NAD 208

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Quadfreak

NAD 208

Inläggav Quadfreak » 2007-08-07 19:09

Halloj
Har köpt en NAD 208 på "öppet köp" och undrar vad det kan tänkas vara för fel på den samt hur dyrt att laga (hoppas Morello läser detta).
Jag äger sedan tidigare ett par Denon POA6600A. Dessa såldes av Hifiklubben parallellt med NAD 208 och jag tänkte jämföra stegen mot varandra.
Detta gick inte så bra.
Lyssnade först med NAD-en drivandes bägge kanalerna och kunde direkt konstatera att NAD-en var vida överlägsen Denonsteget. Sedan provade jag att "direktjämföra" lite med NAD till ena kanalen och Denon till andra.

1. Kopplade höger högtalare (KEF105) till NAD-en. Höger RCA ingång med NAD-en inställd på obalanserad drift. Vid påslag av NAD-steget hörs ett minst sagt ljudligt (jord?) brum/dån 8O

2. Kopplade högtalaren till vänster utgång. Oavsett om höger eller vänster RCA ingång nyttjades hördes inget brum vid påslag. Vid användning av vä kanal eller vä+hö kanal fungerar det alltså.

3.Provade att bryggkoppla. Höger RCA-ingång. +kabel från högtalare till +utgång hö kanal. -kabel från högtalare till +utgång vä kanal. Samma resultat som punkt 1 förutom att det lät ännu högre denna gång 8O 8O

4. Provade även balanserad drift (XLR signalkabel) och då går det problemfritt. (Står inget i manualen att bryggkoppling måste utföras i balanserad drift).

5. Provade även att ansluta både RCA och XLR ingångar samtidigt. Vid balanserad drift verkar inte förstärkaren ge någon uteffekt (knappt hörbart vid spelning). Vid obalanserad drift däremot fungerar det. Spelar i och för sej ingen större roll men ska det vara så här?

Är det någon som vet vad som kan vara fel? Vad göra? återköp eller reparation?

Något som kan nämnas är att NAD-en varit på reparation hos Hifiklubben-99. Då byttes följande:
14 st IRFP 350
1st 2-diod Gi9520
2st säkringar 10A trög

Felanmärkning: Helt död. Lösa kabelkardeler på vä slutstegs utgångstrissor. Säkringar går.

Enligt säljaren så uppkom felet vid användning av felaktiga hemmalödda signalkablar (RCA).

Kan reparatören ha missat något?

Mkt tacksam för ev svar.

Mvh Quadfreak
Senast redigerad av Quadfreak 2007-08-07 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-07 19:13

Mitt tips är att PMa Morello och höra ifall han har tid att fixa det, har har nog lagat flest 208or i Sverige :)

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-08-08 18:52

PM skickat, men under tiden skulle det vara intressant att höra med andra ägare om deras 208-or beter sej likadant som min.

Mvh Quadfreak

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-08-09 17:45

Vänster jord är en ingång på detta problem.

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-08-09 18:59

Que ??? Hänger inte med här. Skulle Du kunna förklara lite grundligare typ så att en tolvåring förstår ?

Mvh Quadfreak

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-08-10 00:33

Har du provat att koppla in XLR-kontakter där minus ingången är kopplad till jord.

Alltså att ha dessa "dummy" XLR-kontakter i då du använder RCA ingångarna. Min förhoppning är att det skulle kunna bota ditt brum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-08-10 09:04

Första jag skulle göra var att kolla ingångskortet så att det inte är några
lödningar som är glappa där (eller trasiga komponenter eller lösa kablar).

Det andra jag skulle göra är att kolla lödningar (leta glapp) på förstärkar
kortet på kanalen som krånglar.

Finns en del kablage både från ingångskortet och förstärkarkortet som
går ner till nätdelskortet, kolla dem också.

NAD208 lider ju av dåliga lödningar... De kan skapa problem...

I mitt fall har min 208 gått sönder två ggr (på 2 månader...).

Första gången var det nog ett glapp som orsakade att en småsignals trissa
brann upp.
En zenerdiod brann också samtidigt samt så var det ett effekt motstånd
som var kasst.

Efter att jag hade fixat det så fungerade det bra ett tag, men började
sedan dista lite lite svagt i samma kanal. En resistor som jag hade
missat att byta hade gått varm och ändrat värde våldsamt och så gick utgångsrelät på den kanalen.

Sista gången skickade jag dock in steget för att Morello skulle slippa
bli nedringd av mig och störd (felsöknings tipsen var riktigt bra..) och
det fixade sig jäkligt snabbt hos en reparationsfirma i Karlstad.
Killen där var riktigt bra (reparerar i princip alla audio förstärkare... allt
från NAD till Krell typ) och dessutom billig!
Kostade ungefär hälften av vad hifiklubben tar i felsökningsavgift...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-08-11 09:26

Tackar för tipsen. Provade först Silvervargs tips om att använda XLR (balanserat kopplad) samtidigt som RCA (endast höger kanal). Slog sedan på NAD-en och se! inget brum :D
Vid det här laget upptäckte jag dock att jag glömt att slå på övrig elektronik (=försteg). Slog av NAD-en och startade elektroniken i rätt ordning dvs slutsteget sist. Döm om min besvikelse, med försteget igång brummar det :cry: :cry:
Dock inte alls lika högt som i försök 1&3 dock.
Efter den nedslående erfarenheten gick jag vidare med Wolfie´s förslag. Av med locket och titta lite :roll:
Efter en liten stund hittade jag en misstänkt komponent och tog ett fotografi på densamma. Försökte sedan lägga in bilden på FTP-server´n här på Faktiskt men det lyckades förståss inte. Hursomhelst, komponenten i fråga har nog varit en resistor någon gång i tiden. Den har alstat en hel del värme och har svett både kortet och plåtlocket!
Den sitter alltså på ingångskortet nära Vä XLR-ingång bredvid texten S/N på kretskortet.
Kan detta motstånd vara orsak till jordbrum på Hö RCA ? Någon som vet värden på motståndet samt kostnad att byta?

Mvh Quadfreak

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-08-11 09:49

Off topic: Quadfreak? Har du använt Quad 909? Hur är i så fall den jämfört med 208?

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-08-11 09:58

Hej Zzombie.
Det enda Quadsteg jag ägt var ett par moddade Quad ll. Anledningen till mitt användarnamn är att jag är förtjust i deras högtalare (ESL57 & ESL63).

Mvh Quadfreak

Återgå till Teknikforum