Moderator: Redaktörer
mikethebike skrev:Det står dig helt fritt att använda en plastgramofon/dåligt konstruerad CD ... återkom gärna med rapporter om hur du lyckas förbättra återgivningen. Fast du har ju redan målat in dig i ett hörn genom att konstatera att en apparat bara kan försämra ... hur kan du då ifrågasätta "source first ideologin" (oaktat Gurun Rudlinns lite märkliga analogi)
Varför är "avstampen" i så många inlägg att misstänkliggöra branschen (tillverkare/återförsäljare/butiker)? Kan man tänka sig andra infallsvinklar?
Richard skrev:Förklara för mig då hur en apparat kan " förbättra " signalen?
Svante skrev:Antag vidare att en typisk:
CD-spelare har siffran 0,95-0,99
Förstärkare har siffran 0,98-0,995
Högtalare har siffran 0,3-0,8
Svante skrev:Richard skrev:Förklara för mig då hur en apparat kan " förbättra " signalen?
Mja, det går ju faktiskt...
Antag att man har en pickup med en dipp i tonkurvan på 3 dB runt 2 kHz. En equaliser kan då mycket lätt förbättra signalen, det är bara att höja lite runt 2 kHz.
Svante skrev:Ska jag dra till med en analogi då
Ingen apparat kan förbättra signalen. Sant, åtminstone ur återgivningssynpunkt och om man bortser från "kompensationer" som tex RIAA eller eq.
Låt säga att vi inför en siffra som talar om hur mycket en apparat försämrar signalen. Siffran är alltid mindre än 1. Kopplar man flera apparater efter varandra multipliceras siffrorna med varandra.
Detta är inte en helt orimlig modell av återgivningskedjan, och den står inte i konflikt med att "ingen apparat kan förbättra signalen".
Antag vidare att en typisk:
CD-spelare har siffran 0,95-0,99
Högtalare har siffran 0,3-0,8
De högre siffrorna kostar mer pengar.
Antag en dyr CD med 0,99, och billiga förstärkare 0,98 och högtalare 0,3. Produkten blir 0,99*0,98*0,3=0,29. Högtalaren förstör signalen illa.
Antag sedan en billig CD med 0,95, en billig förstärkare med 0,98 och en dyr högtalare med 0,8. Produkten blir 0,74. Detta är inte bättre än det som kom ur CDn (det var ju 0,95), men det är bra mycket bättre än 0,29.
Modellen är förenklad, men imo MYCKET bättre än först-är-viktigast-tanken.
mikethebike skrev:... och där slog fällan igen!
I "min värld" leder inte Svantes resonemang till att source first filosofin faller helt och hållet. Därmed inte sagt att jag är beredd att följa den in absurdum.
Jag accepterar analogin Svante kom med, men jag accepterar inte (med nödvändighet) kvantifieringen av komponenterna i den första återgivningskedjan (inte heller nödvändigtvis den andra).
Richard skrev:Finns det någon som helst forskning om hur mycket de olika delarna i stereokedjan,- cd-förstärkare-högtalare, försämrar signalen, om dessa kedjor kostar ungefär lika mycket, säg, 10000:- ?
Däremot kan du tycka att de fel som CD-spelaren ger är mycket allvarligare än de som högtalaren ger, men det har inget med ordningen att göra.
...eller hur?
mikethebike skrev:Jag har aldrig hävdat att source first filosofin är "den enda rätta", jag har ifrågasatt Richards 100%-iga omkullkastande av den.
Om det nu fanns en vetenskapligt "korrekt" gradering av alla komponenter, vore ju valen ganska enkla (åtminstone förutsatt obegränsade finansiella resurser och en absolut strävan efter det bästa värdet).
Dessutom var det ju faktiskt så att (även om man självklart använde sig av SF i marknadsföringssyfte), SF artikulerades före CD:s tillblivelse. Svante, vill du ge en kvantifieringsrange här också (dvs för vinyl)?
mikethebike skrev:Däremot kan du tycka att de fel som CD-spelaren ger är mycket allvarligare än de som högtalaren ger, men det har inget med ordningen att göra.
...eller hur?
Jo, om det leder till en kvantifiering där (för argumentationens skull) CD:ns lägsta värde är lägre än de övriga komponenternas (eller åtminstone ett i något fall lägre värde). I ditt exempel kommer högtalarna alltid vara viktigast eftersom de har ett lägre värde inom hela sin range
CD-spelare har siffran 0,3-0,8
Högtalare har siffran 0,95-0,99
Det här blir semantik, men om CDn har låga värden menar jag att det beror på att den är dålig, inte att den sitter först.
Koffe skrev:mikethebike skrev:[...]jag har ifrågasatt Richards 100%-iga omkullkastande av den.
.. vilket det finns all anledning att göra - ifrågasätta alltså
mikethebike skrev:Jag har aldrig hävdat att source first filosofin är "den enda rätta", jag har ifrågasatt Richards 100%-iga omkullkastande av den.
Om det nu fanns en vetenskapligt "korrekt" gradering av alla komponenter, vore ju valen ganska enkla (åtminstone förutsatt obegränsade finansiella resurser och en absolut strävan efter det bästa värdet).
Dessutom var det ju faktiskt så att (även om man självklart använde sig av SF i marknadsföringssyfte), SF artikulerades före CD:s tillblivelse. Svante, vill du ge en kvantifieringsrange här också (dvs för vinyl)?
Naqref™ skrev:Hmmm alltså om man bara ska falsifiera ringleks liknelsen så går det ju jättebra. Det är ju inte frågan om en ring utan eg en linje. Vi kan kalla tanken på ordet för signalkällan och det ord som sägs i slutet för resultatet. Därimellan finns ett antal signalöverföringsprylar av samma typ. Vissa bättre än andra. Om vi ponerar att vi har kanske 10 apparater i kedjan. Försteg är lämpligast att använda eftersom där är signaltypen densamma både på utgång som ingång och nivån kan vara identisk. Där kan vi ha 9st som är i princip perfekta (ljudmässigt sett) som vi kallar P och når kanske 0.999 enligt Svantes sätt att se på det. Så har vi ett försteg K som är betydligt sämre. Det distar rejält. Kanalbalansen är kajko. Frekvensgången är klart beskuren högst upp. O s v. Den ligger på kanske 0.666 Om alla steg är inställda på att förstärka 0dB så tar vi bort ytterligare ett problem. Sedan så kopplar vi ihop dem i kanske tre olika konfigurationer.
A. Signalkälla-PPPPPPPPKP-signalmottagare
B. Signalkälla-PPPPKPPPPP-signalmottagare
C. Signalkälla-PKPPPPPPPP-signalmottagare
Om det nu vore så att det är viktigare att man har de bra apparaterna i början av signalkedjan så skulle dessa 3 olika rankas A, B och sist C.
Detta är ju ingen helt orimlig sak att testa. Lite jobbig/dyr men inte på något sätt oöverstiglig.
Iofs så blir det gissningsvis inget annat än ett nollresultat och ingen falsifiering men resonemanget kan ju ändå ge en insikt i hur orimlig tesen är.
Richard skrev:Koffe skrev:mikethebike skrev:[...]jag har ifrågasatt Richards 100%-iga omkullkastande av den.
.. vilket det finns all anledning att göra - ifrågasätta alltså
Jasså, varför det? Förklara varför du tycker " source first " filosofin stämmer.
( Det går inte, eller hur? )
Naqref™ skrev:A. Signalkälla-PPPPPPPPKP-signalmottagare
B. Signalkälla-PPPPKPPPPP-signalmottagare
C. Signalkälla-PKPPPPPPPP-signalmottagare
Richard skrev:Svante sa:
<snip>
Slut på citat.
MYCKET klargörande, och visar hur mycket apparaterna/högtalarna kan påverka slutresultatet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster