Kort högtalarkabel test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-27 19:08

vad jag vet så kommer man inte ifrån det i en "vanlig" bil heller :wink:
Sitter en hel avdelning som arbetar med chassits egenskaper hos alla bilkonstruktörer idag.

Edit: ändrade i meningen "kommer man inte ifrån" istället för inte missförstås.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-27 21:11

Eftersom jag bl.a. konstruerat chassit på Bamse, så vågar jag påstå att jag vet vad jag talar om.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-27 23:56

Sitter en hel avdelning som arbetar med chassits egenskaper hos alla bilkonstruktörer idag.

Det är med stor sannolikhet det jag kommer att jobba med i framtiden...........
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-08-07 08:11

Hur blev det egentligen Magnus; jobbar du i branschen?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-07 11:31

Hmmm vad jag inte greppar är hur man kan vara så elack att man förstör en annans tråd. Han hade en bra upplevelse med sina kablar å ville dela med sig av den. Låt då folk som faktiskt bryr sig om kablar ta del av den upplevelsen. Å ni som uppenbarligen tycker det är nonsen kan väll ta ert pick å pack å dra? måsste ni förstöra trådar gång på gång? Vad är problemet? Jag blir så fruktansvärt trött på det dära tramset.

Callisto: Kul att det blev bättre med den kabeln. Det är bara att börja spara så du kan köpa modellen över :P
Har själv haft möjligheten å få höra mina burkar med en ganska dyr kabel från transparent det var ingen kul upplevelse när man kom hem å kopplade in sin kabel som kostar 200kr metern och som är bland det billigaste från transparent. Inget har varit sig likt. Fasen jag vill ha en bättre kabel. :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-07 11:40

Trams är uppenbarligen i betraktarens ögon.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-07 11:56

så du tycker det är helt okej martin? ha? Han skrev om sina upplevelser å så är det någon fjant som ska bråka lite å det är helt okej? Varför är det så jäkla högt i tak att folk kan göra som dom vill?

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-07 12:01

dwain1: Frågan är varför ska det vara som du vill?

Om någon vill ifrågasätta ett lyssningsintryck så får man göra det, kan man inte ta det så tar man nog sig själv på på tok för stort allvar anser jag.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-08-07 12:17

dwain1 skrev:så du tycker det är helt okej martin? ha? Han skrev om sina upplevelser å så är det någon fjant som ska bråka lite å det är helt okej? Varför är det så jäkla högt i tak att folk kan göra som dom vill?

Voilá: Här har du en stor del av HiFi-världen i ett nötskal. Jag begriper det inte, men så är det tyvärr.

Detta är inte den av världar som är speciellt känd för att vara tolerant mot andras åsikter eller erfarenheter... :roll:

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-07 12:27

Bagge? Är det en Bubbla ni snackar om eller?

En standard-bubbla på de flesta banor lär nog vara så pass trött att den knappast går snabbare med slicks än några standard 195/60 eller liknande av skaplig kvalitet. Skulle vara ytterst mariginellt då. Dock kan det nog bli stor skillnad mot originaldäcken som förmodligen är betydligt smalare och högre.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-07 12:59

Den går antagligen betydligt snabbare på höga och smala originaldäck.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-07 13:03

phon skrev:Den går antagligen betydligt snabbare på höga och smala originaldäck.

Jo om omkretsen ändras förändras ju egenskaperna.. Inte så himla ovanligt man får högre motstånd med nya "flashigare" däck..

Därför kör jag med 14" plåtisar :)

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Kort högtalarkabel test

Inläggav majjen04 » 2007-08-07 15:02

Hej Callisto!

Du måste provat Audioquest Mont Blanc, den är väldigt neutral i ljudkaraktär.
Den blir allt bättre ju längre du lyssnar på den.
Anser att den minst är lika bra som EKK kabeln. 8O
Tycker faktiskt att den är "prisvärd" i jämförelse med konkurenterna i samma prisklass.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-07 15:09

Hej Callisto!

Tycker faktiskt att den är "prisvärd" i jämförelse med konkurenterna i samma prisklass.
Mvh
Kenth

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-07 15:25

majjen04 skrev:Hej Callisto!

Mvh
Kenth

Har man inte rätt att begära mer av nåt som kostar så pass mycket än att den ska vara "bättre" på nåt än EKK? 20900 spänn för 2x5 meter torde väl vara åtminstone 100 ggr dyrare..

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-07 15:45

BengtO skrev:
majjen04 skrev:Hej Callisto!

Mvh
Kenth

Har man inte rätt att begära mer av nåt som kostar så pass mycket än att den ska vara "bättre" på nåt än EKK? 20900 spänn för 2x5 meter torde väl vara åtminstone 100 ggr dyrare..

Hej BengtO

Min mening: Minst lika bra som EKK var givetvis ironiskt menad därav Shocked smilesen.
Visst är AQ kabeln betydligt hörbart bättre, dock inte 100ggr som priset är.
Mvh
Kenth

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-07 15:48

Ok, jag tolkar den åtminstone som annorlunda. Men "bättre" bör väl vara en smaksak. :)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-07 16:17

Martin skrev:dwain1: Frågan är varför ska det vara som du vill?

Om någon vill ifrågasätta ett lyssningsintryck så får man göra det, kan man inte ta det så tar man nog sig själv på på tok för stort allvar anser jag.

Hmm den enda som tar sig på för stort alvar är alla som hela tiden ska försöka trycka ner en å bevisa hur man fel man har. Du som moderator borde veta bättre än att skriva ett sådant utalande......

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-07 16:34

Detta är en fristad för de som vill diskutera saker fritt. Tycker man att det är jobbigt att bli emotsagd/ifrågasatt (att någon har en annan åsikt eller syn eller kunskap) så kan vi bara beklaga det. Jag tänker inte förbjuda någon att diskutera sakfrågor här, så enkelt är det. Om någon vill försöka överbevisa någon annan så är det helt ok så länge det handlar om sakfrågor, om det lämnar sakfrågorna och övergår i personangrepp är det inte ok.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-07 16:40

dwain1 skrev:Varför är det så jäkla högt i tak att folk kan göra som dom vill?

Därför att det är hela idén med det här forumet, mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-07 16:46

dwain1 skrev:...alla som hela tiden ska försöka trycka ner en å bevisa hur man fel man har.
Om någon överbevisar mig att jag har haft fel om något (vilket inte händer så sällan här på faktiskt, faktiskt) så blir jag glad för det innebär att jag lärt mig något. Jag känner mig inte nedtryckt för det.

Det blir problem för mig när samvaron genomsyras av en hållningslös relativism, som i princip går ut på att alla alltid har rätt ("din sanning"), men som i praktiken betyder att de flesta för det mesta har fel.

Saker kan faktiskt förhålla sig på endera viset - allt är inte underkastat subjektivt tyckande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 02:48

dwain1 skrev:Hmm den enda som tar sig på för stort alvar är alla som hela tiden ska försöka trycka ner en å bevisa hur man fel man har. Du som moderator borde veta bättre än att skriva ett sådant utalande......

Om någon kom in och sa till dig att han har hittat ett ställe i sin lägenhet där gravitationen inte funkar och han kan flyga, så skulle du ;

A: säga, "va kul, där ser man, man kan alltså flyga"

B: säga "nej, nu är du väl ute och cyklar? Kan du bevisa detta?"
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-08-08 10:06

Är det någon sentillkommen som noterat åldern på denna tråd? :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-08 10:11

subjektivisten skrev:Om någon kom in och sa till dig att han har hittat ett ställe i sin lägenhet där gravitationen inte funkar och han kan flyga, så skulle du ;

A: säga, "va kul, där ser man, man kan alltså flyga"

B: säga "nej, nu är du väl ute och cyklar? Kan du bevisa detta?"

C: säga "du har fel, så fungerar det inte" (a la faktiskt.se)

Jag skulle i alla fall följa med och kolla....

/ B

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-08 10:53

Är det någon sentillkommen som noterat åldern på denna tråd? Smile

Ooops :oops: :oops: Ja denna tråd vart ju riktigt gammal.

Martin nu är ju tråden gammal så det är ju lite skitsamma. Men i alla fall så är det ju tydligt att han skrev om en upplevelse och sen fick han tråden förstörd. Detta ska en moderator uppmärksamma å säga till om. Å jag visst du kan påstå att folk har rätt att debatera eller ifrågasätta. Men hur långt ska det få gå? Tycker du det är rätt att klanka ner på någons upplevelse?

Jag ska ge ett exempel. Du har nyligen byggt ett par fina högtalare som du tycker låter sinnessjukt bra å skriver en tråd om detta å är helt lyrisk. Vad skulle du då tycka om någon skriver att nää dina högtalare kan inte låta bra för dom har du byggt själv. Kul? Nä kanske inte.

Tyvärr har jag inte tiden att moderara annars hade det varit en klart kul utmaning. Men jag kan även säga som såhär att jag har ett litet hårdare sätt å se på saker å ting.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-08 11:11

Jag ska ge ett exempel. Du har nyligen byggt ett par fina högtalare som du tycker låter sinnessjukt bra å skriver en tråd om detta å är helt lyrisk. Vad skulle du då tycka om någon skriver att nää dina högtalare kan inte låta bra för dom har du byggt själv. Kul? Nä kanske inte.
Jag skulle antagligen låtit det vara om det är så oseriöst, varför bry sig och börja tjafsa? Är det någon som skriver något konkret typ. "Kan det verkligen bli bra om man gör sådär.", "Det där har jag testat och det blev inte bra." eller "Det där kan ju inte låta bra därför att." osv. Då är det ju något man kan diskutera vidare och kanske tom lära sig något utifrån! Det är själva poängen med det här forumet att här behöver man inte vara rädd för att diskutera saker. Om någon tycker att mina högtalare som jag bygger ser kassa ut så är jag glad om någon säger det och motiverar varför.

Sådana diskussioner hindras ju om det bara är tillåtet med bekräftelse på ett forum.

Motsvarigheten till ett sådant forum (bekräftelseforum) skulle kunna vara att du går runt och är jätteglad och har gylfen öppen men ingen säger något på hela dagen...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-08-08 11:19

Asså, det där med för mycket fikastämning blir ju totalt intetsägande. Jag kan förstå Dwain1 på ett sätt, att det kan va skönt och trevligt när man bara blir bemött med "Åhh vad kul, jag har fått exakt samma intryck som du.." Men det är lätt att en sådan atmosfär endast leder till tomgång och dessutom blir opersonlig. Det finns som sagt forum med just den atmosfären.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 13:14

Ja, detta forumet går ju inte ut på att man inte får ifrågasätta saker, utan det är mer en grogrund för kunskap.
Om man kollar på andra forum där alla dom med kunskap antigen har slutat posta eller blivit utslängda så skrivs det enorma fel och det finns ingen som kan eller vågar säga emot. Så det blir massa pengar i sjön. :(
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-08 17:42

Martin skrev:
Jag skulle antagligen låtit det vara om det är så oseriöst, varför bry sig och börja tjafsa? Är det någon som skriver något konkret typ. "Kan det verkligen bli bra om man gör sådär.", "Det där har jag testat och det blev inte bra." eller "Det där kan ju inte låta bra därför att." osv. Då är det ju något man kan diskutera vidare och kanske tom lära sig något utifrån! Det är själva poängen med det här forumet att här behöver man inte vara rädd för att diskutera saker. Om någon tycker att mina högtalare som jag bygger ser kassa ut så är jag glad om någon säger det och motiverar varför.

Sådana diskussioner hindras ju om det bara är tillåtet med bekräftelse på ett forum.

Motsvarigheten till ett sådant forum (bekräftelseforum) skulle kunna vara att du går runt och är jätteglad och har gylfen öppen men ingen säger något på hela dagen...
Jag tycker som Martin, mest för att han heter Martin, och heter man Martin är man ju trevliga. Inte klanka på trevliga nu.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-08 17:46

Åh tack! :) Jag tycker det är trevligt med kaffekoppar!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi