IngOehman skrev:Varför tror du det?
Jag har inte överhuvudtaget pratat om "möjligheten att använda"
principen!
Du argumenterar mot något som jag inte ens har varken sagt eller
antytt. (Tvärtom - jag har flera gånger sagt att den första änken KAN
vara den viktigaste att åtgärda, nämligen när det är den som orsaker
det hörbart värsta felet.)
Om någon säger "alla negrer är musikaliska" så är det också falskt,
även om svarta förstås är det. Liksom detsamma gäller för många
kaukasier, asiater, idianer och ursprungsoceanier...
"Alla norrlänningar gillar surströmming" är inte heller en sann princip,
även om du kan hitta exempel på norrlänningar som gör det.
Capice?
Vi är helt överens om att s.f.p. går att "använda", liksom nästan vilken annan helt irrelevant princip som helst, som kan stämma ibland och ibladn inte.
Jag har bara pratat om huruvida principen har någon relevans.
Läs; säger något som är sant. Det har den inte/gör den inte. Den tittför i själva verket asolu ingenting utöver worst first, om vi är överens om att source first bara gäller när source är worst.
Det s.f.p. påstår om sambandet är falskt, och även om även ett falskt
samband förstås kan råka sammanträffa med delar av verkligheten,
gör det inte påstående till sant.
Det är nog mest däri åsiktsskillnaden ligger.
Du verkar se "Source first" som ett försök till en vetenskapligt hållbar princip, medan jag och kanske några andra ser den mer som ett budskap från ett företag med ett kommersiellt syfte (= innehåller förmodligen lockelse till köp = reklam).
Man får ta rekommendationen för vad den är - ett i mitt tycke rätt smart sätt av marknadsföring och imageskapande.
Det positiva är att den kan medvetandegöra någon om att ett stort fel kan ligga i den för många kanske minst uppenbara delen av anläggningen.
Jag tycker att PAA:s tidigare exempel visar att det inte alltid är så vettigt att (som det ibland framförs här) tro att alla CD/DVD-spelare ger en mer eller mindre likvärdig insignal till kedjan. Och handlar det om vinyl är poängen än större.
Jag vet att detta inte motsäger det du skrivit tidigare, det behöver du inte påtala ännu en gång.
Det jag ville komma till är att jag inte ser vinsten i att här publikt kategorisera principen som "rätt" eller "fel", alternativt "sann" eller "falsk".
Personligen tycker jag man kommer längre med att försöka se vad som kan vara "bra" och vad som kan vara "dåligt" i den.
Du har sagt att du brukar vilja se det goda hos människor, varför inte försöka göra samma sak här, fast med en princip istället?
För det är ingen vetenskaplig tes vi försökt (men misslyckats med) att diskutera.
.