Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Ja
50
39%
Nej
79
61%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-06-13 00:20

Attack skrev:Även jag vill förstå, men inte till den grad att jag förkastar det jag hör fastän jag inte förstår.

- Det skulle inte heller A* göra! A*menar att vissa (b.l.A*) ej förstår att skenet kan bedra,
om man verkligen hör ngt så gör/hör man det även om man blundar o detta går liksom inte
o komma runt. Öppna ögon ge betydande skillnad medan blundande ge ej hörbar dito, varför?

(Om A* utav Anses ödmjuk så känns det komplimerande :D (ngn förstår A*)! Var
faktiskt.se betydligt mer ödmjuk på HF.nu o beetyydligt mer ödmjuk på Hifimagasinet.com)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-13 01:28

Thomas_A skrev:attack

du skriver själv att du inte vet (eller bryr dig?) om varför saker och ting upplevs bättre eller sämre. Alltså innefattar detta allt från att det är en reell skillnad till inbillning, av vilket inget är uteslutet eller bekräftat. Det har inget med formler att göra.
Skillnader mellan Cardas och Quttro Fil var knappast en inbillning utan vi snackar rätt stora skillnader här, som från en dålig inspelning till en bra, synd att ni inte kunde varit med och hört ty det är rätt stora skillnader ändå. Jag skulle inte kunna leva med en sämre kabel för då skulle stora bitar av musiken försvinna och det vill man ju inte :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-06-13 02:22

Rydberg skrev:Skillnader mellan Cardas och Quttro Fil var knappast en inbillning utan vi snackar rätt stora skillnader här,
som från en dålig inspelning till en bra, synd att ni inte kunde varit med och hört ty... //

- För A*- som först har hört skillnad på hifikablar utav stegrande pris, därefter (av slump) blivit
skeptisk, testat blint o slutligen insett att de upplevda rätt stora skillnaderna i.s.v. var placebo -
så blir att här o på HF.nu 100-tals ggr läsa motsvarande (det ovan citerade om Cardas Q-F) en
ständig påminnelse om det som A*nser (tror) sig upptäckt/avslöjat angående hifikablar.

(D.v.s. att de är en av HifiHobbyistHistoriens allra värsta serie/mass-mördare)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-13 02:39

Ja du A*, hur kan man få Placeboeffekt av två lika dyra kablar, märkligt! Som sagt, skillnaden mellan kablarna var anmärkningsvärt sörre än mellan de två cdspelare vi testade tidigare på kvällen. A* är välkommen att lyssa med egna öron, blint om A* så vill :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-13 15:02

Rydberg skrev:Ska citera en vän till mig (förövrigt doktorand i fysik) när vi jämförde en Cardas Golden reference mot min Nordost Quattro Fil:

"Hör man inte skillnad på detta ska man nog byta hobby!"

Skillnad var märkbart större än de två cdspelare vi hade jämfört tidigare under kvällen. Filtbortfrånhögtalarna-skillnad!!

(Kringutrustning Gryphon, högtalare: JmLab Mini Utopia)

Om denne vän är doktorand inom fysik torde han kanske vara rimligt intresserad av varför ni upplevde denna skillnad. Kan du inte fråga om han har någon förklaring till varför kablarna resulterade i olika "sound"? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-06-13 15:16

R. skrev:
Ja du A*, hur kan man få Placeboeffekt av två lika dyra kablar, märkligt!

Det är många faktorer förutom priset som kan bidra till placeboeffekten. Utseende, märkespreferenser, andras åsikter osv. Jag skulle placeboreagera på diy kablar, särskilt mina, oavsett vad dessa testades emot.
Dimitri

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-13 16:57

Morello skrev:
Rydberg skrev:Ska citera en vän till mig (förövrigt doktorand i fysik) när vi jämförde en Cardas Golden reference mot min Nordost Quattro Fil:

"Hör man inte skillnad på detta ska man nog byta hobby!"

Skillnad var märkbart större än de två cdspelare vi hade jämfört tidigare under kvällen. Filtbortfrånhögtalarna-skillnad!!

(Kringutrustning Gryphon, högtalare: JmLab Mini Utopia)

Om denne vän är doktorand inom fysik torde han kanske vara rimligt intresserad av varför ni upplevde denna skillnad. Kan du inte fråga om han har någon förklaring till varför kablarna resulterade i olika "sound"? 8)
Tror iof han doktorerar inom tunnfilmsfysik så det är kanske inte hans bästa område :)

Morello, du som har skarp hörsel borde med lätthet peka ut dessa kablar, med Quattro Fil var det som ett täcke togs av högtalarna.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-13 16:58

dimitri skrev:R. skrev:
Ja du A*, hur kan man få Placeboeffekt av två lika dyra kablar, märkligt!

Det är många faktorer förutom priset som kan bidra till placeboeffekten. Utseende, märkespreferenser, andras åsikter osv. Jag skulle placeboreagera på diy kablar, särskilt mina, oavsett vad dessa testades emot.
Dimitri
Förvisso, den gång var dock skillnaderna så stora att vem som helst med lätthet skulle kunna höra skillnad, typ lika självklart som man kan höra skillnad på de flesta högtalare.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-06-13 17:15

Rydberg skrev
...den gång var dock skillnaderna så stora att vem som helst med lätthet skulle kunna höra skillnad, typ lika självklart som man kan höra skillnad på de flesta högtalare.

"Vem som helst" och dessutom "med lätthet". Då så, då är det bara att knäppa alla tvivlare på näsan i en BT.
Dimitri

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-13 17:25

dimitri skrev:Rydberg skrev
...den gång var dock skillnaderna så stora att vem som helst med lätthet skulle kunna höra skillnad, typ lika självklart som man kan höra skillnad på de flesta högtalare.

"Vem som helst" och dessutom "med lätthet". Då så, då är det bara att knäppa alla tvivlare på näsan i en BT.
Dimitri
Så du tror mao inte att vi hörde nån skillnad alls även om polare uttryckte med "Hör man ingen skillnad på detta så bör man byta hobby", skillnaden var klart större än skillnaden var mellan två cdspelare vi hade jämför en halvtimme tidigare (en solidstate och en rörcd). Eftersom skillnaderna mellan kablarna var inbillning och den skillnaden upplevdes större var det mao ingen skillnad på cdspelarna heller, så fint!

Du, det är ingen skillnad i ljud mellan ett par billiga Proson eller pi60s heller, jag aldrig läst om något som har pekat ut de högtalarna i blindtest mot varandra.

Vad sitter du på för grejor egentligen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-13 17:32

Lite irriterad Rydberg?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-13 17:35

Naqref skrev:Lite irriterad Rydberg?
Ja, lite smått

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-13 17:42

Lätt att bli irriterad ibland men det är ju oftast lika lätt avhjälpt! Speciellt när det är så fint väder ute som det är! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-13 17:53

Naqref skrev:Lätt att bli irriterad ibland men det är ju oftast lika lätt avhjälpt! Speciellt när det är så fint väder ute som det är! :)
Japp, fick lite gott käk i mig och vips är man på strålande humör igen :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-06-13 18:04

Rydberg, jag kan mycket väl tänka mig att det var en sådan skillnad som du beskriver, men jag kan lika gärna tänka mig att det rör sig om placebo. Jag kan ju inte veta och det kan inte du heller. Det är ju just det som kännetecknar placebo: Man kan inte veta. Som sagt, det är mycket möjligt att skillnaden fanns där och i så fall skulle åtminstone jag gärna vilja veta vad den berodde på.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-13 18:16

Rydberg e lite konstig ibland :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-13 18:37

Magnuz skrev:Rydberg, jag kan mycket väl tänka mig att det var en sådan skillnad som du beskriver, men jag kan lika gärna tänka mig att det rör sig om placebo. Jag kan ju inte veta och det kan inte du heller. Det är ju just det som kännetecknar placebo: Man kan inte veta. Som sagt, det är mycket möjligt att skillnaden fanns där och i så fall skulle åtminstone jag gärna vilja veta vad den berodde på.
Jo denna gången vet jag, sätter allt jag äger på det! Dessutom har jag testat Quattron i ett tiotal olika sytem nu och samtliga ägare har reagerat likadant och jag har hört samma karakteristik.

Har du ballad utrustning?

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-06-13 20:04

Rydberg skrev:
Jo denna gången vet jag, sätter allt jag äger på det!

Allt? Även BT?
Förresten skulle vara kul att BT-a Proson mot pI60. Bra ide Ola!
Dimitri

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-06-13 20:13

Rydberg frågade:
Vad sitter du på för grejor egentligen?

Enbart det bästa: diy.
Dimitri

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-06-13 23:31

"Har du ballad utrustning?"

Nej (om det nu var mig du frågade :?: ). Jag antar att du försöker få mig att testa själv. :D Det vore förvisso intressant men jag skulle nog inte vara tvärsäker ens om jag själv hörde en stor skillnad. Inte för att jag inte tror att skillnaden kan finnas (man skulle ju mycket väl kunna tänka sig att t.ex. den där Quattron påverkar ljudet på det ena eller andra sättet) utan för att jag är mycket medveten om vilka spratt olika lyssningssituationer kan spela en. Detta är anledningen till min skepsis: Jag har hört många ena dagen uttala sig lyriskt om t.ex. ett tweak varefter det snabbt faller i glömska (är det fortfarande någon som fryser in sina CD eller lägger dem på diskbänken månne?). Jag har också själv "hört" hyfsade skillnader mellan diverse saker men senare blivit effektivt övertygad om att det mest var mina förväntningar jag hörde.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-14 00:08

Alltså Rydberg jag tycker det borde ringa en varningsklocka även i ditt huvud när du börjar prata i så överdrivna termer som du gör om den där kabeln. Filtar över högtalare, vem som helst skulle med lätthet höra skillnad osv. Det snarare stärker skeptikernas misstankar om att det borde röra sig om någon form av inbillning. Som jag sa tidigare: inbillning, antingen om storleken på skillnaden eller överhuvudtaget. Det slår liksom helt fel. Ärligt talat, vad tror du händer med dina "oberoende" testpersoner om det bara lyser i ansiktet på dig när du kopplar om till den andra kabeln? Ni sätter på en riktigt bra skiva som man bara ryser av och båda är lika spända. Som sagt, det finns de som blir lyriska över det som du klassar som lurendrejeri i hifibranchen, varför skulle du vara annorlunda? Jag förstår att du själv är övertygad men låt oss andra få vara skeptiska tills vi fått bevis på att du har rätt. Ta det lungt tills dess, ok?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-14 09:19

Martin skrev:

Alltså Rydberg jag tycker det borde ringa en varningsklocka även i ditt huvud när du börjar prata i så överdrivna termer som du gör om den där kabeln. Filtar över högtalare, vem som helst skulle med lätthet höra skillnad osv. Det snarare stärker skeptikernas misstankar om att det borde röra sig om någon form av inbillning. Som jag sa tidigare: inbillning, antingen om storleken på skillnaden eller överhuvudtaget. Det slår liksom helt fel. Ärligt talat, vad tror du händer med dina "oberoende" testpersoner om det bara lyser i ansiktet på dig när du kopplar om till den andra kabeln? Ni sätter på en riktigt bra skiva som man bara ryser av och båda är lika spända. Som sagt, det finns de som blir lyriska över det som du klassar som lurendrejeri i hifibranchen, varför skulle du vara annorlunda? Jag förstår att du själv är övertygad men låt oss andra få vara skeptiska tills vi fått bevis på att du har rätt. Ta det lungt tills dess, ok?

För det första måste man känna system ganska väl för i princip hörs skillnad på någoting, detta pga man får så många nya intryck på en gång. När dolby brusreducering kom hörde alla att bruset minskade avsevärt, o vad bra. Det man inte hörde vid de första tillfällena var att ljudet pulsade/pumpade, dvs man blir blind för allt annat än just brusreduceringen. Kanske en anledning att man inte hör skillnad? Dessutom är jag övertygade att man kan träna upp sin höresel avsevärt, man vet vad man ska lyssna efter helt enkelt.

Dessutom lyser jag inte av förväntan, tilläggas kan väl att killen själv haft en Quattro innan, den lät precis som han komihåg :)

Tilläggas bör väl även att anläggningen var i mycket hög klass och jmLab mini utopia är enormt avslöjande för skillnader i kringutrustningen.

Magnus> Ja precis, jag kunde ju skickat kabeln till dig, alternativ kunde du lånat en likadan i en affär. :) Skulle vara otroligt roligt att höra en råskeptikers funderingar efter att ha testat själv!

Martin> Om vi ska t.ex. peka ut Quattron mellan ett par XLR kablar, vilka andra kablar skulle du vilja ha med i en sådan test. Kan ju försöka fixa dem så att det blri ett bra blindtest. SK averkligen försöka fixa ett test den eller nästa vecka.

Så, fram med förslag gott folk (antar att det blir billiga kablar :wink: )

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-06-14 09:31

Det här med att höra skillnad på olika produkter (eller inte) kan vara lurigt. Placeboeffekten lurar ständigt bakom hörnet.

Mina erfarenheter är att det är speciellt svårt om produkterna saknar tydliga fel i förhållande till varandra. Då blir skillnaderna (om man hör några) av typ "mer upplöst i diskanten" "fler detaljer i mellanregister" "bättre pondus i basen" "större konsertsal" etc. Och här är det nästan omöjligt att bortse från placeboeffekten annat än vid blindtest även för mycket vana lyssnare.

Om den ena produkten däremot är behäftad med tydliga fel i ljudet, är det lätt att höra skillnad. Även vid blindtest. (Ex. en 700 kronors DVD-spelare mot en mellanklass CD-spelare där den förra presterar ett tunt, plåtigt ljud med odefinierabar bas och viss loudnesseffekt. Alltmedan "allt" faller på plats klangmässigt när den senare avlyssnas.) Här hör (faktiskt!) både fruar, flickvänner och grannar skillnad.

Motsvarande mellan en dålig kabel (vass och kornig klang med plåtvarning) jämfört med en bra (=inget uppenbart fel). Lätt som en plätt att höra skillnad - även i blindtest.

Jämför vi däremot två "bra" kablar med varandra så befinner vi oss raskt på minerad mark. Även om vi tycker oss höra att den ena är mer välupplöst etc, etc, etc.

Hälsn. Michael

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-14 09:34

Vad är placeboeffekt ? Förklara för en som är en total n00b på ljud och anläggningar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-06-14 10:15

DIYamps skrev:Vad är placeboeffekt ? Förklara för en som är en total n00b på ljud och anläggningar.

För att testa verkan av ex.vis ett nytt läkemedel så ges detta till en grupp människor med det problem som läkemedlet är avsett att bota/lindra.

En annan grupp människor får läkemedel utan verksam substans (ex sockerpiller). Detta kallas placebo.

Ingen av grupperna vet vem som fått det verksamma läkemedlet eller vem som fått placebot.

Det är inte ovanligt att människor som fått placebo blir friska/lindrade i högre utrstäckning än vad som kan förväntas (efter som de ju egentligen inte fått någon veksam substans).

Den effekten (att de blir friska/lindrade trots att de egentligen inte fått någon medicin) kallas placeboeffekten.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-14 11:34

Rydberg skrev:Martin> Om vi ska t.ex. peka ut Quattron mellan ett par XLR kablar, vilka andra kablar skulle du vilja ha med i en sådan test. Kan ju försöka fixa dem så att det blri ett bra blindtest. SK averkligen försöka fixa ett test den eller nästa vecka.

Har du några krav på speciella kontakter eller funkar vanliga Neutrik med förnicklade kontaktytor?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-14 11:41

Naqref skrev:
Rydberg skrev:Martin> Om vi ska t.ex. peka ut Quattron mellan ett par XLR kablar, vilka andra kablar skulle du vilja ha med i en sådan test. Kan ju försöka fixa dem så att det blri ett bra blindtest. SK averkligen försöka fixa ett test den eller nästa vecka.

Har du några krav på speciella kontakter eller funkar vanliga Neutrik med förnicklade kontaktytor?
Sålänge de har tillräckligt låg kontaktresistans funkar väl det mesta. Neutrik är det på Quattro Fil kabeln också så..... :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-14 16:47

Ingen som har ett förslag på en kabel som är billig och torde prestera lika bra som Quattron (i BT). M_H har ju bland annat sagt att en bra kabel inte borde kosta så mycket, så fram med förslag nu gubbs! Eller är intresset svalt när det väl ska testas?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-14 17:01

Man kan tex. köpa Neutrik-XLR-don samt Gotham-kabel (skärm+2 ledare, 110 ohm) på ELFA. 8) Kostar cirka 100 kr.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-14 17:11

Beställde nyss guldpläterade XLR-neutrikkontakter så nu finns det väl ingen återvändo? :) Hur långa ska kablarna vara Rydberg?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi