Så ska man tänka, för att uppnå Nirvana.
På vägen dit, kan du använda vilken förstärkare som helst, tills du får råd med den som matchar högtalaren du valt.
Tror ingen kan säga emot mig, försöka duger.
Moderator: Redaktörer
frestr skrev:millow skrev:Har hört DM683 och kan bara säga att jag gillar den, lyssnade på MA RS6 idag med, jag fastnade dock inte för den så himla mkt och det var ett "aha"!
Nej, nej, nej, nej – nu har du nog hört alldeles galet. Du måste ju mena precis tvärtom, ”jag lyssnade på MA RS6 i dag och nu är mitt liv otroligt mycket bättre, jag är helt plötsligt sjukt snygg och när jag kollade mitt konto hade jag jävligt mycket pengar”.![]()
![]()
![]()
Är det fortfarande golvare som gäller? Annars pratar vi högt om den ohyggligt sexiga Amphion Argon – som förutom att låta riktigt smakligt kommer att ge dig en massa nya kompisar…som bara vill sitta och dregla och kolla på dina högtalare.
De här Elac-stativarna som är nämnda tidigare är jag också ganska svag för.
/F
frestr skrev:Är det fortfarande golvare som gäller? Annars pratar vi högt om den ohyggligt sexiga Amphion Argon – som förutom att låta riktigt smakligt kommer att ge dig en massa nya kompisar…som bara vill sitta och dregla och kolla på dina högtalare.
Hetsporren skrev:Med all respekt så har jag svårt förstå att Luna AU, för 2000 kr mer än standard-Luna, skulle vara en såå mkt bättre/annorlunda högtalare. Kan ju säga att skillnaden mellan piP och piPs är ytterst subtil, så liten att jag undrar om den alls går att höra faktiskt, och där är oxå prisskillnaden 2000 kr (6000 resp. 8000 kr omonterade)...
millow skrev:Amphion ION var ju bland de snyggaste jag sett, kostar lite mindre, runt 7500 kr och går att få i vitt, inte helt fel, hur är dessa, är Argon II en mycket bättre högtalare?
ION mot CM1 och Argon mot B&W 705 kanske, i stativmatchen :) Och RS6 mot DM683 i golvmatchen, om ingen har några andra att lägga till på listorna...
Hur är annars B&W 705? Säljaren i butiken sa att många väljer CM1 framför 705, även om man vart inställd på 705 från början och har budgeten för dom. Någon som hört båda och kan säga skillnaden på dessa? Båda är ju väldigt fina skapelser, 705 känns mer långlivad kanske?
millow skrev:Nej menar så som jag skrev, dock lyssnade jag på DM683 med Lyngdorf cd och försteg och Classé-slutsteg, inte riktigt min prisklass i nuläget, ändock fastnade jag för dom mer än vad jag gjort med RS6orna.
RS6orna är inte fel dom heller men tillsammans med Rotel blev de väldigt hårda o inte lika ljuva som de blev med Marantz. MEd Rotel funkade de mycket bra när man lirade på lägre volym men ska man uppå i volym så blev det vasst och hårt, kan dock bero på att de inte var inspelade. Så RS6 ska med hem nästa helg tillsammans med nåra fler val kanske.
frestr skrev:millow skrev:Har hört DM683 och kan bara säga att jag gillar den, lyssnade på MA RS6 idag med, jag fastnade dock inte för den så himla mkt och det var ett "aha"!
Nej, nej, nej, nej – nu har du nog hört alldeles galet. Du måste ju mena precis tvärtom, ”jag lyssnade på MA RS6 i dag och nu är mitt liv otroligt mycket bättre, jag är helt plötsligt sjukt snygg och när jag kollade mitt konto hade jag jävligt mycket pengar”.![]()
![]()
![]()
Är det fortfarande golvare som gäller? Annars pratar vi högt om den ohyggligt sexiga Amphion Argon – som förutom att låta riktigt smakligt kommer att ge dig en massa nya kompisar…som bara vill sitta och dregla och kolla på dina högtalare.
De här Elac-stativarna som är nämnda tidigare är jag också ganska svag för.
/F
Richard skrev:Monitor audio RS 6 är en av de mätmässigt bästa högtalarna som stereophile mätt upp i sin prisklass, hyfsat korrekt, alltså.millow skrev:Har hört DM683 och kan bara säga att jag gillar den, lyssnade på MA RS6 idag med, jag fastnade dock inte för den så himla mkt och det var ett "aha"!
Hetsporren skrev:Richard skrev:Monitor audio RS 6 är en av de mätmässigt bästa högtalarna som stereophile mätt upp i sin prisklass, hyfsat korrekt, alltså.millow skrev:Har hört DM683 och kan bara säga att jag gillar den, lyssnade på MA RS6 idag med, jag fastnade dock inte för den så himla mkt och det var ett "aha"!
Fast B&W DM683 låter ännu bättre/ännu mer korrekt.
Richard skrev:Mycket intressant om det stämmer! Jag får försöka lyssna till dessa...Hetsporren skrev:Fast B&W DM683 låter ännu bättre/ännu mer korrekt.Richard skrev:Monitor audio RS 6 är en av de mätmässigt bästa högtalarna som stereophile mätt upp i sin prisklass, hyfsat korrekt, alltså.millow skrev:Har hört DM683 och kan bara säga att jag gillar den, lyssnade på MA RS6 idag med, jag fastnade dock inte för den så himla mkt och det var ett "aha"!
Hetsporren skrev:Richard skrev:Mycket intressant om det stämmer! Jag får försöka lyssna till dessa...Hetsporren skrev:Fast B&W DM683 låter ännu bättre/ännu mer korrekt.Richard skrev:Monitor audio RS 6 är en av de mätmässigt bästa högtalarna som stereophile mätt upp i sin prisklass, hyfsat korrekt, alltså.millow skrev:Har hört DM683 och kan bara säga att jag gillar den, lyssnade på MA RS6 idag med, jag fastnade dock inte för den så himla mkt och det var ett "aha"!
Det är ju iofs min subjektiva bedömning...
guldfisk skrev:Alltså, CM1 är ju en liten designhögtalare optimerad för snyggt och kompakt utseende (med hyggligt ljud). Jag skulle välja 705:an alla dagar i veckan om det är ljudet som räknas.
Supernollan skrev:Det tråkiga med Hifiklubben är att de demar 683 ihop med NAD C372 som har en tendens att sudda ut detaljer i ljudet.
Hetsporren skrev:Supernollan skrev:Det tråkiga med Hifiklubben är att de demar 683 ihop med NAD C372 som har en tendens att sudda ut detaljer i ljudet.
![]()
![]()
Supernollan skrev:Hetsporren skrev:Supernollan skrev:Det tråkiga med Hifiklubben är att de demar 683 ihop med NAD C372 som har en tendens att sudda ut detaljer i ljudet.
![]()
![]()
Jämför med en bättre förstärkare så märker du det. FST-mellanregistret är avslöjande, och C372 är inte den
mest transparenta förstärkaren direkt.
Den är långt ifrån dålig, och har massor med effekt för priset, men den passar inte ihop med B&W.
edit: Hifi Choice verkar hålla med:
http://www.tech.co.uk/home-entertainmen ... w/nad-c372
millow skrev:Vi körde A/B test på One runt 4 mintuer när vi har det snabba gitarr och trum partiet där man verkligen hör om högtalaren hänger med i draget eller om vi får en gröt av allt. Den första rundan är mycket högre gitarrer än resterade, jämfört med 683an låter 705an bra mycket renare och separerar gitarrerna mycket bättre från trummorna i första rundan. 683an gräver ju bra mycket djupare här och vi saknar lite av det trycket i 705an, i övrigt spelar 705 även allt här bättre, den har det rena sköna ljudet men spelar på rockigt på något sätt.
// Emil
Supernollan skrev:Lyssningsintryck är alltid intressant att läsa![]()
Men spelade du med Rotel RA-02 hela tiden?
Isåfall har du en del av förlklaringen där. 683orna kräver mer effekt för att "spela ut", medans 705 är
mer lättdriven.
Överlag är 683 en lättare last än föregångaren, men den har fortfarande fasvridningar i basen
som kan skapa problem för förstärkaren. Det var väldigt tydligt när jag lyssnade på de ihop med Denon
PMA-1500AE (som annars lät klart bättre / mer transparent än NAD C372).
Driver mina 683 med Rotel RB-1080, och Denon AVC-A10SE som försteg, och det är en markant
skillnad mot hur de lät i butiken. En helt annan separation och öppenhet i mellanregistret.
Angående CM1 så håller jag med. Helt ok för storleken, men den nya stativaren DM685 låter bättre.
millow skrev:Jo det är klart att det kan förklara saker och ting, men ändock lär inte skillnaden mellan dom försvinna bara för jag byter stärkare. Då lär ju även 705an blomma ut mer.
De låter ju inte helt lika om man säger så, båda skulle dock älska mer kraft än vad RA-02an har men båda spelar bra med den också. Jag kommer ju ha denna något år eller så, och då vill jag ju få så bra ljud som möjligt under den tiden med
Jag tycker inte det i det här fallet eftersom förstärkaren redan är så pass bra. Jag ser ingen mening med en primare tex istället för en Rotel med i storleksorningen 50-200% av effekten.Hetsporren skrev:Vilket skitsnack! Så kvaliteten på förstegsdelen har ingen betydelse?
millow skrev:et inte om 683 kan komma upp i 705an rena klara och mer detaljerade ljud, eller?
Hetsporren skrev:millow skrev:et inte om 683 kan komma upp i 705an rena klara och mer detaljerade ljud, eller?
Bara att jämföra på närmsta Hifi Klubb...
Martin skrev:Så länge som förstärkaren inte klipper så har du mao knappast något att oroa dig för vad gäller att driva högtalare. Om högtalarna inte "blommar ut" och låter trögt är det högtalarna som inte är tillräckligt bra, kraftigare förstärkare hjälper inte.
primare och det, det är bara hififörsäljardravel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster