paa skrev:Jag hade en DVD-spelare som gav ifrån sig så mycket HF-skit så att ingången på mitt försteg verkade överstyras vilket även påverkade efterföljande led och lät förfärligt. Men att den DVD-spelarens ljudkretsar var felkonstruerade är ju lika mycket ett bevis på att man ska åtgärda den svagaste länken, som att man ska ägna sig åt source first!
Precis!
Dessutom kan man fråga sig (man bör alltid fråga sig) vad som är den korrekta åtgärden i fall där en länk ställer till med problem för en senare länk i kedjan. Utan att ställa den frågan och hantera problemet rationellt är det ju inte alls säkert att den åtgärd man väljer är ackurat. Att bara utgå ifrån en princip som säger "source first" är inte intelligent.
I ditt fall är det uppenbart att det stora felet var en CD-spelare som skickar ivag en massa HF som den inte borde skicka iväg, men det finns fall där det är precis tvärtom också.

Ett rätt vanligt exempel är att halvledarbestyckade effektförstärkare från 60- och 70-talet ofta har en slew rate som inte står i proportion till bandbredden - de kan provoceras att flankklippa av svåra insignaler.
Eftersom vinylmediet som sådant till sin natur tenderar att rendera inspelningar vars energikurva faller mot höga frekvenser* så är det ofta inte speciellt märkbara problem så länge man spelar LP, men när man introducerar en CD i systemet börjar det elt plötsligt fräsa och låta illa i diskanten om man sitter med undermåligt förstärkare, för på CD-mediet finns ju inga sådanan inbyggda begränsningar, och full diskant (som kräver massor av slew rate från effektslutsteget) är både möjligt och förekommande.
Enligt Source First-principen borde CD-spelaren vara problemet, och så verkar det ju också om man reflekterar över att problemet tycks ha kommit i och med att CD-spelaren kom in i systemet.
Men om man skippar tumrelerna och analyserar problemet istället ser man att felet är att CDn skickar ifrån sig mera oskada signaler, som helt enkelt är för svåra för förstärkeriet att hantera! Rätt åtgärt är alltså att byta förstärkare till något som kan hantera de nya svårare signaerna från CD-spelaren! INTE att byra CD-spelare till en som deformerar signalen så att förstärkaren kan hantera den...
Kort sagt: Tumregler suger, och "source first" är inget undantag. Det man behöver göra är att undersöka var det verkliga hörbara felets källa ligger - inte följa en regel som saknar all intelligens och kunskap om det specifika fallet.
I varje fall om man vill göra kedjan bättre.
Att utgå ifrån en tumregel som säger att det ALLTID är den tidigare apparaten som är den man skall titta på, i en situation där två apparater i kedjan inte samarbetar bra, är bara dumt.
Vh, iö
- - - - -
*Eftersom det bortsett ifrån de spårningsproblem som skulle följa, inte ens går att gravera samma nivå i diskanten som i bas- och mellanregisterområdet - man har helt enkelt bara på sin höjd någr tusen watt tillgängligt, och med tål heller inte graverhuvudet)
PS. I själva verket kan det vara enklare än så. Det behöver inte ens vara kombinationsefekter. Jag vet inte hur många gånger jag stött på fall där folk klagar på att ljudkvaliteten är dålig, och funnit att de faktiskt spelar sin effektförstärkare i klippning helt enkelt! Något de inte trott vara möjligt eftersom det hårda ljud de hört från den 50 W starka transistorförstärkaren ju inte fanns från den 7 W starka rörförstärkare.
Visar man dem bara på oscilloskopet (ja mätinstrument är ibland till och med ett viktigare hjälpmedel för humanisterna, som behöver se för att tro, än för teknikern som han se problemet och förstå det, utan visualiseringen) hur olika signalen klipper i de två fallen, så inser de flesta att det i båda fallen faktiskt klippte(/förvrängde). Och att signalen alltså var illa förvrängd, ehuru med två olika smaker... Rörförstärkaren gjorde det snällare.
Införskaffande av ett större slutsteg som inte klipper alls kan vara en revolution för många...
Tyvärr går inte sambanden fram ändå alla gånger. Kommentarer som "nej, den större effekten bryr jag mig inte så mycket om, det är ludkvaliteten jag är ute efter", talar sitt tydliga språk. Audio är svårt att förstå för många. En oscilloskopsbild kan dock vara en öronöppnare för många. En klippande förstärkare erbjuder ingen vidare bra ljudkvalitet, och det beror på att effekten är otillräcklig, och ingenting annat...