Intelligent Sound IS 8 PRO vs. Ino Audio pi60

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-24 15:37

Är vi redo att låta det vara? Jag tror på er, ni har förmågan!

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-24 16:43

Skeptikern skrev:
Morello skrev:
I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.
Jag gillar din konsekventa och raka attityd. Det är inget fel anser jag eftersom det inte är ett påhopp på honom som person. Killen kan ju vara hur hyvens ändå, eller hur.

Då Morello är inblandad i iÖ:s projekt GURU (eller ?) så är detta inlägg väl en del av taktiken från från herarna att sabotera och baktala konkurenter som säljer och tillverkar högtalare i Sverige. Förtroende?
Troll troll
Vi försöker att vara noga med att inte baktala konkurrenter. Det inlägg du citerar har inget med Guru att göra. Inlägget är skrivet av en av våra (mycket uppskattade) konsulter, men att dra slutsatsen att hans kritik mot att Svalander saluför Belt skulle vara en taktik för Guru att baktala konkurrenter är extremt långsökt och illvilligt. Det verkar som om det snarare är du som försöker baktala oss. Jag vet inte varför, men det är tråkigt.

Har du missat något? Vi skulle ju lämna det där.
/Martin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-24 16:48

Faktum är att jag inte hade någon aning om att Svalander torgför högtalare. Jag kan i någon mening förstå Skeptikerns reaktion, men jag vill inte utan emfas påpeka att jag inte på något sätt avser baktala Svalanders högtalare.

Min kommentar var min högst personliga och gällde Svalanders historia som säljare av diverses ormolja.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-24 17:14

nilsviktor skrev:
Skeptikern skrev:
Morello skrev:
I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.
Jag gillar din konsekventa och raka attityd. Det är inget fel anser jag eftersom det inte är ett påhopp på honom som person. Killen kan ju vara hur hyvens ändå, eller hur.

Då Morello är inblandad i iÖ:s projekt GURU (eller ?) så är detta inlägg väl en del av taktiken från från herarna att sabotera och baktala konkurenter som säljer och tillverkar högtalare i Sverige. Förtroende?
Troll troll
Vi försöker att vara noga med att inte baktala konkurrenter. Det inlägg du citerar har inget med Guru att göra. Inlägget är skrivet av en av våra (mycket uppskattade) konsulter, men att dra slutsatsen att hans kritik mot att Svalander saluför Belt skulle vara en taktik för Guru att baktala konkurrenter är extremt långsökt och illvilligt. Det verkar som om det snarare är du som försöker baktala oss. Jag vet inte varför, men det är tråkigt.

Har du missat något? Vi skulle ju lämna det där.
/Martin
Jag tyckte att inlägget föranledde ett svar. Jag har inte deltagit i diskussionen tidigare och jag uppfattade att ditt inlägg rörde IÖ och Morellos gnabb. Nu vet jag bättre. Tack!

Ingen fara, det är lugnt! Det var mera som en allmän markering.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-24 18:49

Martin skrev:Är vi redo att låta det vara? Jag tror på er, ni har förmågan!

Ja! :P

Jag har den förmågan. 8)

- - -

Som kommentar till trådfrågan kan jag dock kanske säga något, nämligen att jag inte känner IS-högtalarna så väl att jag kan kommentera dem, men jag tror de är rätt annorlunda mina (det är ett intryck jag fått på mässor och liknande skall tilläggas, så det skall nog inte läggas alltför stor vikt vid det).

Dock kan jag instämma i det som Nilsviktor skriver och lägga till - det är inte bara dumt och ovänligt att baktala konkurrenter - utan det är fel och okunnigt också!

Marknaden är nämligen stor och det finns gott om utrymme för många olika tankar och idéer. I synnerhet när det gäller något så komplicerat som den dekodning av den inspelade informationen som är högtalarnas uppgift att utföra. Högtalare är inte transmissionslänkar, och därför finns det utrymme för lite olika optimeringar.

Det som gör någon glad är enligt min uppfattning per definition bra!

Därför är jag glad att det stora urvalet av olika högtalare finns. Det vågar jag säga både som representant för Guru, och som Ino Audio. Tror jag vågar påstå att det är en rätt given Carlsson-synvinkel också. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Det enda jag har svårt att acceptera är bedrägerier - osanningar som framförs som sanningar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-25 01:12

Tyckte det var kul att IS fick toppbetyg av CarlssonPlanet på förra årets Gignosmässa. Mässans bästa icke-carlsson ljud enligt redaktör Martin Dellstig.

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2007-08-27 03:16

Marknaden är nämligen stor och det finns gott om utrymme för många olika tankar och idéer. I synnerhet när det gäller något så komplicerat som den dekodning av den inspelade informationen som är högtalarnas uppgift att utföra. Högtalare är inte transmissionslänkar, och därför finns det utrymme för lite olika optimeringar.

Vilka optimeringar finns, eller framförallt, vilka skulle man kunna tänka sig att göra men som ingen har gjort?

/Leo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-27 20:03

Det får varje tillverkare berätta om själv.

Jag tror jag har berättat det mesta om hur Ino Audios högtalare är optimerade för musikåtergivning, rummet, lyssnarnas psykoakustiska egenskaper och förstås stereosystemets tillkortakommanden. Jag kan inte här återge allt jag berättat och skrivit om de senaste 30 åren, men de som hållit ögonan öppna har nog snappat upp en del.

Guru-högtalarna är gjorda enligt precis samma principer som Ino Audios högtalare (gurufieringen har ingenting med ljudåtergivningen att göra, den har bara med estetik, producerbarhet och speciallösningar för studioapplikationer att göra).

Carlsson-högtalarna förstås är gjorda enligt Stigs tankar, som inte skiljde sig så förfärligt mycket från mina. Men - den filosofin tar spjärn ifrån något färre men i gengäld lite mera dominerande egenskaper. Egenskaper som därför tar extra stor plats i filosofin - och som därför även påverkar det sätt som rummet, stereosystemet och psykoakustiken kompenseras i Carlssonhögtalarna. Det vill säga i princip är endast rummet kompenserat, medan de övergripande ideerna om fokus på energinkurvan, renderar mindre behov psykakustiska- och stereosystemkompensationer i Carlssonvärlden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-27 21:50

IngOehman skrev: [...] medan de övergripande ideerna om fokus på energinkurvan, renderar mindre behov psykakustiska- och stereosystemkompensationer i Carlssonvärlden. Vh, iö

Menar du mindre behov baserat på filosofin, eller mindre reella behov, baserat på psykoakustiska undersökningar med Carlssonhögtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-27 21:59

Josef Svalander är lyrisk över sina nya IS-högtalare![url]
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-27 22:02

Nefilim skrev:Josef Svalander är lyrisk över sina nya IS-högtalare![url]

:? Det var ju länk dit på första sidan i tråden och sen blev det lite påhopp på Josef Svalander och efter det lite tjafs fram och tillbaka så är vi här igen....
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-27 22:05

paa skrev:
Nefilim skrev:Josef Svalander är lyrisk över sina nya IS-högtalare![url]

:? Det var ju länk dit på första sidan i tråden och sen blev det lite påhopp på Josef Svalander och efter det lite tjafs fram och tillbaka så är vi här igen....

:oops: Ursäkta mig......... Läste inte såå noga tydligen! :oops:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:06

Vi tar för givet att gode Svalander har gjort mätningar på sina orakel.
Ser fram mot att syna dessa.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 22:22

Ragnwald skrev:Vi tar för givet att gode Svalander har gjort mätningar på sina orakel.

Han kanske nöjer sig med att lyssna. Jag menar, det traditionella sättet att konsumera musik.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:27

Jag har haft åtskilligt att göra med honom och har inga förutfattade meningar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 22:40

Ragnwald skrev:Jag har haft åtskilligt att göra med honom och har inga förutfattade meningar.

Har någon nämnt orden "förutfattade meningar"?
Senast redigerad av Flint 2007-08-27 22:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:45

Gjorde jag inte det aldeles nyss ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 22:50

OK han har haft lite fantasifulla knep och modd för sig genom åren men firman han bedriver tror jag att man kan lita på.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:56

En helt underbar kille, som törs mer än andra, han har min fulla credit.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 23:14

Ragnwald skrev:En helt underbar kille, som törs mer än andra, han har min fulla credit.

Jag tycker han verkar kul. Förstår däremot inte hur han fick ihop försteget Tuba. Han verkar inte ha dom teoretiska grunderna. Jobbade han ihop med någon i det projektet?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-27 23:21

Flint skrev:
Ragnwald skrev:Jag har haft åtskilligt att göra med honom och har inga förutfattade meningar.

Du t ex. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 23:23

i skrev:
Flint skrev:

Nix, jag repeterade det bara i frågan. Räknas icke.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-28 00:18

Flint skrev:
i skrev:
Flint skrev:

Nix, jag repeterade det bara i frågan. Räknas icke.

Hmmm.. Juryn är fortfarande ute... :?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-28 11:59

Jag tar jury-jobbet!

Flint har rätt - räknas icke.

Dessutom har ju redan Ragnvald tagit det hela på sig. Det var han
som sa det. :wink:

Möjligen var det detta han sa det om:
Flint skrev:Han kanske nöjer sig med att lyssna. Jag menar, det
traditionella sättet att konsumera musik.

Huruvida detta är en förutfattad mening kan dock ifrågasättas, för
det är ju snarare en spekulation, och dessutom en godartad sådan,
i detta fall genom att vara formulerad som en halvfråga (alltså ett
påstående med ett "kanske" i).

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-28 12:12

Ingvar, känner du till någon pi60-ägare som bytt till nämnda IS-högtalare?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-28 12:28

IngOehman skrev: [...] medan de övergripande ideerna om fokus på energinkurvan, renderar mindre behov psykakustiska- och stereosystemkompensationer i Carlssonvärlden. Vh, iö

Tråden har rullat, så jag upprepar frågan:
Menar du mindre behov baserat på filosofin, eller mindre reella behov, baserat på psykoakustiska undersökningar med Carlssonhögtalare?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-28 13:18

Ragnwald skrev:Vi tar för givet att gode Svalander har gjort mätningar på sina orakel.

Jag mailade Josef om detta, det verkar inte som att han bryr sig om att mäta upp högtalarna. Han är supernöjd med sitt ljud och thats it.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-28 13:37

PAA skrev:Menar du mindre behov baserat på filosofin, eller mindre reella behov, baserat på psykoakustiska undersökningar med Carlssonhögtalare?

Både ock.

Med Carlssonhögtalare (använda i ett för högtalarna passande rum) nås hörseln av ljud från många håll, tämligen jämnt fördelat, och stereosystemet yttrar sig med avseende på timbrala färgningar med mycket mindre dramatik än med mera direktstrålande högtalare. Därför saknas (eller minskar) även behovet att kompensera stereosystemfelen.

Baksidan är förstås att möjligheten att återge ett ljud med hög andel direktljud på ett helt "oskadat sätt" går förlorad. I de flesta musiklyssningssituationer är dock ljud med väldigt dominerande direktljud väldigt sällsynt.

Men - verkligheten är som vanligt väldigt komplicerad, och förtjänar bättre än att förenklas till tumregler. Det ovan sagda är förenklat. :oops:

I varje akustiska miljö är ju anländanderiktningarna beroende av tidpunkten efter ljudets genererarnde, och även när man lyssnar på musik i ett konserthus (där de reflekterade ljuden dominerar fullständigt sett till mängd) nås man av de direkta ljuden INNAN några reflekterade ljud når fram. Att förenkla det hela till att handla om en kvot mellan direkt och reflekterat ljud och ingenting annat, är därför väldigt tveksamt.

Det finns alltså en tidsrymd (långt större än HAAS-fönstret) inom vilken man bara lyssnar på direktljud i ett konserthus, vilket är orsaken till att vi så bra kan lokalisera ljudkällor, och vår (hörselns) integrationstid för klanguppfattning är i storleksordningen (frekvensberoende dock, så nu måste jag tyvärr förenkla igen om denna text skall blir ändligt lång) 20 ms, så inom denna tidsrymd kan vi störas rumsuppfattningsmässigt (vilket brukar vara ett argument för att vi vill ha den tidsluckan tom) men å andra sidan kan klangintryck modifieras/ställas till rätta.

I ett bostadsrum kan Carlsson-högtalarna (rätt möblerade) alltså använda de tidiga reflexerna för att ställa saker i direktljudet tillrätta, och därtill även göra högtalarna mindre benägna att uppvisa de typiska stereosystemfelen. Det man får betala är att stereoprecisionen kan naggas lite i kanten (i synnerhet på de allra rumsligt tydligaste inspelningarna) men med den senaste generationens Carlssonhögtalare (framförallt de som är på G) är å andra sidan även direktljuden uppstädade, och det blir upp till var och en att genom val av rumsbehandling själv välja balansen.

Hetsporren skrev:Ingvar, känner du till någon pi60-ägare som bytt till nämnda IS-högtalare?

Nej, det gör jag inte. Dock känner jag till fall av motsatsen.

Jag känner inte till allt som hänt dock. :wink:

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-28 15:20

IngOehman skrev:
Hetsporren skrev:Ingvar, känner du till någon pi60-ägare som bytt till nämnda IS-högtalare?

Varför är jag inte förvånad? :)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-08-28 15:39

Hetsporren skrev:
IngOehman skrev:

Varför är jag inte förvånad? :)

Det är ju ganska logiskt att IÖ lättare får reda på byte till hans produkter än från. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi