Det är såhär...
Nu under sommaren så har det blivit en del hemmafester hos folk. Och det som jag har märkt är att när kvällen blir lite äldre så stiger ju ljudvolymen i ungefär samma takt som promillehalten.
Med följd att det önskade basbehovet inte riktigt kan tilfredställas med normalstora "Hifi" högtalare, därav redigt med dist och dåligt ljud som följd.
Då kom jag på att jag har två gamla baslådor som inte används längre. Så jag tänkte att jag skulle bygga om dessa med 15" PA basar, stag m m.
Och bara helt enkelt låna ut dessa till polare när det kan tänkas behövas på diverse kräftskivor och annat.
Grejen är den att jag vill ändå göra baslådor med lite audiofil kvalitet.
Slutna lådor med Linkwitz transform är det som jag tänkte göra, då kan man spela ganska högt och ändå få till go avgrundsbas.
Så det som jag skulle vilja har lite hjälp med är att bara kolla om jag har tänkte rätt när jag har valt element.
Info:
Lådor ca 96 liter minus stag och element, redan byggda som sagt inte mycket att göra där.
Jag har tittat på olika element på bla Ljudia och främst hifikit, budget ligger mellan 1500-2000:- per element. Det är inte tillräckligt för att få de riktigt feta basarna, läste en tråd om 15 tummare här för ett tag sedan.
Men eftersom detta ska bli för fest m m så får budget bli där.
Elementet var tvungen att ha största möjliga Xmax och inte alltför hög vas, rimlig FS och ett hyffsat lågt Q värde.
Inte lätt att uppfylla med en limiterad budget.
Det element som jag till slut fastnade för var ett P.Audio BM-15LF

Och saxat från P.Audios pdf fil.
Så jag räknade lite med unibox och fick fram vid ca 90 liter innervolym slutet system.
Ett FB värde på 60 och Qtc på 0.58
Med LT krets så fick jag ner den till 20 Hz utan några större problem och när man spelar på fest så kan jag ändå ta med en EQ för att låta den spela inte fullt så djupt.
Eller kanske gå med basreflex lådor, men jag föredrar den "rappa" basen som man får från slutna lådor.
Jag antar att allt detta kanske är overkill när det kommer till att spela på fest.
Men jag är så miljöskadad att jag kan inte hjälpa det.

Funderingar??
All hjälp är välkommen.
Mvh
Patrik