Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-08-21 14:50

Ljudkort till pc! :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 14:59

B&W 683

Användarvisningsbild
Greensleeves

Test av fler Bryston-prylar...

Inläggav Greensleeves » 2007-08-29 15:59

När nu ett Bryston-slutsteg fick så fina recensioner av LTS nyligen, vore det ju intressant om sällskapet tittade lite extra på detta märke, och försökte utröna om det fanns fler godbitar i den kanadensiska firmans sortiment.

Mvh
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-29 21:38

Fläktlösa, kraftfulla studio/PA slutsteg från interM. Dom har t.ex ett "monoblock" (bryggat slutsteg) på 5ooW i 8 ohm för 3500:-

Dom arbetar i klass H och verkar ha låg THD.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-08-29 22:51

En sak som jag funderat på är varför LTS de senaste åren nästan uteslutande har testat slutsteg och hemmabioreceivrar, samtídigt som man menar att högtalare (och rum) påverkar återgivningen mest. Är det för att slutsteg/receivers är "enklare" att testa eller vad är orsaken? :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-29 23:17

Kanske för att det kan bli lite för mycket tyckande o smak.

Svårt att genomföra tex en f/e- lyssning på högtalare o rum.
(tror jag) :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-29 23:19

Klart att det är bäst att leta efter nyckeln där det finns ljus och inte där man tappade den. Det vet väl alla. Generaliseringen medveten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-29 23:21

niklas skrev:En sak som jag funderat på är varför LTS de senaste åren nästan uteslutande har testat slutsteg och hemmabioreceivrar, samtídigt som man menar att högtalare (och rum) påverkar återgivningen mest. Är det för att slutsteg/receivers är "enklare" att testa eller vad är orsaken? :)

Står en hel del resonemang runt detta på trådens första sida.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-08-29 23:57

paa skrev:
niklas skrev:En sak som jag funderat på är varför LTS de senaste åren nästan uteslutande har testat slutsteg och hemmabioreceivrar, samtídigt som man menar att högtalare (och rum) påverkar återgivningen mest. Är det för att slutsteg/receivers är "enklare" att testa eller vad är orsaken? :)

Står en hel del resonemang runt detta på trådens första sida.

Ja, men inget svar.

Användarvisningsbild
realist

Yamaha RX-Z11

Inläggav realist » 2007-09-13 16:58

Monsterreceiveren Yamaha RX-Z11

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-13 19:48

Testa grejjor som folk kan tänkas ha råd med. Ett slutsteg för 60k är helt meningslös för det stora flertalet att få testat då dom ändå inte kan köpa det. Ett sånt test kan i och för sig vara kul som underhållning, men jag ser hellre test som jag har praktisk nytta av.

Bra tester har t.ex. varit när man provat lite billiga recivers. Dom flesta kan köpa, och produkterna håller en för priset mycket hög kvalitet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-09-23 13:34

Parasound Classic 2100 forforsterker. Pris NOK 6000,-.

Siden LTS sitt preampprosjekt kanksje ikke blir noe av, så kanksje man skulle anstrenge seg litt for å finne prisverdige alternativer? Denne ble omtalt i posetive vendinger i Fidelity nr 28, men som vanlig fra den kanten, så får man ikke vite hvordan akkurat dette apparatets sin lyd er, egentlig. En før/etter-test av denne hadde vært spennende.

Andre kandidater i den noe høyere prisklasse burde vært Bryston sin preamp.

Bild

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-23 15:39

Parasound Classic 2100 verkar nice i och med att den har inbyggt delningsfilter (80 Hz högpass, 20-140 Hz lågpass) och förbikoppling för filmljud.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Greensleeves

Äntligen ett märke utan blå dioder..!

Inläggav Greensleeves » 2007-09-24 15:26

Parasound Classic verkar vara vackra... behaglig färg på fronten, och gröna tecken i displayen... äntligen ett märke utan vassa, blå dioder, bör också tillfogas..!

Mvh
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Äntligen ett märke utan blå dioder..!

Inläggav paa » 2007-09-24 15:47

Greensleeves skrev:Parasound Classic verkar vara vackra... behaglig färg på fronten, och gröna tecken i displayen... äntligen ett märke utan vassa, blå dioder, bör också tillfogas..!

Mvh

Ännu ett märke som har Sverige-distributionen från Norge!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-09-24 16:14

]Hur tänkte ni att man skulle testa rum? :)
Dvd-spelare testades för inte allt för länge sedan och ett stort test av hörlurar.
Högtalare är svårt, då iö både tillverkar egna och är involverad i många andras konstruktioner. När alla dessa är bortsorterade så blir det svårt att hitta något att testa, som skulle klara sig bra i ett test. Sen finns LTS-högtalarna förstås. Därmed inte sagt att LTS inte kan komma att testa högtalare igen. Även om jag tror det blir svårt att hitta någon högtalare att placera på rekommenderat listan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-09-24 17:26

Alexi skrev:
Högtalare är svårt, då iö både tillverkar egna och är involverad i många andras konstruktioner. När alla dessa är bortsorterade så blir det svårt att hitta något att testa, som skulle klara sig bra i ett test. Sen finns LTS-högtalarna förstås.

Med all respekt för IÖ och hans kunnande men nog sjutton finns det intressanta och bra högtalare på marknaden som lämpar sig för test! :?
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-24 17:52

Måste man testa sånt som är bra hela tiden då? Vore väl roligt att testa lite halvtaskiga grejer och hitta en del guldkorn.

För de som inte är så erfarna kan det ju vara nyttigt att se en analys av saker man tror är ok.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-09-24 18:22

Jag sa inte att det inte fanns högtalare lämpade för test! Kom gärna med förslag på modeller, är det inte det denna tråd handlar om?
Över fyrahundra inlägg men inte mycket om högtalare.

Tekniksektionen får rätta mig om jag har fel, men som jag förstått det är test proceduren som helhet, rätt tidskrävande och att ägna tiden åt att testa produkter man efter en snabb lysning hör att inte alls är något av intresse för LTS medlemmar vore slöseri med tid.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-24 18:58

Det är väl klart att det borde testas lite Quad-högtalare, både dom små lådorna och elektrostaterna? Även Linkwitz Orion borde väl testas?
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-24 19:06

hajen1 skrev:Alexi skrev:
Högtalare är svårt, då iö både tillverkar egna och är involverad i många andras konstruktioner. När alla dessa är bortsorterade så blir det svårt att hitta något att testa, som skulle klara sig bra i ett test. Sen finns LTS-högtalarna förstås.

Med all respekt för IÖ och hans kunnande men nog sjutton finns det intressanta och bra högtalare på marknaden som lämpar sig för test! :?
Det finns det med all säkerhet. Just nu finns inga planer på att testa högtalare utan det finns annat i pipen.

Men låt oss gärna se förslag, likt paa gjort ovan.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-09-24 21:12

tycker att lts skall testa lts. Är lite osäker om lts är transparant.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-24 21:37

:)

Rent objektivt kan man fastslå att jag inte är det.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-09-25 08:42

Kaffekoppen skrev:
hajen1 skrev:Alexi skrev:

Det finns det med all säkerhet. Just nu finns inga planer på att testa högtalare utan det finns annat i pipen.

Men låt oss gärna se förslag, likt paa gjort ovan.

Nja, eftersom jag inte är LTS-medlem längre så lägger jag inte några förslag för LTS-tester. Jag reagerade enbart på Alexis skrivning ovan.
McIntoshnörd!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-25 15:45

Förstod det.

Men visst skulle vi kunna testa högtalare, det skulle vara kul att testa te x Amphion tycker jag...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-25 15:50

Audio Pro Avanti A.90 vore kul om ni testar:)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-09-25 16:00

Volvo 140 skulle jag vilja ha testad. Har 2 med originalradio från 71 och 72.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Värdet av en fin bilstereo, med tillhörande fordral...

Inläggav Greensleeves » 2007-09-25 16:55

BengtO skrev:Volvo 140 skulle jag vilja ha testad. Har 2 med originalradio från 71 och 72.

Själv är jag nyfiken på ett f/e-test av en Ford Mustang GT-390 Fastback från 1968, alltså en sådan Mustang-modell som användes av Steve McQueen i filmen Bullit... eh... förlåt... jag menar naturligtvis ett f/e-test av en bilstereo som sitter i en dylik kärra, där den senare förslagsvis har uppgraderad rejält under skalet med sådant som en toppmodern V8-motor, sköna dämpare, kraftfulla bromsar osv...
...Eftersom jag gav förslaget, syns det även rimligt att just jag behåller kärran väl (f/e)testet avklarats...
:D :D :D

För er andra, finns det lyckligt nog en möjlighet att nästa år köpa en fin bilstereo, med en liknande, medföljande, Mustang, eftersom Ford då ger ut en Bullit Mustang 2008, med anledning av Bullit-filmens 40-årsjubileum. Allt detta uppdagades för en tid sedan tack vara några Mustang-fans slumpartade Spy Shots...

Som sagt... vi får inte komma ifrån ämnet... f/e-test av bilstereo är viktigt... men stereon bör sitta i rätt bil... eljest känns det förfelat liksom...

Mvh,
Greensleeves

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-09-25 17:01

BengtO skrev:Volvo 140 skulle jag vilja ha testad. Har 2 med originalradio från 71 och 72.

Fick sjutton rattar för klättervillighet i grustaget samt nio för teknik och viltvård, vill jag minnas... :roll:

Sorry för off-topic... Fast lite mera seriöst så skulle jag vilja få testat försteg i 4000 till 6000 kronorsklassen.
Back in black!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Test av fler Bryston-prylar...

Inläggav Almen » 2007-09-26 14:37

Greensleeves skrev:När nu ett Bryston-slutsteg fick så fina recensioner av LTS nyligen, vore det ju intressant om sällskapet tittade lite extra på detta märke, och försökte utröna om det fanns fler godbitar i den kanadensiska firmans sortiment.

Mvh
Och även äldre modeller typ ST-varianterna är intressant, tycker jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi