Simuleringar i Basta!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Simuleringar i Basta!

Inläggav Rookie » 2007-08-24 17:01

Nu har jag börjat få lite småkoll på filtersimuleringar i Basta! Ni som kan saker; hur ser det här ut egentligen? Det är en liten golvstående två-vägare med HiVi F6 och Seas 27TDFC TV (1210). On axis oxå.
Bild

Jo jag VET att "group delay" är nog så lång på basen, men vad gör man. :?
För övrigt använder jag inte fabriksparametrarna utan Zaphs från zaphaudio.com

Bövlan(pitemål) vid femåethalvt är baffelrelaterad och kommer att addresseras vid konstruktionen...

Puss.
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-26 01:55

Hmm, ingen verkar vilja kommentera så jag får väl göra det själv. Impedansen i diskanten verkar onödigt låg, men vid omstart av Basta! så halkar den upp till fullt godkända 4,5 ohm. Ny bild kommer, men ftp:n verkar inte vilja fungera klockan 01:55.... :x
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-26 01:59

Alltså, hur fan funkar kukBasta! Nu visar den helt plötsligt 2.5 ohm igen. Hur fan ska den ha det! Vänligen förklara, gärna av Svante som konstruerat programmet eller av någon som kan det. :evil:
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-26 09:12

Så här såg det ut igår när Basta! krånglade.
Bild

Efter en del filtertrixande och diverse omstarter av Basta! för att se om den ska göra likadant så ser det nu ut såhär: Betydligt bättre impedans i alla fall.Bild
Back in black!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-26 13:01

Rookie skrev:Alltså, hur fan funkar kukBasta! Nu visar den helt plötsligt 2.5 ohm igen. Hur fan ska den ha det! Vänligen förklara, gärna av Svante som konstruerat programmet eller av någon som kan det. :evil:

Såja, såja... ;)

Jag hade tänkt att någon annan skulle kommentera, så att inte alla väntar på mig, men iaf.

Kanske kan du lägga upp Basta!-filerna på ftpn också, så att man kan se hur du har satt ihop filtret? Det verkar ju skumt att det blir olika resultat bara efter omstart, så ska det förstås inte vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-26 13:34

Hehe, jag menade inte att låta SÅ arg... Dessutom verkar det som att ansvaret ligger på mitt virusinfekterade Windows. Jag ska så snart jag köpt en ny hårddisk övergå till Linux och köra Basta! genom wine. Fast programmet vägrade rita om graferna automagiskt när jag bytte värden i delningsfiltret igår, men nu verkar det fungera som det ska. Om jag nu bara kan klura ut hur jag ska få upp impedansen lite till i diskanten utan att förstöra övergången så är jag nöjd.

Just det ja, en fråga till Svante: Vänder programmet automagiskt fasen till diskanten 180 grader vid simulering av 12dB/okt. filter? Det verkar så i alla fall, annars borde jag ju sträva efter att få en djup dip istället för en jämn övergång.

Jag skulle kunna lägga upp hela projektet på ftp:n (Som inte heller fungerade igår natt. Var det fullmåne eller?) så kan alla som vill se hur knasigt jag har dimensionerat högtalaren. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-26 17:16

Rookie skrev:Hehe, jag menade inte att låta SÅ arg... Dessutom verkar det som att ansvaret ligger på mitt virusinfekterade Windows. Jag ska så snart jag köpt en ny hårddisk övergå till Linux och köra Basta! genom wine. Fast programmet vägrade rita om graferna automagiskt när jag bytte värden i delningsfiltret igår, men nu verkar det fungera som det ska. Om jag nu bara kan klura ut hur jag ska få upp impedansen lite till i diskanten utan att förstöra övergången så är jag nöjd.

Ok, att den inte ritar om brukar bero på att man har matat in någonting i någon ruta som inte Basta! förstår. Det kan räcka med decimalpunkt i stället för decimalkomma (Basta! använder det man har ställt in i Windows). Isf så står det ett meddelande längst ner i huvudfönstret.

I nästa version kommer det i röd text och så piper det när man matar in fel.

Rookie skrev:Just det ja, en fråga till Svante: Vänder programmet automagiskt fasen till diskanten 180 grader vid simulering av 12dB/okt. filter? Det verkar så i alla fall, annars borde jag ju sträva efter att få en djup dip istället för en jämn övergång.

Nej, det måste du göra själv i unser "source voltage" på fliken Source / Active filter. Sätt spänningen till -2,83 V (minus) så byter den polaritet.

Att det inte blir någon dipp kan bero på att även den akustiska fasvridningen vägs in. Du ser ju ut att ha delningsfrekvensen inte så jättelångt från diskantens resonans, tex. Diskanten lutar ju faktiskt med ~20 dB/oktav mellan 500 och 1000 Hz. Det kan vara så att du inte SKA byta polariteten, just pga att det akustiska bör vägas in också.

Rookie skrev:Jag skulle kunna lägga upp hela projektet på ftp:n (Som inte heller fungerade igår natt. Var det fullmåne eller?) så kan alla som vill se hur knasigt jag har dimensionerat högtalaren. :)

Ja, det blir ju lättare då att se hur du har kopplat filtret och så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-26 19:23

Tack för hjälpen Svante, och kul att du är tillbaka! :)

Bas
Diskant
Back in black!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-28 23:09

Jajäsiken den här tråden glömde jag. Undrar varför alla är så blyga att kommentera.

Jag vet inte om jag har så mycket att säga egentligen, man vill ju flytta diskanten lite högre upp på baffeln för att bli av med den där knölen vid 6 kHz, men det får nog inte plats. Sen har du ju ett alldeles onödigt tajt basreflexrör som blir överstyrt alldeles för tidigt. Men det kanske bara är olycksfall i arbetet?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-29 07:03

Och jag som tyckte att jag hade bra storlek på porten! :o
Jag brukar dimensionera den efter max SPL-kurvan. När portens maxnivå går en bit ovanför elementets så brukar jag vara nöjd, men det kanske inte stämmer? Hur stor port skulle du vilja använda?

Diskanten placerade jag där jag gjorde för att jag fick jämnast tonkurva överlag där. Det finns gott om plats uppåt, jag ska prova att omplacera den lite.

Tack för hjälpen! :D
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-29 07:05

Just det ja, vad tror du om mitt mysko filter? Är Basta! någorlunda rättvisande när man simulerar diskanten med avseende på max SPL och tillgänglig slaglängd(Förutsatt att tillverkarens specifikationer stämmer, givetvis.)?
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-29 16:22

Ser nu själv att jag varit lite snål vid dimensioneringen av basreflexröret. klantigt av mig. :oops: Tur att Svante har koll på mig i alla fall! :D

Flyttade upp diskanten en bit och nu ser det BETYDLIGT bättre ut.
Bild

Basta!-filen är uppdaterad med nya baffeln. Det går NÄSTAN att flytta diskanten dit på den befintliga baffeln, jag måste mickla om ritningen lite.

Fortfarande tunnt med kommentarer. :? Är mitt bygge SÅ tråkigt?
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-31 13:29

Svante! Kan du svara på mina frågor, tror du? :)

Puss.
Back in black!

Återgå till DIY-forum