Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Ämnet:
Men även så, dvs att ingendera sida har leverarat övertygande argumet, eller just därför är det uppenbart att:
Det är abra snack
Dimitri
Ondjultomte skrev:dimitri skrev:Ämnet:
Men även så, dvs att ingendera sida har leverarat övertygande argumet, eller just därför är det uppenbart att:
Det är abra snack
Dimitri
jag nöjer mig med att veta att elektriskledningsförmåga är en struktur okännslig egenskapalltså kommer det inte påverkas.
hellstens skrev:
Jag ger alla rådet att prova själva, helst en AB test
där man bara behöver slåom mellan två utgångar utan att behöva
byta kabel i mellan lyssningarna, jag törs nog lovar att ni alla
kan höra skillnad på en dålig och en bra kabel.
Silk har jag testat, dock inte med bulletplugs. Tyckte den var ok men ingen höjdare.hellstens skrev:Signalkablar: Nordost Quattro Fil XLR
Högtalarkablar: Nordost SPM
Signalkabeln är jag otroligt nöjd med, den har låtit super i alla anläggningar jag testat den änsålänge. Nordost SPM låter kanon i vissa anläggningar men inget vidare i andra, är det någon kabel av de två jag ska byta så är det SPM-kablarna.
Nu så börjar det bli lite intressant i alla fall!
Kul att vissa ändå hör en skillnad på kablarna,
Jag kan rekommendera er att lyssna på en kabel som heter
SilK interconnect, och med Bullet Plug är den svår
att slå, och den är billig i jämförelse med dina kablar.
Jag köpte dom för ca 4 månader sedan, först till CD´n
men sedan till hela anläggningen inkl. vinylen.
Men till CD och vinylen valde jag Bullet Plug i silver, vilket var
en stor skillnad i ljudbild.
Vad spelar ni på för anläggningar?
Martin skrev:Någon kabeltillverkare tex borde ju presentera någon sorts mätning på hur dåligt det blir om man inte använder just deras teknik.
Rydberg säger: Max vet inte vad Max pratar om, Max antar massa saker och tror det är så. Max borde skaffa sig lite egen erfarnhet innan han uttala sig att kablar skulle vara triviala att tillverkar så att de ger ett bra ljud. Vidare säger Rydberg att Max gärna får dyka inom på en lyssning och kanske lite fika om Max har vägarna förbi det härliga Linköping!Max_Headroom skrev:Max säger: En kables överföringsfunktion är mycket enkel att beskriva. Vilka faktorer som påverkar, och hur, är välkänt sedan länge. Det är upp till var och en som konsument att avgöra om kabelförsäljarnas snack verkar rimligt eller ej.
Morello skrev:Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också.![]()
Varför göra en kabel av den tämligen lågkonduktiva metallen aluminium?Att man gör kraftledning i aluminum är ju pga. vikten, men i hifi verkar det faktiskt ganska ogenomtänkt
hellstens skrev:Morello skrev:Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också.![]()
Varför göra en kabel av den tämligen lågkonduktiva metallen aluminium?Att man gör kraftledning i aluminum är ju pga. vikten, men i hifi verkar det faktiskt ganska ogenomtänkt
Ville test. varför göra spolar till högtalare i aluminium?
Alu leder ström rätt bra kan jag säga,
PS. trot om du vill, men dom lät bra!
Morello skrev:hellstens skrev:Morello skrev:Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också.![]()
Ville test. varför göra spolar till högtalare i aluminium?
Alu leder ström rätt bra kan jag säga,
PS. trot om du vill, men dom lät bra!
Om du menar tapspolar så är det ganska uppenbart varför man ibland använder aluminium (elelr koppar på aluminium), nämligen för att öka spolens resistans.
Style skrev:nä det är ju aldrig bra att hänga upp sig på fakta. tro baseras ju på frånvaron av densamma
Dr_Tinnitus skrev:Det spelar væl ingen som helst roll om det ær hørseln eller andra sinnen som skall avgøra skillnader, man kan væl bli lika nervøs eller så æven i ett vintest, och inte fan hæller man vinet i ørat....![]()
Visst kan det finnas vissa brister, eller problem med blindtester, men trots allt så ær blindtest en mycket anvænd testmetod inom en massa områden, då riggat så det passar varje testbehov på ett eller annat sætt. Metoden ær erkænd inom en massa olika vetenskaps och forskningsområden, på sånt som sækert ær både mer komplicerat och viktigare før mænskligheten æn om en knippe kablar "låter" si eller så.
Jag ær øvertygad om att motståndet till blindtest bland "guldøron" før att finna ev. skillnader mellan kablar, hænger helt på att man hittills gått på pumpen i 99,99 % av alla kænda seriøsa och opartiska tester.
Den dag man verkligen lyckas få full pott i ett blindtest eller två (det lær vi nog få vænta på...) ja då duger nog blindtestet helt pløtsligt och det kommer då att anvændas som tyngsta argument før att man minsann har rætt.
Varfør kan då inte resultaten av blindtesten accepteras redan idag??
Men inte då, som vanligt så ær det alltid nåt fel på testet nær kabeldyrkarna famlar i blindo i testresultatet, før det kan ju omøjligt vara så att de inte hør någon skillnad........![]()
Morello> Starta en firma!Morello skrev:Rydberg,
Audio-kablar är inget hokus-pokus, utan rätt triviala grejer.
hellstens skrev:Kan så vara, men det ett mätinstrument visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?
Nattlorden skrev:Hellstens - om jag inte minns fel så är ett antal aluminiumledare i de kablarna jag använder också (tillsammans med andra material). Isoda.
Dahlqvist skrev:hellstens skrev:Kan så vara, men det ett mätinstrument visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?
Mätinstrumenten mäter vad dina öron hör, men inte vad dina ögon ser. Därav skillnaden. Varför är detta så kontroversiellt?
/Dahlqvist
Dahlqvist skrev:Isoda.Jag får flashbacks från Audio & Video ca 1986. Franska audiofiler...PX4 och Nemesis... La Petite Audiophile... Vart blev du av ljuva drömmar...
Fast lite svårlödd är den väl ändå?
Harryup skrev:Dahlqvist skrev:Mätinstrumenten mäter vad dina öron hör, men inte vad dina ögon ser. Därav skillnaden. Varför är detta så kontroversiellt?
/Dahlqvist
Beror inte det på vilket mätinstrument det är?
Harryup skrev: Så att vetenskapen har nått fram till en punkt där vi idag vet allt och inget nytt kommer att komma fram inom musikåtergivning är för mig tveksamtÄr övertygad om att vissa av dagens sanningar inte kommer gälla för evigt därför litar jag heller inte totalt på att ett mätresultat skulle visa "sanningen"
Harryup skrev:Man måste både lyssna och mäta.
Nattlorden skrev:Dahlqvist skrev:Isoda.Jag får flashbacks från Audio & Video ca 1986. Franska audiofiler...PX4 och Nemesis... La Petite Audiophile... Vart blev du av ljuva drömmar...
Fast lite svårlödd är den väl ändå?
Iofs är den japansk, men dock...
Vet inte, jag klämmer den bara.
hellstens skrev:Style skrev:nä det är ju aldrig bra att hänga upp sig på fakta. tro baseras ju på frånvaron av densamma
Kan så vara, men det ett mätinstrumen visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster