diffraktion igen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

diffraktion igen

Inläggav Pinnick » 2007-08-20 12:18

Ja diffraktion. Går det inte förklara på ett enkelt sätt så man kan begripa sig på hur man kan använda kunskapen till nåt bra.
Alltså om man har en ljudkälla på en baffel så kommer ljudet att utbreda sig radiellt och längs baffeln. Varför? För att krockarna mellan molekylerna studsar "ogynnsamt" d.v.s lite snett och nästkommande studs blir snedare ju högre utbredningsvinkeln blir? :roll:
Och varför kommer kanter att skapa en pseudoljudkälla eller hur man ska säga? Det är ju därför man fasar baffelkanter vad jag förstått för att undvika att ljudkurvan påverkas av tillbakastrålande ljud med fördröjning. Varför strålar ljudet tillbaka vid kanten .. varför fortsätter inte tryckvågen längs sidan på högtalaren? blir det "virvlar" eller nåt pga total rörelsefrihet eftersom baffeln tar slut på samma sätt som ljudet sprider sig radiellt från ljudkällan?

Ja' vet int.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-20 14:53

Man kan väl glädja sig åt att man inte fick några syrliga kommentarer i alla fall. :)

tack för att ni tittade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-20 15:23

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-20 15:41

paa, Jodå den där läste jag för länge sen. :)
Min fråga var mer tänkt att vara lite mer, vadskamansäga, hur diffraktion uppstår. Tråden tycker jag mer tar upp hur man avhjälper detta fenomen och går igenom lite formler och så. Jag tänkte mer om man kunde få en förståelse varför det blir, inte att det blir. Det känns lite lättare att anamma matematiken då som ju är en förenklad bild av verkligen men som passar fint rent praktiskt eller nåt sånt där.

citat från Thomas_A "När ljudvågen når baffelns kant försvinner stödet och man får en plötslig förändring i stödet och ger en reflex tillkabak till lyssnaren."

..och då undrar man varför det blir så?

men om ingen var så intresserad så får man försöka mejsla ut information annanstans. Fast nu kommer glassbilen snart.

mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-20 15:43

Svante skrev i den tråden:
Det finns en hel drös med artiklar i JAES om kantdiffraktion. Problemet är att de bitvis motsäger varandra och att matematiken inte är att leka med. Jag har en bra som räknar rätt som pdf, den som vill kan få den. Det är grovmattevarning i den dock...

Det visar på att det inte bara är amatörer som har svårt att fatta ämnet...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-20 15:44

Det är väl vågteorin i grunden som förklarar diffraktion. Alltså en vågfront når fram till en diskontinuitet och förändras. Jämför med havsvågor som når fram till en pir och böjs av runt den, eller ljus som passerar genom en spalt. Det gäller ju generellt för alla typer av vågor som uppfyller vågekvationen.

Det var antagligen inte alls det svar du ville ha, men... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-20 15:54

paa, jaha det är på den nivån! :!:

Almen, jo så långt är jag med :) Men igen. Varför?

Det var nog inte ointressant, snarare lite klurigt :oops: sorry.

Jag låter det vara för stunden. Tack ändå :)

(såg ett patent på ett element som förhindrade kantdiffraktion, där det i beskrivningen stod att det var självklart att det blev virvlar vilket jag försökte förstå genom att knikstra med lite formler jag hittade. Äsch. :) )

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-08-20 16:23

Pinnick skrev:paa, jaha det är på den nivån! :!:

Almen, jo så långt är jag med :) Men igen. Varför?

Det var nog inte ointressant, snarare lite klurigt :oops: sorry.

Jag låter det vara för stunden. Tack ändå :)

(såg ett patent på ett element som förhindrade kantdiffraktion, där det i beskrivningen stod att det var självklart att det blev virvlar vilket jag försökte förstå genom att knikstra med lite formler jag hittade. Äsch. :) )

Om du har en lokaliserad förändring av utbredningsbegränsningen så får du som sagt reflektionsfenomen. I princip kan man se det som att längs med baffeln så jämnar de små elementarvågkällorna från tryckzonsreflexen mot baffeln ut varandra. De bildar en kontinuerlig källa som överallt ligger i fas med vågen som breder ut sig längs baffeln, eftersom dom ligger jämt fördelade med samma förhållande mellan tryck och hastighet.
Eftersom vågkällan precis utanför hörnet och den precis innanför hörnet har väldigt olika förhållande mellan hastighet och tryck, så tar dom inte ut varandra, utan den icke-utjämnade resten blir kvar som en liten, separat vågkälla.

Tror jag, tralala... Men jag kanske är bara dum och konstig. Det var nåra år sen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-20 17:32

Alltså om varje elementarvågkälla sprider åt alla håll så förklarar det ju hur vågen ser ut som utbreder sig från baffel och sen att man får en tillbakareflex eftersom man inte har något som varken tar ut eller mothåll (baffel). Det får duga! tackers mycket.

Fast jag trodde att dessa elementarvågkällorna är ett kedjeeffektfenomen och egentligen en liten virvel? Fast det kanske är fel :)

I alla fall tycker jag att glassbilen borde ha realtidstracknig på internet 8)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-20 22:24

Betyder det att en högtalare med en icke ideal baffel, har extra mycket damm om hörnen som samlas likt bakrutan på en combibil utan vindavvisare? :roll:

Bara en fundering i sammanhanget...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-21 00:33

jag vet lika lite om sånt som om ljud , men det förmodar jag har med att göra att det blir lite som en färgspruteeffekt tack vare rätt så starka luftvirvlar bakom bilen jämfört med från en fjompig 8". Sen om man snackar sådana våglängder som ger anledning att fasa av en baffel så är dessa väl för korta för att hinna flytta så mycket luft och sånt i luften.
Men jag vet inte riktigt än. Jag håller på att försöka ta reda på 8)

Dammet lägger sig nog bara ovanpå högtalaren med tiden på grund av gravitationen.

mvh

Fortsätter klura över detta med ljud i luft.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-21 09:54

screen skrev:Betyder det att en högtalare med en icke ideal baffel, har extra mycket damm om hörnen som samlas likt bakrutan på en combibil utan vindavvisare? :roll:

Bara en fundering i sammanhanget...

Mvh Björn//

Jajust, där hamnar en massa överblivna ljudpartiklar. Det är nog mest mellanregisterpartiklar som sitter kvar tror jag. Baspartiklarna är så tunga så dom hamnar på golvet, basråttor eller vad dom kallas ...

Man får torka av hörnet då och då så inte de nya ljudpartiklarna smutsas ner av gamla kvarliggande partiklar. Gammalt ljud är ju ingen hit direkt. :D

Kanske det finns nån spray nånstans man kan spruta på, så ljudet inte fastnar sådär .... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-21 10:49

Kul att jag lyckas glädja någon på detta forumet i.a.f. :?

Men jag tänkte faktiskt på luftströmmarnas utbredning vilket ljudet förmedlas av, men jag är väl "B" och skall väl svaras på detta sätt då.

Tack !
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-21 12:22

Ojdå :oops: :oops:

Förlåt så mycket!

Det var inte alls min mening att vara kärv på något sätt. Tyckte bara att det var lite roligt det där med kombi och vindavvisare och damm som samlas. Jag har ju skrivit om ljudpartiklar på skoj förut nånstans, och fortsatte av bara farten ...... :)

.
Senast redigerad av phon 2007-08-22 10:04, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-21 12:29

Min tråd är lite flummig och B-ig sorry. :oops:
Ska nog läsa denna text så kanske man begriper skillnad mellan luftströmmar, tryck, tryckvågor, virvlar.

mvh

edit: fast det är väl skillnad på när molekyler flyttar på sig som när det blåser och när det är en tryckvåg som rör sig då molekylerna bara rör sig en kort sträcka .
Senast redigerad av Pinnick 2007-08-21 13:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-21 12:35

Ingen fara phon, men min fråga var ärligt (om än lite udda) menad.

Därav min reaktion då du brukar vara mycket bra i dina annars avlagda svar, allt OK! :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-08-22 02:12

Pinnick skrev:edit: fast det är väl skillnad på när molekyler flyttar på sig som när det blåser och när det är en tryckvåg som rör sig då molekylerna bara rör sig en kort sträcka .

När det blåser har vi en hastighet som är uppkommen av ett lufttryck, eller mer exakt en lufttryckspotential mellan två platser. När det kommer en "tryckvåg" (är inte helt hundra vad som menas, men jag antar att vi pratar om en ljudvåg) så erhåller partiklarna en rörelse (hastighet) på grund av en tryckförändring. Skillnaden kan tyckas liten, men för den enskilda partikeln betyder det mycket, vi kan väl göra någon sorts liknelse? Säg att två personer får identiska summor att göra en resa med. Den ena åker till Ibiza för sin pengar. Den andre åker fram och tillbaka mellan Södertälje och Mora. Är jag luddig?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-22 10:22

Låter som om vi är helt överens. Vind borde man inte höra om det inte bildas turbulens. :)

Men undrar fortfarande varför tryckvågor utbreder sig radiellt. :?

Sen är det väl så att om det blåser så rör sig i princip en molekyl tills det slutar blåsa, men en tryckvåg rör en molekyl en väldigt kort sträcka fram och tillbaka.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-08-22 13:07

Pinnick skrev:Låter som om vi är helt överens. Vind borde man inte höra om det inte bildas turbulens. :)

Mer eller mindre så. Man får ju inte glömma att vinden i regel inte har en harmonisk upprepning och därför inte är tonalstrande. Dock så har man byar som kommer av mindre tryckförändringar i det stora tryckpotentialsområdet. Det är liksom invecklat det hela. ;)

Pinnick skrev:Men undrar fortfarande varför tryckvågor utbreder sig radiellt. :?

Tryckvågen utbreder sig enligt den form som den är tänkt att utbreda sig som där den lättaste varianten (monopol) beskrivs som radiellt utbredande. Men en dipol eller en quadropol har inte ett homogent radiellt spridningsmönster! Och om vi tittar på en stor monopol på stort avstånd kommer de vågorna även se ut att vara parallella istället för sfäriska, så inte heller den generaliseringen gäller.

Pinnick skrev:Sen är det väl så att om det blåser så rör sig i princip en molekyl tills det slutar blåsa, men en tryckvåg rör en molekyl en väldigt kort sträcka fram och tillbaka.

Jämför gärna med elläran och använd dina kunskaper om elektroners förflyttande. Du kan inte ha varken det tryck eller hastighet utan sin kompanjon! Frågan är bara vad som orsakar rörelsen. Har du funderat på hur många riktningar molekylen kan röra sig i för att fortfarande överföra en frekvensberoende ljudvåg? (medieberoende)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-22 13:39

"Men undrar fortfarande varför tryckvågor utbreder sig radiellt"
Att ljudet inte alltid utbreder sig radiellt är väl sant. Diffraktion är ju frekvensberoende.

Jag skrev fel, jag undrade fortfarande lite mer på djupet vad diffraktion beror av. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-08-22 15:42

Pinnick skrev:"Men undrar fortfarande varför tryckvågor utbreder sig radiellt"
Att ljudet inte alltid utbreder sig radiellt är väl sant. Diffraktion är ju frekvensberoende.

Jag skrev fel, jag undrade fortfarande lite mer på djupet vad diffraktion beror av. :)

Elementarkällornas ljudvågor utbreder sig alltid radiellt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-22 16:32

Jo det där köpte jag!
Alltså radiellt bara för att tryck/värme strävar efter att utjämnas och har full rörelsefrihet åt alla håll kanske. Men det är väl ändå molekyler som studsar i varann? Eller ska man gå djupare än så för att fatta varför utbredningen sker radiellt :roll:

Äsch nu kanske man kan släppa detta för stunden. Tack i alla fall. 8)

mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-22 16:36

Diffration är en konsekvens av den samverkan som finns mellan massors tröghetskrafter och de fjädringar som finns - i själva luften. På grund av vissa diskontinuiteter i vägmöjligheter/tryckstöd från ytor undervägs, rubbas helt enkelt vissa kontinuiteter, som hade funnits diskuntinuiterena förutan.

Om man bara känner in det hela så förstår man precis och kan se för sitt inre öga precis hur det fungerar. Det som är så bra med det inre ögat är ju att det ser många flera dimensioner än de visuella, och då blir det lätt att förstå alltihopa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-22 17:31

Öhman:

Detta "diskuntinuiterena", måste vara att betrakta som ett mordförsök på min tunga...
Åtalbart på min ära...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-08-22 20:35

IngOehman skrev:Diffration är en konsekvens av den samverkan som finns mellan massors tröghetskrafter och de fjädringar som finns - i själva luften. På grund av vissa diskontinuiteter i vägmöjligheter/tryckstöd från ytor undervägs, rubbas helt enkelt vissa kontinuiteter, som hade funnits diskuntinuiterena förutan.

Om man bara känner in det hela så förstår man precis och kan se för sitt inre öga precis hur det fungerar. Det som är så bra med det inre ögat är ju att det ser många flera dimensioner än de visuella, och då blir det lätt att förstå alltihopa.

Vh, iö

Det är lite irriterande att du tror att alla andra har samma förhållande mellan olika förmågor. Så är det inte. Visualiseringsförmåga varierar starkt, liksom förmågan att hålla många samtidigt varierande uppgifter av annat slag parallellt aktuella i sitt sinne.

För många av oss är möjligheten att reducera komplexa kombinationer till kombinationer av kombinat m h a pappersnoteringar ovärderligt.

Det är inte heller så att vetenskapligheten blir lidande av bristen på t ex visualiseringsförmåga, snarare kan det vara en fördel, så länge som man förblir medveten om sina brister.

F ö heter det "diskontinuiteterna". Men det är svårt att lära tangentbord stava.
(Jag fick korrigera min korrigering 6 ggr innan jag fick det rätt...) :-)

Användarvisningsbild
Krippovich

Hittade denna förklaring

Inläggav Krippovich » 2007-08-22 20:58

Diffraktion - ljud

En vågs böjning runt ett hinder, eller
vid hörnen av ett hål, kallas för
diffraktion. Alla vågor uppvisar
diffraktionsfenomen.

Diffraktion uppkommer på grund av att luftmole-
kylerna kring hindret, eller i hålet, fungerar som
små ljudkällor som sänder ut en sfärisk våg.

Summan av alla dessa källor ger den totala ljudvågen som
uppkommer kring hindret/hålet..

/C

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-22 22:01

Tack för svaret IngOehman.

Långa våglängder har alltså större förmåga att övervinna tröghet då eftersom kraften i tryckvågen påverkar under längre tid. Större förmåga att påverka materia som att "gå runt hörn".

edit: fast det var snarare så at luftens elasticitet och densitet är avgörande för hur ljudet breder ut sig. roten ur elasticitetsmodul/densitet eller nåt ger väl ljudhastighet.

Krippo, tråden kom till eftersom jag funderade det -varför- är såsom du skriver. :)

edit2: Jag har nog lite grumlig inre syn just nu. Moln i sinnet dämpar sikten liksom. Vilka rackare det finns.
Senast redigerad av Pinnick 2007-08-27 23:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2007-08-22 22:36

Är det någon som vet hur det är med hur/om ljud böjer sig vid runda hörn?

Är det så att ljudet följer med ett runt hörn eller kommer ljudet att "släppa" och fortsätta i samma riktning som tidigare? Hur det nu är, så antar jag jag att det finns ett samband mellan våglängden och krökningsradien på hörnet..

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-23 21:14

Slartibartfast skrev:
Pinnick skrev:Men undrar fortfarande varför tryckvågor utbreder sig radiellt. :?

Tryckvågen utbreder sig enligt den form som den är tänkt att utbreda sig som där den lättaste varianten (monopol) beskrivs som radiellt utbredande. Men en dipol eller en quadropol har inte ett homogent radiellt spridningsmönster! Och om vi tittar på en stor monopol på stort avstånd kommer de vågorna även se ut att vara parallella istället för sfäriska, så inte heller den generaliseringen gäller.

Mhmja.

Alltså, även från en dipol utbreder sig ljudet radiellt. Eller vilken källa som helst.

Riktmönstret är INTE samma sak som vågfronten ut från högtalaren, ljudet når alltså inte fortare fram i framåtriktningen för en dipol. Men det blir starkare där, det är skillnad på det.

Och du vet väl att en linje bara är ett specialfall av en cirkel? ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-23 21:44

Diffraktion då.

Om en källa sitter på en jättestor yta kommer vågen att breda ut sig halvsfäriskt. Väggen fungerar som en spegel; det bildas en spegelkälla och ljudtrycket blir dubbelt så starkt som om källan hade suttit i fri rymd.

När vågen breder ut sig längs ytan kommer ytan omväxlande att utsättas för tryckökning och tryckminskning. Väggen utövar därmed en kraft mot luften, eller omvänt om man så vill. Detta är en alternativ förklaring till spegelkällan. Eller samma.

Luftmolekylerna intill väggen rör sig i riktningen radiellt från källan, i utbredningsrikningen. De rör sig INTE vinkelrätt mot väggen; då skulle de ju penetrera väggen.

Det intressanta är att man kan välja att se alla knuffar från väggen som ett stort distribuerat "stöd" fram och tillbaka över hela ytan, eller så plockar man bort ytan och sätter dit en "spegelkälla".

Om man vill räkna ut hur stort ljudtrycket blir i någon punkt i den halva rymden, så kan man antingen räkna med den första källan och en studs från väggen, eller så räknar man på de två källorna. Det ger samma resultat.

Nå diffraktion skulle det ju vara.

Om ytan inte är jättestor utan tex som en högtalarbaffel, då kommer stödet från väggen att försvinna vid kanten. När ett tryckmaximum åker förbi kanten har man plötsligt en situation med ett högt tryck framför baffelns förlängning och "nolltryck" bakom. När vågen har passerat kanten kommer då luftmolekylerna att börja röra sig även vinkelrätt mot baffelplanet. Man får en ny, sekundär våg som utbreder sig både framåt och bakåt, eftersom luftmolekylerna nu rör sig även i den riktningen.

Detta kan modelleras genom att sätta en ny källa intill kanten. För hela baffeln blir det totalt fyra linjekällor (om baffeln är fyrkantig), eller om man så vill en hel drös med punktkällor utspridda längs kanterna. De här källorna har ett riktmönster som är minst sagt knepigt, men i riktningar hyfsat rakt framåt är det ganska enkelt.

Med de nya källorna kan man nu förutse ljudtrycket i hela rymden, genom att ta bidragen från de två första källorna och lägga ihop dem med bidragen från kantkällorna.

Hmm, jag tror det här blev en beskrivning av "Edge"... :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Teknikforum