Vilken skivspelare är bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Vilken skivspelare är bäst?

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 09:37

Jag funderar starkt på att köpa mig en ny spelare nästa år. Så jag behöver tips på bra spelare. Så vilken eller vilka spelare anser ni är dom bästa på marknaden? Både gamla (beg) och nya är av intresse, men vi sätter taket på SME 20/2, det är max vad jag kan tänka mig betala (ca 80K).

Tack på förhand :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-10 10:25

Bäst i vilket avseende? ÄR det bara ljudkvalitet som avsees?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vilken skivspelare är bäst?

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 10:34

subjektivisten skrev:Jag funderar starkt på att köpa mig en ny spelare nästa år. Så jag behöver tips på bra spelare. Så vilken eller vilka spelare anser ni är dom bästa på marknaden? Både gamla (beg) och nya är av intresse, men vi sätter taket på SME 20/2, det är max vad jag kan tänka mig betala (ca 80K).

Wow! Om du kan tänka dig att betala för en SME 20, varför tveka?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 10:52

Max_Headroom skrev:Bäst i vilket avseende? ÄR det bara ljudkvalitet som avsees?

Stort sett. Det skadar inte om den är snygg också men köper för ljudkvaliten. :)

perstromgren, hehe, jo, kanske får tips om någon lika bra billigare, man vet ju aldrig. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 11:01

Om det gäller ljudkvalitet, skulle jag göra mig den tjänsten att digitalisera några LP-avspelningar med olika skivspelare och sitta i lugn och ro och lyssna på skillnaderna. Jag är rädd att spelarna låter olika snarare än att en är rätt och en fel, i alla fall om det gäller den prisklass du tittar i.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 11:23

Jo, det hade varit det optimala. Dock att hitta dessa och fixa så alla har samma pickup och riaa, är ju inget litet projekt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 11:33

subjektivisten skrev:Jo, det hade varit det optimala. Dock att hitta dessa och fixa så alla har samma pickup och riaa, är ju inget litet projekt.

Samma pickup ska de kanske inte ha, med tanka på hur armen är konstruerad. Identisk RIAA däremot går nog. Du kanske kan bära omkring din egen RIAA plus datorutrustning till åtminstone två-tre ställen?

Jag skulle i alla fall inte tveka, om jag hade råd med SME 20. Det varumärket litar jag på, helt enkelt.

Dessutom skulle jag gå mycket på känslan när jag hanterar skivspelaren. Det må vara att en Leica M8 inte är bättre än min Nikon D50, men att bara ta i Leican är värt en del pengar. En stor del av charmen med LP är ju just hanteringen.

PS. Men lita inte så mycket på vad jag säger, jag är en grinig CD-anhängare. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 11:51

Skivspelare: SOTA, vakuummodell
Arm: Moerch DP-6 long armtube, 6 gram
Pickup: Clearaudio Maestro

(Kanske en spelare med två armar och två pickuper med VTA på 15 resp 20 grader.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 11:54

Thomas_A skrev:Skivspelare: SOTA, vakuummodell

(Kanske en spelare med två armar och två pickuper med VTA på 15 resp 20 grader.)

Intressant kombo där Thomas. Är det på känn eller har du någon erfarenhet av dessa? :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 11:58

perstromgren skrev:Samma pickup ska de kanske inte ha, med tanka på hur armen är konstruerad.

Ja, kanske men då faller hela jämförelsen eftersom jag är övertygad att pickuper färgar ljudet bra mycket mer än själva spelaren.

SME är ju ett välkänt och erkännt bra märke, så dom ligger ju bra till redan. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 12:05

subjektivisten skrev:
Thomas_A skrev:Skivspelare: SOTA, vakuummodell

Intressant kombo där Thomas. Är det på känn eller har du någon erfarenhet av dessa? :)

Jag har ingen direkt erfarenhet av dessa. Skivspelarna är rätt snygga, och har vakuum. Moerch DP-6 gillar jag för sin låga massa och utbytbara armrör med olika effektiv massa. Clearaudio gillar jag för deras höga specar på PU.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 12:31

Jo, dom är snygga men rent spontant så känner jag att Sota's fördel är vakuumet, medans t ex SME verkar vara brutalt mer stabil mot både interna och yttre vibrationer. Sen vet jag inte om Sota kan ta en 12 tums arm?

Finns det mätningar på Clearaudio som slår DL130R?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 12:35

subjektivisten skrev:Jo, dom är snygga men rent spontant så känner jag att Sota's fördel är vakuumet, medans t ex SME verkar vara brutalt mer stabil mot både interna och yttre vibrationer. Sen vet jag inte om Sota kan ta en 12 tums arm?

Finns det mätningar på Clearaudio som slår DL130R?

Clearaudio Maestro sägs från Vinyl Asylum att den kan spåra sista tortyrspåret på HiFi News testskiva, likt DL103R. De kan inte min Shure och inte Clearaudio Alpha.

Den är väldigt fin specad, tydande på bra matchning/precision.

Jag vet från Alphan att den har jättebra (rak) frekvengång.

Har dock inte sätt mätningar på Maestron.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 12:38

Ja, min OM-40 klarar inte heller det helt, men kommer köpa en DL103R snart. Min nya riaa, som Morello håller på med, kommer ha ingång för både OM-40 och DL103R. :)

Någon mer som har tips på kanon spelare?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-10 12:42

De senaste 15 åren har jag i princip bara erfarenhet av Linn LP12 och jag har varit nöjd. Numera kör jag tom Linn Arkiv B pickup, som jag tycker låter enormt bra. Priset är dock lite häftigt (runt 18 tusen) och en nästan lika bra pickup är Sumiko Blue Point Special som kostar en tredjedel och dessutom inte kräver mc-riaa. Sumikon låter aningen mjukare än Akivan men spårar mycket bättre.

En kombination som jag kan rekommendera är:
1 st begagnad LP12 med Akito eller Ittok-arm, komplettera med Lingo motorstyrning och Keel innerchassi. Stoppa i en Sumiko pickup. (Du låter med fördel en Linn-handlare meka med skivspelaren, det blir bäst så)

Till detta köper du Linns försteg LK1 (finns bara begagnade, ca 1500:-) som du använder enbart riaa-delen på. Det bästa är att koppla ur allt annat än riaa-delen. Alternativt plussar du på några tusen och köper Lejonklou Slipsik riaa-steg.

Detta kommer att kosta dig runt 60-70 tusen och kommer ge dig massor med spelglädje!

Det finns andra bra spelare förutom Linn, fördelen med LP12:an är dock att den alltid går att uppgradera eller komplettera. Spelaren har ju faktiskt varit i produktion sedan slutet av 70-talet. Nackdelen med LP12:an är att den är lite petig med vilket underlag den står på. Mitt intryck, utan att ha testat, är dock att den är mer flexibel med Sumiko-pickupen än med Arkiv.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-10 12:54

Går det att klämma på en SME-arm på den där svenska betongspelaren tyckar jag du ska köpa en sån. En blå boorde bli fint. Och så någon lämplig pick, som passar till den valda armen.

Blir det pengar över på dom budgeterade 80k, så kan du ju alltid skänka bort dom, om du inte vill ha dom själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-10 14:47

Finnishen på SME produkter är alltid förstklassig, dock är jag (och det får man knappast vara) skeptisk till deras ljudkvaliteér, i synnerhet kopplat til priset. Verket med V serie arm ger ett klart kyligt ljud som inte helt säkert beror på att det analytiska, och naturtrogna är höghaltigare. Iaf har inte jag upplevt det så.

Själv har jag haft en hel del kända tonarmar från tillverkare som... Morch(har), SME, Rega, Sumiko(har) Fidelity research, Helius, Audioquest samt några mindre kända. Ingen av pivot historierna har givit lika ren och distortionsfri återgivning som tangentialerna jag haft. I en annan tråd snackar du ju om att man borde köpa mera skivor istället för produkter som är prestigeladdade bortom reson . Varför inte göra det här med?
Senast redigerad av matereo 2007-08-10 18:46, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 15:13

Tangential är lite intressant pga av 0 vinkelfel. Det jag alltid undrat över är hur användarvänliga de är.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-10 16:19

Thomas_A skrev:Tangential är lite intressant pga av 0 vinkelfel. Det jag alltid undrat över är hur användarvänliga de är.

Jag anser att dom generellt är sådär... Inget trygga när man är på lyran dock, men det är ju inte en dyr-pickup på en pivot arm heller direkt, då går ju inget säkert :lol: . Skämt åsido så är det ändå ur mitt perspektiv värt besväret med tangential.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-10 19:05

matereo, vilken eller vilka tangentialarmar har du goda erfarenheter av?

Med vänlig hälsning

Pekka, som börjar bli rejält trött på vinyleländet men som tack vare de nästan gratis second hand-plattorna ändå köper en del musik på detta distande medium
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 19:27

Tangentialarm är icke av intresse för mig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-10 19:39

Thoréns TD-150 tillsammans med SME 3009 improwed.
Denna kombination gör mig åtminstone lycklig. :D

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2007-08-10 20:33

Lenco L75 med Rega RB300 arm rockar hemma hos mig :P

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 21:01

Ragnwald skrev:Thoréns TD-150 tillsammans med SME 3009 improwed.
Denna kombination gör mig åtminstone lycklig. :D

Me 2.

Nä skojar bara. "Lycklig" blir jag mest av helt odistad och ohackad musik, men det är en annan diskussion.

Men det står en 150/3009 i mitt spisarhörn också!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-10 21:48

Subjektiviteten, jag försöker inte att ställa till det i din tråd och perstromgren, det här är inget angrepp på dej (eller någon annan)... Men jag fattar verkligen inte det här...

perstromgren skrev:[...]skivspelare och sitta i lugn och ro och lyssna på skillnaderna. Jag är rädd att spelarna låter olika snarare än att en är rätt och en fel, i alla fall om det gäller den prisklass du tittar i.

Alltså, om två skivspelare låter olika är minst en (kanske båda) hörbart färgande (icke transparenta) och den (de) borde - med smått upprörd ingenjörssjäl - läggas åt sidan med en hänvisning till den Newtoniska fysiken... eller..?

perstromgren skrev:Dessutom skulle jag gå mycket på känslan när jag hanterar skivspelaren. Det må vara att en Leica M8 inte är bättre än min Nikon D50, men att bara ta i Leican är värt en del pengar. En stor del av charmen med LP är ju just hanteringen.

Snacka om subjektiva värderingar av saker som inte är mätbara (eller i alla fall inte ligger över någon motsvarighet till "hörbarhetströskel"). Här talar vi om +20 tkr för lite charm.

Jag repeterar jag är inte ute efter någon. Men jag fattar inte... hade det stått Mp3 någonstans i tråd-titeln eller (gud förbjude - fräls oss från ondo) det varit en kabeltråd hade flera av inläggen blivit fullständigt pounded sida upp och sida ner... Vederbörande hade verkligen fått veta att han lever. Det hade med höga och gälla stämmor gapats "ormolja" och naturvetenskapligt välgrundade teorier (understödda av mätningar) hade avkrävts ... inget annat hade kunnat komma på fråga!

Fattar inte...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-10 21:51

Fattar inte heller riktigt... :)

/Peter

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-10 22:11

Min vinylavläsare: diy-plint, SME 3009 improved, Goldring 1042 pu, under 2000 spänn totalt...

Subjektivisten, hur kan du motivera den summan du nämner för att få ett tillfredsställande vinylljud....?

Du kanske är på väg att bli lurad av en ondsint hifihandlare.............. 8O
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-10 23:54

PekkaJohansson skrev:matereo, vilken eller vilka tangentialarmar har du goda erfarenheter av?

Med vänlig hälsning

Pekka, som börjar bli rejält trött på vinyleländet men som tack vare de nästan gratis second hand-plattorna ändå köper en del musik på detta distande medium

God erfarenhet har jag av Souther från clearaudio, för jag har haft en sådan. Numera har jag en Cantus som... ja! Kan man få en arm som är ens i närheten för 5000... eller ens för 10 000??? Cantus är världsklass, inte minst när det gäller pris och prestanda.

Airborne och airtangent har jag hört i slutet på 80-talet vid ett par tillfällen och tyckte väl då att det lät som om dom hade lite mera "flöde" i sin spelstil jämfört med southern jag hade. Jag var dock inte helt säker på detta då southern verkade vara bättre bas förmedlare. Forsellen lät klart lättviktig, Airtangent hade mera pondus men om bägge lät "luftigare" :lol: hehe eller bara var lättviktigare i de lägsta oktaverna än southern låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 23:57

Vill man ha ut det mesta av vad som finns på själva vinylskivan med rak frekvenskurva och minsta distorsion måste man minimera de inbyggda felen i mediet.

1. Absolut centrering av skivan. Idag finns ingen spelare eller något tillbehör för detta. De beg. som finns är rariteter, komplicerade och dyra.
2. Utplattning av skivan. Här finns flertalet spelare på marknaden idag (ex SOTA, Basis - dyra). Alternativt yttre ring + skivklämma, lite bökigt.
3. En lång och lätt tonarm (Moerch, vet inget annat märke idag som har så låg effektiv massa). Tangential kanske, handhavande är lite bökigt. Tonarmen bör gärna ha on-the-fly inställning av antiskate och VTA, samt finjustering av azimuth.
4. Hastighetstabilitet - här tror jag inte det finns några större problem, även hos relativt billigare spelare.
5. Immun mot vibrationer och motorstörningar. De luftburna som verkar på skivtallriken, tja dämpa taket och de stående vågorna mellan tak och skivtallrik.
6. Pickup med höga specifikationer och bra uppmätta prestanda. Här kan man satsa rätt mycket krut, men vad som är objektivt bra är svårt att veta som konsument.
7. Ev. möjlighet till två tonarmar för skivor med 15 resp. 20 graders VMA (olika typer av pickuper).
8. RIAA med lätt omställningsbar last. IEC och rak inställning. Monokoppling.

T

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-11 00:22

Thomas_A !

Kanske av intresse(ber om överinseende om redan läst):

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Nästa

Återgå till Generellt om hifi