Nu när en kamera införskaffats ska jag lägga upp några få bilder på vad jag sysselsatt mig med de senaste veckorna/månaderna:
Först så fick jag hem en massa fin HIFIkabel (tack Erik_J, saknar ditt medverkande här i krokarna nuförtiden..)
Dessa ska så fort jag lärt mig bli klara, och kanske kommer ett eller annat par säljas för inköpspris+arbete (skäligt, inte den tid jag verkligen lagt ner...) men det beror på hur många jag orkar/känner för att göra, och hur många som vill ha..
Därefter fick jag för mig att skaffa en skivspelare (två mer exakt, en står under sängen, likadan fast inte min)
Denna ska få smaka på lite moddning senare i sommar (om tiden räcker, mitt mål är att bli klar med alla TB elementen i sommar, och ett par EPS och ett par H&F-PP (egna saker) och kanske börja formgiva ett par högtalare till.. vi får se helt enkelt, jag har ingen brådska liksom). Det den ska få smaka på är det som omnämns på
http://www.carlssonplanet.com och givetvis det mest viktiga för mig, ett byte av anslutningar (DIN->RCA).
Som alla vet, så var det ett stort gruppinköp på ett par ton TangBand högtalare (TB). Dessa håller jag på att stoppa i diverse olika lådor, några åt mig, några för datorn, några för föräldrarna.. ja ni vet... lite dylika små mer eller mindre billiga projekt.
Först kan jag visa upp ett par TB 3" bredbandare som kommer spela i EPS-W lådan (fast med 12mm spånskiva istället för 16mm MDF... vilket nerköp!!!)
Dessa är målade med biltemas sprayprimer och därefter med deras "bättringsfärg" för bilar (ooops) och resultatet är ok, så länge man inte ska smyga närmre..
OBS!OBS!OBS!
För alla som funderar på att måla en låda:
Det kan ses som ett billigare alternativ med spån istället för mdf, framförallt när man ska göra billiga saker etc...
GÖR DET INTE!!!
Det man vinner i småpengar, det förlorar man i arbetstid. Dessa lådor har verkligen inte ett yttre att skryta med, finnischen har verkligen blivit lidande efter att jag tröttnat på att underbehandla för att få en slät yta för lacken!
Dessutom, tänk inte "den här lite sneda sågningen kommer inte märkas", den märks, ok?
OBS!OBS!OBS!
Sedan så fick jag en lite hint (tack Naqref) att IÖ har gjort ett par bakkanalshögtalare med en 3" enbart. Jag nappade direkt på idéen om att göra en kopia av denne, mer eller mindre lik.
De är gjorda i furu och ek (från början var det tänkt med mahogny istället för ek, för att vi har dessa två träslag i rorskulten till vår båt, och de är tänkta för mor/fars anläggning) och har en skrymmande liten innervolym på knappt en liter. De ska köras slutna, och antagligen helt utan delningsfilter (som IÖ, fast han med sina egna element förståss).
Och mina egna H&F-PP som ska få lite fanér på sig när jag gjort klart deras omklädnad (nya bafflar och baksidor), dessa ska bestå av ett par TB 8" slutna lådor om ca 20liter (minns inte). Jag har tappat bort baffeln någonstans här hemma (även ifall jag arbetade med dom idag... GAAAH!) så de bilderna får komma upp någon annan dag.
Man kan ju tro att det var allt jag gjort, men icke, jag har bränt en säkring i mitt NADsteg, och därför har det fått stå öppet en tid, och nu kommer en bild på det:
Den fina lilla resan i min sommar har inte tagit slut än, mitt under tentaperioden i maj/juni så hittade jag ett chassi till datrn jag bara MÅSTADE HA!!
Så jag köpte det, och ghettostoppade det med dämpmaterial och hängde upp massor med butylgummi för att göra sig av med lite resonanser i lådan etc:
Mekonomen min vän sålde det grymma materialet, och jag kan säga att nu så vill man bara byta ut HDD till lite tysatre sorter när de är det enda som låter. Ni som tror att kylningen inte ska räcka... alltså, det är en p4 2.8 med 1Gb ddr (minns inte hastigheten) och ett Geforce Ti4 4200 (och ett PCI grafikkort modell old) som är placerat på en ASUS P4C800 mammabräda. Och C: är instängd i en gammal CD-ROM, urgröpt och fylld med den där vita ullen som dom säljer på HIFIkit (sålde?).
Det kommande projektet jag ska leka ihop är med det element som (enligt många påminner om ett monacor element:
http://www.monacor.com/int/en/produktseite_gesamtprogramm.php?artikelnummer=SPH-135KEP&bestellnummer=10.2410) som jag latjat iväg till en på forumet för att det ska få lite ordentliga mätdata på sig, och därefter ett utlåtande om det kanske rör sig om just detta element. Jag kan väl avslöja att mina element har väldigt identiska mått som det jag länkade till..
Det elementet står här tillsammans med TB´s välkända 3" och 4" för dom som inte sett dom förut:
Om ni trodde att det var slutjoxat för slarren här? FEL!
Jag har detta hemma också, och ni som hängt här måste ju nästan veta vad det är för välkända element..
Dessutom så håller jag på att fixa till lådorna till mina H&F-PP därav att de elementen an få ett foto på sig vid min vackra spegel ovanpå lite skivställ, även med en Peerless CT62:
Jag fick idag hem en kamera (modell digital) och därför detta lilla reportage hemma hos mig. Denna kamera an jag inget om, då jag ägt den i knappa 6h.. det är dock en sådan:
http://www.cqr.nu/jokkon/hifi/Nya%20bilderna/kameran.JPG
Och jag hoppas ni har överseende med att jag inte kan något om fotografering eller bildhantering än, om någon vill fixa/trixa/haxa med bilderna så de inte är sååå stora eller någe dylikt jobbigt, så skicka ett PM!
Nu så ska ni få lite lugn och ro igen, förlåt att jag störde med mina handhavanden.
mvh Jocke