Hur ser frekvensgången på OA-51 ut egentligen?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Soulman

Hur ser frekvensgången på OA-51 ut egentligen?

Inläggav Soulman » 2007-09-02 18:02

Jag tycker det skulle vara intressant att se lite uppmätningar på OA-51’s frekvensgång, och då gärna med de olika utförandena som jämförelse. Varför då, undrar då kanske någon? Jag tänkte som så, att i utbildningssyfte kunna öka förståelsen för vad som händer när man ändrar dels värden på komponenter, och även bygger om filtret, vilket väl har skett i stor grad mellan de olika uppgraderingssatserna? Visserligen går väl ver.1’s element SS8542 inte att direkt jämföra med senare SS8545, men ändå. Så är det någon som har gjort något sådant skulle det vara kul att se det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-02 20:46

Rätta mig om jag har fel, men visst är det så att det är direkt missvisande att mäta en Carlssonhögtalare utan rum. Och tar man med ett rum så är det med nödvändighet så att rummets egenskaper kommer att påverka resultatet ganska mycket.

Därmed blir en mätning av en Carlssonhögtalare ingen lätt bissniss. Det lär krävas ovanligt många kurvor, förbehåll och tolkningar för att de ska mejka sens.

Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-09-02 23:53

Du har rätt Svante, fast sanningen är väl egentligen den att det alltid är missvisande med mätningar om man inte tar hänsyn till rummets inverkan. Det är ju sällan man har ett ekofritt vardagsrum.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2007-09-03 11:34

Visst påverkas carlsson av rummet, men precis som någon sade så gäller detta även alla andra högtalare. Därför tycker jag att det vore intressant att se mätningar, även på carlsson. :)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-09-03 14:15

UnholyRishna skrev:Visst påverkas carlsson av rummet, men precis som någon sade så gäller detta även alla andra högtalare. Därför tycker jag att det vore intressant att se mätningar, även på carlsson. :)

Humm det blir väl ändå inte riktigt samma sak eftersom dom flesta högtalare tillverkas för att ge rak frekvensgång utan rum. Carlsoonhögtalarna tillverkas för att ge rak frekvensgång i ett "genomsnittligt" bostadsrum.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2007-09-03 16:20

Dynamic skrev:
UnholyRishna skrev:Visst påverkas carlsson av rummet, men precis som någon sade så gäller detta även alla andra högtalare. Därför tycker jag att det vore intressant att se mätningar, även på carlsson. :)

Humm det blir väl ändå inte riktigt samma sak eftersom dom flesta högtalare tillverkas för att ge rak frekvensgång utan rum. Carlsoonhögtalarna tillverkas för att ge rak frekvensgång i ett "genomsnittligt" bostadsrum.

Jo, men det kan ju ändå vara intressant att veta hur frekvensgången har "ändrats" för att de ska "passa in i detta genomsnittliga bostadsrum" Har själv mina Oa51 som referens och skulle tycka att det var intressant att känna till frekvensgången om man ska jämföra med andra konstruktioner utan att behöva provlyssna hemma.

MvH

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 16:47

Dynamic skrev:Humm det blir väl ändå inte riktigt samma sak eftersom dom flesta högtalare tillverkas för att ge rak frekvensgång utan rum. Carlsoonhögtalarna tillverkas för att ge rak frekvensgång i ett "genomsnittligt" bostadsrum.

Är det så? Trodde nog att de flesta högtalare är gjorda för "riktiga" rum även om det inte låter så...

Däremot kanske "vanliga" lådor är enklare att mäta pga en större kvot direktklang.

Men eftersom IÖ är inblandad i båda typerna av högtalare är nog han den som kan ge mest relevant information. Kanske rentav har nägra kurvor liggandes och skräpa?

/ B

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-03 17:50

Citat ur HiFi & Musik Nr3 -98, från test av OA-52.
52:orna är gjorda för att spela i ett rum varför vi inte gjorde en sedvanlig frifältsmätning. Istället mätte vi direkt i lyssningsrummet. Resultatet får anses som exemplariskt.

Stig/IÖ har säkerligen gjort liknande mätningar i en mängd. Så varför skulle inte detta fungera, om man mäter/mätt upp de olika versionerna under samma förhållanden. Då borde både frifältsmätning eller uppmätning i samma rum kunna visa på skillnaderna.

High Fidelity har en mängd kurvor på OA-58 i nr 7 -05 f.ö.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-03 20:20

Bara det faktum att baffeln lutar betyder ju att vi lyssnar off axis. Direktljudet i denna position bör väl som vanligt vara hyggligt linjärt! I en vanlig högtalare kommer ljudtrycket från det reflekterade ljudet att öka sjunka när direktiviteten ökar mot stigande frekvens. Till skillnad från en vanlig låda kommer det reflekterade ljudet från Carlsson att bli högre när direktiviteten ökar. Det bör rimligen motverkas säkert av viss utsläckning men detta är sannolikt förklaringen till att många upplever Carlsson som "ljusa".

Mätt som "en vanlig högtalare" kommer detta naturligtvis att se väldigt märkligt ut!

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-03 20:31

OA51.3 mätt från 50cm avstånd 22.5 grader inåt lyssningspositionen. 1/6-oktav smoothing.

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-09-03 22:23

Ahh, tack för mätningen Naqref!

Är denna mätning genomförd i döddämpat rum eller i "normalt" bostadsrum? Hursomhelst så ser kurvan ut att överrensstämma ganska bra med vissa av mina intryck! :)

MvH / Martin

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-03 23:11

Är inte de flesta högtalare konstruerade att ge rak frekvensgång i open space (döddämpade, ekofria rum) ? Eller så var det väl så förr.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2007-09-04 09:16

Seriöst, hur fasen kunde mitt inlägg hamna under namnet Rishna??? Visst är han min bror, men jag kan inte hans lösenord, och jag gjorde inlägget på min dator på jobb! Någon admin som kan svara på detta?? :D

Alltså, Inlägget 2 steg upp är gjort av mig, med mitt login, inte av Rishna!! Hur??
Senast redigerad av UnholyRishna 2007-09-04 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-04 09:25

unholyRishna? skrev:Är denna mätning genomförd i döddämpat rum eller i "normalt" bostadsrum? Hursomhelst så ser kurvan ut att överrensstämma ganska bra med vissa av mina intryck! :)

Mätt i "normalt" vardagsrum hos OlA-68. Fast rätt väldämpat. Tror vi mätte upp med ett RT60 på 0.3s.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-09-04 14:19

UnholyRishna skrev:Seriöst, hur fasen kunde mitt inlägg hamna under namnet Rishna??? Visst är han min bror, men jag kan inte hans lösenord, och jag gjorde inlägget på min dator på jobb! Någon admin som kan svara på detta?? :D

Alltså, Inlägget 2 steg upp är gjort av mig, med mitt login, inte av Rishna!! Hur??

Satt du hos brorsan, skrevs inlägget på hans dator?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2007-09-04 14:24

Vee-Eight skrev:
UnholyRishna skrev:Seriöst, hur fasen kunde mitt inlägg hamna under namnet Rishna??? Visst är han min bror, men jag kan inte hans lösenord, och jag gjorde inlägget på min dator på jobb! Någon admin som kan svara på detta?? :D

Satt du hos brorsan, skrevs inlägget på hans dator?

Nej, satt vid min dator på jobb, i Köpenhamn! 8O

Helt obegripligt! Eller? :D

MvH / Martin

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-04 15:54

Sannolikheten för att det finns en sannolik och logisk förklaring är nog sannolikare än det osannolika att forum-mjukvaran skulle ha blandat ihop just dig och din bror... sannolikt :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2007-09-04 16:03

Försöker du anklaga mig för att vara full? eller ännu värre, schizofren? 8O :D :D :D

Nä men seriöst, jag gjorde inlägget från min inloggning , dvs Unholyrishna, på min dator på jobbet i Köpenhamn. Jag känner inte till brorsans lösenord och kan således ej ha loggat in på hans konto ens av misstag, såvida inte jag "råkat" få rätt lösenord av en slump :D
Och brorsan har aldrig suttit vid den här datorn, det vågar jag garantera!

Så hur har då detta gått till? Tja, det finns vissa likheter mellan användarnamnen, men det är också allt!! Det måste finnas en teknisk förklaring för den mänskliga faktorn är utesluten i detta fall! :!: :!: :!:

MvH / Martin

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-04 20:19

Förkortat citat av UnholyRishna alias Rishna?
...Hursomhelst så ser kurvan ut att överrensstämma ganska bra med vissa av mina intryck!

Vad åsyftas med detta. Vilka är intrycken förutom välljudet?

Och instämmer, tack Nagref.

Jag som inget vet, tycker att det bl.a. ser ut som om det finns "djup" bas.
Spridningen på bergodalbanan är den normal, eller är det rumspåverkan. Skulle vara kul med kunnig tolkning av kurvan.
Fastän diskanten ser ut att falla av tidigt, och jag ändå upplever högtalaren som diskantrik, är det beroende av örats känslighet för höga toner, eller kanske förstärkarens påverkan. Annat?
Mycket frågor blir det. Men har ni haft småbarn klarar ni säkert detta. :D

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2007-09-05 08:57

Orkar inte gå in så mycket på detaljer, men framförallt basen beter sig ungefär som jag skulle gissa att den gör.

Och jag tycker att Oa51 låter mycket bra, inte för intet som jag behåller dem, de ska låta ganska bra för att kompensera för sitt mindre fördelaktiga utseende. :D

MvH / Martin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-09-05 10:59

"Mindre fördelaktiga utseende"? Vafalls!? 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-09-05 12:59

:x Det är ju en av de läckraste högtalare som någonsin tillverkats! Ett konstverk kort sagt. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-05 13:03

Jag tycker att den är snygg, men att den inte har tillräckligt med djupbas. Skulle vara kul att höra OA51 vid något tillfälle med välintegrerade basmoduler.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2007-09-05 13:31

Vee-Eight skrev:"Mindre fördelaktiga utseende"? Vafalls!? 8O :wink:

Smaken är som baken :) Men det är dock en högtalare jag levt med i mer än sju år, så helt hopplös e den ju såklart inte! Och innan dess hade jag Oa14 i ungefär lika lång tid. :D

paa skrev:Jag tycker att den är snygg, men att den inte har tillräckligt med djupbas. Skulle vara kul att höra OA51 vid något tillfälle med välintegrerade basmoduler.

Jag kör mina (förutom det senaste kvartalet pga. temporär hemflytt) tillsammans med 2 st basmoduler med XLS10 + slav, och anser att jag på slutet fått detta system att integrera mycket väl. Och den kombon är enl. min åsikt en riktig killer! :twisted:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-09 09:39

Soulman skrev:Jag som inget vet, tycker att det bl.a. ser ut som om det finns "djup" bas.

Nja, det ser inte så ut! Tappas 20dB ner mot 20Hz och fallet sätter in tidigt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-09 09:44

RogerGustavsson skrev:
Soulman skrev:Jag som inget vet, tycker att det bl.a. ser ut som om det finns "djup" bas.

Nja, det ser inte så ut! Tappas 20dB ner mot 20Hz och fallet sätter in tidigt.

Mjo så är det. Puckeln vid 50Hz kan dessutom hänföras till rummet så att egentligen faller kurvan av tidigare.

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-09 13:57

Hmm. Kanske därför då som trådar liknande dessa finns?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18588

Läser nu med intresse den tråden, om basmoduler. Ytterligare upplösning lockar. Kanske skulle man satsat på SS8546 istället för SS8545 om man nu skall dela av dem neråt? Dessa beskrivs ju lite varstans ha ett ännu bättre mellanregister, men sämre lågbas.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-09 18:04

Om det handlar om riktigt bra mellanregister skulle jag nog inte välja någon av dem! Hellre då 8542 för mellanregistrets skull. Det har diskuterats till och från här tidigare och bla var Koppen med Lilltroll och mätte dist på ett antal element. Vad jag kan minnas var det väl frågan om 8545 bör delas brant över 2kHz och jag tror inte 8546 är ett dugg bättre i det avseendet. (Däremot passar den utmärkt i 51-ans lådvolym.) Jag föreställer mig att det kan handla om högre induktans än 8542 och inverterad kalott.

De här sidorna brukar rätt ofta figurera som referens till olika element i diskussionerna:

http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm
http://www.zaphaudio.com/

Där har man att göra en stund!

Vad gäller 8546 så lämnar den inte mycket att önska av basen. Jag har hållt på att försöka få ett filter att fungera i ett par dar och basen är väl det enda jag inte haft problem med. Men det är i stort sett löst nu!

Har gjort rätt många sökningar när det krånglade och hamnade på något amerikansk forum (minns inte namnet) där flera ansåg att 8545/6 inte var användbara över 400-600Hz men därunder ansågs de vara förträffliga!

Om det hndlar om (i huvudsak) riktigt bra mellanregister, varför inte titta på de nyare modellerna från Scan speak?

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-05 14:38

Naqref™ skrev:OA51.3 mätt från 50cm avstånd 22.5 grader inåt lyssningspositionen. 1/6-oktav smoothing.

Bild

Är det där mätt på en uppgraderad OA51.3, eller på den ferrarriröda?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-05 15:03

paa skrev:Är det där mätt på en uppgraderad OA51.3, eller på den ferrarriröda?

Det är uppmätt på OlA-68s vita OA51.3. Den högra har jag för mig.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati