Rookie skrev:Hehe, jag menade inte att låta SÅ arg... Dessutom verkar det som att ansvaret ligger på mitt virusinfekterade Windows. Jag ska så snart jag köpt en ny hårddisk övergå till Linux och köra Basta! genom wine. Fast programmet vägrade rita om graferna automagiskt när jag bytte värden i delningsfiltret igår, men nu verkar det fungera som det ska. Om jag nu bara kan klura ut hur jag ska få upp impedansen lite till i diskanten utan att förstöra övergången så är jag nöjd.
Ok, att den inte ritar om brukar bero på att man har matat in någonting i någon ruta som inte Basta! förstår. Det kan räcka med decimalpunkt i stället för decimalkomma (Basta! använder det man har ställt in i Windows). Isf så står det ett meddelande längst ner i huvudfönstret.
I nästa version kommer det i röd text och så piper det när man matar in fel.
Rookie skrev:Just det ja, en fråga till Svante: Vänder programmet automagiskt fasen till diskanten 180 grader vid simulering av 12dB/okt. filter? Det verkar så i alla fall, annars borde jag ju sträva efter att få en djup dip istället för en jämn övergång.
Nej, det måste du göra själv i unser "source voltage" på fliken Source / Active filter. Sätt spänningen till -2,83 V (minus) så byter den polaritet.
Att det inte blir någon dipp kan bero på att även den akustiska fasvridningen vägs in. Du ser ju ut att ha delningsfrekvensen inte så jättelångt från diskantens resonans, tex. Diskanten lutar ju faktiskt med ~20 dB/oktav mellan 500 och 1000 Hz. Det kan vara så att du inte SKA byta polariteten, just pga att det akustiska bör vägas in också.
Rookie skrev:Jag skulle kunna lägga upp hela projektet på ftp:n (Som inte heller fungerade igår natt. Var det fullmåne eller?) så kan alla som vill se hur knasigt jag har dimensionerat högtalaren.

Ja, det blir ju lättare då att se hur du har kopplat filtret och så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.