Sådärja, nu har jag skaffat mig lite kött på benen gällande teorin. Har läst igenom Anders Cösters kompendium, "hur hi-fi?", samt lite ur Loudspeakers Cookbook och känner att det börjar bli dags att börja rita lite på hur skapelsen kan se ut.
Tänkte satsa på ett tvåvägs-basreflex-system med med bas/mellan Seas ca18rly, det varkar vara ett bra budgetelement. Men det är några saker jag fortfarande funderar över innan jag ska börja rita.
* Vilken diskant rekomenderas till detta element? Såg att ni diskutera det på
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 398#198398 , kan någon översätta vad ni kom fram till

?
*Hur ska elementen och basreflexrör placeras på baffeln för bästa ljud? Finns det något gratis simuleringsprogram för detta endamål ( eller kan någon snäll själ kanske göra simuleringar

?
*Det här med lådvolym och lådans avstämningsfrekvens... Jag har lekt runt lite med UniBox och kom fram till lådvolymen 42L och standard avstämningsfrekvens 36Hz. Vad tror ni?
*Hur ska man fördela volymen i höjd, bredd och djup? Har det någon större betydelse?
Käns som att jag kommer få förlita mig mycket på datorprogram och andra människor i detta bygge