Style skrev:Dessutom heter det väl vägs ände och inte världs ände?
Detta är avhängigt huruvida du betraktar frågan ur lokalt eller globalt perspektiv...

Moderator: Redaktörer
CHC skrev:Style skrev:Dessutom heter det väl vägs ände och inte världs ände?
Detta är avhängigt huruvida du betraktar frågan ur lokalt eller globalt perspektiv...
Svante skrev:CHC skrev:Style skrev:Dessutom heter det väl vägs ände och inte världs ände?
Detta är avhängigt huruvida du betraktar frågan ur lokalt eller globalt perspektiv...
Nej det är att jämföra världs ände med rondells ände. Om man nu inte tror att jorden är platt.
CHC skrev:...varför tror du att det byggs flyglar över huvud taget? För att Liberatche skulle kunna ställa sina kandelabrar på dem?
Nattlorden skrev:CHC skrev:...varför tror du att det byggs flyglar över huvud taget? För att Liberatche skulle kunna ställa sina kandelabrar på dem?
Det är väl självklart, där är ingen plats för vokalissan att åla sig runt ovanpå ett piano!
CHC skrev:Man får allt oftare känslan av att högtalaren så som vi känner den, inte har mycket nytt att tillföra i prestanda-hänseende, alla avancerade databeräkningsprogram till trots.
Det är FORTFARANDE lådor hit och bafflar dit. Det är runda element, stora element, och små element. Filter en masse. Samma gamla teknik. I tusentals olika tappningar!
Men var finns nytänkandet? Kanske förrådet av idéer i själva verket är uttömt? Kanske fysiken säger oss att det inte går att komma längre????
Det är bara för trist. Blev det bättre med införseln av den digitala tekniken? Knappast! Det är i slutändan FORTFARANDE samma gamla element, låt vara i ”nya skepnader” och material. Sen må det vara koner eller band eller elektrostater…
Samma sak gäller väl för övrigt också förstärkarsidan? Här sitter folk vid kvällslampan och löder SE-steg med rör från 40-talet. Kan det vara för att dagens ”moderna” konstruktioner i själva verket låter skit? Inte all otroligt…
Undra på att folk ledsnar och skaffar sig nya intressen. Eller går på levande konserter istället. Eller både och…
RogerGustavsson skrev:Elektronisk rumskorrektion verkar inte vara den ultimata lösningen för välljud i hemmet. Reklamen vill gärna få oss att tro att denna lösning ersätter ett bra lyssningsrum, så är det ju inte! Elektroniska rumkorrigerare verkar mera vara tänkt för en "svenssonlyssnare" än för finsmakaren som vill ha så bra återgivning som möjligt.
Många gånger är faktiskt ett bra lyssningsrum också ett rum som känns trevligt att vistas i. Modet med öppna planlösningar, närmast "nakna" akustiskt sett , är bara jobbiga i längden. Det är inte så lustigt att i samma miljö höra diskmaskinen, barnens stök, tv, datorn och samtidigt försöka lyssna till musik eller läsa en bok.
Det rapporteras ofta om div. svenska företag med sensationella uppfinningar på audioområdet. Efter ett tag visar det sig inte vara lika revolutionerande som skribenterna vill göra gällande.
Nattlorden skrev:Dr. Tinnitus - då de flesta rum lider av "baslyft" så om man kompenserar bort denna så blir det basfattigt jämfört vad man är van vid. (I mitt fall skiljer det 18dB på oreglerat och reglerat.)
Men hur ljudet når dig i rummet beror ju på riktningen, eller hur, då kan ju bara impulsresponsen i rummet komenseras "perfekt" i en riktning eftersom impulsen förvrängs olika i alla riktningar.att korrigera basar/mellanregister & diskant så att de kan generera ett pulssvar utan överslängar eller olika svarstider på pulsen (vilket du finner i alla konventionella konstuktioner) har för tusan inget att göra med en enskild punkt! Signalbehandlingen för när elementen skall få sin signal och motkompensering för kommande eftersläng påverkar output:en från högtalarna i alla ljudriktningar!
Belker skrev:Högtalare är ju i allmänhet konstruerade med detta baslyft i åtanke. Men du kanske menar utsläckningar/toppar pga rummet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster