Projekt högtalarbygge!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wert790

Projekt högtalarbygge!

Inläggav wert790 » 2007-08-29 17:40

Jaha, nu är det dags. Jag och en vän ska bygga våra första högtalare! Men vi vet inte riktigt vilken ände vi ska börja i. Vi skulle behöva lite tips och idéer. Tänkte att det verkar finnas en del kunnigt folk här som kanske kan ge lite vägledning :D!

Vi är som sagt nybörjare på området, så det första vi tänkt göra är att lära oss om ämnet. Någon som kan rekommendera någon bra material där man kan läsa om ämnet? Vi är beredda att lägga ner en hel del tid på projektet, och målet är att det ska bli ett par gedigna högtalare som konstruerats från penna till produkt. Någon färdig ritning är det alltså inte tal om.

Tacksam för svar :)!

MVH
Viktor

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-29 19:17

oj räkna med xxxx antal timmar innan ni fått nånting bra och kanske xx timmar om ni bara vill få det att låta

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-29 19:20

Det kan vara lite svårt att hitta (bra) byggtrådar men min rekommendation är att läsa vad andra människor ställt till med.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-29 19:23

En bra utgångspunkt är kanske att läsa tråden om EPS-1, alla trådar i avdelningen om Den Faktiskt.se högtalarutmaningen samt stickyn om Ny liten högtalare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-08-29 19:56

Haakan_W skrev:oj räkna med xxxx antal timmar innan ni fått nånting bra och kanske xx timmar om ni bara vill få det att låta

Vi kommer nog landa på xxx timmar. Räknar med att lägga ner runt 300 timmar, vi har nämligen en deadline v.11. Vet inte vad du definerar som "bra" högtalare, jag antar att dina krav är lite större än mina ;)! Men jag hoppas att vi under denna tiden kan åstakomma nått som låter bra i mina öron :)!

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-08-29 20:10

Naqref™ skrev:En bra utgångspunkt är kanske att läsa tråden om EPS-1, alla trådar i avdelningen om Den Faktiskt.se högtalarutmaningen samt stickyn om Ny liten högtalare.

Jag har läst eps-1 och lite andra trådar här på forumet. Det är lärorikt, men de flesta trådar är formulerade på ett sånt sätt att det förvätas att man kan massa saker. Jag vill te.x lära mig hur lådan ska se ut för ett bra ljud, vart elementen och lufthålen ska placeras, hur delningsfiltret konstrueras, vilka element som är lämpliga, hur man utför ljudmätningar med hjälp av Basta! eller liknanade program etc, etc. Jag kan hantera CAD och har grundläggande kunskaper i akustik (Fysik A + B). Det bär förstås inte så långt... Finns det ingen litteratur som ger grundläggande kunskaper :)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-29 20:19

Prova här först: http://www.drkrupp.se/hifi/index.html
Låna eller köp sedan Dickasons bok

Bild

Finns på bl.a bibliotek och kan köpas hos HiFiKit i Stockholm

ELAK-kompendiet brukar rekommenderas också:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 2664#82664
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-08-29 20:56

paa skrev:Prova här först: http://www.drkrupp.se/hifi/index.html
Låna eller köp sedan Dickasons bok

Bild

Finns på bl.a bibliotek och kan köpas hos HiFiKit i Stockholm

ELAK-kompendiet brukar rekommenderas också:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 2664#82664

Tack för tipsen, ska titta närmare på dem! :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-29 21:16

alltså att bygga bra högtalare är oerhört komplext, det känns som att ställer man en fråga får man ett svar som gör att man vill ställa 1000frågor till osv osv osv....visst får alla ljud (om man kopplar rätt) men alltså jag har väl mer eller mindre försökt lära mig en del under dom senaste 4åren och jag ställer fortfarande många frågor varje dag...

svante har ju en högtalarkurs som ska hållas kvällstid på kth om jag minns rätt....om du bara har behörighet är det nog bara att anmäla dig :) det sparar nog rätt många svordomar och huvudvärk...

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-08-30 18:40

Haakan_W skrev:alltså att bygga bra högtalare är oerhört komplext, det känns som att ställer man en fråga får man ett svar som gör att man vill ställa 1000frågor till osv osv osv....visst får alla ljud (om man kopplar rätt) men alltså jag har väl mer eller mindre försökt lära mig en del under dom senaste 4åren och jag ställer fortfarande många frågor varje dag...

svante har ju en högtalarkurs som ska hållas kvällstid på kth om jag minns rätt....om du bara har behörighet är det nog bara att anmäla dig :) det sparar nog rätt många svordomar och huvudvärk...

Jo, det vore nog mycket lättare att gå en kurs än att lära på egen hand. Behörigheten har jag dock inte :roll: ! men tack för tipset iaf :)!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-30 18:56

nåja steg ett är iaf att beställa varsitt ex av boken ovan...bygga en talare går fort...men att räkna fram vad som är bra tar tid och åter tid...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-08-30 19:23

Att bygga riktigt bra högtalare är som sagt väldigt komplext, men man behöver ju inte satsa på det från början. Det är ju faktiskt kul att bygga och man lär sig en massa på det, den kunskapen utnyttjar man till nästa projekt som blir lite bättre o.s.v.

Så bli inte avskräckt av att det verkar väldigt svårt om man skall gå på djupet. Att bygga högtalare har den fördelen att det går rätt enkelt att få ihop ett par som låter, d.v.s. att kunskapströskeln för att sätta igång är inte så hög. Sedan kan man fortsätta med nya projekt och i stort sett fördjupa sig hur mycket man vill.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-30 19:47

Det finns massor med kul projekt, men att läsa föreslagen bok är en extremt bra början!

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2007-08-30 20:07

Här har du lite gratis-litteratur. Bör i alla fall få igång dej.

http://www.coster.se/images/kompendium.pdf

Kompendiet är skrivet av undertecknad. Det har sina brister men det är gratis. :wink:

/anders cöster

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-08-30 20:18

weedo skrev:Här har du lite gratis-litteratur. Bör i alla fall få igång dej.

http://www.coster.se/images/kompendium.pdf

Kompendiet är skrivet av undertecknad. Det har sina brister men det är gratis. :wink:

/anders cöster

Ögnade igenom lite av kompendiet, det verkar vara mycket bra. Gratis är godast :)! Ska läsas!

Tusen tack

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-08-30 20:55

Börja med något lätt: Slutna lådor, element utan lustiga egenskaper, typ papperskonsbasar & tygdomar med ferrofluid. Försök få till 1:a ordningens filter, dom kan man lyssna fram. Enkel uträkning för att få utgångsvärden, sen lyssna sig fram till mer välljudande, passande värden.

Den där boken behövs inte i min mening, räcker med säg wikipedia/random webbsidor! Sen lär man sig av erfarenheterna!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-30 21:12

Nwalmaer skrev:Börja med något lätt: Slutna lådor, element utan lustiga egenskaper, typ papperskonsbasar & tygdomar med ferrofluid. Försök få till 1:a ordningens filter, dom kan man lyssna fram. Enkel uträkning för att få utgångsvärden, sen lyssna sig fram till mer välljudande, passande värden.

Den där boken behövs inte i min mening, räcker med säg wikipedia/random webbsidor! Sen lär man sig av erfarenheterna!

Behövs och behövs, internet är en labyrint och boken är en genväg. Men Anders Cösters kompendium är en bra uppvärmare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2007-08-31 13:54

Jag har rekommenderat den tidigare men gör det igen: Kolla artikelserien som pågår i Hi-Fi World. Det är i alla fall det bästa jag läst i ämnet ur pedagogiskt perspektiv.

Att det sen resulterar i högtalare som inte är så lågimpediva som så mycket annat tycker jag tyder på sund ingenjörskonst. Att andra tycker annorlunda är uppenbart, inte minst på dessa sidor. Så smygläs en artikel i butiken och avgör själv...

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-09-01 13:50

ignatz skrev:Jag har rekommenderat den tidigare men gör det igen: Kolla artikelserien som pågår i Hi-Fi World. Det är i alla fall det bästa jag läst i ämnet ur pedagogiskt perspektiv.

Att det sen resulterar i högtalare som inte är så lågimpediva som så mycket annat tycker jag tyder på sund ingenjörskonst. Att andra tycker annorlunda är uppenbart, inte minst på dessa sidor. Så smygläs en artikel i butiken och avgör själv...

Tack för tipset, jag ska kika upp det :)! Nu har jag nog tillräckligt att läsa tills vidare. Trevligt med ett forum där alla är så hjälpsamma! Uppskattas! Jag återkommer när jag får nått huvudbry.

Jag kanske skulle föra en blogg om bygget här på forumet för att få feedback och tips... det lär ju behövas :roll:.

MVH

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-01 15:30

Nwalmaer skrev:Börja med något lätt: Slutna lådor, element utan lustiga egenskaper, typ papperskonsbasar & tygdomar med ferrofluid. Försök få till 1:a ordningens filter, dom kan man lyssna fram. Enkel uträkning för att få utgångsvärden, sen lyssna sig fram till mer välljudande, passande värden.

hehe, såg inlägg från dig gjorda 2005 och sedan dess har du ju lärt dig rätt mycket ;)

Faktum är att boken är kanon! Den skall inte underskattas och man får en bra översikt...

På internet finns en jävla massa tyckande och saker skrivna som om de var oomtvisterliga, lögner som sanningar, tyckande som fakta.

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-10-14 17:28

Sådärja, nu har jag skaffat mig lite kött på benen gällande teorin. Har läst igenom Anders Cösters kompendium, "hur hi-fi?", samt lite ur Loudspeakers Cookbook och känner att det börjar bli dags att börja rita lite på hur skapelsen kan se ut.

Tänkte satsa på ett tvåvägs-basreflex-system med med bas/mellan Seas ca18rly, det varkar vara ett bra budgetelement. Men det är några saker jag fortfarande funderar över innan jag ska börja rita.

* Vilken diskant rekomenderas till detta element? Såg att ni diskutera det på http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 398#198398 , kan någon översätta vad ni kom fram till :P?

*Hur ska elementen och basreflexrör placeras på baffeln för bästa ljud? Finns det något gratis simuleringsprogram för detta endamål ( eller kan någon snäll själ kanske göra simuleringar :roll: ?

*Det här med lådvolym och lådans avstämningsfrekvens... Jag har lekt runt lite med UniBox och kom fram till lådvolymen 42L och standard avstämningsfrekvens 36Hz. Vad tror ni?

*Hur ska man fördela volymen i höjd, bredd och djup? Har det någon större betydelse?

Käns som att jag kommer få förlita mig mycket på datorprogram och andra människor i detta bygge :roll:

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-10-14 17:48

Hej,

De rek. jag läst på detta forum om CA18rly är att lådan bör vara på drygt 30l och porten avstämd till 30 Hz.

Sakaffa dig en licens av Basta, för att göra lite simuleringar: http://user.faktiskt.io/svante/products/

Kanske kan Seas 22taf/g H1283 gå att få ihop det med den basen. Den har fått bra kritik här på Faktiskt: http://seas.no/Prestige%20Diskanter%20PDF/22TAF_GH1283.pdf
Beställer du SENAST IDAG så kan du köpa dem för 200NOK/st:

http://www.mamut.net/dynabel/newsdet401.htm

Lådan bör iaf inte vara lika hög och smal som min...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17484&highlight=

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-14 20:41

om du har excel så kan du ladda ner å köra unibox

http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html

riktigt bra simuleringar enligt ryktet
Bikinitider

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-10-16 20:09

Bild
celef, jag har redan gjort lite simuleringar i unibox som jag nämnde i tråden ;)! Lådvolymen är på 42L och fs ligger på 36Hz.

Nusse, i vilken tråd har du sett att 30l/30hz skulle vara optimalt? Om jag matar in de värdena i unibox får jag en kurva som ser rätt dålig ut i mina ögon med en f3 på 46 hz och bra mycket ojämnare än den ovan. Är det nått jag missat? Vad stälde din smala och höga låda till med för problem? Jag har nämligen tänkt att göra min just hög och smal, såvida ingen avråder mig.

Någon som vet hur jag får unibox att visa graferna högre upp i frekvens? Jag antar att jag kommer behöva dela på ungefär 3000hz, och det kan ju vara trevligt att se hur det kommer se ut högre upp :)!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-10-16 21:13

Bygger själv golvare med detta baselement för tillfället. Volym på 35-36 liter avstämda till 28-29hz. Betänk att rummet ger ett visst baslyft så en helt rak kurva ner tills där den börjar falla brant är oftast inte önskvärt.

Diskanten jag valt är Peerless nya HDS-diskant. Den rullar av extremt snyggt off-axis och den lilla puckeln över 10khz on-axis är förhoppningsvis lätt att hantera.

Bild

Bilden är lånad från: http://www.markk.claub.net/

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2007-10-16 21:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-16 21:16

sorry, jag läste som vanligt inte hela tråden :oops:

"Någon som vet hur jag får unibox att visa graferna högre upp i frekvens? Jag antar att jag kommer behöva dela på ungefär 3000hz, och det kan ju vara trevligt att se hur det kommer se ut högre upp"

det kan du inte simulera, detta måste ljudmätas. simuleringarna har bara relevans lågt i frekvens, och knappt ens där.
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-16 21:40

Använd ett lite längre basrör så att avstämningen hamnar runt 27-28 Hz som kan vara en god utgångspunkt. Rör tenderar att bli för långa i de flesta basreflex simuleringsprogram men det är bara bra för då kan avstämningen finjusteras för hand, detta är lämpligen det sista man gör efter att delningsfiltret är någorlunda satt och allt är inspelat.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-10-16 21:51

wert790,
Precis som Erik skriver så hjälper rummet till, vilket inte syns i xl-arket. Testa med Basta.
När jag skrev drygt 30 liter menade jag ganska mycket drygt, sorry. Mina lådor är på ~35 l de också. Tror det står lite om vad som kan tänkas vara lagom lådvolym till detta element i tråden du själv länkade till :wink: (de första sidorna).

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-16 22:17

Det finns ju bra exempel på detta forum hur man dimensionerar en basreflexlåda det svåra kan vara att hitta dem. En viss kombatant i högtalartävlingen använde ju Seas CA18RLY titta i den tråden.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2007-11-14 11:55

Erik_Johansson skrev:Bygger själv golvare med detta baselement för tillfället. Volym på 35-36 liter avstämda till 28-29hz. Betänk att rummet ger ett visst baslyft så en helt rak kurva ner tills där den börjar falla brant är oftast inte önskvärt.

Diskanten jag valt är Peerless nya HDS-diskant. Den rullar av extremt snyggt off-axis och den lilla puckeln över 10khz on-axis är förhoppningsvis lätt att hantera.

Bild

Bilden är lånad från: http://www.markk.claub.net/

/Erik

Den ser fin ut den där diskanten. Den ligger dock lite över min prisklass. Jag hade tänkt mig någonting för >400kr/st. Är det någon som har nått förslag på någon? Kikade lite på bidraget i högtalartävlingen... är den diskanten som han använde något att satsa på?

Det där med room gain... Hur många dB/oktav och under vilken frekvens gäller det? Har hört lite olika bud... vissa hävdar att man inte ska ta hänsyn till detta eftersom att inspelningarna också innehåller roomgain, så de tar ut varandra. Synpunkter?

Nästa

Återgå till DIY-forum