" Source first " en falsifiering ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-06 01:44

IngOehman skrev:Tycker det hedrar Ivor att han tonade ned "source first", när han såg att det började betraktas som en "princip för viktighetens proportion till tidigheten i kedjan". Det visar ju bara att han tycker det är viktigare att vara ärlig än att stå för vad som helst bara för att ge sken av att inget kan bli fel.

Han vidtog för övrigt rätt drastiska åtgärder mot den svenska generalagenten, kanske delvis på grund av det som hände i Sverige just under dem mest dramatiska "Linn-evangelistiska" eran.

Tycker du har en riktigt bra syn där - just därför förstår jag inte varför du med näbbar och klor ska falsifiera något som tonades ner av upphovsmannen redan för 20 år sedan. Särskilt när du har så pass gott bakgrundsmaterial.

Men jag har ju ofta svårt för att förstå dig...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-06 01:47

iö skrev:
En "intelligent perfektionism" är i mina ögon mer än så, nämligen att titta på hela kedjan utan att glömma några detaljer och att reflektera över och undersöka de olika sakernas inverkan och betydelse, och hur de därför bör vägas mot varandra!

Jo. :)

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-06 05:13

Kaffekoppen skrev:
Empress skrev:
Bill50x skrev:
Empress skrev:
IngOehman skrev:Nu räcker det Bill! :x Du har trollat färdigt för idag. Bråka med någon annan.

Så det skall tolkas som att det är okey för dig att gå på personer i stället för sakfrågan men inte det omvända?

Ja, det är ju inte utan att man undrar.... Men när man har rätt, talar sanning och har vetenskaplig grund - då kan man formulera sig som man vill. Och vissa här har ju alltid rätt, talar alltid sanning och gör det alltid på en vetenskapligt grund ;-)

/ B

he he..

Ja vissa som tro sig "veta bäst" och "veta allt" verkar ju självutnämna sig rätten till att var arroganta mot andra...

Har ni någon sorts intern chat? Inte mycket om ämnet är det iallafall. Ni kanske skulle ta och fika ihop istället?

Nope
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-06 06:14

Harryup skrev:IÖ:
Egentligen så var nog min anmärkning mer att du blir mer personlig i dina råd och kritik av inläggen ifrån dom som har en avvikande åsikt jämfört med din medans exempelvis det som du gärna framhåller brott mot vetenskapens grunder hos dina åsiktsvänner inte alltid blir rättade.
Tycker du att jag har fel eller att det kanske ligger något i det?

mvh/Harry

Jag tror du läste litet fel, Harryup.

Det finns inga, verkliga skillnader , mellan olika cd-TRANSPORTER vid kontrollerat blindtest.

Skillnaden är också OERHÖRT liten, mellan olika välkonstruerade, kompletta cd-spelare, så liten att den sällan märks i blindtest.
Senast redigerad av Richard 2007-09-06 06:46, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-06 06:45

Kaffekoppen skrev:Skit in, skit ut.

" Skit in, skit ut" myntades av den mycket karismatiske och dogmatiske generalagenten för ett visst skottskt företag på 80-talet.

Detta har jag skrivit om en massa sidor bakåt i tråden.

Likt " ringleken" förutsätts att apparaterna kan tolka signalen ( inneha intelligens ), vilket de i verkligheten inte har.

Därför är " Skit in, skit ut" en filosofi som är lika trovärdig som ringleken, dvs. en osann filosofi.

Det spelar ingen roll vars i kedjan av apparater, den bästa eller sämsta apparaten placeras.

Signalen förfulas likadant i slutet, iallafall.

( Otroligt så mycket dogmer som spridits genom åren, då man ser på det hela, med nyktra ögon blir man nästan mörkrädd. ) :cry: :wink:

V.H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-06 06:53

Lust skrev:
IngOehman skrev:Tycker det hedrar Ivor att han tonade ned "source first", när han såg att det började betraktas som en "princip för viktighetens proportion till tidigheten i kedjan". Det visar ju bara att han tycker det är viktigare att vara ärlig än att stå för vad som helst bara för att ge sken av att inget kan bli fel.

Han vidtog för övrigt rätt drastiska åtgärder mot den svenska generalagenten, kanske delvis på grund av det som hände i Sverige just under dem mest dramatiska "Linn-evangelistiska" eran.

Tycker du har en riktigt bra syn där - just därför förstår jag inte varför du med näbbar och klor ska falsifiera något som tonades ner av upphovsmannen redan för 20 år sedan. Särskilt när du har så pass gott bakgrundsmaterial.

Men jag har ju ofta svårt för att förstå dig...

Det kan ju finnas en vits i att förklara för dem som intet förstått, att dom har fel, eftersom dom har det!

Uppenbarligen finns det ju många som tror på tokerierna, och sprider dom vidare...

Det är skillnad att förklara något, som uppenbarligen är rätt, och att förklara något, som uppenbarligen är- fel = ( source first ).

( Planeten vi alla bor på är INTE platt, och är det så att många tror det, är det ju en plikt att förklara för dem att jorden, bevisligen är rund. )

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-06 06:57

Tengil skrev:Laila skrev
Av någon (för mig) okänd anledning verkar det som de mest dogmatiska
förespråkarna/kritikerna av/till "vad fan som helst" är just de som vridit
hatten 180 grader i sitt sökande efter sanningen.

Kan det ligga något i det, eller är jag som så ofta, ute o cyklar ? :oops: slut citat

Jag tror så här.

Många har genom faktiskt.se fått upp både öron och ögon för ett nytt sätt att se på hifi, inlägg från öhman, lindros, morello, svante med många fler...har vidgat vyerna från titta, lyssna tyck till att nyktert och kritiskt ifrågasätta ex, hifitidningars sätt att måla upp den senaste kabelnirvanan.

När man vaknat upp är det nog lätt att ta i lite för mycket när man skall fördöma olika företeelser inom vår hobby, svårigheten är ju som vanligt kommunikation, och att kommunicera utan att blockera andra medmänniskor som kan känna sig överkörda om bulldozern ångar på för fullt.

Jag har lärt mig massor genom att läsa inlägg här på faktiskt, nivån är hög och även om det käbblas en massa så kommer ofta massor med nyttig information fram.

Vh Christer

Sant. Branchen är ju full av shaktistenar, sandmöss och source first dogmer. Det är mycket uppfriskande med ett forum där det som diskuteras får innehålla sanningar, där man lär sig mera, istället som vid andra forum ( hififorum t.ex., eller selleri ) där man lär sig nya dogmer, som tillhör fantasins underbara värld. :P

V. H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 07:56

Richard skrev:
Kaffekoppen skrev:Skit in, skit ut.

" Skit in, skit ut" myntades av den mycket karismatiske och dogmatiske generalagenten för ett visst skottskt företag på 80-talet.

Detta har jag skrivit om en massa sidor bakåt i tråden.

Likt " ringleken" förutsätts att apparaterna kan tolka signalen ( inneha intelligens ), vilket de i verkligheten inte har.

Därför är " Skit in, skit ut" en filosofi som är lika trovärdig som ringleken, dvs. en osann filosofi.

Det är ingen filosofi från min sida, har jag påstått det?

Men en grön signal som skall vara lila kommer vara en skitsignal och generera ett färgfel på slutet.

För övrigt fattar jag inte hur man lyckats krama ur så här många sidor ur en rätt ovässentlig fråga i världshistorien. Alla kommer iallafall spendera pengarna där de tror de gör mest nytta oavsett den här tråden.

Om någon ändrat uppfattning skulle det vara kul att höra om det, och argumentet för det däremot - men att stångas så här?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-06 08:09

Kaffekoppen skrev:
Det är ingen filosofi från min sida, har jag påstått det?

Men en grön signal som skall vara lila kommer vara en skitsignal och generera ett färgfel på slutet.

För övrigt fattar jag inte hur man lyckats krama ur så här många sidor ur en rätt ovässentlig fråga i världshistorien. Alla kommer iallafall spendera pengarna där de tror de gör mest nytta oavsett den här tråden.

Om någon ändrat uppfattning skulle det vara kul att höra om det, och argumentet för det däremot - men att stångas så här?

Du är en hejare på att summera upp, Kaffet!

Vi får hoppas att det var det näst sista inlägget i tråden såvida den inte byter inriktning.

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-06 08:24

Richard skrev:Det kan ju finnas en vits i att förklara för dem som intet förstått, att dom har fel, eftersom dom har det!

Du exkt dessa ord hör man från kristna personer när man försöker klämma ur förklaring från dem hur biblen är funtad. De är inte intresserade av att förklara utan gör bar en massa hänvisningar till andra som har sagt något och följer slaviskt en annan kristens person förklaring.. Det bryr sig inte att förklara heller och har aldrig gjort det.. utan gör samma tokiga uttalanden hänvisningar som du gör här..

Richard skrev:Uppenbarligen finns det ju många som tror på tokerierna, och sprider dom vidare...

Märkväl det är din ÅSIKT återigen. Undra om det följer personer som har dogmatiska anförande i sina texter att inte kunna skilja på på åsikt och fakta?

Richard skrev:Det är skillnad att förklara något, som uppenbarligen är rätt, och att förklara något, som uppenbarligen är- fel = ( source first ).

"Ingorance is a bliss"..
I din lilla värd är allting perfekt svartvitt, eller hur? Finna ingan nyanser eller gråskalor eller hur? Märkligt att du inte finner stöd i dina påståenden från dem som kännner till source-first idén
varken här eller på andra forum. du gör ju inget för att bevisa att du har rätt. Bara jamsar runt och slänger medhåll på andra som du tycker har rätt och fortsätter med dina pikar som du forfarande saknar grund till. Märkliga är att du kräver att andra skall tänka självständigt. När skall man få se dig tänka självständigt och komma med egna åsikter?

Du gör ju knappast något själv fökr att förklara felaktigheterna. Du vet att klämma ur sig mantran som du gör är ingen förklaring i sig. Du vet att upprepat säga "de vill inte fatta att det är fel..", eller vad det är förmantra du använder för tillfället, är ingen förklaring i sig.

Richard skrev:( Planeten vi alla bor på är INTE platt, och är det så att många tror det, är det ju en plikt att förklara för dem att jorden, bevisligen är rund. )

V. H. Richard.

Nej det är väl ingen som har hävdat att jorden är platt. Inte ens bland dem som har fått epitetet "flat earthare". Bara för att några handlare för några eoner sedan inte fattade idén med "source-first" och hävdade att det är sådana som tror på att jorden är platt som tänker så, så behöver det inte betyda att detär en allmängiltlig sanning.

Tro du att man når till andra genom att angripa fel saker. Det man har sett mycket av dig i dina inlägg förutom dogmatiska anföranden är att du skapar egna kariaktyrer och lånar andras kariaktyrer av verkligheten och sedan angriper kartiatyren skapaats av dig och andra. Men märkligt så ser man dig inte prensentera en egen åsikt, men du kan i samma andetag kärva av andra att de skall tänka självständigt.

Får jag fråga dig vad du har hittat den där kariaktyr och floskelgenerratorn? Den verkar vara häftig. Jag tänkte att jag skulle använda den någon dag om jag har det tråkigt och kankse behöver slå igäl några timmar.

För du är knappast den som har fört saklig diskuss. Städar man borta platityderna, persoangreppen och inkonsekvenserna från en viss person som är med i diskussen, så har han vissa saker som han och även source-firstare råkar var överns om. Ett exempel att det inte är bara signalkällan felet behöver sitta på, utan det kan vara högtalarna eller en anna del i signalvägen, han har ju även själv sagt att man kan höra skillnad emellan olika apparater och både denna och source-firstare har gjort det vid blindtest.. Det som börja låta som ett mantra från dig med...
Men märkliga är att du missar just det i från den du gärna vill bli tagen i örat av för att "lära dig något nytt"...

P.S
Märkligt att du missar att du får månag ICKE source-fistare emot dig oxå.. Men nepp uppenbarligen ringer det ingen klocka hos dig..
Senast redigerad av Empress 2007-09-06 09:05, redigerad totalt 7 gånger.
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 08:32

Richard skrev:
Egentligen så var nog min anmärkning mer att du blir mer personlig i dina råd och kritik av inläggen ifrån dom som har en avvikande åsikt jämfört med din medans exempelvis det som du gärna framhåller brott mot vetenskapens grunder hos dina åsiktsvänner inte alltid blir rättade.

mvh/Harry

Det finns inga, verkliga skillnader , mellan olika cd-TRANSPORTER vid kontrollerat blindtest.

Skillnaden är också OERHÖRT liten, mellan olika välkonstruerade, kompletta cd-spelare, så liten att den sällan märks i blindtest.

Richard,

hur har du kommit fram till att jitter (samt kanske andra störningar) från drivverk inte kan påverka prestandan i externa DACar.. i synnerhet de lite äldre som hade sämre pretanda gällande jitterimmunitet på ingången? Känns som du går lite väl långt i ditt uttalande..?

Var det inte du själv som hade en DAC där du använde en synkkabel tillbaka till drivverket för klocksignal?

Har en Zapdac mk3 från LC audio i mina gömmor som använder sig utav en VCXO för att fintrimma (med en pot specifikt till varje drivverk man kopplar upp den till) bort visst jitter. Humbug enligt dig?

Slutklämmen din håller jag nog inte riktigt med om. Jag har iaf. aldrig hört två digitala källor som låter likadant.. och ja.. jag har blindtestat flera gånger. 9 apparater vid 7 tillfällen.

edit: nä usch nu ljuger jag! 6 apparater har jag BT vid 3 tillfällen men testat 12 totalt vid 8 tillfällen.. ja eller nåt sånt!

De märken jag testat är: Arcam(2), Naim(1), Linn(2), Holfi(1), Roksan(1), Sony(4), Yamaha(1), LC audio(1), Echoaudio(3)

Det blir ju 16 apparater.. 8O å jag har säkert glömt någon. :)

Ganska säker på att jag blindtestat tre ggr dock och plockat ut kombatanterna alla ggr. I öppna test när jag jämfört två apparater så har jag aldrig hört två st som låter likadant.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-09-06 09:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-06 09:09

IngOehman skrev:
PPS. Varför tycker du Harryup, att det är din sak att välja åt mig vilka inlägg jag skall kommentera? :?

Jo, för att om du inte rättar felaktiga inlägg som i någon mening talar för din sak bara för att det är möjligt att läsa mellan raderna att andemeningen är rätt, så bidrar du ju till att felaktig information eller känslomässigt överdriven information sprids som missgynnar ditt diskuterande.
Valet är förstås ditt, men jag har en känsla av att du skulle få ett bättre diskussionsklimat själv om samma regler när det gällde att förhålla sig till fakta på ett korrekt sätt gällde båda sidor. Åsikter räknas förstås inte in.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-06 09:29

Låt oss göra en överenskommelse - jag bedömer själv vilka inlägg
jag vill kommentera, och i gengäld säger jag inte åt dig vilka du skall
kommentera.

Ok?

Jag har förtroende för att du kommenterar de du vill kommentera.

Vh, iö

- - - - -

PS. Den som vill ifrågasätta Richards påstående kan ju göra det själv. De flesta har nog inte gjort några blindtester mellan olika drivverk dock...

Visst fanns det en gång i tiden förförstärkare i princip helt utan rekonstruktion, och visst kunde man höra skillnad mellan olika drivverk (för att inte tala om coax-överföringar! De gjorde faktiskt ofta större skillnder än själva drivverken) genom dessa usla DAC:ar, men som jag skrev nyss - han gjorde nog inte inägget för att berätta att det inte går att göra fel, utan för att peka på ett förhållande. Ett som har betydelse för debatten.
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-06 09:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-06 09:30

Richard skrev:

mvh/Harry

Absolut första klassens nonsens. Däremot är skillnader små oavsett orsak då jag har testat.
Fattar inte hur du kan uttala dig om vad man finner vid en blindtest. Tror du att alla tester har samma utfall bara för att man testar blint? Om du fortsätter så här kommer du få långa öron om IÖ skall dra i dom så fort "du" bevisar att saker inte finns.
Lugna ner dig.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-06 09:38

Det här kan bli en ny sådan där "våga visa skillnader mellan kablar"-tråd. :wink:

Många berättar om skillnader, men få är beredda att i blindtest visa att de verkligen kan höra dem...

Som jag skrev tidigare är det väldigt beroende av vilket DAC man använder*, och självklart finns det ingen DAC som inte kan luras. Man kan ju t ex ha ett drivverk som inte ens spelar i rätt hastighet. Det tillhör dock ovanligheterna, och jag tror nog att man missat Richards poäng om man går in på detajer på det viset.

Vh, iö

- - - - -

*Så låt mig fråga dig - tror du att du med en Benchmark-DAC (och optisk överförig) kan skilja mellan olika drivverk förutsatt att de går med rätt hastighet?
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-06 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 09:40

Ja, alltså, tråden är död. Det är bara de som skriver i den som inte vet det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 09:41

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
Richard skrev:Hu i hela friden kan du då utala dig, Bill, om att det ligger något sympatiskt i " source first" principen ? Du har ju inte blindtestat, gör det!

Ärligt talat, jag tycker inte att jag behöver blindtesta. De skillnader jag hört mellan olika cd-spelare har varit små men sigifikanta - efter längre tids lyssning. Det räcker för mig.

Ok. Respekterar du att det inte räcker för andra?

Javisst, hur kan du tro något annat?

Jag väntar fortfarande på svaret om vilka personer jag har hoppat på och angripit. Har du några citat? Du måste ju rimligen ha något att utgå ifrån när du anklagar mig för detta.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 09:42

Empress skrev:
Kaffekoppen skrev:Har ni någon sorts intern chat? Inte mycket om ämnet är det iallafall. Ni kanske skulle ta och fika ihop istället?

Nope

Synd, jag som gillar kaffe ;-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-06 09:45

Bill50x skrev:Jag väntar fortfarande på svaret om vilka personer jag har hoppat på och angripit. Har du några citat? Du måste ju rimligen ha något att utgå ifrån när du anklagar mig för detta.

De är ju oräkneliga, men i den här tråden tog det rätt många sidor innan det första anlände. Denna spydigt arroganta ironi-dräpa skrev du till och med EFTER det att du ställde frågan 8O :

Bill50x skrev:...Men när man har rätt, talar sanning och har vetenskaplig grund - då kan man formulera sig som man vill. Och vissa här har ju alltid rätt, talar alltid sanning och gör det alltid på en vetenskapligt grund ;-)

Inte ett spår av sakfråga kan anas. :cry: Det enda du gör är att komma med en spydig och oförskämd antydning, formulera det som en ironi, och avsluta med en föraktförstärkande smiley.

Vidrigt verkligen. :x

Vh, iö

- - -

PS. Detta är faktiskt andra gången jag svarar på den här frågan, även om jag gjorde det "i förväg sist". :wink: Det vill säga så att svaret kom i inlägget före din fråga. Har förståendelse för att du missade det dock. Det är ju inte säkert att man läser om inlägg efter att de justerats.
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-06 10:19, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 09:46

IngOehman skrev:Det här kan bli en ny sådan där "våga visa skillnader mellan kablar"-tråd. :wink:

Många berättar om skillnader, men få är beredda att i blindtest visa att de verkligen kan höra dem...

Som jag skrev tidigare är det väldigt beroende av vilket DAC man använder*, och självklart finns det ingen DAC som inte kan luras. Man kan ju t ex ha ett drivverk som inte ens spelar i rätt hastighet. Det tillhör dock ovanligheterna, och jag tror nog att man missat Richards poäng om man går in på detajer på det viset.

Vh, iö

- - - - -

*Så låt mig fråga dig - tror du att du med en Benchmark-DAC (och optisk överförig) kan skilja mellan olika drivverk förutsatt att de går med rätt hastighet?

:)

Ang. din avslutande fråga:

Vet inte om den var ställd till mig eller Harryup men jag svarar ändå..

Nix pix chokladklix!! :)

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-06 09:47

Det gläder mig!

Då är vi överens om att source first i varje fall är oändligt långt ifrån sanningen om man har en Benchmark-DAC. :wink:

(Vilket i sig visar att en länk som befinner sig senare i kedjan (DAC:en) kan vara så mycket viktigare, eller rättare sagt ha sådana egenskaper, att den gör en tidigare länks (drivverket) kvalitet så till den milda grad oviktig, att den är i det närmaste betydelselös.)

Vh, iö

- - - - -

PS. Nej, den var inte ställd till dig, men alla som vill får gärna svara.
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-06 09:57, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 09:56

hehe, om drivverket går med sunkig hastighet då?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-06 09:58

Läs frågan igen!

Däröver vill jag rätta mig - det finns faktiskt DAC:ar som inte kan luras! Alltså sådana som man inte kan töja så att de spelar i fel hastighet. Technics gjorde t ex en sådan för ett antal år sedan.

Jag ritade dessutom (lite grovt) upp en sådan konstruktion åt Peter Bremen flera år dessförinnan. Enda svagheten med den var att den fördröjde musiken någon halv sekund tror jag att det var, och att drivverk med kristaller utanför red book-tolernasen, renderade cycle slips innan fonogrammet var slutspelat.

Men - Poängen med det hela är hur som helst inte vad svaret på frågan du ställer är - utan att man kan visa att en länk senare i kedjan inte bara är viktigare än en som sitter tidigare, utan att den till och med kan göra den tidigare länken helt egal! 8O :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-06 10:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-06 10:00

IngOehman skrev:Det gläder mig!

Då är vi överens om att source first i varje fall är oändligt långt ifrån sanningen om man har en Benchmark-DAC. :wink:

(Vilket i sig visar att en länk som befinner sig senare i kedjan (DAC:en) kan vara så mycket viktigare, eller rättare sagt ha sådana egenskaper, att den gör en tidigare länks (drivverket) kvalitet så till den milda grad oviktig, att den är i det närmaste betydelselös.)

Vh, iö

Jag har heller ingen aning om man kan höra skillnad med en DAC-1. Men det skrev ju inte heller Rickhard. Han skrev att det inte finns några skillnader.
Vilket förstås inte är samma sak. Eller hur?
Dessutom har jag aldrig hävdat att sourcefirst är en bra princip när det gäller CD, så varför skulle jag försvara en sådan uppställning?

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 10:01

Jag kanske inte förstod den, då jag läste "förutsatt att den går i rätt hastighet". Utveckla gärna, om du är intresserad av att någon skall förstå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-06 10:04

Kaffekoppen skrev:Jag kanske inte förstod den, då jag läste "förutsatt att den går i rätt hastighet". Utveckla gärna, om du är intresserad av att någon skall förstå.

Hmm, kan det vara en anledning till source-first gäller även CD? Att man skall bry sig om spelaren iaf? Låter ju som om den har betydelse. 8)

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 10:06

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Jag väntar fortfarande på svaret om vilka personer jag har hoppat på och angripit. Har du några citat? Du måste ju rimligen ha något att utgå ifrån när du anklagar mig för detta.

De är ju oräkneliga, men i den här tråden tog det rätt många sidor innan det första anlände. Denna spydigt arroganta ironi-dräpa skrev du till och med EFTER det att du ställde frågan 8O :

Exakt VAD i min försynta fråga ovan anser du vara "spydigt arroganta ironi-dräpa"? Eller syftar du på något annat jag skrivit? Citera gärna.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-06 10:08

Nä, nu får du ge dig Bill50x. Det där är ju bara barnsligt.

(Låtsas han på allvar att han inte såg citatet??? 8O Ändå har han medvetet klippt bort det innan han citerade mig härovan! Jösses. :roll: Värsta trollande jag stött på på länge. :( )

- - -

Harryup:

ALLA länkar har betydelse, men just den första är nog den enda som i vissa fall inte har det kvalitetsmässigt överhuvudtaget, om den alls fungerar (är inom red book-standarden).

Så långt ifrån source FIRST men kan komma allstå. Source last vore en relevantare beskrivning, men självklart bara för det enskilda fallet.

Alla principer för att välja som är baserade på tumregler är ju lika idiotiska.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 10:18

IÖ:

Hoppade du över denna, eller missade du?

Kaffekoppen skrev:Jag kanske inte förstod den, då jag läste "förutsatt att den går i rätt hastighet". Utveckla gärna, om du är intresserad av att någon skall förstå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-06 10:20

Jag har redan svarat på den. Läs det jag skrivit innan du skrev det där.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi