Tänkte bygga mig ett par 2.5-vägare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 16:10

Kanske ska formulera lite halvhögt för mig själv vad jag önskar för att kunna simulera golvreflexen.

Det är rimligt att om man har elementet nära golvet att man får något som påminner mer om den blåa kurvan. När man har elementet längre ifrån så kanske det vore vettigare om den antog den gröna formen och om den ligger långt ifrån golvet så kanske den cerisa kurvan vore modellen. Rimliga indata vore då;
- Lyssnarens höjd på öronen över golvet.
- Avstånd mellan lyssnare och baffel.
- Höjden på elementet över golvet.
- Frekvensen.
- Storleken på membranet (kommer jag gissningsvis att ignorera men för en verklig modell så borde man ta med det).

Här kan man då tänka sig att man har en kurva som gör att man får en dämpning av (golv)reflexen (som påminner om den cerisa kurvan) vid högre frekvenser och där denna kurva åker fram och tillbaka beroende på gångvägsskillnaden (ju kortare gångvägsskillnad destu högre upp ska den låta reflexen ge ett bidrag). Dels kan man laborera med den geometriska dämpningen (som beror på gångvägsskillnaden relativt gångvägen). Helst av allt så skulle man ha max två olika konstanter som man kan justera för att trimma in funktionen så att den stämmer bättre överens med örats hörande.

Hmm nu ska jag bara fundera på hur detta ska åstadkommas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 16:23

Svante skrev:Nja, så här kan en golvreflex bidra om man ska tro på Basta!. Det är inte dina element utan Basta!s defaultelement, och de sitter på en baffel som är 0,9x0,22 m. Mikrofonen sitter på 3m avstånd.

Det är egentligen bara den första dippen som är kvar.

[img]bild[/img]

Simuleringen är egentligen lite fusk, jag har tagit 4 element och en dubbelt så hög baffel som i verkligheten, så att den nedre blir en spegelkälla. Det är heller ingen .5-filtrering av den undre basen.

Intressant. Om det fuskas spelar ingen roll bara det blir trovärdigt. :)

Frågan är hur bra det blir att göra så som du har gjort. Runt 1kHz borde örat kunna särskilja på ljudkällan som kommer rakt framifrån och den akustiska spegelbilden som befinner sig 1.6 meter under den förra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-02 16:44

Naqref™ skrev:Det är här någonstans man ska kavla upp ärmarna och börja göra studier på det hela eller bryta ihop och köpa sig ett par basmoduler till sina befintliga högtalare istället.

Gissningar och spekulationer tas emot tacksamt! :)

Om du ändå räknar med att basmoduler kommer att behövas om du tänker efter riktigt noga, så kanske det är bättre att utgå från det från början?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 16:48

paa: Det var ett skämt. :)

Sitter och simulerar andra funktioner just nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-02 18:18

Naqref™ skrev:paa: Det var ett skämt. :)

Basmoduler är inget skämt, utan nästan nödvändigt för det perfekta ljudet! 8)
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 18:42

paa skrev:Basmoduler är inget skämt, utan nästan nödvändigt för det perfekta ljudet! 8)

:D I o f s. Men jag hoppas bara komma nära det perfekta artikulerade basljudet utan att behöva ta till dylika. Det blir så oestetiskt med dubbla slutsteg och aktivt filter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 19:00

paa skrev:Basmoduler är inget skämt, utan nästan nödvändigt för det perfekta ljudet! 8)

Varför det? Den springande punkten är förstås vad man menar med "det perfekta ljudet" och vad det är tänkt att en separat baslåda kan erbjuda som inte samma eller liknande arrangemang kan göra inbyggt i huvudhögtalarna.

Vad är en basmodul? En låda oavsett utförande, men fristående och dedikerad att spela bas (under 100 Hz tex)?

Min erfarenhet (som inte alls är heltäckande eller kanske inte ens relevant) är att små subbor (sådana som är obetydligt större än 8"-elementet de är designade kring) mycket sällan bidrar med något positivt. Det mullrar lite mer, största positiva skillnaden verkar snarast vara att man kan ställa nivåerna för basen och resten lite olika beroende på rum etc. Men prestandan beror huvudsakligen på manipulationer typ EQ och "negativ impedans" (där man lurar elementet att tro att lådan är större än vad den är). Dessa lådor låter ofta lite "slött" och utan pondus.

Stora system med ett antal element typ 10-15" per sida, de kan flytta luft och bidrar definitivt till upplevelsen. Men dom tar plats och kostar massa pengar.

Vad jag möjligen kan tänka mig av separata baslådor är att dessa kan placeras där frekvensgången blir jämnast, men där de övriga registren inte kommer till sin rätt.

Är det så du menar att separata baslådor är nödvändiga för "perfekt återgivning"?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-02 19:25

Bill50x skrev:[...]
Vad jag möjligen kan tänka mig av separata baslådor är att dessa kan placeras där frekvensgången blir jämnast, men där de övriga registren inte kommer till sin rätt.

Är det så du menar att separata baslådor är nödvändiga för "perfekt återgivning"?

/ B

Vad jag menar är egentligen OT och behöver inte fylla den här tråden, men har ingående diskuterats i:

Motivera två subbar istället för EN
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&p=1395
och
Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 19:35

paa skrev:Vad jag menar är egentligen OT och behöver inte fylla den här tråden, men har ingående diskuterats i:

Motivera två subbar istället för EN
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&p=1395
och
Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353

Tack för länkarna. De förklarar en hel del. Och jag håller med, diskussen är OT eftersom N nu ska bygga 2,5:or......

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-02 20:58

Naqref™ skrev:Men jag hoppas bara komma nära det perfekta artikulerade basljudet

Och ändå tänker du köra ut basen genom små plaströr och låta den spridas sfäriskt och därmed maximalt excitera rummets egenresonanser i alla riktningar.. :? *suck*

;)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-02 21:29

Naqref™ skrev:Intressant. Om det fuskas spelar ingen roll bara det blir trovärdigt. :)

Frågan är hur bra det blir att göra så som du har gjort. Runt 1kHz borde örat kunna särskilja på ljudkällan som kommer rakt framifrån och den akustiska spegelbilden som befinner sig 1.6 meter under den förra.

Så här ser geometrin ut. Dippens läge borde bestämmas av det. Den flyttas ganska mycket om man ändrar avståndet (som nu är 3 m).

Kanske är det bra att örat kan särskilja dem? Då uppfattas dippen kanske inte som en färgning, utan just som en reflex?

Ska högtalarna spelas utan soffbord?

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 09:32

Piotr skrev:Och ändå tänker du köra ut basen genom små plaströr och låta den spridas sfäriskt och därmed maximalt excitera rummets egenresonanser i alla riktningar.. :? *suck*

Mja, maximal excitation får man om man placerar en akustiskt högimpediv basmodul i ett hörn. Här har jag ju faktiskt 4 st olika källor att leka med. ;)

Dessutom så kan man excitera resonanser rätt bra med dipoler om man ställer dem vid en volymhastighetsnod. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 09:38

Svante skrev:Så här ser geometrin ut. Dippens läge borde bestämmas av det. Den flyttas ganska mycket om man ändrar avståndet (som nu är 3 m).

Kanske är det bra att örat kan särskilja dem? Då uppfattas dippen kanske inte som en färgning, utan just som en reflex?

Ska högtalarna spelas utan soffbord?

Ah, det där ser tekniskt trovärdigt ut. Frågan är som sagt hur örat/hjärnan uppfattar det. I 'värsta' fall så använder jag mig av den kurva som IÖ har skissat på. Den borde ju vara bättre än ingenting. Det är mer det att jag är fundersam om den är fullt representativ.

Ingen högtalare ska spelas utan soffbord. ;) Vilket ju inte gör saken enklare. :roll:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 10:59

Nya simuleringar. Här illustrerat med de gamla kurvorna och med simulering där man går från 0cm över golvet i steg om 10cm upp till 1m. Verkar inte helt orimligt så. Det raka grön strecket är alltså 0cm över golvet.

Bild

Koden för golvreflexmodulen ser ut som följer:
Kod: Markera allt
function[a]=golvrflx2(f,hE,hL,AEL);
%golvrflx.m gör en bedömning om hur mycket golvreflexen påverkar ljudet
%inparametrarna är frekvens och elementets höjd över golvet i meter.
%hLlyssnarens placering över golvet
%AEL avståndet mellan lyssnaren och högtalaren

k1=2;   %konstant1
k2=5;   %konstant2

av2=sqrt((abs(hL-hE))^2+AEL^2);   %avståndet mellan elementet och lyssnaren direktljudet
av3=sqrt((hL+hE)^2+AEL^2);   %avståndet mellan elementet och lyssnaren via golvreflexen
av4=av3-av2;   %Skillnaden mellan gångvägarna
geodamp=(av2/av3)^k2;%geometriska dämpningen

alfa1=-2.*pi.*f.*av4./340;
afas=(cos(alfa1)+i.*sin(alfa1));

w=2.*pi.*f;
C=0.01e-6;
R=av4/(pi*340*C);      
Z1=1./(w.*i.*C);
Z2=R;
a1=Z1./(Z2+Z1);
a=geodamp.*afas.*(abs(a1)).^k1;

Koden för filen som används för att visa effekterna:
Kod: Markera allt
%glvrflx.m simulerar två olika typer av golvreflex
f=[];
f1=10;
for k=1:204;
f=[f f1];
f1=f1*1.05;
end            %frekvensen
w=2.*pi.*f;         %uppenbarligen omega

hE=0.8;      %elementetshöjd över golvet
hL=0.90;   %lyssnarens höjd över golvet
AEL=3;      %avstånd lyssnare och element

a=f./f;

direktavs=sqrt(AEL^2+(hE-hL)^2);
reflexavs=sqrt((hE+hL)^2+AEL^2);
geodamp=(direktavs/reflexavs)^2;%geometriska dämpningen
delay=reflexavs-direktavs;   %delay i meter
alfa1=-w.*delay./340;      %motsvarande fasvridning
agolv1=a.*geodamp.*(cos(alfa1)+i.*sin(alfa1));%golvreflexen

agolv2=golvrflx(f,hE);
agolv3=golvrflx2(f,hE,hL,AEL);

a1=a;      %rak tonkurva
a2=a+agolv1;   %tonkurva plus golvreflex
a3=agolv2;   %tonkurva med ungefärlig golvreflex
a4=a+agolv3.*(cos(alfa1)+i.*sin(alfa1));

A1=20.*log10(abs(a1));
A2=20.*log10(abs(a2));
A3=20.*log10(abs(a3));
A4=20.*log10(abs(a4));

for hE=0:0.1:1
   agolv3=golvrflx2(f,hE,hL,AEL);
   a4=a+agolv3;
   A4=20.*log10(abs(a4));
   semilogx(f,A4,'g');hold on;
end

semilogx(f,A1,'r');hold on;
semilogx(f,A2,'b');hold on;
semilogx(f,A3,'m');hold off;

title('Golvreflexsimulering');
grid
axis([20 20000 -20 10])

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 15:18

Nu har jag beslutat mig för att öka konstanten k2 i koden ovan till 6 och då får man följande resultat:

Bild

Nu kan det ju kännas som om jag famlar i det blinda (vilket i o f s är sant) och att det är kanske lite för lösa antagande jag gör för att få fram vettiga simuleringar att utgå ifrån. Meeen nu är det ju tänkt att bli en experimentiell högtalare och då passar det ju faktiskt bra att använda dem för att testa dessa lösa antaganden. :)

Slängde in golvreflexsimuleringen i optimeringsprogramet och fick följande kurvor (har ändrat frekvensvisningen från 20-200Hz till 20-1000Hz):

Bild

Så då är det dags att ta nästa steg...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 18:33

Det är ju trevligt att notera att jag har lyckats förvirra inte bara mig utan alla som tittar till den milda grad att ingen vågar ens säga något negativt. :)

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-09-03 19:02

Jag har inget vettigt att bidraga med mer än en fråga
Hur ser kurvan ut när du adderar främre väggen?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 19:52

Det är en väldigt bra fråga. Jag hade tänkt ta upp lite andra delar först innan jag kommer till den (har inte kommit så långt programmeringsmässigt). Normalt sett så kommer man att få en försvagning runt 100Hz med den placering jag har tänkt (85cm framför högtalarväggen). En av de huvudsakliga funderingarna ligger faktiskt om man kan få bort den på något snyggt sätt som samtidigt gynnar den övriga högtalaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-03 20:07

Naqref™ skrev:Nya simuleringar. Här illustrerat med de gamla kurvorna och med simulering där man går från 0cm över golvet i steg om 10cm upp till 1m. Verkar inte helt orimligt så. Det raka grön strecket är alltså 0cm över golvet.

Bild

Intressant! Hur stort är golvreflexens bidrag till "det hela"? Vore intressant att se resultatet av några olika summeringar, tex 20, 40, 60, 90!

Simulering av matta vore kul!

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 20:23

Matta är så odefinierbart och bidrar dessutom så lite till dämpningen i det här fallet (däremot för efterklangtiden så är det en annan sak som berör mutipla studsar) så det bryr jag mig inte om.

Gjorde en ny kurva där det röda strecket är elementets direktbidrag och de gröna kurvorna är summeringen av elementet och golvreflexen (vid 80cm (dippen längst ner i frekvens), 60cm, 40cm och 20cm (dippen högst upp i frekvens)).

Bild

Gav det något?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-03 20:40

Men hördudu...

Jag tänkte inte på det, men det gjorde säkert du. Varför hamnade våra dippar vid så olika frekvenser? Geometrierna är ju inte så olika. Iofs var jag bara 50 cm över golvet, det måste vara det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-03 20:44

Spontant ser det ju ut som om 2 eller flera element skulle ge möjlighet att kompensera för varandras dippar. Bakväggsreflexen på 85cm avstånd torde väl ge motsvarande kurva som golvreflexen för 80cm? Fast för bägge elementen! Förstår poängen med att undvika tidiga reflexer genom placeringen men blir det inte som så att man flyttar runt problemen?

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 20:46

Svante skrev:Men hördudu...

Jag tänkte inte på det, men det gjorde säkert du. Varför hamnade våra dippar vid så olika frekvenser? Geometrierna är ju inte så olika. Iofs var jag bara 50 cm över golvet, det måste vara det.

Mjo jag tänkte på det. Du simulerar ju med två basar (kanske en mental projektion av vad du tror att jag hade tänkt?) medan jag bara har kommit så långt som en bas. Så i ditt fall så blir det ett medelvärde av de basar som är närmast varandra. Gissar jag.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-09-03 20:47

Det krävs nog att du lägger till framväggen, och dessutom blir det ju en andra ordningens reflektion som studsar i framvägg --> golv --> lyssnare. För reflektionerna bakåt behövs det tas med högtalarens riktningsverkan. Tänkte själv pilla lite med det, men jag undrar hur man ska ändra fasen när man skalar frekvensgången bakåt pga riktningsverkan?

Om man nu kan modellera det hela som reflektioner vid så långa våglängder i relativt små rum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 20:50

Jocke skrev:Spontant ser det ju ut som om 2 eller flera element skulle ge möjlighet att kompensera för varandras dippar.

Vem vet. ;)

Bakväggsreflexen på 85cm avstånd torde väl ge motsvarande kurva som golvreflexen för 80cm?

Eh? Golvreflexen är mycket högre i frekvens. Ca 4ggr högre. Reflexen i bakväggen fördröjs ca 2x0.85m=1.7m medan golvreflexen fördröjs ungefär 0.45m.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-03 21:59

Jo så verkar det vara. Här har jag bara flyttat miken, samma högtalare med två element.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-03 22:10

Naqref™ skrev:Eh? Golvreflexen är mycket högre i frekvens. Ca 4ggr högre. Reflexen i bakväggen fördröjs ca 2x0.85m=1.7m medan golvreflexen fördröjs ungefär 0.45m.

Självklart! :oops: Har varit ute å åkt hela dagen å ä litta trött (finns ingen Smiley för gäspning!) så jag gillade den enkla tanken att det var lika långt till bakväggen som till golvet! :D

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-03 22:39

Naqref™ skrev:Ingen högtalare ska spelas utan soffbord. ;) Vilket ju inte gör saken enklare. :roll:
Ja, man dödar ju första farhatliga reflexen simplast så..

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-09-03 22:59

Hur blir det om du kompletterar dina script med en mängd olika vanliga men ändå smått varierade geometrier på högtalare och rum, sätter villkor för en mängd olika reflektioner och kör en iteration med lämpliga startvärden? :wink:

Detta för att inte försämra på 'andra håll' ?
Men detta är säkert på g i en eller annan form... :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-03 23:09

Maarten skrev:Hur blir det om du kompletterar dina script med en mängd olika vanliga men ändå smått varierade geometrier på högtalare och rum, sätter villkor för en mängd olika reflektioner och kör en iteration med lämpliga startvärden? :wink:

Detta för att inte försämra på 'andra håll' ?
Men detta är säkert på g i en eller annan form... :)

Då blir det ett sånt här program:

http://www.odeon.dk/

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum