Martin skrev: Ett ännu bättre sätt är att lyssna på tex råsa brus genom båda högtalarna och prova att röra sig runt i rummet där man brukar lyssna, vad händer med ljudet egentligen? Det är ju helt galet.
På vilket sätt är det galet?
Moderator: Redaktörer
Martin skrev: Ett ännu bättre sätt är att lyssna på tex råsa brus genom båda högtalarna och prova att röra sig runt i rummet där man brukar lyssna, vad händer med ljudet egentligen? Det är ju helt galet.
Martin skrev:Grejjen är att de flesta inte lyssnar efter den här sortens defekter förrän de hört hur det låter utan dem.
RogerGustavsson skrev:När det gäller digital "rumskorrektion" finns det en uttömmande, och inte speciellt positiv, artikel i Musik- och Ljudteknik 2/98 för den som är intresserad. Kontentan verkar vara att korrektionen fungerar bäst i bra lyssningsrum där den egentligen inte behövs.... Läs och begrunda. Tidningen brukar finnas på biblioteket för den som inte var LTS-medlem då den gavs ut.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller digital "rumskorrektion" finns det en uttömmande, och inte speciellt positiv, artikel i Musik- och Ljudteknik 2/98 för den som är intresserad. Kontentan verkar vara att korrektionen fungerar bäst i bra lyssningsrum där den egentligen inte behövs.... Läs och begrunda. Tidningen brukar finnas på biblioteket för den som inte var LTS-medlem då den gavs ut.
Jaha,
problemet är väl att man bör kanske ha egna erfarenheter om man vill veta hur det kan fungera för än själv?
Att man introducerar fel för att kompensera för andra större fel är väl självklart. Dock kan jag säga att om jag skall utgå ifrån egna erfarenheter så behöver jag inte läsa artikeln utan kan bara konstatera att i basområdet har jag aldrig i något rum hört att det skulle bli sämre om man justerar vettigt.
Perfekta rum existerar inte, bra lyssningsrum är sällsynta, rum med problem är lika vanliga som våra svenska lägenheter och villor.
Som alltid bilda egna uppfattningar genom egna erfarenheter och lita inte på att nån grupp sitter med hela sanningen då det finns avikande uppfattningar.
Harryup skrev:Max:
Nja, provade lite olika placeringar på mina subbor som går under 80Hz och det slutade med att dom hamnade som stativ under resten eftersom det blev en lite konstig stereobild med dom i hörnen fram.
Så lite flexibilitet är väl aldrig fel.
Harryup skrev:Max:
Nja, provade lite olika placeringar på mina subbor som går under 80Hz och det slutade med att dom hamnade som stativ under resten eftersom det blev en lite konstig stereobild med dom i hörnen fram.
Så lite flexibilitet är väl aldrig fel.
Harryup skrev:Roger:
48dB som mest, har precis ett nytt filter, det förra hade 24dB.
Borde vara tillräckligt brant, kör elektroniskt.
Men detta som allt annat i basen är säkert rumsberoende så att kunna dela på systemet är väl det bästa.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster