trevliga bilder.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-08 17:45

Dr_Tinnitus skrev:Att dæremot få tydliga førbættringar på ljudet om man gnider in CD-skivor med nån vætska anser jag faller under kvacksalveri. Om det inte handlar om att skivan ær otroligt skitig och man helt enkelt diskar den i ljummer vatten och milt diskmedel, så den blir læsbar igen........ 8)

Man gnider alltså inte in vätskan på lässidan utan på textsidan och den gör skillnad, utan tvekan. Har inga bra förklaringar på hur men skillnaden är klart hörbar.

kvacksalveri?? Tror inte du är lika kaxig när du själv har provat 8)

Dessutom, allt du dömmer ut i framtiden genom diverse gissningar saknar ju helt substansvärde fr.o.m. nu :wink:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-06-08 18:45

Rydberg>

"Man gnider alltså inte in vätskan på lässidan utan på textsidan och den gör skillnad, utan tvekan. Har inga bra förklaringar på hur men skillnaden är klart hörbar.
""

Ja du, om jag ær kaxig eller bara realistisk och logisk på grund av erfarenhet och allmænt kænda vetenskaper mm, får var och en fundera på.

Men med tanke på det sista jag quotade från dig, så får jag nog be om ursækt. Kvacksalveri ær ett alldeles før svagt uttryck.

Testa att gnid det på tapeterna i lyssningsrummet, det ger en oooootroolig tydligt hørbar skillnad...... 8) :lol:

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-08 19:33

Dr_Tinnitus skrev:Rydberg>

"Man gnider alltså inte in vätskan på lässidan utan på textsidan och den gör skillnad, utan tvekan. Har inga bra förklaringar på hur men skillnaden är klart hörbar.
""

Ja du, om jag ær kaxig eller bara realistisk och logisk på grund av erfarenhet och allmænt kænda vetenskaper mm, får var och en fundera på.

Men med tanke på det sista jag quotade från dig, så får jag nog be om ursækt. Kvacksalveri ær ett alldeles før svagt uttryck.

Testa att gnid det på tapeterna i lyssningsrummet, det ger en oooootroolig tydligt hørbar skillnad...... 8) :lol:

Dr Tinnitus
Får väl bevisa det genom att peka ut minst 19/20 ggr i blindtest, skratta först som skratta sist!

Även Nagref verkade ha anat viss skillnad!?

Btw, har redan gjort en del inledande tester på ECO-3 (på cdskivor) med roliga resultat. Hur skulle det vara att testa själv innan du uttrycker dig så säkert :x

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-08 19:36

Du är varken vetenskaplig eller realistisk,... *modererat*

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-06-08 19:57

Rydberg>

Har jag retat upp dig månne?? ... *modererat*

Ursækta mig, men jag trodde du var på en seriøsare nivå i sådana avseenden...?

Som du såg skrev jag alltså, på grund av erfarenhet och allmænt kænda vetenskaper....

Så innan du nu tjoar vitt och brett om att du så tydligt hør solklar skillnad på om en CD blivit smord eller ej av detta mirakelmedel, på textsidan 8O, så vænligen ta och bevisa detta lika lekande lætt i ett par korrekt genomførda opartiska blindtester. Det ræcker alltså inte att du sjælv sæger dig ha klarat detta sjælv hemma i kællaren med slæck lyse tillsammans med din polare mm. Det skall vara korrekt genomførda tester, bevittnade mm.

Klarar du det galant, så ær jag beredd att ta mig en funderare på om det spøkar eller att det kanske funkar som det sægs.

Innan dess har jag nog full rætt (med stød av erfarenhet och veteskap mm) att kalla det rappakalja kvacksalveri placebo och vad jag vill, utan... *modererat*

Anvænd lite sunt førnuft før tusan. Hur i hela friden skulle en vætska som efter att den strukits på textsidan och læmnat kanske inte ens en ynka del av en my i transparent skickt, kunna på något sætt kunna påverka vad lasern læser på andra sidan!!!???

Om detta verkligen vore så kinkigt så skulle man ju høra solklarskillnad på vilket tryck skivorna har från fabrik. Och då skulle ju alla skivor som vill låta bæst, ha bara en viss typ av tryck, hellst med samma antal bokstæver och storlek, annars kan de ju riskera att låta "solklart olika...."

Jøsses sæger jag bara... Jag tror ta mig fan det går att krænga vad som helst bara det påstås mycket nog om produkten....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-08 20:06

Ja jag dristar mig till att... *modererat* när du är så pass dåligt påläst att du trodde man skulle ha vätskan på läsarsidan och sen avfärdar du det som kvacksalveri. Jag trodde att vetenskaps män iallafall hade koll på vad de avfärdade och inte alla tweaks kategoriskt. Står fast vid att sådan är ganska puckat, sen får du tycka precis vad du vill om mig faktiskt...... :twisted:

Jag har gjort en del tester där skillnaden var klart hörbar på två spelare min inte på min dåvarande Meridian 588 som det inte gick att höra någon som helst skillnad på med och utan ECO-3. Vi var tre som lyssnade den gången och efter avslutad lyssningsomgång hade alla samma uppfattning, ingen hade hört någon skillnad på Meridianen men väl på de andra två (Wadia 6 och McCormack kombi)

Som du ser har jag iallafall testat ECO-3 och har vissa indicier som pekar mot att denna produkt fungerar. Kan ju tillägga att jag aldrig har upplevt någon skillnad på olika nätkablar, inte på de få jag testat iallafall.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-08 20:30

Det är alltså statisk elektricitet ovanpå CD-skivor och kablar och membranupphängningar som gör att det blidas bakgrundsbrus som stör signalen. Oj, jag insåg inte att det här var ett problem, jag tror jag måste köpa antistatsprayen för 500kr och använda minst varannan vecka. Det kan ju bara inte vara inbillning det här. :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi