Intelligent Sound IS 8 PRO vs. Ino Audio pi60

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 13:07

jeppe skrev:Att iÖ varit konsult åt IS var oväntat, 8O hade ingen aning.
Det tror jag inte. Det var en spekulation från kraniets sida.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-22 13:11

Martin skrev:
jeppe skrev:Att iÖ varit konsult åt IS var oväntat, 8O hade ingen aning.
Det tror jag inte. Det var en spekulation från kraniets sida.

oj, läste slarvigt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-22 13:27

Här har iö kommenterat IS marknadsföring på Gignosmässan: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 644#337644
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-22 13:31

Det var endel kritikk fra IÖ (LTS?) på Svalander sine skriverier i MoLt for endel år siden. Fra den tiden Peter Belt var en favoritt hos Svalander. Kanksje ikke rart IÖ sine skapelser ikke er nevnt med ett ord fra Svalander sin side....I alle fall sluttet Svalander som skribent om minnet ikke svikter meg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-22 13:37

Jag håller inte med Josef Svalander om så värst mycket när det gäller sådana saker som jag sorterar som voo-doo, men vad spelar det för roll?

Han är en mycket trevlig människa, och har en entusiasm som jag skulle önska att alla hade - en entusiasm som gör det att det är och blir kul med HiFi för många!

Det finns gott om plats i hifi-världen, tillräckligt för att alla infallsvinklar skall få plats. Det gör ju bara branschen mera fascinerande.

Detta sagt med undantag för rena bedrägerier, som jag förstås inte gillar, men jag har aldrig sett att Josef har försökt lura någon. Han berättar ju bara om vad han själv har för uppfattningar, och lämnar det alltid upp till var och en att bilda sig sina egna uppfattningar.

Vi behöver inte hålla med varandra om allting för att kunna uppskatta varandra. Jag gillar i varje fall Josef, och jag kan inte minnas att jag kritiserat honom i MoLt. Däremot kanske det har framgått hur jag ser på olika saker, och att det inte alltid sammanfaller med Josefs syn.

Kraniet skrev:...samtidigt som pi60 är över 20 år gammal.

Om några månader fyller de 30.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-22 17:14, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-22 14:44

Ja, det er meget mulig at uenighet er et mere riktigere utrykk å bruke mellom deg og Svalander. Det sto noe i MoLt som jeg kanksje feiltolket. Har selv handlet der på 80-tallet, 90tallet og senest for noen få år siden. Har vel vært borti meget få andre med en slik høflig og service-mindet attitude. Meget rask service, og evt retur var aldri noe problem. Kommer nok til å handle der i fortsettningen også.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 15:23

Martin skrev:Jo, jag har lyssnat en del på olika modeller från Intelligent Sound och även från när de tidigare hette NKL (norskt konsertlyd), även på IS6pro. Har haft dem hemma några dagar också.

Det jag säkert kan säga om dem är att de saknar bas jämfört med piP som har betydligt djupare bas.
/Martin

Rain skrev:Frågan är om den upplevda basbristen jämfört med piP berodde på förstärkare/inspelning eller och/placering...
Martin skrev:Nej, den beror på uppenbara fysikaliska egenskaper hos högtalarna.

Men ändå påverkas deras återgivning starkt beroende på förstärkare/placering och av de inspelningar som högtalarna demas med....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 15:29

Rain: Jag tänker, har du någon speciell anledning att ifrågasätta min bedömning eller är det mera allmänt menat? IS6 har som jag skrev en relativt högt avstämd låda pga att porten ser ut som den gör vilket oundvikligen får högtalaren att rulla av tidigare i frekvens. Jag har även lyssnat på dem hemma och kan intyga att det saknas djupbas jämfört med andra mer djupbaskapabla högtalare. Då placerat enligt rekommendationerna och på samma ställe som de jag jämfört med. I samma rum med samma förstärkare med låg utimpedans och rak frekvensgång ner till minst 5Hz.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 15:40

Martin skrev:Rain: Jag tänker, har du någon speciell anledning att ifrågasätta min bedömning eller är det mera allmänt menat? IS6 har som jag skrev en relativt högt avstämd låda pga att porten ser ut som den gör vilket oundvikligen får högtalaren att rulla av tidigare i frekvens. Jag har även lyssnat på dem hemma och kan intyga att det saknas djupbas jämfört med andra mer djupbaskapabla högtalare. Då placerat enligt rekommendationerna och på samma ställe som de jag jämfört med. I samma rum med samma förstärkare med låg utimpedans och rak frekvensgång ner till minst 5Hz.

Men du har alltså inte jämfört mot piP med samma förstärkare och i samma rum? Jag ifrågasätter inte att IS högtalarna är mindre baskapabla men jag tror inte att skillnaden är så STOR vid likvärdig placering i samma rum och med samma kringutrustning.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 15:57

Frågan är varför tror du det (att skillnaden inte är så stor)? Är det något jag kan hjälpa till med eller vill du fortsätta tro det du tror?

piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-22 16:03

I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 16:34

Martin skrev:Frågan är varför tror du det (att skillnaden inte är så stor)? Är det något jag kan hjälpa till med eller vill du fortsätta tro det du tror?

piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.

Allvarligt, du går väl inte bara på papperspecar??

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-22 16:37

Rain skrev:
Martin skrev:piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 16:52

Ja alltså papperspecar säger precis allt. Det är det ända man behöver titta på. Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan. Då vet man.

Det är därför lyssna och det är helt onödigt egentligen. Ska jag vara ärlig så är allt jag skrivit i den här tråden bara lögn från början till slut, tom den här meningen.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-22 16:52

Rain skrev:
Martin skrev:Frågan är varför tror du det (att skillnaden inte är så stor)? Är det något jag kan hjälpa till med eller vill du fortsätta tro det du tror?

haha, skam den som ger sig :) Jag har hört is6pro och piP
(inte i samma rum men i mycket lika rum ljudmässigt, med likadan uppställning i båda rummen). Dom är överhuvud taget inte jämförbara i lågbasen. Dock tycker jag att is6pro hävdar sig bra i övrigt.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 17:00

Martin skrev: Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan. Då vet man.

Men om tillverkarna mäter på olika sätt så blir det ju snett.....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 17:02

Rain skrev:
Martin skrev: Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan. Då vet man.

Nej! Det är helt fel! Det gäller oavsett hur eller om tillverkaren har mätt. Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 17:03

jeppe skrev: Jag har hört is6pro och piP
(inte i samma rum men i mycket lika rum ljudmässigt, med likadan uppställning i båda rummen). Dom är överhuvud taget inte jämförbara i lågbasen.

Kanske inte men så länge du inte har hört dom i samma rum uppställda på samma sätt och med exakt samma kringutrustning så spekulerar du bara...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 17:05

Rain: Det är väl du som spekulerar nu? Som sagt vad har du för konkret anledning att ifrågasätta det vi skriver (utom ironin då som svar på din retorik).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 17:06

Martin skrev:Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.

20-20000kHz står det nog inte på många högtalare...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-22 17:10

Martin skrev:
Rain skrev:
Martin skrev: Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan.

Nej! Det är helt fel! Det gäller oavsett hur eller om tillverkaren har mätt.

:lol: :lol: :lol: :lol:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 17:20

Martin skrev:Rain: Det är väl du som spekulerar nu? Som sagt vad har du för konkret anledning att ifrågasätta det vi skriver

1. Ino och IS mäter nog sina högtalare med lite olika förutsättningar Ino mäts väl med väggstöd..
2. Ni har ju inte hört högtalarna sida vid sida i samma rum exakt likadant placerade och med samma förstärkare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-22 17:23

Morello skrev:I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.

Att torgföra och att marknadsföra är vitt skilda saker. Så vitt jag har kunnat se har inte Svalander kommit med några absoluta påståenden, utan bett var och en att själv blida sig en uppfattning.

Har du inte förtroende för att han erbjuder bra service och är pålitlig heller? Det har jag. Jag har ALDRIG hört ett enda klagomäl från någon som handlat av honom. Det gör att jag är benägen att ge honom högsta betyg därvidlag.

Jag tror faktiskt till och med att den som köper en "bluffprodukt" (jag lånar din benämning) av honom och upplever att det är bluff, får pengarna åter omedelbart, även om det tar lite längre än ångerveckan.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-22 17:25

svalander verkar vara en hyvens kille...men jag reagerar också på hans lite skumma uttalanden och påståenden...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 17:27

På 1 kan jag svara att IS mäter också med väggstöd.

Jag tycker ändå det verkar som att du bara vill ifrågasätta för sakens skull. Jag menar har du något konkret som pekar på att högtalarna skulle ha liknande utsträckning i basen?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-22 17:57

IngOehman skrev:
Morello skrev:I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.

Att torgföra och att marknadsföra är vitt skilda saker. Så vitt jag har kunnat se har inte Svalander kommit med några absoluta påståenden, utan bett var och en att själv blida sig en uppfattning.

Har du inte förtroende för att han erbjuder bra service och är pålitlig heller? Det har jag. Jag har ALDRIG hört ett enda klagomäl från någon som handlat av honom. Det gör att jag är benägen att ge honom högsta betyg därvidlag.

Jag tror faktiskt till och med att den som köper en "bluffprodukt" (jag lånar din benämning) av honom och upplever att det är bluff, får pengarna åter omedelbart, även om det tar lite längre än ångerveckan.

Vh, iö

Vil igjen påpeke at servicen hos Svalander har vert utmerket. Det jeg ville returnere, det skjedde uten noen som helst form for diskusjon. I mitt tilfelle var det noen strømrensfiltre og isotrafoer. Fikk tilsendt ett Beltprodukt gratis på prøve sammen med andre varer, uten at det gjorde noe som helst fra eller til mht lyden.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-22 17:59

Jag har handlat lite prylar av Svalander och han är mycket bra att ha att göra med. Angående hans mer mystiska produkter så är han väldigt tydlig med att påpeka att det finns olika uppfattningar. Han försöker absolut inte lura någon, snarare inbjuder han var och en att själva bilda sig en uppfattning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-22 18:05

Martin skrev: Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.

Står det Rain på en högtalare så är den gjord för utomhusbruk. Då blir det blöt bas och flytande mellanregister. Diskanten blir pissdålig. Jag har jämfört dom i exakt samma regn, med samma droppstorlek. Det var Tone som tipsade om regnet, då måste det stämma.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-22 19:01

Rain skrev:
Martin skrev:Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.

20-20000kHz står det nog inte på många högtalare...

Bild

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-22 19:31

Jag gissar att Rains "poäng" var att ett litet k smög sig med. Jättefestligt, verkligen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi