Richard skrev:Du insinuerar ju att en hifiapparat innehar musikaliska egenskaper!
Det är ju lika felaktigt som att påstå att en dator är emotionell!
En hifiapparat kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden, inte dess förtjänster. En hifiapparat kan endast försämra signalen, inte förbättra den.
MYCKET enkel logik, vilket dock hindrade undertecknad från att tänka logiskt, till alldeles nyligen. Uppenbarligen satt indoktrineringen från diverse hifitidningar och forum alltför djupt. Där påtalas det ju ständigt att en hifiapparat kan inneha dylika musikaliska egenskaper. Det tog ju ett halvår innan jag blev avprogrammerad!
Hur lång tid skall det ta för dig, Bill?
Du har sett ljuset menar du, och det har inte jag? Vad är det som säger att jag inte kommit längre än du? Jag har redan passerat det stadie när jag trodde blint på ren logik. Det räcker nämligen med att tänka fel någonstans så blir det totalhaveri.
Jag hävdar inte alls att en apparat har musikaliska egenskaper, även om jag ibland talar i de termerna. För det är musik vi lyssnar på, det är musik som apparaterna återger.
En av mina vänner arbetar med datorer. Skitduktig. Dessutom är han pedagogisk. När han förklarar något svårt i datorvärlden så tillskriver han datorn mänskliga egenskaper ("här väntar datorn på att du ska berätta att...", typ) för att förtydliga och för att kunna diskutera med människor som är kloka och duktiga men inte inkörda på den vokabulär som datorkunniga omger sig med. Han når fram och eventuella diskussioner om hur och varför saker sker på ett visst sätt löses lätt och elegant.
Tror du att det hade varit fallet om min kamrat hela tiden påpekat att en dator bara är en maskin och att hans medarbetare måste använda rätt teknisk vokabulär för att han ska förstå?
Om jag beskriver en förändring i min anläggning som att musikerna spelar bättre i takt, så är det naturligtvis inte anläggningen som helt plötsligt blivit mer musikalisk. Självklart finns det någon teknisk förändring, en mindre förstörelse av den ursprungliga signalen om du så vill. För oss icke-tekniker är det dock inte så lätt att sätta fingret på vilken eller vilka parametrar det är som ger detta resultat. Det verkar inte så enkelt för tekniker heller och ofta viftas det bort istället med kommentarer om placebo osv.
Ofta när man hör någon förändring så hamnar förklaringen till slut i frekvensgångsskillnader. Med denna parameter kan man tydligen förklara allting. Min egen åsikt är att det nog snarare är små förändringar i många parametrar som samverkar, där skillnaden i varje parameter kanske inte ens är detekterbar med lyssning.
Och det är där som begränsningen ligger i ett
enbart tekniskt synsätt, det är inte alltid som man kan isolera en enstaka parameter utan dess påverkan på andra saker.
Är du säker på att du är avprogrammerad och inte
omprogrammerad
/ B