Ja, Equalizers!
Annars löda ihop en opamp med ett par motstånd och kondingar för en skräddarsydd lösning. Dvs. göra en egen EQ med ett eller ett par band.
I den analoga världen så är det alltsom oftast (alltid?) så att frekvensgång och tid följs åt. Ändrar du det ena så följer det andra med. Återställer du frekvensgång så återställer du automagiskt* fel i tiden.
Ett exempel. Ta en sluten bashögtalare med lite för liten låda. Säg att vi har ett Q på 1.0. Vi har då en frekvensgång som avviker från "maximalt rak innan avrullning". I praktiken en liten discopuckel och sedan en något brantare avrullning neråt än "optimalt".
Gör lådan större och vi får ett Q på säg 0.7. Nu har vi en frekvensgång som är maximalt rak innan avrullning. Gör lådan ännu större och vi hamnar på Q 0.5 "kritiskt dämpad" kallas det för va?. Nu har vi en avrullning som börjar innan (dvs. högre upp i frekvens) än Q 0.7 men den större lådan gör också att den akustiska fjädern bakom elementet är lösare.. detta gör att vi vinner djupbas jämfört avstämniongarna med högre Q. Avstämningen med det lägsta Q't av dessa exempel, 0.5, har minst ringning efter en transient.
Om vi trots detta vill ha en mindre låda (gnällig kärring tex.

) så är inte allt förlorat ändå. Vi kan ta lådan som ger Q = 0.7 och EQ'a den för en frekvensgång som motsvarar lådan med Q=0.5 och därmed få exakt samma tids och transientegenskaper. Det är likadant med en akustisk rumsresonans om jag förstått det rätt. Dvs. den uppvisar min-fas beteende och kan därmed åtgördas med EQ.
I fallet liten låda med EQ (ett populärt namn i USA för detta är "Linkwitz transform") så finns det en nackdel dock.. den styvare akustiska fjädern i lådan som håller i elementet gör att känsligheten minskar i djupbasområdet. Detta betyder i klarspråk en högre termisk kompression, pga. värmeutvecklingen i talspolen, än i en större låda som ger samma frekvensgång (och därmed Q värde) utan hjälp av EQ.
* Tack Haakan, uttrycket kom väl till pass här.
p.s. slå mig gärna på näsan om jag är ute å cyklar!
/Peter