Finns det blindtester mellan skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-07 00:51

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Stabilt och tungt är 2 olika saker. Stabilt är bra, tungt är dåligt när det gäller LP12.

Varför då? Rent vibrationsmässigt.

Har ingen aning, men det är lätt att blindtesta och lackbord är nästan gratis. Det folk hakar upp sig på är akustisk återkoppling, men det är inte hela sanningen. Lyssna i lurar och det hörs skillnad ändå. Jag har en känsla av, men det är en gissning att det även finns energi i spelaren som man vill kunna föra ut genom fötterna. Om underlaget är väldigt mycket tyngre än skivspelaren och med en låg resonansfrekvens så ger det uppenbarligen problem.
Skulle inte förvåna mig om detsamma gällde din spelare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 00:52

Igen, vart är fördelen på INTE använda en tung och stabilt bord?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-07 00:53

subjektivisten skrev;
Laila skrev:
Och vari ligger likheten mellan ett Ikea Lackbord o "mjuka fötter" ?

. . . . . .

Att bordet spelar med.

Sök och du skall finna !

Jag ger för tillfället upp i denna fråga. :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 00:58

Blir lätt "spikes" fråga av detta när folk säger att "det låter bättre alltså är det bättre". Så funkar det ju inte om man verkligen vill veta saker.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-07 01:14

Nej, men därför "sök och du skall finna " tex. Googla på"Suspended
Turntables"

"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 01:17

Laila skrev:Nej, men därför "sök och du skall finna " tex. Googla på"Suspended
Turntables"

"

???

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-07 01:19

Snälla subjektivisten, vad är oklart ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 01:23

Laila skrev:Snälla subjektivisten, vad är oklart ?

Vet inte vad du snackar om? Det jag tagit upp är att två olika resonanssystem är dåligt för det är svårt att få dom att samverka perfekt. Så vad menar du?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-07 01:35

Att du kanske måste anstränga dig själv, åtminstone till ett minimum,
innan du ifrågasätter vad somliga skriver !

Du kan ju knappast kräva att andra skall bevisa att dina, ibland
huvudlösa, påståenden är riktiga. Det är faktiskt upp till dig !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 01:37

Laila skrev:Att du kanske måste anstränga dig själv, åtminstone till ett minimum,
innan du ifrågasätter vad somliga skriver !

Du kan ju knappast kräva att andra skall bevisa att dina, ibland
huvudlösa, påståenden är riktiga. Det är faktiskt upp till dig !

Öhh, va? Vore väl på sin plats att förklara fysisken vad som är fördelen med mindre stabilt underlag till en skivspelare med flytande upphängning? Som sa innan, det är svårt att få dom båda resonanssytemen att samverka.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-07 01:54

Jag har försökt att tipsa dig hur du kan bli upplyst i frågan men
har prexis gett upp. Du verkar inte mottaglig för några argument
överhuvud.

Önskar en God Natt !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 02:10

Laila skrev:Jag har försökt att tipsa dig hur du kan bli upplyst i frågan men
överhuvud.

Önskar en God Natt !

Skriv istället då. Hur svårt ska det vara? :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-07 02:14

subjektivisten skrev:
Laila skrev:Jag har försökt att tipsa dig hur du kan bli upplyst i frågan men
överhuvud.

Önskar en God Natt !

Skriv istället då. Hur svårt ska det vara? :?

Du kan inte skönja en trend till att det är i flera trådar så att folk inte kan nå fram till dig? Försök förstå vad dom säger istället för att köra med att andra skall göra en massa saker.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 02:17

Nja, ett tips är jag att folk skriver vad dom menar. Dig har jag frågat i 5 sidor nu varför en viss sak skulle skilja åt men du pratar förbi det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 09:28

subjektivisten skrev:Igen, vart är fördelen på INTE använda en tung och stabilt bord?

Jag har använt ett tungt och stabilt "bord" till min LP12:a, nämliget mitt golv! När jag kom hem med min uppdaterade spelare hade jag inget lämpligt bord att ställa den på, spelaren hade tidigare varit nerpackad under flytt och renovering och vägghyllan var förpassad till de sälla jaktmarkerna.

LP12:an hamnade helt sonika på golvet, ett mycket stadigt parkettgolv från 40-talet. Jag testade att spela en skiva samtidigt som jag hoppade hårt bredvid spelaren och det fungerade hur bra som helst. Tallrik och arm rörde sig inte en mm hur hårt jag än hoppade.

Problemet var däremot att spelaren spårade dåligt. Mina maxi-12:or och en del andra hårt utstyrda skivor lät mycket distat och otrevligt. Jag kollade igenom alla inställningar, nåltryck max rekommenderat osv. Men det lät inte bra. Och detta var fallet oavsett om jag spelade genom högtalarna eller inte. Provade att spela in på hårddisk med högtalarna helt tysta, samma resultat. "Min" skivhandlare rekommenderade lite inkörning av pickupen men var egentligen lite frågande till problemet. Även om Linn Arkiva B inte är världens bästa pick när det gäller spårning bör resultatet inte vara som jag upplevde det.

Men så kom jag att tänka på Lack. Bordet alltså. Som jag inte hade, men jag ställde istället två 30x40 cm plastlådor på varandra samt toppade med en bit spånskiva. Med skivspelaren på detta underlag var alla mina spårningsproblem som bortblåsta! Fortfarande problem med Telarcs "1812", men den skivan är ju extrem.

Slutsatsen jag drar av detta är; ett tungt (även om det är stabilt) underlag är inte alltid det optimala. Numera använder jag ett sängbord från Ikea (Corras) som underlag för spelaren och det fungerar också mycket bra.

Tekniskt-teoretiskt har jag ingen direkt förklaring till varför mitt stadiga vardagsrumsgolv inte fungerar som underlag för spelaren. Men jag kan tänka mig att reflexer från spelaren, underlagets resonansfrekvens etc kan vara bidragande. Jag provade inte heller vidare med olika fötter på LP12:an (några menar att jag borde provat med de gamla hårda varianterna) och inte heller med alternativa ställen på golvet (bara små förändringar så långt kablarna räckte).

Mina upplevelser i detta stycke gäller just bara i mitt fall och man kan inte dra alltför långtgående slutsatser. Men tillsammans med många andra som gjort liknande erfarenheter i andra sammanhang så kan jag ändå hävda att i LP12:ans fall är ett lätt underlag bättre.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-07 09:53

Detta med underlag till LP12 har ju diskuterats till och från och naturligtvis så är det ett kompabilitetsproblem med andra mass-fjädersystem som verkar. Ett är golvet, det andra är bordet och det tredje är spelarens upphängning. Förutom golvets karaktäriska så den andra parametern dess massladdning. Har man ett tungt fundament så sänks resonansfrekvensen, och ett lätt så höjs den. Å andra sidan brukar rummet vara beskaffat med allskön andra möbler med okänd vikt som påverkar resonansen i golvet.

Regeln är: undvik resonansfrekvenser som matchar spelarens. Ligg över eller under. För ett golv med medföljande möblemang skulle jag vilja säga att det inte kan finnas en regel, men ett lätt möblemang i hela rummet kommer sannolikt höja resonansen i golvet över spelarens egna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 10:10

Thomas_A skrev:Regeln är: undvik resonansfrekvenser som matchar spelarens. Ligg över eller under. För ett golv med medföljande möblemang skulle jag vilja säga att det inte kan finnas en regel, men ett lätt möblemang i hela rummet kommer sannolikt höja resonansen i golvet över spelarens egna.

Är naturligtvis mycket beroende på golvets beskaffenhet, eller rättare, hela husets konstruktion. Jag kan även tänka mig att dämpningen i rummet påverkar luftburna vibrationer tex. Saken är så komplex att jag tror det är enklare med (förutsättningslös) trial'n'error än att försöka räkna på det.

