subjektivisten skrev:Igen, vart är fördelen på INTE använda en tung och stabilt bord?
Jag har använt ett tungt och stabilt "bord" till min LP12:a, nämliget mitt golv! När jag kom hem med min uppdaterade spelare hade jag inget lämpligt bord att ställa den på, spelaren hade tidigare varit nerpackad under flytt och renovering och vägghyllan var förpassad till de sälla jaktmarkerna.
LP12:an hamnade helt sonika på golvet, ett mycket stadigt parkettgolv från 40-talet. Jag testade att spela en skiva samtidigt som jag hoppade hårt bredvid spelaren och det fungerade hur bra som helst. Tallrik och arm rörde sig inte en mm hur hårt jag än hoppade.
Problemet var däremot att spelaren spårade dåligt. Mina maxi-12:or och en del andra hårt utstyrda skivor lät mycket distat och otrevligt. Jag kollade igenom alla inställningar, nåltryck max rekommenderat osv. Men det lät inte bra. Och detta var fallet oavsett om jag spelade genom högtalarna eller inte. Provade att spela in på hårddisk med högtalarna helt tysta, samma resultat. "Min" skivhandlare rekommenderade lite inkörning av pickupen men var egentligen lite frågande till problemet. Även om Linn Arkiva B inte är världens bästa pick när det gäller spårning bör resultatet inte vara som jag upplevde det.
Men så kom jag att tänka på Lack. Bordet alltså. Som jag inte hade, men jag ställde istället två 30x40 cm plastlådor på varandra samt toppade med en bit spånskiva. Med skivspelaren på detta underlag var alla mina spårningsproblem som bortblåsta! Fortfarande problem med Telarcs "1812", men den skivan är ju extrem.
Slutsatsen jag drar av detta är; ett tungt (även om det är stabilt) underlag är inte alltid det optimala. Numera använder jag ett sängbord från Ikea (Corras) som underlag för spelaren och det fungerar också mycket bra.
Tekniskt-teoretiskt har jag ingen direkt förklaring till varför mitt stadiga vardagsrumsgolv inte fungerar som underlag för spelaren. Men jag kan tänka mig att reflexer från spelaren, underlagets resonansfrekvens etc kan vara bidragande. Jag provade inte heller vidare med olika fötter på LP12:an (några menar att jag borde provat med de gamla hårda varianterna) och inte heller med alternativa ställen på golvet (bara små förändringar så långt kablarna räckte).
Mina upplevelser i detta stycke gäller just bara i mitt fall och man kan inte dra alltför långtgående slutsatser. Men tillsammans med många andra som gjort liknande erfarenheter i andra sammanhang så kan jag ändå hävda att i LP12:ans fall är ett lätt underlag bättre.
/ B