Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Ja, det kan man ju göra och många gör det. Bara börja bränna pengar. Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.
Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....
Jag accepterar andras upplevelser, men dom blir inte ett faktum för det.
Precis som dina upplevelser inte är ett faktum för mig. Jag accepterar, uppskattar och tom önskar att ta del av dem. Men jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. Jag förbehåller mig rätten att anmäla en avvikande åsikt utan att bli idiotförklarad.
Du missar hela poängen med det som subjektivisten skriver. Trots att han skrivit det flera gånger (och trots att andra gjort goda insatser för att förtydliga det).
Det han försöker göra är ju att skilja på det subjektiva och det objektiva. Han är väldigt tydlig med att berätta för dig att han både respekterar och accepterar dina upplevelser, och ifrågasätter dem INTE.
Men han skriver också att "vad som är faktum" (objektivt) måste undersökas på annat sätt än genom att fråga vad folk tror (tycker, anser, har för åsikter...). Och detta JUST PÅ GRUND AV att man ju vet att placebo är verklighet, och att placebo alltså kan förekomma.
Vill man veta vad som är faktum måste det helt enkelt undersökas objektivt, om man vill skilja mellan fysikaliska skillnader och placeboupplevelser alltså. Och det är ju det han vill (och bör ha rätt att både vilja och göra).
Att du då berättar att du förbehåller dig "rätten till en åsikt" saknar relevans.
Ingen har ju pratat om åsikter, ingen har ifrågasatt varken vad du upplever eller tror - bara att du (eller andra) utan grund (grund = giltiga argument) kommit med påståenden om objektiviteter.
Förstår du skillnaden mellan
"jag tyckte det lät ljusare" och
"den har en ljusare klang", trots att ordet ljus används i båda?
Inser du varför det första uttalandet är sant - även om du inte kan höra skillnaden utan att veta vilken som spelar, medan det andra inte är det?
Om du bara skiljer mellan vad någon subjektivt upplever, och påståenden om hur saker
är, så förstår du vad det är subjektivisten (och alla andra som försöker förklara samma sak) pratar om.
Att ni talar runt varandra är ju rätt meningslöst, och när jag läser det ni skrivit är det rätt uppenbart att han (och de andra) förstår det du skriver, men att du inte förstår det han (och de andra) skriver. Så det är bara du som kan göra något åt det. Om du slutar blanda ihop subjektiviteter och objektiviteter så kommer du att förstå vad han skriver.
Vh, iö
- - - - -
PS. Detta inlägg är även riktat till meanmachine och Lust.
Det är inte meningen att någon av er tre skall ta åt sig på något negativt sätt, det ovanstående är ingen kritik mot er - jag vill bara peka på att ni missar den poängen som Subjektivisten vill ha fram (och som många andra försökt tydliggöra för er också) och därför blir era kommentarer missriktade.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).