En seriös och välgjord skivspelarkonstruktion borde teoretiskt vara konstruerad så att alla utomstående parametrar är isolerade. Men oavsett vad du hittar på, spelaren ska ändå stå i ett verkligt rum och kommer påverkas av detta. Enda sättet att komma förbi detta är väl att leverera med hela rummet, där leverantören har full kontroll på alla parametrar. Ungefär som med utrustningen man ritar masker till processorer, maskinerna levereras kompletta i ett litet renrum, noga avstämt så inga vibrationer kan störa ritprocessen.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-07 16:02

John Elison och en person gjorde lyssningstest mellan inspelat material (CD) från en Rockport TT. Ingen skillnad, han betalade vadet till Vinyl Asylum.

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 78108.html

T

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-07 22:18

Max_Headroom skrev:
RogerGustavsson skrev: Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.

Troligen just därför. Var någon annastans än inom HiFi anses låg massa vara vibrationsdämpande? Jag kommer itne på något just nu.

Den listige köper 2 bitar bänkskiva för badrum i lagomstorlek, likkar ihop med 4mm gummi duk emellan. Bjuder hem några polare för att flytta fanskapet in i musik/vardagsrummet och späller spelaren på den. Alltås, du kan släppa ned en bil i golvet och du kommer inte att märka ett **** på spårningen eller nåt annat.

Så här ska det se ut:

Bild

Denna kan man krocka en bil på under avspelning och du kommer inte att märka nåt, på avspelningen alltså.

Hmm, nu är du väl ändå ironisk när du skriver "krocka en bil"?.

Spelaren i exemplet "SME'n" Ja egentligen både 30 och 20 är inte några favvosar hos mig iaf. Maken till livlös och trist presentation av musiken(i synnerhet med SME IV ochV arm) får man leta efter. Skivspelarnas motsvarighet till klorin.

När det gäller spelare med ngn sorts upphängning så skulle jag bland de jag hört(och det är några) välja en simply black vilken dag som helst.

Med fast och tung plint så är både tio och fyrtio tusen extra relativt bortkastade pengar i förhållande till vad man får när man köper ultra fyndet Continuo. Lägg 10-40 lakan på en riktigt bra pickup istället för på ett överprissatt verk och arm.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-07 23:01

Vilket underlag man väljer att ställa sin spelare på, har helt klart sin betydelse. Men när jag läst igenom tråden, undrar jag om någon funderat på de elektriska spänningsfält som kan byggas upp i skivspelarlock, lackbord, heltäckningsmattor, gardiner och olika apparater etc i spelarens närhet ?

Själv har jag utfört veritabla trollerinummer, fått tonarmar att resa sig från skivan, genom att gnida med handen lätt på skivspelarlocket, som ett exempel.

Kom fram till, för egen del, att järnvinklar monterade i tegelvägg och en löst liggande mdf-platta att ställa spelaren på, har gett mig minst problem. Då kan man laborera med olika hårdhet på underlag mellan järnvinklarna och mdf-skivan.

Min 50-öring.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 23:21

Ragnwald skrev:Vilket underlag man väljer att ställa sin spelare på, har helt klart sin betydelse. Men när jag läst igenom tråden, undrar jag om någon funderat på de elektriska spänningsfält som kan byggas upp i skivspelarlock, lackbord, heltäckningsmattor, gardiner och olika apparater etc i spelarens närhet ?

Själv har jag utfört veritabla trollerinummer, fått tonarmar att resa sig från skivan, genom att gnida med handen lätt på skivspelarlocket, som ett exempel.

Att torka av locket med en trasa medan man spelar en skiva ger ofta just det resultatet, att tonarmen dras mot locket. Statisk elektricitet helt enkelt. Fukta trasan (eller handen) och ingenting händer. För övrigt är det inte alltid det händer, beror på materialet i locket, tonarm och pickup.

Men det är helt rätt, vi måste tänka lite vidare än till tyngden på plinten, svajet i motorn och vilken pickup vi väljer. Om nu locket är statiskt och drar till sig tonarm och pickup, då kan man väl tänka sig att en uppladdad skiva gör detsamma? En skiva kan dessutom vara olika uppladdad på olika ställen vilket då gör att nåltrycket kommer variera. Om det nu betyder något för det ljudande resultatet är en annan sak...

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-08 00:30

Ragnwald skrev:Vilket underlag man väljer att ställa sin spelare på, har helt klart sin betydelse. Men när jag läst igenom tråden, undrar jag om någon funderat på de elektriska spänningsfält som kan byggas upp i skivspelarlock, lackbord, heltäckningsmattor, gardiner och olika apparater etc i spelarens närhet ?

Kom fram till, för egen del, att järnvinklar monterade i tegelvägg och en löst liggande mdf-platta att ställa spelaren på, har gett mig minst problem. Då kan man laborera med olika hårdhet på underlag mellan järnvinklarna och mdf-skivan.

Min 50-öring.

Klarsynt resonemang! Logiskt sett så tror/anser jag att spela utan locket på min spelare som har fast plint är vettigt då jag redan vid införskaffandet varit inne på så få resonatorer som möjligt. Locket är ju i bästa fall en aukustisk resonator och i värsta fall även det du var inne på.

Jag använder som om continuon inte var nog i sig ett ännu tyngre gjutjärns stativ. Ska lägga upp bilder i en presentationstråd farmöver.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-08 00:43

Vad tros om ett lock av typ "styvad filt" ?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-08 00:48

Laila skrev:Vad tros om ett lock av typ "styvad filt" ?

Kunde säkert funka och se funkigt ut! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 02:35

matereo skrev:Spelaren i exemplet "SME'n" Ja egentligen både 30 och 20 är inte några favvosar hos mig iaf. Maken till livlös och trist presentation av musiken(i synnerhet med SME IV ochV arm) får man leta efter. Skivspelarnas motsvarighet till klorin.

Låter trist att bara höra vad som finns i spåret? 8)

Nej, men tror om man tittar på deras konstruktion så är det bland det vettigaste som finns på marknaden för att kunna spela av utan "färgning" av ljudet.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-08 02:53

subjektivisten skrev:
matereo skrev:Spelaren i exemplet "SME'n" Ja egentligen både 30 och 20 är inte några favvosar hos mig iaf. Maken till livlös och trist presentation av musiken(i synnerhet med SME IV ochV arm) får man leta efter. Skivspelarnas motsvarighet till klorin.

Låter trist att bara höra vad som finns i spåret? 8)

Nej, men tror om man tittar på deras konstruktion så är det bland det vettigaste som finns på marknaden för att kunna spela av utan "färgning" av ljudet.

Det gör man lika gott eller troligtvis bättre med en Continuo till enbråkdel av priset eller varför inte en truetrack eller knaster med bra arm?

SME 20 och 30 besitter en kyla som inte helt säkert är endast ett resultat av dess ev analytiska egenskaper. Dom gånger jag hört dem har det varit klorin blekt presentation, med en svag klorinlik doft av död som gällt. Säkerligen faller det inte i god jord att ogilla dessa extremdyra verk. Jag minns vilket argumentativt debackel det ibland blev då jag ibland berättade att jag inte gillade Lp12 och stampa takten köret på 80-talet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 03:10

Skulle vilja se det resultatet under en blindtest. Gärna med en testskiva som är graverad från en CD skiva så kan vi se vilken uppsättning som kommer närmast originalet. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 03:29

Thomas_A skrev:John Elison och en person gjorde lyssningstest mellan inspelat material (CD) från en Rockport TT. Ingen skillnad, han betalade vadet till Vinyl Asylum.

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 78108.html

T

Mycket intressant. Snacka du med John om få en kopia av CD-r?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-08 03:35

Ja det är ju så Bo Hansson konstruerat sin skivspelare. Genom att lyssna på sina egna ugåvors mastertejper, och vinylen för att få fram en spelare och som han inte anser avviker Så demar han sin spelare på mässor och i andra sammanhang ofta, genom att switcha mellan skiva och master och se vad åhörarna anser. Oftast blir dom förbluffade.

Han har dock inte använt någon CD som mellan förlaga dock för han har tillgång till sine egna Opus3 masters.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 06:18

Visst, han säger ju såklart det, eftersom han säljer dom spelarna. Dock vore det intressant med en oberoende test mellan flera spelare. Så får vi se om det är t ex några hörbara skillnader alls sålänge dom har samma pickup/riaa och går i samma hastighet. Och om så är fallet, vilken som kommer närmare original CDn. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi