Moderator: Redaktörer
celef skrev:hur får man diy högtalarna att låta riktigt stort som en fet ljudmatta?
Helmut skrev: ..... och dessa 100 8 tumare klarade av att ge ett ordentligt tryck i basen eftersom basen nästan klarade av att återge fyrkantvågor
Helmut skrev:Jag läste om en biograf som monterade upp fem bafflar uppdelade på vänster mitt och höger och däremellan två väggar för basen. Varje vägg var bestyckad med ca 50 styck 8 tums bredbands högtalare. Totalt 250 element. Eftersom membranen bara behöver röra sig bråkdelen av en millimeter gick det bra att använda medelmåttiga element. Bafflarna för basen var bestyckad med samma element och dessa 100 8 tumare klarade av att ge ett ordentligt tryck i basen eftersom basen nästan klarade av att återge fyrkantvågor
Skulle vara intressant att få lyssna till en sådan konstruktion i hemma miljö. Någon som lyssnat på en sådan konstruktion och tycker att det är värt att bygga något liknande med måttligt antal element.
Enligt konstruktören var det det bästa han någonsin hört.
Helmut skrev:Testpubliken noterade också att ljudvolymen verkade bli lägre närmare högtalarna och stod man en meter från högtalarna var det tydligen så låg volym att det nästan var svårt att uppfatta dialogen.
KarlXII skrev:Helmut skrev:
Det här med fyrkantsvåg - det är väl ingen sinusvåg i ordets egentliga bemärkelse? Jag har alltid trott att det var två frekvenser med en riktigt snabb ändring dessemellan. D.v.s. att man skickar på 80 hz under en tidsrymd vad det nu kan vara, ändrar den blixtsnabbt till 200 hz och kör den lika länge, går tillbaka till 80 hz osv. Eller?
phon skrev:Eftersom det var just baselement så har man nog delat av mot mellanregistret någonstans i dom regionerna, så det är kanske inte just baselementen som återger övertonerna, och därmed inte fyrkantvågen.
.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 213 gäster