Det tror jag inte. Det var en spekulation från kraniets sida.jeppe skrev:Att iÖ varit konsult åt IS var oväntat,hade ingen aning.
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:...samtidigt som pi60 är över 20 år gammal.
Martin skrev:Jo, jag har lyssnat en del på olika modeller från Intelligent Sound och även från när de tidigare hette NKL (norskt konsertlyd), även på IS6pro. Har haft dem hemma några dagar också.
Det jag säkert kan säga om dem är att de saknar bas jämfört med piP som har betydligt djupare bas.
/Martin
Rain skrev:Frågan är om den upplevda basbristen jämfört med piP berodde på förstärkare/inspelning eller och/placering...
Martin skrev:Nej, den beror på uppenbara fysikaliska egenskaper hos högtalarna.
Martin skrev:Rain: Jag tänker, har du någon speciell anledning att ifrågasätta min bedömning eller är det mera allmänt menat? IS6 har som jag skrev en relativt högt avstämd låda pga att porten ser ut som den gör vilket oundvikligen får högtalaren att rulla av tidigare i frekvens. Jag har även lyssnat på dem hemma och kan intyga att det saknas djupbas jämfört med andra mer djupbaskapabla högtalare. Då placerat enligt rekommendationerna och på samma ställe som de jag jämfört med. I samma rum med samma förstärkare med låg utimpedans och rak frekvensgång ner till minst 5Hz.
Martin skrev:Frågan är varför tror du det (att skillnaden inte är så stor)? Är det något jag kan hjälpa till med eller vill du fortsätta tro det du tror?
piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.
Rain skrev:Martin skrev:piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.
Allvarligt, du går väl inte bara på papperspecar??
Rain skrev:Martin skrev:Frågan är varför tror du det (att skillnaden inte är så stor)? Är det något jag kan hjälpa till med eller vill du fortsätta tro det du tror?
piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.
Allvarligt, du går väl inte bara på papperspecar??
Nej! Det är helt fel! Det gäller oavsett hur eller om tillverkaren har mätt. Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.Rain skrev:Martin skrev: Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan. Då vet man.
Men om tillverkarna mäter på olika sätt så blir det ju snett.....
jeppe skrev: Jag har hört is6pro och piP
(inte i samma rum men i mycket lika rum ljudmässigt, med likadan uppställning i båda rummen). Dom är överhuvud taget inte jämförbara i lågbasen.
Martin skrev:Nej! Det är helt fel! Det gäller oavsett hur eller om tillverkaren har mätt.Rain skrev:Martin skrev: Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan.
Men om tillverkarna mäter på olika sätt så blir det ju snett.....
Martin skrev:Rain: Det är väl du som spekulerar nu? Som sagt vad har du för konkret anledning att ifrågasätta det vi skriver
Morello skrev:I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.
IngOehman skrev:Morello skrev:I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.
Att torgföra och att marknadsföra är vitt skilda saker. Så vitt jag har kunnat se har inte Svalander kommit med några absoluta påståenden, utan bett var och en att själv blida sig en uppfattning.
Har du inte förtroende för att han erbjuder bra service och är pålitlig heller? Det har jag. Jag har ALDRIG hört ett enda klagomäl från någon som handlat av honom. Det gör att jag är benägen att ge honom högsta betyg därvidlag.
Jag tror faktiskt till och med att den som köper en "bluffprodukt" (jag lånar din benämning) av honom och upplever att det är bluff, får pengarna åter omedelbart, även om det tar lite längre än ångerveckan.
Vh, iö
Martin skrev: Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 12 gäster