Moderator: Redaktörer
Oktava är riktigt bra. Jag har själv besökt deras fabrik i Tula på den tiden då jag importerade Oktava. Om man gillar den diskanthöjning på ca. 3dB som MK012 har så är de mycket fina. Om man vill ha en rakare frekvensgång och inte vill ha en stereomic, skulle jag köpa Line Audio CM3. Kostar under tusenlappen.Ljudkrav skrev:Jag skulle mkt, mkt hellre välja två separata mickar som ger fler möjligheter gällande stereobredd.
Jag är väldigt nöjd med mina Oktava MC-012, stereomatchat par med supercardio, cardio och omni kapslar för ca 4400 kr hos Thomann.
Schoeps tillhör annars en av mina favoritmickar men dom kostar mycket.
Jag är mkt nyfiken på Thuressons mickar.
Mvh Ljudkrav.
RogerGustavsson skrev:..Opus 3 har ju alltid använt just den upptagningsmetoden...
Ljudkrav skrev:Jag är mkt nyfiken på Thuressons mickar.
nilsviktor skrev:Line Audio gör grymt bra mickar.
RogerGustavsson skrev:M/S-upptagning sker också i samma punkt. Båda metoderna användes mera då monokompabilitet var ett måste för radio. Behöver alltså inte begränsa stereobredden.
Vee-Eight skrev:Vad är ORTF?
Hmm. ortf med omni. Det blir väl typ en A-B? Jag antar att denna småkapsliga elektret är ganska symmetriskt rundtagande?ptr skrev:.. nu blir det nästa lite trådkaping här..![]()
Använder mest ORTF är mickarna inte får synas, lite falsk ORTF eftersom jag använder rundtagande mickar (DPA 4060)..
Annars är min absoluta favorit uppställning för tex. stråkkvartett eller mindre kammarmusikgrupper att ställa upp en Jecklin OSS skiva med två rundtagande..
Blumlein med korsade åttor är förmodligen en av dom bästa stereoteknikerna, men den är ytterst basslig och kräver mycket pyssel vid uppställning.. brukar oftast anväda Blumlein med ett extra paralellt rundtagande AB par..
till flyglar (läs Steinway D) använder jag nästa bara rundtagande AB, och nästan alltid Neumann TLM 50..
/ptr
nilsviktor skrev:Hmm. ortf med omni. Det blir väl typ en A-B? Jag antar att denna småkapsliga elektret är ganska symmetriskt rundtagande?
Bäst för kammarmusik tycker jag är ortf, framförallt för att det är så j-a enkelt att få att låta ok.
Jag spelar ofta in mina egna konserter och då vill man ju ha bra resutlat med en minimal arbetsinsats (man vill ju gärna förbereda själva konserten också...)
Njaee, det är ju faktiskt en smal A-B (om du använder de 17cm mellan membranen som ORTF standarden föreskriver.ptr skrev:nilsviktor skrev:Hmm. ortf med omni. Det blir väl typ en A-B? Jag antar att denna småkapsliga elektret är ganska symmetriskt rundtagande?
Mycket symetriskt, vet att det är en smula motsägelse... men som sagt, den pseudo-stereotekniken använder jag bara när tillfället kräver att mikrofonerna inte syns.. om det fanns (mej veterligen inte, men jag har bara skrapat på ytan) minimikrofoner med njurkareterestik skulle det ju kunna vara en möjlighet..
Bäst för kammarmusik tycker jag är ortf, framförallt för att det är så j-a enkelt att få att låta ok.
Jag spelar ofta in mina egna konserter och då vill man ju ha bra resutlat med en minimal arbetsinsats (man vill ju gärna förbereda själva konserten också...)
Jepp, bra lokal är viktigt. Men ortf ställer lättare krav än t.ex. a-b.Jo, om man spelar in sig själv, så är det ju mycket lättare att låta stereotekniken vara en fast variabel, ofta är ju uppställningen av musikerna ganska fast variabel oxå, så då har man bara den värsta variablen kvar att spela med; lokalen där allt händer...
Har du testat Jecklindisk på "din" stråkkvartett nångång? Det låter fantastiskt bra! om man vill provlyssna är tex. Takacskvartettens Beethoven inspelningar på Decca är gjorda med Jecklinskiva av Simon Eadon..
Använder inte (Både) Jan-Erik Person och Bosse Hanson Blumleintekniken? (dvs; två korsade åttor..)
Mandozzi skrev:Bäst av alla stereomikar är utan tvekan sm69, den går ju dessutom att köra både i xy och m/s och det går faktiskt att hitta begagnade sådana i bra skick för under 20 000:-
ptr skrev:Mandozzi skrev:Bäst av alla stereomikar är utan tvekan sm69, den går ju dessutom att köra både i xy och m/s och det går faktiskt att hitta begagnade sådana i bra skick för under 20 000:-
Det är ett påstående jag inte delar, mest eftersom du måste bestämma vilken modell av SM69 som avses.. Dom senaste 20 årens SM69fet är en ganska trist skapelse. Dom gamla rör SM69 är intressanta men inget jag skulle använda i vardagslag..
Skulle jag utnämna en optimal stereomikrofon med två kapslar, skulle jag tveklöst rösta på Brauners VM1S (om den fortfarande tillverkas?).. men du snackar vi lite större budget... Annars är det tidigare nämnda Soundfieldsystemet väldigt intressant, har gjort några riktigt bra stråkkvartettinspelningar med en lånad ST 250
/ptr
Då antar jag att du testat alla andra? T.ex. den alldeles förträffliga Nevaton ML52? Pearl TL44? Det finns en hel drös som spelar i samma liga (förutom Line Audio då alltså). Jag är ingen fan av Røde öht. I prisklassen finns gott om alternativ som låter bättre.Mandozzi skrev:Kan bara hålla med om att NT4a är ett bra val. jag har 2st och tycker dom e extremt prisvärda. Bäst av alla stereomikar är utan tvekan sm69, den går ju dessutom att köra både i xy och m/s och det går faktiskt att hitta begagnade sådana i bra skick för under 20 000:-
Har använt lånade Thureson mickar (några olika, minns
inte model nummer), men jag tyckte dom genomgående var
väldigt swishiga (spetsade) i övre mellanregister och diskant...
För mina öron var dom inte rätt, men jag vet att Thorbjörn Samulesson "älskar" sina..
...jag använder rundtagande mickar (DPA 4060)..
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster