Diffraktion då.
Om en källa sitter på en jättestor yta kommer vågen att breda ut sig halvsfäriskt. Väggen fungerar som en spegel; det bildas en spegelkälla och ljudtrycket blir dubbelt så starkt som om källan hade suttit i fri rymd.
När vågen breder ut sig längs ytan kommer ytan omväxlande att utsättas för tryckökning och tryckminskning. Väggen utövar därmed en kraft mot luften, eller omvänt om man så vill. Detta är en alternativ förklaring till spegelkällan. Eller samma.
Luftmolekylerna intill väggen rör sig i riktningen radiellt från källan, i utbredningsrikningen. De rör sig INTE vinkelrätt mot väggen; då skulle de ju penetrera väggen.
Det intressanta är att man kan välja att se alla knuffar från väggen som ett stort distribuerat "stöd" fram och tillbaka över hela ytan, eller så plockar man bort ytan och sätter dit en "spegelkälla".
Om man vill räkna ut hur stort ljudtrycket blir i någon punkt i den halva rymden, så kan man antingen räkna med den första källan och en studs från väggen, eller så räknar man på de två källorna. Det ger samma resultat.
Nå diffraktion skulle det ju vara.
Om ytan inte är jättestor utan tex som en högtalarbaffel, då kommer stödet från väggen att försvinna vid kanten. När ett tryckmaximum åker förbi kanten har man plötsligt en situation med ett högt tryck framför baffelns förlängning och "nolltryck" bakom. När vågen har passerat kanten kommer då luftmolekylerna att börja röra sig även vinkelrätt mot baffelplanet. Man får en ny, sekundär våg som utbreder sig både framåt och bakåt, eftersom luftmolekylerna nu rör sig även i den riktningen.
Detta kan modelleras genom att sätta en ny källa intill kanten. För hela baffeln blir det totalt fyra linjekällor (om baffeln är fyrkantig), eller om man så vill en hel drös med punktkällor utspridda längs kanterna. De här källorna har ett riktmönster som är minst sagt knepigt, men i riktningar hyfsat rakt framåt är det ganska enkelt.
Med de nya källorna kan man nu förutse ljudtrycket i hela rymden, genom att ta bidragen från de två första källorna och lägga ihop dem med bidragen från kantkällorna.
Hmm, jag tror det här blev en beskrivning av "Edge"...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.