Stativare eller golvare, runt 10.000 till Rotel?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-17 21:40

Högtalarna först, förstärkaren sedan.

Så ska man tänka, för att uppnå Nirvana.
På vägen dit, kan du använda vilken förstärkare som helst, tills du får råd med den som matchar högtalaren du valt.
Tror ingen kan säga emot mig, försöka duger. :)

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-17 22:43

frestr skrev:
millow skrev:Har hört DM683 och kan bara säga att jag gillar den, lyssnade på MA RS6 idag med, jag fastnade dock inte för den så himla mkt och det var ett "aha"!

Nej, nej, nej, nej – nu har du nog hört alldeles galet. Du måste ju mena precis tvärtom, ”jag lyssnade på MA RS6 i dag och nu är mitt liv otroligt mycket bättre, jag är helt plötsligt sjukt snygg och när jag kollade mitt konto hade jag jävligt mycket pengar”. :D :D :D

Är det fortfarande golvare som gäller? Annars pratar vi högt om den ohyggligt sexiga Amphion Argon – som förutom att låta riktigt smakligt kommer att ge dig en massa nya kompisar…som bara vill sitta och dregla och kolla på dina högtalare.

De här Elac-stativarna som är nämnda tidigare är jag också ganska svag för.

/F

Nej menar så som jag skrev, dock lyssnade jag på DM683 med Lyngdorf cd och försteg och Classé-slutsteg, inte riktigt min prisklass i nuläget, ändock fastnade jag för dom mer än vad jag gjort med RS6orna.

RS6orna är inte fel dom heller men tillsammans med Rotel blev de väldigt hårda o inte lika ljuva som de blev med Marantz. MEd Rotel funkade de mycket bra när man lirade på lägre volym men ska man uppå i volym så blev det vasst och hårt, kan dock bero på att de inte var inspelade. Så RS6 ska med hem nästa helg tillsammans med nåra fler val kanske.

frestr skrev:Är det fortfarande golvare som gäller? Annars pratar vi högt om den ohyggligt sexiga Amphion Argon – som förutom att låta riktigt smakligt kommer att ge dig en massa nya kompisar…som bara vill sitta och dregla och kolla på dina högtalare.

Det har aldrig bara varit golvare som gäller och jag har spanat in dessa ljuvligt snygga rackare. De både snygga och ska ju låta bra, men har inte möjlighet att lyssna på dom så det kan bli svårt, kan du beskriva ljudet? Liknar de någon annan högtalare jag kanske hört fast är bättre?
:P

Vad skulle dom passa med senare?

Amphion ION var ju bland de snyggaste jag sett, kostar lite mindre, runt 7500 kr och går att få i vitt, inte helt fel, hur är dessa, är Argon II en mycket bättre högtalare?

ION mot CM1 och Argon mot B&W 705 kanske, i stativmatchen :) Och RS6 mot DM683 i golvmatchen, om ingen har några andra att lägga till på listorna...

Hur är annars B&W 705? Säljaren i butiken sa att många väljer CM1 framför 705, även om man vart inställd på 705 från början och har budgeten för dom. Någon som hört båda och kan säga skillnaden på dessa? Båda är ju väldigt fina skapelser, 705 känns mer långlivad kanske?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-18 01:26

Hetsporren skrev:Med all respekt så har jag svårt förstå att Luna AU, för 2000 kr mer än standard-Luna, skulle vara en såå mkt bättre/annorlunda högtalare. Kan ju säga att skillnaden mellan piP och piPs är ytterst subtil, så liten att jag undrar om den alls går att höra faktiskt, och där är oxå prisskillnaden 2000 kr (6000 resp. 8000 kr omonterade)...

Ja du jag vet att skillnaden är enorm. Jag har ägt båda lunan och luna au. Så jag vet :) Det är högtalare med två olika karraktärer. Lunan är en spelglad och rolig burk luna au är en mkt mer strikt burk som inte är lika spelglad men däremot mkt mer korrekt i ljudet
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-18 02:14

millow skrev:Amphion ION var ju bland de snyggaste jag sett, kostar lite mindre, runt 7500 kr och går att få i vitt, inte helt fel, hur är dessa, är Argon II en mycket bättre högtalare?

ION mot CM1 och Argon mot B&W 705 kanske, i stativmatchen :) Och RS6 mot DM683 i golvmatchen, om ingen har några andra att lägga till på listorna...

Hur är annars B&W 705? Säljaren i butiken sa att många väljer CM1 framför 705, även om man vart inställd på 705 från början och har budgeten för dom. Någon som hört båda och kan säga skillnaden på dessa? Båda är ju väldigt fina skapelser, 705 känns mer långlivad kanske?

Jag skulle välja mellan Argon II och B&W 705. Båda låter trevligt. Argon har lite lägre känslighet, men väldigt fin form. 705:an är inte lika vacker, men kommer med barn-/elementskydd. Om du gillar svart föreslår jag Argon II inklusive stativ för 9500* kr:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=12532

---

*Jag skulle kanske försöka pruta lite, särskilt som de har legat ute ett tag.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-18 13:59

millow skrev:Nej menar så som jag skrev, dock lyssnade jag på DM683 med Lyngdorf cd och försteg och Classé-slutsteg, inte riktigt min prisklass i nuläget, ändock fastnade jag för dom mer än vad jag gjort med RS6orna.

RS6orna är inte fel dom heller men tillsammans med Rotel blev de väldigt hårda o inte lika ljuva som de blev med Marantz. MEd Rotel funkade de mycket bra när man lirade på lägre volym men ska man uppå i volym så blev det vasst och hårt, kan dock bero på att de inte var inspelade. Så RS6 ska med hem nästa helg tillsammans med nåra fler val kanske.

Jag förstår precis. Och visst var jag tydlig i att visa att jag skämtade, väl? I alla fall – skulle också gärna lyssna på B&W-erna. Men tydligen flyger de formligen ut från Hifi-klubben. De fick ju ett lysande test i någon av de seriösa engelska magasinen. Så, det känns lite som att när man shoppar i den där prisklassen är man skyldig att testlyssna 600-serien.

I övrigt – ja, hoppas att du får testa med ett par välinspelade RS6-or. Det är en högtalare som definitivt behöver mjukas upp lite för att bli riktigt bra. I mina öron, mer så än vissa andra. Och precis som du påpekar – de ska nog matchas med förstärkeri som inte tenderar att överbetona de övre registren. RS6-an har inga problem att bidra med det själv.

As goes for Amphion Argon – ljudkaraktären? Hmm, det är en stort ljudande stativare, jag upplevde den som ordentligt duglig även nedåt, inte direkt utmärkande längst upp på toppen – men den kan vara ett tecken på god balans. Sweet as candy genom mellanregistret – liksom väldigt många bra stativare. Men det jag vill minnas mest av den var att den kändes så stor, och väldigt duktig rent dynamiskt sett. Den känns fullvuxen. Och snygg så det svartnar.

/F
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-19 14:53

Efter att ha vart runt o lyssnat lite så kom jag fram till att jag gillar Primare eletrokniken, vilket inte hjälper mig i nuläget. Och att Monitor Audio RS6 passar sådär till Rotel, blir lite hårt, men kanske bero på att de inte var inspelade heller...

har läst runt mer och ska imorn till Hifi Klubben för att lyssna på B&W CM1, DM683 och 705orna.

Just nu står det mellan golvare och stativare och när jag bestämt mig där (efter lyssning) så står dte mellan RS6 eller DM683 och CM1 eller 705 eller kanske Amphion Argin II, dock har jag inte någon möjlighet att provlyssna den sad.gif

Jag gillar designen på 705orna och det känns som den skulle vara en högtalare som passar bra till det jag vill ha. Men CM1orna är ju 5000 billigare vilket inte är en nackdel smile.gif

Vad har ni och säga om dessa och Amphion Argon II?

Jag kommer ju driva med dom Rotel RA-02 nu, men inom ett år uppgradera till Primare tror jag, om det är en bra matchning med de jag valt, annars kanske jag håller mig kvar vid Rotel eller nåt annat.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-19 20:18

frestr skrev:
millow skrev:Har hört DM683 och kan bara säga att jag gillar den, lyssnade på MA RS6 idag med, jag fastnade dock inte för den så himla mkt och det var ett "aha"!

Nej, nej, nej, nej – nu har du nog hört alldeles galet. Du måste ju mena precis tvärtom, ”jag lyssnade på MA RS6 i dag och nu är mitt liv otroligt mycket bättre, jag är helt plötsligt sjukt snygg och när jag kollade mitt konto hade jag jävligt mycket pengar”. :D :D :D

Är det fortfarande golvare som gäller? Annars pratar vi högt om den ohyggligt sexiga Amphion Argon – som förutom att låta riktigt smakligt kommer att ge dig en massa nya kompisar…som bara vill sitta och dregla och kolla på dina högtalare.

De här Elac-stativarna som är nämnda tidigare är jag också ganska svag för.

/F

Monitor audio RS 6 är en av de mätmässigt bästa högtalarna som stereophile mätt upp i sin prisklass, hyfsat korrekt, alltså.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-19 20:21

Richard skrev:
Monitor audio RS 6 är en av de mätmässigt bästa högtalarna som stereophile mätt upp i sin prisklass, hyfsat korrekt, alltså.

Fast B&W DM683 låter ännu bättre/ännu mer korrekt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-19 20:27

Hetsporren skrev:
Richard skrev:

Mycket intressant om det stämmer! Jag får försöka lyssna till dessa...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-19 20:30

Richard skrev:
Hetsporren skrev:
Richard skrev:

Det är ju iofs min subjektiva bedömning...

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-19 22:01

Hetsporren skrev:
Richard skrev:
Hetsporren skrev:
Richard skrev:

Det är ju iofs min subjektiva bedömning...

Är inte allt detta subjektiva bedömningar, alla gillar ju olika ljud :)

Någon som har jämfört CM1 mot 705orna så man vet vad man kan förvänta sig?

Det känns ju som en golvare ger mig lite mer i varje register men att den stativare i samma prisklass skulle ge mig ett bättre ljud för samma pengar? Så känner jag iav, och jag är ju inte ute efter den djupaste basen, utan den ska va rapp och tajt helst, och passa den mesta musiken!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-08-19 22:50

Jag har inte jämfört alla högtalarna som du är intresserad av men vill ändå inklika några ord (fritt från minnet) från B&W's representant när han demade nya 600-serien.

Han påvisade en del saker som han tyckte tydligt gjorde de nya stativarna bättre än CM1, trots att de ligger betydligt lägre i pris.
Rakaste jämförelsen är DM686 eftersom båda är små med bakåtriktad port. Han menade dock att DM685 är betydligt bättre än DM686.
Några jämförelser mot 700 eller 800 serien gjordes inte, troligen eftersom de riktar sig mot en annan prisnivå så att jämförelserna haltar lite väl mycket.
Värt att nämna är att han själv spelar en hel del på ett par DM685 placerade mycket nära bakvägg, dock inte i sin huvudanläggning.
Nu jobbar han för B&W, så man kan väl inte dra några slutsatser jämfört med andra märken, men inom B&W's sortiment kan det ge en intressant fingervisning.

När det gäller golvaren DM683 så ansåg han den vara en mycket bra högtalare, men den ställer stora krav på förstärkaren pga stora fasvridningar på litet frekvensområde. Trots sin nominella impedans på 8 ohm så går tydligen många förstärkare (främst hemmabio-recievrar) in i protection mode om de driver den till höga volymer under en stund.
Under demon så drev han DM683 paret men en NAD C272 (2x150W slutsteg som skall vara riktigt starkt).
Kusinen DM684 är däremot inte alls svår att driva.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-19 23:03

Alltså, CM1 är ju en liten designhögtalare optimerad för snyggt och kompakt utseende (med hyggligt ljud). Jag skulle välja 705:an alla dagar i veckan om det är ljudet som räknas.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-19 23:30

guldfisk skrev:Alltså, CM1 är ju en liten designhögtalare optimerad för snyggt och kompakt utseende (med hyggligt ljud). Jag skulle välja 705:an alla dagar i veckan om det är ljudet som räknas.

Ok, enligt säljaren på "min" Hifi Klubb var det många som var inne för o köpa 705orna o lyssnade på både dom och CM1 men gillade Cm1 bättre och ofta gick hem med dom under armen.

Jag har ju inte hört någon av dom förutom väldigt kort med NAD C325 så jag vet inte. Men det känns ju som 705 är en bättre högtalare när man tittar på dom, både på pappret och på utseendet

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-20 14:03

Angående DM683 så testades de i Hifi Choice nyligen.

http://www.tech.co.uk/home-entertainmen ... -and-w-683

For
Remarkably revealing and a wide dynamic range
Impressive bass extension
Lovely rubberised front baffle

Against
Vinyl finish won't apost to all tastes

Verdict
By taking the fundamentals of the 804S and putting them in a solid box, B&W has laid down the
gauntlet at this price point. We have not come across this level of transparency in a sub- £1,000
speaker before - the killer bass is the icing on the cake

Det tråkiga med Hifiklubben är att de demar 683 ihop med NAD C372 som har en tendens att sudda ut
detaljer i ljudet. 683 låter inte alls så bra som de kan med den förstärkaren.

Hifi Choice har även testat RS6:
http://www.tech.co.uk/home-entertainmen ... silver-rs6

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-20 18:20

Supernollan skrev:Det tråkiga med Hifiklubben är att de demar 683 ihop med NAD C372 som har en tendens att sudda ut detaljer i ljudet.

8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-20 19:19

Hetsporren skrev:
Supernollan skrev:Det tråkiga med Hifiklubben är att de demar 683 ihop med NAD C372 som har en tendens att sudda ut detaljer i ljudet.

8O 8O 8O

Jämför med en bättre förstärkare så märker du det. FST-mellanregistret är avslöjande, och C372 är inte den
mest transparenta förstärkaren direkt.

Den är långt ifrån dålig, och har massor med effekt för priset, men den passar inte ihop med B&W.

edit: Hifi Choice verkar hålla med:

http://www.tech.co.uk/home-entertainmen ... w/nad-c372

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-20 20:32

Supernollan skrev:
Hetsporren skrev:

8O 8O 8O

Jämför med en bättre förstärkare så märker du det. FST-mellanregistret är avslöjande, och C372 är inte den
mest transparenta förstärkaren direkt.

Den är långt ifrån dålig, och har massor med effekt för priset, men den passar inte ihop med B&W.

edit: Hifi Choice verkar hålla med:

http://www.tech.co.uk/home-entertainmen ... w/nad-c372

Aldrig hört dom med 372an, jag kölrde med min Rotel RA-02 med Dm683 B&W CM1 och 705orna idag, sitter o slipar på ett bra utlåtande om dessa 3 som jag slänger upp senare ikväll...

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-20 21:52

Efter tre timmar på hifi klubben idag kan jag göra ett uttalande om dessa högtalare.

Det spelades på min egen förstärkare, Rotel RA-02 och Denon DCD-2000AE CD-spelare.

Högtalarna var B&W DM683, B&W CM1 & B&W 705.

Musiken var blandad

Nils Lofgren / Acoustic Live - Keith Don't Go
Norah Jones / Feels Like Home - Sunrise
Metallica / Black Album - Enter Sandman
Metallica / ...And Justice For All - The Shortest Straw
Metallica / ...And Justice For All - One
Metallica / St. Anger - Frantic
Eric Clapton / Unplugged - Before You Accuse Me
Dire Straits / On Every Street - On Every Street
Lars Winnerbäck / Vatten Under Broarna - Se Dig Om
Iron Maiden / The Number Of The Beast - Hallowed Be Thy Name

( Eftersom högtalarna ska lånas hem till helgen så har jag tid att testa mer annan musik då. )

DM683 – ca 11.500 kr
Vi började med denna golvare som vi tidigare lyssnat på, tidigare med bra mycket bättre elektronik. I och med att Rotel RA-02 inte har allt för mycket effekt kändes det som det skulle bli lite krampaktigt och inte fullt så mäktigt som när vi senaste lyssnat (med Lyngdorf och Classé).

Vi började med Norah Jones, rösten är riktigt fin och len. Den blir inte allt för påträngande som kan bli en tendes när man spelar den riktigt högt. Man vill bara höja mer och mer här. Basen är djup och hela upplevelsen blir riktigt bra, den spelar ut pianot och basen och rösten riktigt bra och trovärdigt.

Till Metallica spelade den allt galant, riktigt djup bas och både röst och gitarrer spelar mycket bra. Riktigt bra känsla här och ett grymt tryck. Dock märktes att förstärkaren är i minsta laget då basen försvann markbart när man drog ner volymen till lite lägre. 683an är en grym högtalare i sin prisklass, gräver djupt och spelar rappt, blir riktigt mysigt, speciellt om man drar på. Det ska väl dock sägas att rummet vi spelade i idag också är rejält dämpat och basen försvinner nog lite, så risken för att basen tar överhanden i hemmiljö finns med dessa.

Jag har tidigare hört folk säga att B&W har ett mörkt ljud men kan väl bero på valet av förstärkare, med NAD kan det nog bli mörkt, med Rotel känns det perfekt balanserat. Man får en härligt detaljrik och kripsig diskant samtidigt som mellanregister och basen dunkar på riktigt bra och det blir väldigt svängigt.

Svänget märks verkligen när vi sätter i Eric Clapton och drar igång Before You Accuse Me. Det sköna ”livegunget” och en basen som man bara måste stampa takten med, väldigt roligt att lyssna på. Både gitarren och rösten känns på riktigt och man får känslan av att stå där bland folket i publiken.

Tillräckligt om DM683 nu och över till nåt helt annat, B&W CM1.

B&W CM1 – ca 7.500 kr
Direkt efter DM683 kopplade vi in CM1orna som är en liten riktigt snygg högtalare som väldigt många talar gott om.

I med Norah Jones och få njuta av en härlig röst, tänkte vi, men ack så fel. Jämfört med DM683 låter dessa både små, burkiga och tråkiga. Rösten lät inte alls lika ”på riktigt” som i 683orna och ljusare och mindre. Det beror ju självklart på att det är en helt annan högtalare men inte alls vad jag förväntat mig. En besvikelse helt enkelt.

Vi testade även Metallica på dessa och de spelar ju helt ok för sin storlek och pris men det är ju inte alls i klass med DM683 och jag kan nog med säkerhet säga att jag föredrar mina Quad 11L framför CM1orna, både pris och ljudmässigt.

Då var de avklarade och vi gick vidare till en stativare modell större, B&W 705.

B&W 705 – ca 12.500 kr
Storleken på dessa säger ganska mycket, det är ingen liten stativhögtalare. Det kändes som det skulle krävas mycket mer förstärkaren och vi satte igång Norah Jones igen.

Här kom verkligen rösten till sin rätt, om 68an lät ”på riktigt” så låter dessa ännu mer på riktigt. Känns som man kan gå fram skapa hand med Norah efter ”konserten”. Detaljrikedomen är märkbart bättre jämfört med 683an. I och med dämpningen i rummet kan vi konstatera att det saknas endel av djupet från 683an men ljudet är så mycket bättre.

Vi går över till Metallica igen, nu blev det verkligen liv i ljudet. Allt instrument blir renare och vi har mer luft runt allt. Både röst och gitarrer får en mycket mer riktig känsla, och då har även 683an den, men inte alls på samma sätt (vid A/B test hörs det ännu tydligare). Dock saknar vi har lite djup och det här grymma hårdrocks dunk som finns hos 683an, men 705an är bättre på Allt annat, tycker jag.

Vi körde A/B test på One runt 4 mintuer när vi har det snabba gitarr och trum partiet där man verkligen hör om högtalaren hänger med i draget eller om vi får en gröt av allt. Den första rundan är mycket högre gitarrer än resterade, jämfört med 683an låter 705an bra mycket renare och separerar gitarrerna mycket bättre från trummorna i första rundan. 683an gräver ju bra mycket djupare här och vi saknar lite av det trycket i 705an, i övrigt spelar 705 även allt här bättre, den har det rena sköna ljudet men spelar på rockigt på något sätt.

För att kunna göra en riktig bedömning här känns det som vi ska göra samma test hemma och se hur mycket basen kommer ta över när vi kör på 683an och hur mycket bättre gung vi får ut från 705an.

Vi går över till Clapton med Before You Accuse Me igen, och här sa båda jag och min polare ”wow”. I början har man hela publiken som klappar och med 705an kändes denna publik både mer levande, riktig och större. Det var sjukt vilken bra känsla som de kunde få fram. Denna låt gillade vi riktigt mycket med 683an då den bjöd in till ett härligt livegung, men med 705an blev det ännu bättre. Som sagt tidigare är ALLT bättre än 683 förutom basen, den är inte riktigt lika gungvänlig här men det finns så det räcker för min del.

Slutsats
Efter ett gäng timmar på Hifi Klubben var det dags att bege sig hemåt och begrunda det vi tidigare lyssnat på. Som jag sa tidigare så kommer båda lånas hem för att känna på dom i hem-miljö och för att utvärderas ännu en gång. Just nu känns det som 705orna är bättre på allt men 683orna är roligare ibland, och vi får hoppas att 705orna blir roligare hemma.

Jag är ingen bastok men det är allt skönt med lite tryck när man lirar hårdrock. Jag hade trott att Rotel’n inte skulle palla med att driva varken 683orna eller 705orna men den mäktade med båda mycket bra. Det märks dock att den inte orkar ordentligt då framför allt basen försvinner på 683 när man sänker volymen lite. Dock bra mycket bättre än vad jag förväntat mig, vilket är bra för då vet jag att jag inte behöver byta förstärkare på ett tag. 705 pallade den med bra, och basen försvann inte på samma sätt med den när vi sänkte volymen utan den kändes ”lika” i de flesta volymer.

Nu är det bara att vänta till lördag och se vad de presterar hemma i mitt vardagsrum, då blire en hel helg med musik, analys och mer musik, Roligt värre. Jag känner mer för 705orna just nu, jag gillar att få det detaljerade klara och rena ljudet som dessa har och jag hoppas bara på att de presterar bättre bas hemma hos mig. Gör dom det är de det självklara valet i mitt fall, då man får så pass mycket bättre ljud för bara en tusenlapp till. Jag är ju inte ute efter monsterbas högtalare och djupbasen är inte det viktigaste, utan hela upplevelsen, hemma i mitt rum.

Hoppas ni orkar läsa allt det blev endel och att ni också kan få ut nåt om ni ska välja högtalare från B&W.

// Emil

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-20 23:44

millow skrev:Vi körde A/B test på One runt 4 mintuer när vi har det snabba gitarr och trum partiet där man verkligen hör om högtalaren hänger med i draget eller om vi får en gröt av allt. Den första rundan är mycket högre gitarrer än resterade, jämfört med 683an låter 705an bra mycket renare och separerar gitarrerna mycket bättre från trummorna i första rundan. 683an gräver ju bra mycket djupare här och vi saknar lite av det trycket i 705an, i övrigt spelar 705 även allt här bättre, den har det rena sköna ljudet men spelar på rockigt på något sätt.
// Emil

Lyssningsintryck är alltid intressant att läsa :)

Men spelade du med Rotel RA-02 hela tiden?

Isåfall har du en del av förlklaringen där. 683orna kräver mer effekt för att "spela ut", medans 705 är
mer lättdriven.

Överlag är 683 en lättare last än föregångaren, men den har fortfarande fasvridningar i basen
som kan skapa problem för förstärkaren. Det var väldigt tydligt när jag lyssnade på de ihop med Denon
PMA-1500AE (som annars lät klart bättre / mer transparent än NAD C372).

Driver mina 683 med Rotel RB-1080, och Denon AVC-A10SE som försteg, och det är en markant
skillnad mot hur de lät i butiken. En helt annan separation och öppenhet i mellanregistret.

Angående CM1 så håller jag med. Helt ok för storleken, men den nya stativaren DM685 låter bättre.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-20 23:49

Supernollan skrev:Lyssningsintryck är alltid intressant att läsa :)

Men spelade du med Rotel RA-02 hela tiden?

Isåfall har du en del av förlklaringen där. 683orna kräver mer effekt för att "spela ut", medans 705 är
mer lättdriven.

Överlag är 683 en lättare last än föregångaren, men den har fortfarande fasvridningar i basen
som kan skapa problem för förstärkaren. Det var väldigt tydligt när jag lyssnade på de ihop med Denon
PMA-1500AE (som annars lät klart bättre / mer transparent än NAD C372).

Driver mina 683 med Rotel RB-1080, och Denon AVC-A10SE som försteg, och det är en markant
skillnad mot hur de lät i butiken. En helt annan separation och öppenhet i mellanregistret.

Angående CM1 så håller jag med. Helt ok för storleken, men den nya stativaren DM685 låter bättre.

Jo det är klart att det kan förklara saker och ting, men ändock lär inte skillnaden mellan dom försvinna bara för jag byter stärkare. Då lär ju även 705an blomma ut mer.

De låter ju inte helt lika om man säger så, båda skulle dock älska mer kraft än vad RA-02an har men båda spelar bra med den också. Jag kommer ju ha denna något år eller så, och då vill jag ju få så bra ljud som möjligt under den tiden med :)

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-21 00:10

millow skrev:Jo det är klart att det kan förklara saker och ting, men ändock lär inte skillnaden mellan dom försvinna bara för jag byter stärkare. Då lär ju även 705an blomma ut mer.

De låter ju inte helt lika om man säger så, båda skulle dock älska mer kraft än vad RA-02an har men båda spelar bra med den också. Jag kommer ju ha denna något år eller så, och då vill jag ju få så bra ljud som möjligt under den tiden med :)

Japp, men 705 spelar ändå närmare sin topprestanda med en mindre förstärkare som RA-02, jämfört
med en mer tungdriven golvare.

På lite tyngre musik tappade PMA-1500AE bort en del av separationen och lät lite spretigt. Den ger ut
ungefär samma effekt i 4 och 2 ohm som RA-02.

RA-02 är trots allt en minsting i sortimentet. Det blir lite fel att matcha den med 683 eftersom man inte
får ut allt ur högtalarna.

Men har du tänkt köpa en större förstärkare senare så är det ju inget problem 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 14:14

Jag ska säga direkt att jag tror mera på 700-serien än någon annan serie från B&W. De är ett högtalardesignmässigt lyckokast. Läs gärna testet av 705 i stereophile och kolla på mätningarna som är rätt unika på många sätt (att högtalaren är balanserad i registret i hela sin utstålade energi (alla riktningar alltså) samtidigt som direktljudet är "rakt").

Jag har haft en Rotel RA-02 innan jag skaffade flerkanal (det var enda anledningen till bytet av förstärkare) och jag var helnöjd med den. Det är en neutral förstärkare som kan driva allt möjligt utan problem. Den har inget direkt fel som jag kunde upptäcka och jag rekommenderar ingen att uppgradera av annan anledning än att man behöver mer effekt ifall man lyckas driva förstärkaren till klippning eller som i mitt fall, man är nyfiken på flerkanal. Strunta i primare och det, det är bara hififörsäljardravel att något blir bättre av sådana produkter om man frågar mig.

Så länge som förstärkaren inte klipper så har du mao knappast något att oroa dig för vad gäller att driva högtalare. Om högtalarna inte "blommar ut" och låter trögt är det högtalarna som inte är tillräckligt bra, kraftigare förstärkare hjälper inte.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 14:20

Vilket skitsnack! Så kvaliteten på förstegsdelen har ingen betydelse?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-08-21 14:31

Hetsporren skrev:Vilket skitsnack! Så kvaliteten på förstegsdelen har ingen betydelse?

Jodå, men typiskt finns det väl större/viktigare problem att ta itu med, såsom högtalare och rum?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 14:40

Hetsporren skrev:Vilket skitsnack! Så kvaliteten på förstegsdelen har ingen betydelse?
Jag tycker inte det i det här fallet eftersom förstärkaren redan är så pass bra. Jag ser ingen mening med en primare tex istället för en Rotel med i storleksorningen 50-200% av effekten.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-21 15:02

Det är ju olika karaktär på olika förstärkare, så hör man en skillnad på ljudet mellan två stycken med samma högtalare så borde ju skillnaden finnas där. Sen är de väl bra förstärkare i denna prisklassen men det är väl mer karaktären som iaf jag upplevt lyfter en högtalare eller sänker den. Som exempelvis Rotel med Monitor Audio, som inte jag tyckte var en lyckad kombo. Eller Arcam A70 med Av K3 Signature, där spelade Rotel RA-05 bättre. Men det är ju en fråga om tycke och smak.

Det sas tidigare att en starkare förstärkare skulle påverka ljudet i 683an mer än 705an. Vilket jag skulle kunna gå med på, men jag vet inte om 683 kan komma upp i 705an rena klara och mer detaljerade ljud, eller?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 15:04

millow skrev:et inte om 683 kan komma upp i 705an rena klara och mer detaljerade ljud, eller?

Bara att jämföra på närmsta Hifi Klubb... :wink:

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-21 15:07

Hetsporren skrev:
millow skrev:et inte om 683 kan komma upp i 705an rena klara och mer detaljerade ljud, eller?

Bara att jämföra på närmsta Hifi Klubb... :wink:

Dum som jag var glömde jag det igår, skulle velat jämföra min Rotel med Lyngdorf försteg och Classé slutsteg med båda högtalarna. Men som sagt glömde bort det. Jag kommer ju ändå spela dom med min Rotel RA-02 i nåt år här framöver vilken högtalare jag än väljer.

Så det blir bättre till helgen, då kan jag jämföra dom lite närmare och bestämma mig för vad som är bäst för min del.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-21 15:11

Martin skrev:Så länge som förstärkaren inte klipper så har du mao knappast något att oroa dig för vad gäller att driva högtalare. Om högtalarna inte "blommar ut" och låter trögt är det högtalarna som inte är tillräckligt bra, kraftigare förstärkare hjälper inte.

Så du menar alltså att RA-02 kan driva alla högtalare utan problem, med sina 2x40w, och så längre den
inte klipper så är den felfri?

Har du funderat över att en förstärkare kan öka distortionen långt innan den klipper?

RA-02 är en bra förstärkare för priset, men den är inte Rambo.

primare och det, det är bara hififörsäljardravel

Vem har nämnt Primare?

Jag kör med Rotel RB-1080 och Denon AVC-A10SE, men enligt dig är det också meningslöst skit, och att
683 skulle låta bättre med den kombinationen än med Rotels minsta integrerade är trams?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd