Nu mekas:

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-10 20:31

Jag har målat den två ggr där och nu tre ggr och jag misstänker att det slutar på 5+ :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-05-10 20:34

vad sägs om att grunda? :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-10 20:40

Mja det är ingen kostnad och egentligen ingen tidsåtgång och desstotom så har jag grundat under den svarta färgen! :wink:

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2004-06-06 20:36

Skruvade samman en enkel förvaring för verktyg, el-prylar, förgreningsdosor, skidvallor, MC-prylar med mera. Limträskivorna och de 10 mm gängade stängerna kommer från Insjön och plastlådorna från Ikea. Små hjul i botten gör den flyttbar.

Bild

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-06-07 01:23

Själv har spenderat eftermiddagen, kvällen och en bit in på natten med att klarlacka lådor. Blandannat ska mina CX21-lts bo där, ska bli gott att skruva fast dem så dom inte äter upp fler magnetkort för mig när jag inte tänker mig för...

Varför blir man aldrig nöjd när man klarlackar?

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2004-06-12 18:56

Jaha.. ännu ett bakslag i byggandet.. :evil:

Eftersom man ska vara så darrhänt av sig så grillade jag precis upp en LM3875.. Blev ett fint gnister, en rökpuff och den ökända doften av bränd elektronik :cry:

Bild

Men men.. bara att bita ihop och fortsätta, jag SKA ha min 3-kanals förstärkare till datorn :x

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-06-14 19:23

Nu mekas faktiskt ingenting. Mekade klart mina LTS trevägare förra veckan och sen dess har jag haft mek-semester. Har mest lyssnat på musik och tittat på en transportskada som bara syns i fallande ljus. Finns väldigt mycket fallande ljus i min lägenhet om man verkligen vill...

Nåja, vad lärde jag mig på LTS trevägaren då?
  1. Gör en egen, riktigt, ritning. Hur bra underlaget än är så är det bättre med en egen ritning.
  2. Byt aldrig maskiner, verktyg mellan likadana arbetsmoment. Eller rent av ändra aldrig uppspänningen av arbetsstycket.
  3. Gör som du har tänkt och följ ritningen (se punkt ett).
  4. Du måste lära dig sprutmåla.
  5. En filt är inte tillräckligt för att packa in två högtalare.
  6. Tänk efter innan du kapar en viktig bit en lördagseftermiddagen.
  7. De flesta misstag går att rätt till med bra resultat. Även om det inte känns så när man just upptäckt det. Det kostar bara (massor) med tid.

En fin lista som jag antagligen glömmer bort fullständigt när jag ska börja med min skivspelare. Som en bekants far sa: "Vi Jonssonar är dömda att begå samma misstag om och om igen!"

//henrik

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-06-16 19:59

Bild

Smakar det med lite... kabel? :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-16 21:48

Jag har just minskat volymen i mina högtalare från 28,7 liter till 24,8. Basreflexröret är kvar med samma längd, vilket ger lite högre avstämning (typ 32 Hz istället för 27).
Jag har tappat lite nivå i den lägsta oktaven, men vunnit i kvalitet.

Jag minskade volymen genom att lägga in tegelstenar i lådan. Dom som var tunga redan innan...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-06-16 22:26

Henrik: Var är bilderna? :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-16 22:28

Tank: Snygga! Vad är det för RCA-pluggar du använder?

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-06-16 22:47

Belker: Det finns inga bilder. Liksom film är bäst på bio är högtalare bäst i verkligheten. Sen äger jag ingen digitalkamera och att fota och sen läsa in negativen är allt för jobbigt.

Eller, det finns kanske lite renderade ProE bilder någonstans men det är inte så intressant. Titta på hifikits sida och tänk dig trevägarna i björk med matt klarlack. Och en SpeakOn kontakt på baksidan.

Dock kan jag släpa med mig dom till någon diy träff i Götet om det blir aktuellt och jag kan ordna transport.

//henrik

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-06-16 22:48

Naqref: De där Neutrik:arna som Knoppen sågade för att de sitter för hårt... och det gör de! :? Har klippt bort färgbanden. De satt dåligt, och är i princip onödiga om man inte ska dra kabeln genom någon vägg eller dylikt. :)

Men köpt är köpt. :oops:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... e/7476.htm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-17 08:19

Vad var det jag sade!?! :wink:

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-06-17 20:26

:D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-01 02:54

Nu när en kamera införskaffats ska jag lägga upp några få bilder på vad jag sysselsatt mig med de senaste veckorna/månaderna:

Först så fick jag hem en massa fin HIFIkabel (tack Erik_J, saknar ditt medverkande här i krokarna nuförtiden..)
Bild
Dessa ska så fort jag lärt mig bli klara, och kanske kommer ett eller annat par säljas för inköpspris+arbete (skäligt, inte den tid jag verkligen lagt ner...) men det beror på hur många jag orkar/känner för att göra, och hur många som vill ha..

Därefter fick jag för mig att skaffa en skivspelare (två mer exakt, en står under sängen, likadan fast inte min)
Bild
Denna ska få smaka på lite moddning senare i sommar (om tiden räcker, mitt mål är att bli klar med alla TB elementen i sommar, och ett par EPS och ett par H&F-PP (egna saker) och kanske börja formgiva ett par högtalare till.. vi får se helt enkelt, jag har ingen brådska liksom). Det den ska få smaka på är det som omnämns på http://www.carlssonplanet.com och givetvis det mest viktiga för mig, ett byte av anslutningar (DIN->RCA).

Som alla vet, så var det ett stort gruppinköp på ett par ton TangBand högtalare (TB). Dessa håller jag på att stoppa i diverse olika lådor, några åt mig, några för datorn, några för föräldrarna.. ja ni vet... lite dylika små mer eller mindre billiga projekt.

Först kan jag visa upp ett par TB 3" bredbandare som kommer spela i EPS-W lådan (fast med 12mm spånskiva istället för 16mm MDF... vilket nerköp!!!)
Bild
Dessa är målade med biltemas sprayprimer och därefter med deras "bättringsfärg" för bilar (ooops) och resultatet är ok, så länge man inte ska smyga närmre..

OBS!OBS!OBS!
För alla som funderar på att måla en låda:
Det kan ses som ett billigare alternativ med spån istället för mdf, framförallt när man ska göra billiga saker etc...

GÖR DET INTE!!!

Det man vinner i småpengar, det förlorar man i arbetstid. Dessa lådor har verkligen inte ett yttre att skryta med, finnischen har verkligen blivit lidande efter att jag tröttnat på att underbehandla för att få en slät yta för lacken!
Dessutom, tänk inte "den här lite sneda sågningen kommer inte märkas", den märks, ok?
OBS!OBS!OBS!

Sedan så fick jag en lite hint (tack Naqref) att IÖ har gjort ett par bakkanalshögtalare med en 3" enbart. Jag nappade direkt på idéen om att göra en kopia av denne, mer eller mindre lik.
De är gjorda i furu och ek (från början var det tänkt med mahogny istället för ek, för att vi har dessa två träslag i rorskulten till vår båt, och de är tänkta för mor/fars anläggning) och har en skrymmande liten innervolym på knappt en liter. De ska köras slutna, och antagligen helt utan delningsfilter (som IÖ, fast han med sina egna element förståss).
Bild

Och mina egna H&F-PP som ska få lite fanér på sig när jag gjort klart deras omklädnad (nya bafflar och baksidor), dessa ska bestå av ett par TB 8" slutna lådor om ca 20liter (minns inte). Jag har tappat bort baffeln någonstans här hemma (även ifall jag arbetade med dom idag... GAAAH!) så de bilderna får komma upp någon annan dag.
Bild
Bild

Man kan ju tro att det var allt jag gjort, men icke, jag har bränt en säkring i mitt NADsteg, och därför har det fått stå öppet en tid, och nu kommer en bild på det:
Bild

Den fina lilla resan i min sommar har inte tagit slut än, mitt under tentaperioden i maj/juni så hittade jag ett chassi till datrn jag bara MÅSTADE HA!! :D
Så jag köpte det, och ghettostoppade det med dämpmaterial och hängde upp massor med butylgummi för att göra sig av med lite resonanser i lådan etc:
Bild
Bild

Mekonomen min vän sålde det grymma materialet, och jag kan säga att nu så vill man bara byta ut HDD till lite tysatre sorter när de är det enda som låter. Ni som tror att kylningen inte ska räcka... alltså, det är en p4 2.8 med 1Gb ddr (minns inte hastigheten) och ett Geforce Ti4 4200 (och ett PCI grafikkort modell old) som är placerat på en ASUS P4C800 mammabräda. Och C: är instängd i en gammal CD-ROM, urgröpt och fylld med den där vita ullen som dom säljer på HIFIkit (sålde?).

Det kommande projektet jag ska leka ihop är med det element som (enligt många påminner om ett monacor element: http://www.monacor.com/int/en/produktseite_gesamtprogramm.php?artikelnummer=SPH-135KEP&bestellnummer=10.2410) som jag latjat iväg till en på forumet för att det ska få lite ordentliga mätdata på sig, och därefter ett utlåtande om det kanske rör sig om just detta element. Jag kan väl avslöja att mina element har väldigt identiska mått som det jag länkade till..

Det elementet står här tillsammans med TB´s välkända 3" och 4" för dom som inte sett dom förut:
Bild

Om ni trodde att det var slutjoxat för slarren här? FEL!

Jag har detta hemma också, och ni som hängt här måste ju nästan veta vad det är för välkända element.. ;)
Bild

Dessutom så håller jag på att fixa till lådorna till mina H&F-PP därav att de elementen an få ett foto på sig vid min vackra spegel ovanpå lite skivställ, även med en Peerless CT62:
Bild

Jag fick idag hem en kamera (modell digital) och därför detta lilla reportage hemma hos mig. Denna kamera an jag inget om, då jag ägt den i knappa 6h.. det är dock en sådan:
http://www.cqr.nu/jokkon/hifi/Nya%20bilderna/kameran.JPG
Och jag hoppas ni har överseende med att jag inte kan något om fotografering eller bildhantering än, om någon vill fixa/trixa/haxa med bilderna så de inte är sååå stora eller någe dylikt jobbigt, så skicka ett PM! ;)

Nu så ska ni få lite lugn och ro igen, förlåt att jag störde med mina handhavanden.

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-01 21:01

Idag så har jag gjort mera, detta är dock mest för att visa lite bilder.. många verkar tycka det är roligt att se bilder på allt som händer, men om någon av adminsarna anser det är helt fel stället eller bara jobbigt, så slutar jag! ;)

Vi börjar med subben, den är nu färdig för prov. Jag hittade baffeln, jag hade den fastspänd i en ställning (den på bilden) utomhus under natten.. där ser man så tankspridd man kan va.. ;)

Bild

Detta sattes på kvällen samman till en testversion av subben, för att kontrollera om detta är något att gå vidare på alls..

Bild

Under dagen har jag letat efter småå saker. Små mässingsskruvar har varit dagens "affärsgöromål" till sist hittade jag ett passande gäng sådana

Så då kunde jag sätta in elementen och få dom att "fastna" och tog denna idylliska bild utanför vår altan på framsidan av huset:

Bild

Nu på kvällen ska jag även börja med de där röda sakerna tillbakkanaler, jag har målat baksidan av dom, och ska försöka få det att torka så jag kan slipa ikväll.

Bild

Bild

Detta var nog allt för nu, verkar vara jävligt dött på forumet, eller så är det ingen som gillar det jag gör... men jag har inte fått någon respons förutom att bilderna var för stora och hur jag skulle göra för att förminska dom.. Någon som har något att säga?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-01 22:46

Många bollar i elden.

Jo, det är väldigt segt på det här forumet. Inte så många som postar.

Vad är det för datorlåda du har. Jag kan rekommendera en vagga till hårddisken, med gummisnoddar som man spänner fast den i. Blir inte lika brandfarligt på så sätt. :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-01 23:06

Ja några järn i elden måste man ju ha... ;)

Lådan är från Silvertek, och det är ett billigt/snyggt chassi, med ganska dålig mekanik inombords, frontluckorna framför HDD vaggan sitter för skruvarna för HDD, så man måste modda dom för att få ihop det.. annars ganska trevligt, fast med för små fläktplatser (80mm i botten och 60mm i bak vid nätagget, där ska jag fästa en 80mm utanpå chassit senare om det blir för varmt någon gån, givetvis på 5V!)

http://kylning.com/index.php?cPath=72_151&kylid=62c1f78891280ddc77141e078c23fe1f

Måste säga att ghettokylningen för HDDn funkar över all förväntan! jag har inga värmeproblem med den disken, den är de näst kallaste i hela lådan! 8O

Dock så ska det ställas upp en filserver senare istället, och då kommer denna få en Seagate Barracuda i sig.. och där försvann alla problem medhögljudda hårdiskar för mig.. ;)

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-07-01 23:14

Hur låter 8"arn?
Kan du dra på nåt med 3" utan att det "ploppar"? 8)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-02 00:37

3" i sin låda med sjömannskostym låter fint, den spelar ungefär lika högt på 200 som 100 Hz enligt en testskiva och mina öron, så den är inte ett totalt fiasko.. däremot vet jag inte hur jag ska göra med dess delning..
Eller om den alls ska ha någon delning?

Nåväl, jag vänta på svar i den tråden, och tills dess så labbar jag fram något själv. :)
Dvs jag sätter ihop dess systerlåda imorgon om jag orkar åka till sågen och köpa den sista ekplankan jag behöver..

8"... ja.. den ska spela djupare!

Där blir det mera labbande innan det kommer ut en likadan till. Kasnke ska till en linkwitzkrets på det hela?
Nåja, man får väl se vad man gör imorgon.. ikväll så ska jag rita upp bitarna för sjömanslådan. Den ska heta F&S-a1.SEA tror jag. :)

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-07-02 01:07

Har pillat isär min Sony idag för att fota och damma av lite..
Såhär ser den ut:

Bild

Och naken:

Bild

Mer naket:

Bild

90% polypropylenkondingar.. (det sitter 4 rader till under dom som syns på bilden)

Bild

Kåpa på trafon också

Bild

Sen har den ett trähölje man kan skruva in den i också.

Bild

Sen är mellanregisterhornen klara också, dom behövde en träring mellan driver/horn annars tog det i membranet.

Bild

Damm, och massa silikonklet på kanterna.

Bild

Membran:

Bild

Så ser det ut!

Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-02 18:28

Stora saker för små element.. ;)

Fast om de låter väl, bygg till något för de lägre frekvenserna och jag tror att det skulle kunna bli jäklgt intressant! :D

Kul att du latjar med horn, inte så många som gör det idag!

Nej, nu är katten på mig, den vil ha mat och jag tror jag ska vara snäll och fixa det.. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-02 18:31

Jag snabbmekade ihop en elektrisk potatisskalare av den manuella vi hade plus en batteridriven borrmaskin! 8)

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-07-02 18:53

Jag snabbmekade ihop en elektrisk potatisskalare av den manuella vi hade plus en batteridriven borrmaskin!

:mrgreen:
20 kg potatis på 10 sekunder..!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-07-02 19:33

Slartibartfast: Jag tycker att dom låter väldigt fint! akustiskt typ.
Ska ha lite grejor till frekvenserna under också (säg ca 2-300Hz).
Fostex 12" där.. kanske horn, vi får se.
Lär gå att kunna spela ganska högt sen iaf, när allt blir klart.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-02 20:47

Naqref skrev:Jag snabbmekade ihop en elektrisk potatisskalare av den manuella vi hade plus en batteridriven borrmaskin! 8)

Kör den ovanför lite kokande olja så får du chips.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-07-02 21:53

slartibartfast - funkade ljuddämpningen av datan bra ?
Den har inte brunnit upp än?
Såg samma material som du använt hos mekonomen nära mig och började fundera på att dämpa min P 166. Dock hade jag tänkt att lägga isoleringen utanpå och runt fläkten till strömförsörjningen.

Är det verkligen utan risk för överhettning att lägga isolering innuti?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-03 11:12

För mig var det helt utan risk.... och jag köpte delarna på mekonomen jag själv så det är "guality stuff"! :D

Man kan väl hålla i åtanke att den där filten ska vara för motordämpning, så den är mig veterligen flamsäker!

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-07-03 15:44

subsand skrev:Är det verkligen utan risk för överhettning att lägga isolering innuti?

Så länge du använder ett flamsäkert material (typ det som Slatibarfest använt) så är det ingen risk att du ska få någon brand i det.

Du bör dock se till att det finns fria luftvägar i burken så att du inte höjer temperaturen onödigt mycket i lådan, vilket ju inte små små transistorer mår bra av i längden. :D
Inga anknytningar

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum