Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hellstens

Re: Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack

Inläggav hellstens » 2004-06-07 22:04

Signalkablar: Nordost Quattro Fil XLR
Högtalarkablar: Nordost SPM

Signalkabeln är jag otroligt nöjd med, den har låtit super i alla anläggningar jag testat den änsålänge. Nordost SPM låter kanon i vissa anläggningar men inget vidare i andra, är det någon kabel av de två jag ska byta så är det SPM-kablarna.

Nu så börjar det bli lite intressant i alla fall!
Kul att vissa ändå hör en skillnad på kablarna,
Jag kan rekommendera er att lyssna på en kabel som heter
SilK interconnect, och med Bullet Plug är den svår
att slå, och den är billig i jämförelse med dina kablar.
Jag köpte dom för ca 4 månader sedan, först till CD´n
men sedan till hela anläggningen inkl. vinylen.
Men till CD och vinylen valde jag Bullet Plug i silver, vilket var
en stor skillnad i ljudbild.

Vad spelar ni på för anläggningar?
Utan musik är man förlorad

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-06-07 22:12

dimitri skrev:Ämnet:

Men även så, dvs att ingendera sida har leverarat övertygande argumet, eller just därför är det uppenbart att:
Det är abra snack
Dimitri

jag nöjer mig med att veta att elektriskledningsförmåga är en struktur okännslig egenskap :) alltså kommer det inte påverkas.

Användarvisningsbild
hellstens

Inläggav hellstens » 2004-06-07 22:29

Ondjultomte skrev:
dimitri skrev:Ämnet:

Men även så, dvs att ingendera sida har leverarat övertygande argumet, eller just därför är det uppenbart att:
Det är abra snack
Dimitri

jag nöjer mig med att veta att elektriskledningsförmåga är en struktur okännslig egenskap :) alltså kommer det inte påverkas.

Då tycker jag synd om er som inte vill testa er fram för att se om
det inte finns en väg till det perfekta ljudet, däribland kablar mm.
bara för en övertygelse´s skull eller är det en oförmåga att höra skillnad på olika egenskaper hos ett material dvs. i detta fall kablar.

Jag ger alla rådet att prova själva, helst en AB test
där man bara behöver slåom mellan två utgångar utan att behöva
byta kabel i mellan lyssningarna, jag törs nog lovar att ni alla
kan höra skillnad på en dålig och en bra kabel.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-06-07 22:47

hellstens: Den här tråden handlar väl om "inbränning" av kablar. Inte hurvida det finns skillnader på kablar. Törs nog påstå att ingen har här på forumet påstått att det inte finns skillnader på kablars förmåga att förmedla ljudsignaler.

Så har man varit och kladdat i en kabeltråd igen... Det blir en timme Kenny Rodgers som Straff.
:cry:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-07 22:48

ångrade mig lite :)
Senast redigerad av Martin 2004-06-07 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-07 22:50

hellstens skrev:
Jag ger alla rådet att prova själva, helst en AB test
där man bara behöver slåom mellan två utgångar utan att behöva
byta kabel i mellan lyssningarna, jag törs nog lovar att ni alla
kan höra skillnad på en dålig och en bra kabel.

Klart bättre om man har möjlighet till en ABX-test (t.ex. en polare som på given signal byter, utan att tala om vad som är vad när han väljer X). I sådana tester brukar skillnader som vid vanliga AB-tester framstår som stora bli mycket små, ibland så små att dom inte går att pricka! Trotts att försökspersonenrna hela tiden hör skillnad på A och B.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack

Inläggav Rydberg » 2004-06-07 22:54

hellstens skrev:Signalkablar: Nordost Quattro Fil XLR
Högtalarkablar: Nordost SPM

Signalkabeln är jag otroligt nöjd med, den har låtit super i alla anläggningar jag testat den änsålänge. Nordost SPM låter kanon i vissa anläggningar men inget vidare i andra, är det någon kabel av de två jag ska byta så är det SPM-kablarna.

Nu så börjar det bli lite intressant i alla fall!
Kul att vissa ändå hör en skillnad på kablarna,
Jag kan rekommendera er att lyssna på en kabel som heter
SilK interconnect, och med Bullet Plug är den svår
att slå, och den är billig i jämförelse med dina kablar.
Jag köpte dom för ca 4 månader sedan, först till CD´n
men sedan till hela anläggningen inkl. vinylen.
Men till CD och vinylen valde jag Bullet Plug i silver, vilket var
en stor skillnad i ljudbild.

Vad spelar ni på för anläggningar?
Silk har jag testat, dock inte med bulletplugs. Tyckte den var ok men ingen höjdare.

Spelar förövrigt på:

Förstärkare: Gryphon Callisto 2100
Bild

Slutsteg: Pass Labs X350 (delägare)
Bild

Cdspelare med inbyggt försteg: Audio Aero Capitole mkII
Bild

Högtalare: B&W 804 Nautilus
Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-07 23:04

Martin skrev:Någon kabeltillverkare tex borde ju presentera någon sorts mätning på hur dåligt det blir om man inte använder just deras teknik.

Varför då? Grejjorna säljer ju hur bra som helst i alla fall! Dom flesta verkar ju inte bry sig om överföringsfunktioner och sånt blaj.

Max säger: En kables överföringsfunktion är mycket enkel att beskriva. Vilka faktorer som påverkar, och hur, är välkänt sedan länge. Det är upp till var och en som konsument att avgöra om kabelförsäljarnas snack verkar rimligt eller ej.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-07 23:07

Max_Headroom skrev:Max säger: En kables överföringsfunktion är mycket enkel att beskriva. Vilka faktorer som påverkar, och hur, är välkänt sedan länge. Det är upp till var och en som konsument att avgöra om kabelförsäljarnas snack verkar rimligt eller ej.
Rydberg säger: Max vet inte vad Max pratar om, Max antar massa saker och tror det är så. Max borde skaffa sig lite egen erfarnhet innan han uttala sig att kablar skulle vara triviala att tillverkar så att de ger ett bra ljud. Vidare säger Rydberg att Max gärna får dyka inom på en lyssning och kanske lite fika om Max har vägarna förbi det härliga Linköping!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-07 23:15

Rydberg,

Audio-kablar är inget hokus-pokus, utan rätt triviala grejer. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hellstens

det här med kablar !!! inbrända eller ej

Inläggav hellstens » 2004-06-07 23:40

SORRY kom av mig lite

Ska komma tillbaka till ämnet!
Vad jag ville förmedla var att göra en test med råa kablar och inspelade kablar av samma typ.
Där har jag testat min egen kabel (helt i aluminium) och den lät inte så trevlig rå och det tog ca 3 veckor innan den mjuknade till och blev behaglig att lyssna på, jag lät ljudmakarna testa den och dom gillade den rätt bra, men den blev för svår att tillvärka och för svårhanterlig pga. att den blev för ömtålig.
Men för att komma tillbaka till ämnet! INBRÄNNING eller INSPELNING har stor betydelse för att få fram det mjuka och transparanta ljudet utan hårdheten och vassheten, som i en oinpelad kabel!
Tack för mej, nu lämnar jag detta ämne.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-07 23:46

Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också. :lol:

Varför göra en kabel av den tämligen lågkonduktiva metallen aluminium? :? Att man gör kraftledning i aluminum är ju pga. vikten, men i hifi verkar det faktiskt ganska ogenomtänkt 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hellstens

Inläggav hellstens » 2004-06-07 23:53

Morello skrev:Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också. :lol:

Varför göra en kabel av den tämligen lågkonduktiva metallen aluminium? :? Att man gör kraftledning i aluminum är ju pga. vikten, men i hifi verkar det faktiskt ganska ogenomtänkt 8)

Ville test. varför göra spolar till högtalare i aluminium?
Alu leder ström rätt bra kan jag säga,

PS. trot om du vill, men dom lät bra!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-07 23:59

hellstens skrev:
Morello skrev:Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också. :lol:

Om du menar tapspolar så är det ganska uppenbart varför man ibland använder aluminium (elelr koppar på aluminium), nämligen för att öka spolens resistans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hellstens

Inläggav hellstens » 2004-06-08 00:11

Morello skrev:
hellstens skrev:

Om du menar tapspolar så är det ganska uppenbart varför man ibland använder aluminium (elelr koppar på aluminium), nämligen för att öka spolens resistans.

Ibland så ska man inte hänga upp sej på alla fakta om ett matrial
vad som är mätbart och vad som låter bra kan vara helt olika för det mesta.
Men jag slår mej inte för bröstet och säger att jag vet, nej nej jag bara använder mina öron och min vänns öron (han är blind) och lyssnar fram vad som låter bra, vi bryr oss bara om hur vi vill att det ska låta i slutändan.
Nu får vi nog flytta oss till ett annat forum snart, vi spårade ur igen sorry

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-06-08 00:32

nä det är ju aldrig bra att hänga upp sig på fakta. tro baseras ju på frånvaron av densamma

Användarvisningsbild
hellstens

Inläggav hellstens » 2004-06-08 00:44

Style skrev:nä det är ju aldrig bra att hänga upp sig på fakta. tro baseras ju på frånvaron av densamma

Kan så vara, men det ett mätinstrumen visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-06-08 07:31

Dr_Tinnitus skrev:Det spelar væl ingen som helst roll om det ær hørseln eller andra sinnen som skall avgøra skillnader, man kan væl bli lika nervøs eller så æven i ett vintest, och inte fan hæller man vinet i ørat.... 8O

Om det enbart är hörseln som är så känslig på psykologiska faktorer att den falerar vid blindtest så har det en jäkligt stor betydelse!

Trots allt är hörseln det av våra sinnen som har det största omfånget och därför måste vara mest pressat för att leverera
detaljerad analys.

Visst kan det finnas vissa brister, eller problem med blindtester, men trots allt så ær blindtest en mycket anvænd testmetod inom en massa områden, då riggat så det passar varje testbehov på ett eller annat sætt. Metoden ær erkænd inom en massa olika vetenskaps och forskningsområden, på sånt som sækert ær både mer komplicerat och viktigare før mænskligheten æn om en knippe kablar "låter" si eller så.

Jovisst, man kan ju rigga det så att man bara lyssnar på en ren sinus åt gången, då funkar det säkert bra med blindtest på audio också.

Jag ær øvertygad om att motståndet till blindtest bland "guldøron" før att finna ev. skillnader mellan kablar, hænger helt på att man hittills gått på pumpen i 99,99 % av alla kænda seriøsa och opartiska tester.

Det finns ingen som gått på pumpen i tester som inte anordnats för att resultatet skulle bli att man inte hörde skillnad. Det är inget problem att höra skillnad på kablar även i blindtest om blindtestets mening är att höra skillnad på dem.

Den dag man verkligen lyckas få full pott i ett blindtest eller två (det lær vi nog få vænta på...) ja då duger nog blindtestet helt pløtsligt och det kommer då att anvændas som tyngsta argument før att man minsann har rætt.

Varfør kan då inte resultaten av blindtesten accepteras redan idag??

Aldrig hört talas om något blindtest som gjorts i hemmiljö på en känd anläggning under tillräckligt lång tid. Baserar man bara uppfattningen på felaktigt gjorda blindtester så bevisar man ingenting.

Men inte då, som vanligt så ær det alltid nåt fel på testet nær kabeldyrkarna famlar i blindo i testresultatet, før det kan ju omøjligt vara så att de inte hør någon skillnad........ 8)

Ja, det är det ju... eftersom kablar mätmässigen kan göra frekvensmässiga avvikelser som är klart hörbara. Att samma avvikelse blir ohörbar när den hamnar i en (dåligt utförd) blindtest bevisar ju att blindtesten är den felaktiga komponenten.

Om du tar två kablar som avviker, låt oss säga .3dB vid en viss frekvens... så är det väldigt uppenbart om vi enbart spelar den frekvensen och flippar fram och tillbaka. Att notera samma skillnad i ett musikstycke är mycket svårare - och innehåller inte stycket den frekvensen så kan det vara omöjligt. Säger ett blindtest på musik som inte (eller dåligt) visar på skillnaden att den inte finns?
Nej, den säger bara att vi inte kan påvisa den just då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-08 07:44

Morello skrev:Rydberg,

Audio-kablar är inget hokus-pokus, utan rätt triviala grejer. 8)
Morello> Starta en firma! :D

Om det är så trivialt kan man ju undra hur i helsike varenda kabel låter olika, vissa instängd, vissa lugna, vissa neutrala osv osv osv. Det gick tom att höra relativt stor skillnad mellan AQ Bedrock och AQ Gibraltar

Bild

Bild

Det som skiljer är kopparkvaliteten :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-06-08 07:50

Hellstens - om jag inte minns fel så är ett antal aluminiumledare i de kablarna jag använder också (tillsammans med andra material). Isoda.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-08 08:35

hellstens skrev:Kan så vara, men det ett mätinstrument visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?

Mätinstrumenten mäter vad dina öron hör, men inte vad dina ögon ser. Därav skillnaden. Varför är detta så kontroversiellt?

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-08 08:40

Nattlorden skrev:Hellstens - om jag inte minns fel så är ett antal aluminiumledare i de kablarna jag använder också (tillsammans med andra material). Isoda.

Isoda. 8) Jag får flashbacks från Audio & Video ca 1986. Franska audiofiler...PX4 och Nemesis... La Petite Audiophile... Vart blev du av ljuva drömmar... :) Fast lite svårlödd är den väl ändå?

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-06-08 08:52

Dahlqvist skrev:
hellstens skrev:Kan så vara, men det ett mätinstrument visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?

Mätinstrumenten mäter vad dina öron hör, men inte vad dina ögon ser. Därav skillnaden. Varför är detta så kontroversiellt?

/Dahlqvist

Beror inte det på vilket mätinstrument det är? :-)
Mätinstrument visar det man mäter. Om man mäter totalt ljudtryck och lyssnar på musik säger det inget om hur det låter.
Så att vetenskapen har nått fram till en punkt där vi idag vet allt och inget nytt kommer att komma fram inom musikåtergivning är för mig tveksamt 8)
Är övertygad om att vissa av dagens sanningar inte kommer gälla för evigt därför litar jag heller inte totalt på att ett mätresultat skulle visa "sanningen". Man måste både lyssna och mäta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-06-08 08:58

Dahlqvist skrev:Isoda. 8) Jag får flashbacks från Audio & Video ca 1986. Franska audiofiler...PX4 och Nemesis... La Petite Audiophile... Vart blev du av ljuva drömmar... :) Fast lite svårlödd är den väl ändå?

Iofs är den japansk, men dock...

Vet inte, jag klämmer den bara.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-08 09:02

Jag har för mig att man köpte ett speciellt lödtenn för att löda Isodakablar. Ni minns väl "Tesserakt" som Anders Edenholm drev? En mycket trevlig butik vid Hägerstensåsen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-08 09:40

Harryup skrev:
Dahlqvist skrev:Mätinstrumenten mäter vad dina öron hör, men inte vad dina ögon ser. Därav skillnaden. Varför är detta så kontroversiellt?

/Dahlqvist

Beror inte det på vilket mätinstrument det är? :-)

Kände på mig att denna kommentar skulle komma, men det bjuder jag på. :) Men jag förutsätter att du förstår att jag menade de instrument som man använder för att mäta egenskaper hos den elektriska signalen som omvandlas till ljud.

Harryup skrev: Så att vetenskapen har nått fram till en punkt där vi idag vet allt och inget nytt kommer att komma fram inom musikåtergivning är för mig tveksamt 8) Är övertygad om att vissa av dagens sanningar inte kommer gälla för evigt därför litar jag heller inte totalt på att ett mätresultat skulle visa "sanningen"

Jag håller med. Men därmed inte sagt att hela det vetenskapliga projektet inom psykoakustik, audiologi och fysik måste kastas bort. Det är ju inte bara så att kritiska värden för hörselgränser, örats funktion och elektriska signalers beskaffenhet måste underkännas för att passa utan även de metoder som dessa framtagits med. Om man tittar lite på hur det vetenskapliga projektet är uppbyggt, med korsbindningar över hela de vetenskapliga fälten så förstår man snabbt att detta är alldeles oerhörda påståenden.

Harryup skrev:Man måste både lyssna och mäta.

Yes, sir. Och det är väl vad forskningen inom audiologi och psykoakustik alltid har gjort. Det ironiska i påståendet att det är dålig korrelation mellan mätdata och lyssningsintryck är att dessa oftast kommer från amatörer, inte från de som håller på med forskning och utveckling. Mätresultat och lyssningsintrycket har god korrelation i blindtester och när man mäter begränsade delar av lyssningsintrycken. Mätresultat och lyssningintryck har dålig korrelation när man gör öppna lyssningstest och försöker korrelera ett totalt lyssningsintryck med en enda mätning. Detta är också vad man kan förvänta från existerande kunskap.

För den som är intresserad har jag lagt märke till två intressanta tekniker som används för att ifrågasätta den etablerade forskningens syn på hifi.

Strategi ett: Postulera icke-observerbara variabler.
Genom att påstå att det finns faktorer som påverkar resultatet och som a) hittills inte mätts i experiement för att det inte bedömts om relevanta i existerande förklaringsmodeller eller b) inte kan observeras (mätas) direkt överhuvudtaget kan man alltid ställa upp rivaliserande hypoteser. Alltid. Några test som kan falsifiera dessa hypoteser är dock inte möjliga eftersom man inte kan detektera närvaron av de omätbara faktorerna. ("Inbränning", subliminal påverkan under långtidslyssning osv.) Dålig vetenskap men tydligen en ganska effektiv argumentationsteknik.

Strategi två: Postulera inverkan från variabler med 100% korrelation till de uppmätta faktorerna.
Genom att ge förslag på förklaringar med indikatorer som har 100% korrelation med observerade faktorer kan man ställa upp rivaliserande förklaringar som har lika stort förklaringsvärde som den faktor som verkligen har mätts. Jag har tidigare exemplifierat detta med blindtest/kognitiv påverkan. Frånvaron av det ena betyder närvaron av det andra och vice versa: 100% korrelation. Vad den alternativa förklaring betyder i ett större sammanhang tas dock sällan upp.

Båda ovanstående trix används för övrigt även i vetenskapliga sammanhang, så det är inget nytt.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-08 09:46

Nattlorden skrev:
Dahlqvist skrev:Isoda. 8) Jag får flashbacks från Audio & Video ca 1986. Franska audiofiler...PX4 och Nemesis... La Petite Audiophile... Vart blev du av ljuva drömmar... :) Fast lite svårlödd är den väl ändå?

Iofs är den japansk, men dock...

Vet inte, jag klämmer den bara.

Jean Hiraga var ju halv-japan så det var kanske han som introducerade den (liksom han introducerad en massa annat japanskt som rörhäckar med tjugotalteknik och strömförsöjningar av megamastodontformat. Och Horn. Och Onken. Ljuva ungdom...)

Lindroos Nu minns jag: ALUSOL. För att klara av blandningen av aluminium, mässing och koppar. Tesserakt... Det var tider det. Esoterisk DIY när den är som.... hmmm.... bäst?

/Dahlqvist
Senast redigerad av DQ-20 2004-06-08 11:21, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-08 10:40

"Genom att påstå att det finns faktorer som påverkar resultatet och som a) hittills inte mätts i experiement för att det inte bedömts om relevanta i existerande förklaringsmodeller eller b) inte kan observeras (mätas) direkt överhuvudtaget kan man alltid ställa upp rivaliserande hypoteser."

Så vitt jag kan bedömma så finns det ingetning som talar för att sådana faktorer existerar. Varför skulle dom endast vara påvisbara i öppna lyssningstester av framför allt dyr HiFi-utrustning? Aldrig i t.ex. fysiklab, radioteknik (helt andra frekvenser, delvis) etc...

Däremot finns redanbra förklaringsmodeller till dom lyssningsintryck folk har vid t.ex. provlyssning av inbrända/färska kablar. Problemet är att många helt enkelt vägrar att sätta sig in i dom förklaringarna, än mindre godta dom. En orsak är sannolikt att förklaringarna går stick i stäv mot allt som man läst (i princip alla HiFi-blaskor) och hört.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-08 11:20

hellstens skrev:
Style skrev:nä det är ju aldrig bra att hänga upp sig på fakta. tro baseras ju på frånvaron av densamma

Kan så vara, men det ett mätinstrumen visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?

Ja. Du får nog kalibrera dina instrument. Under alla år jag konstruerat audio-elektronik har jag aldrig sett något annat än konsensus mellan lyssningsintryck och mädata. 8) Har heller aldrig sett exempel på hörbara skillnader som inte kunnat förklaras fysikaliskt.
-Innehar F-skattsedel-

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-06-08 11:51

Morello skrev:

"""""""""""
Ja. Du får nog kalibrera dina instrument. Under alla år jag konstruerat audio-elektronik har jag aldrig sett något annat än konsensus mellan lyssningsintryck och mädata. Har heller aldrig sett exempel på hörbara skillnader som inte kunnat förklaras fysikaliskt.

"""""""""""""

Helt klart vært en applåd......

Dr Tinnitus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi