Avlyssnat: Infinity IRS Sigma

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Avlyssnat: Infinity IRS Sigma

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-06-06 10:02

Jag har i helgen haft tillfälle att lyssna på ett par Infinity IRS Sigma.

För de som inte vet är det en ca 150 cm hög, och halvmetern bred och djup fyrvägshögtalare. Två olika banddiskanter återger de översta registren ett mindre konventionellt "plastelement" återger mid, samt en 12 tums basenhet som spelar i en sluten låda.
Jag kan tänka mig att dessas ljud tilltalar många, men inte mig!
Här kommer lite kritik utifrån min synvinkel, och detta lyssningstillfälle. Lyssningsmiljön spelar såklart stor roll!

1.
Mitt intryck är att dom spelade snyggt men omusikaliskt. frekvensgången upplevde jag som en smula hissad i närheten av den undre gränsfrekvensen, och nån stans vid 8- 10 hz, alltså lite luodnessaktig.
2.
Ljudbilden/stereoperspektivet var dessutom inte heller något i min smak. Jag föredrar att en vokalist tex, ska vara "liten" och ge intryck av att stå i mitten framför högtalarna. Vid gårdagens lyssning verkade vokalister vara lika breda som avståndet mellan högtalarna, och dessutom stå nånstans bakom.
3.
Den sista punkten är att diskanterna vid starka signaler kunde låta klart obehagligt.
4.
Lådans väggar vibrerar vid spelning...

Sammanfattningsvis tycker jag att det lät "amerikanskt". En frekvensgång enligt ett visst ideal på bekostnad av musikalitet.

Det finns säkert de som har andra åsikter än mig, och det vore kul att höra!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-06 10:20

:lol: Kul att läsa om dessa pjäser. En kompis hade ett par IRS Sigma förut, varför jag lyssnat en hel del till dessa. Jag känner inte riktigt igen det du beskriver, speciellt inte anmärkningen ang. basregistret. Omusikalisk är den såklart :wink:

Hur stod vippströmbrytarna på bakpanelen? När jag lyssnat på Sigma har dessa varit i position "flat". 8) Hos min kompis lät basregistret tämligen rent och artikulerat, men då hade han ett ganska stort rum med en gigantisk absorbent av Helmholtz-typ samt ganska eftergivliga, uppreglerade innerväggar av gips med ull bakom.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-06 11:16

Morello skrev: Omusikalisk är den såklart :wink:

Morello:
Mot bakgrund av att en högtalare inte "vet" vad som kommer in genom tråden, vore det kul att höra hur du klassificerar en högtalare som "omusikalisk" ? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-06 11:20

CHC skrev:
Morello skrev: Omusikalisk är den såklart :wink:

Morello:
Mot bakgrund av att en högtalare inte "vet" vad som kommer in genom tråden, vore det kul att höra hur du klassificerar en högtalare som "omusikalisk" ? :)

Jo alltså, eftersom högtalaren varken kan läsa partitur, spela instrument och/eller komponera musik, måste jag dra slutsatsen att den är omusikalisk. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-06 11:25

Morello skrev: Jo alltså, eftersom högtalaren varken kan läsa partitur, spela instrument och/eller komponera musik, måste jag dra slutsatsen att den är omusikalisk. :lol:

Skämtare där!! :)

Du kommer inte undan nu... :P

Jag har vid flera tillfällen hört folk använda just uttrycket "omusiklaisk" och nu vill jag veta vad de EGENTLIGEN menar... :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-06 12:03

:lol: Nejdå, jag skämtar inte. Jag menar att begreppet "musikalisk" inte är tillämpbart på teknisk apparatur 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-06 12:03

Ja det vill också jag höra, tell us :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-06 12:23

Morello skrev::lol: Nejdå, jag skämtar inte. Jag menar att begreppet "musikalisk" inte är tillämpbart på teknisk apparatur 8)

Instämmer i princip, men kan förstå att det används. Ett musikljud kan ju upplevas ha framställts av en (o-)musikalisk musiker. Prylar kan påverka musiksignalen, extremen kunde vara en hackande mp3a, så man "tappar takten". Det ljudet är väl omusikaliskt, kanske. Man kan tänka sig andra saker som påverkar mindre men ändå påverkar den musikaliska upplevelsen. Det blir synnerligen svårkvantifierbart, och torde kräva lyssningestester för att se om folk är överens om vad begreppet egentligen betyder. Är de det inte, är begreppet rätt värdelöst att mäta apparatens kvalitet med. Ungefär lika bra som skalan "bra"-"dåligt".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-06-06 14:03

Hej!
Med omusikalisk menar jag onaturlig, det är kanske ett bättre ord. Det var som om nånting inte stämde fastän frekvensgången lät OK.
Min upplevelse av basen kan säkert bero på rummet, och på hur strömbrytarna var ställda. Nu tyckte jag nästan att det lät som om det var separata subwoofers.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-06 15:52

Rummet var nästan fyrkantigt, högtalarna efter den lägre sidan.
Inte konstigt rummet ger en del stöd i basområdet.

Fungerade rätt bra med basen tyckte jag, litelagom faktiskt.
Att infinity har slutna lådor gjorde det bara ännu bättre, de
gick rätt djupt i det rummet.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-06 17:33

Har ofta sett högtalaromdömmen verbaliseras i termer som "varm" resp. "kylig". Kan det månne ha något att göra med närvaro av harmonisk resp. oharmonisk dist, där den sistnämnda upplevs som "kylig"?

(Jämför rörförstärkare med sin "trivselfaktor" - inte sällan kopplad till en mycket mild form av harmonisk distortion som ofta upplevs som "musikalisk").

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-06-07 07:53

Får man inte skriva musikalisk så är det väl varning på varm/kall också, om man inte kan mäta det med termometer.

Varma stärkare är kanske ok att skriva om, men vilka blir kalla vid spelning? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Avlyssnat: Infinity IRS Sigma

Inläggav majjen04 » 2004-06-07 08:37

Hej Patrikf!

"frekvensgången upplevde jag som en smula hissad i närheten av den undre gränsfrekvensen, och nån stans vid 8- 10 hz, alltså lite luodnessaktig."

Gratulerar till din fantastiska hörsel, det var inte dåligt av dig att upptecka att Sigmas bas är loudnesaktik i frekvensen 8- 10 hz. 8O
Själv hör jag dåligt i detta område, dock så kan jag fysiskt "känna" vibrationerna av denna lågbas.
Annars så har jag inget direkt emot sigmas "imponatorfaktor" i sin ljudkaraktär, den låter faktiskt bättre än många andra högtalare som uppskattas på detta forum.
Mvh
kenth

"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-07 08:58

För det första stog nog inte Sigma nära bakväggen nog för att nå
några 10hz över huvud taget.

För det andra spelade vi ingen skiva som gick lägre än 25hz, det
va min egen Nitin Shawney - Beyond Skin, track 6 som jag tror
rullar ner mot 25hz, och där märktes det att den tappade andan
rätt mycket nedåt i frekvens. REVEL däremot, visade en lägre
frekvensgång än Sigma, och gav spårets bas rätta. Eliott va lite
imponerad här tror jag, med Revel och mina skiva - Jon Leifs Hekla
och spår 9, det va som golvet ville släppa från väggarna. 8O

För det tredje förknippar jag loudnessbas i området 40 - 80hz

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-06-07 09:07

Det var väl säkert ett par nollor som fattades? 80-100Hz?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-06-07 11:03

Majjen, min hörsel är inte så bra, det fattades ett k...
Alltså 8- 10 khz, där banddiskanterna spelade! Ursäkta. :oops:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-07 11:24

Loudness alltså, vid 10khz :roll: jahapp.. ähum... 8O

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-07 11:26

Loudness :!: BLÄÄÄÄ :!:

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-06-07 11:39

NNord skrev:Loudness alltså, vid 10khz :roll: jahapp.. ähum... 8O

?? Jag kanske inte förstår din kommentar, men loudness höjer höga och låga frekvenser (se en Fletcher-Munson kurva). Så loudness vid 10kHz är inte alls :roll:

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-06-07 12:15

patrikf skrev:Majjen, min hörsel är inte så bra, det fattades ett k...
Alltså 8- 10 khz, där banddiskanterna spelade! Ursäkta. :oops:

Hej Patrikf!

Du har gett loudness effekten ett nytt ansikte, hmm vid 8- 10 khz. :D
Jag förstår dock vad du menar!
Ha det!
mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Avlyssnat: Infinity IRS Sigma

Inläggav Nattlorden » 2004-06-07 12:27

patrikf skrev:frekvensgången upplevde jag som en smula hissad i närheten av den undre gränsfrekvensen, och nån stans vid 8- 10khz, alltså lite loudnessaktig.

patrikf - bry dig inte om folket, jag tycker du beskriver loudness ganska så klockrent.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-07 12:57

Jag vet väll vad en loudness är.
:?

Men någon sådan tyckte jag inte det fanns

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-06-07 12:57

"Jag kanske inte förstår din kommentar, men loudness höjer höga och låga frekvenser (se en Fletcher-Munson kurva). Så loudness vid 10kHz är inte alls"

10 kHz är en hög frekvens. :D

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-06-07 13:49

Magnuz skrev:"Jag kanske inte förstår din kommentar, men loudness höjer höga och låga frekvenser (se en Fletcher-Munson kurva). Så loudness vid 10kHz är inte alls"

Ja, och?

Ditt citat av mitt inlägg är inte korrekt, du missade min :roll:. Det skall läsas: "Så loudness vid 10kHz är inte alls [ett_ansikte_med_himlande_ögon]".

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-06-07 16:37

Tja, vad jag vet används loudnessknappen för att kompensera får hörselns "olinjära" känslighet för olika frekvenser. Loudnes är tänkt att användas vid låg volym och innebär att bas och diskant höjs. Den höjda basen kan säkert förklaras med placeringen, Det är ju en smakfråga hur man vill möblera fram önskad tonkurva i basområdet :wink: !
Angående den höjda diskanten kan det kanske bero på att nån vridpot var högt ställd? Jag upplevde absolut inte diskantnivån, eller karaktären, som obehaglig på något vis, snarare smeksam. Mitt intryck var däremot att den var en smula hög där jag tidigare beskrivit. En del upplever säkert detta som "hifimässigt" och som briljans och luftighet, så detta kan vara medvetet i konstruktionen. Alltså ingen dålig konstruktion, men kanske avvikande från mitt ideal som är så jämn frekvensrespons som möjligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-08 09:01

mikke_musik skrev:
Magnuz skrev:"Jag kanske inte förstår din kommentar, men loudness höjer höga och låga frekvenser (se en Fletcher-Munson kurva). Så loudness vid 10kHz är inte alls"

Ja, och?

Ditt citat av mitt inlägg är inte korrekt, du missade min :roll:. Det skall läsas: "Så loudness vid 10kHz är inte alls [ett_ansikte_med_himlande_ögon]".

Och med det menar du...?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-06-08 09:21

Johan_Lindroos skrev:
mikke_musik skrev:Ditt citat av mitt inlägg är inte korrekt, du missade min :roll:. Det skall läsas: "Så loudness vid 10kHz är inte alls [ett_ansikte_med_himlande_ögon]".

Och med det menar du...?

Tror han menar att man skall läsa det som "Så loudness vid 10kHz är inte alls något att himla med ögonen åt."

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-06-08 12:34

Nattlorden skrev:Tror han menar att man skall läsa det som "Så loudness vid 10kHz är inte alls något att himla med ögonen åt."

Tack Nattlorden! En enda person i hela världen som förstår mig, snyft...

Skall försöka uttrycka mig klarare i fortsättningen!

Återgå till Generellt om hifi