Placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-07 13:55

meanmachine skrev:Är det då så att majotiteten väljer vad som är bäst? jag menar om statistiken ävgör. Då kommer den korrekta högtalaren att vara lit hissad i basen eftersom de allra flesta verkar gilla den där lilla charmen med en lite hissad bas. Då är alltså detta det mest korrekta. :)

Läser du överhuvudtaget vad som skrivs eller är du bara intresserad av trolla??

I t ex fallet där "du påstår din nya siba förstärkare ger 10 000 watt i 8 ohm" så kan vi mäta och se om det stämmer.

I ett fall, låt säga att du påstår det är mer bas med kabel X över EKK, så kör vi ett blindtest mellan dessa två så får du se om du kan skilja dom åt till att börja med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-07 14:11

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Vill du citera något exempel

Finns ju bara om du tittar i denna tråd om man läser med objetiva ögon. :roll:
Nä, du kan ju inte citera någon som sagt det eftersom ingen sagt det. Om någon sagt det du säger, citera dem då, eller sluta upp med ditt trams.

Din enda "argumentation" är att hitta på saker som ingen sagt (och som ingen tycker) och argumentera mot det*.

*"straw man argument".

Ändrat: spekulation borttagen
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-07 14:12

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Trist att se att du bara trollar idag.

Är det jag som trollar? Kanske det är ni som trollar!

Jag ber dig komma med ett exempel för att kunna peka på olikheterna mot ditt fingerade exempel, eller för att få se att det finns exempel på att folk faktiskt betett sig som du antytt.

Oavsett utfall så lär sig någon av oss något. :P

Du returnerar dock hellre med en ovänlighet, och inget exempel. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-07 14:16

När source first-tråden är stängd så har tydligen grälen flyttat hit :D

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-07 14:25

Är det därför du är här?

Och tänker du välja någon av de* onda sidorna den här gången också? :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Jag skrev "någon av de...", för det finns ju många infallsvinklar om man vill missförstå eller motionera trångsynthet.
Att vara tolerant och stringent är är svårare att göra på många olika sätt.

Sanningen är ju den stora ytan, och lögnerna de små fläckarna däri, varifrån man uppfattar allting som inte får plats på fläcken som varande fel#. De som står där, ser dock inte utanför sin egen lilla yta, och därför inser de inte heller de större sammanhangen. Därför uppfattar de som står på lögnfläckarna allt det de hör talas om från "utanför" som annorlunda. Som den andra polen bara, i en polariserad debatt. En likvärdig (eller sämre) uppfattning.

#Eller rent av inskränkt. 8O
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-07 14:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-07 14:30

"Source first" - innebär det att signalen först ger sig tillkänna hos källan, dvs som i vilket kausalt system som helst?

"Source left" kanske det borde heta, eftsom man enligt praxis ritar flöden från vänster till höger.

8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-07 14:32

Det kanske helt enkelt är en inkopplingsanvisning för nybörjare:

Koppla så att källapparaten hamnar först! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-07 14:41

Morello skrev:"Source left" kanske det borde heta, eftsom man enligt praxis ritar flöden från vänster till höger.

Japp, och alla Onda hifi-teoretiker borde ha såna där "flow chart templates" som datalogerna hade för 30 år sen och rita vackra kedjor hela dagarna. Medan de Goda då har insett fördelarna med objektorienterad systemanalys. Sen har vi då de där hafsiga "musikälskarna" som skissar på frihand och bara skapar spagettikod som är fullständigt obegripbar. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-07 14:49

IngOehman skrev:Är det därför du är här?

Och tänker du välja någon av de* onda sidorna den här gången också? :wink:

Nope. Jag följer debatten och ser att det är ungefär samma gäng som sist. Minus mig ;-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-07 14:49

Najs!

- - -

Phloam:

Nä, det är nog en apparatordning bara.

Source first betyder helt enkelt att man skall koppla
CD-spelaren före förstärkaren, o s v... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-07 14:50

phloam skrev:... Sen har vi då de där hafsiga "musikälskarna"...

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-07 15:03

IngOehman skrev:Det kanske helt enkelt är en inkopplingsanvisning för nybörjare:

Koppla så att källapparaten hamnar först! :wink:

Vh, iö

:lol: En sån manual vill jag ha :lol:

Angående objektivt vs subjektivt så håller jag med dig i det mesta du skrev några inlägg upp. Det är ganska ofta som "om man vill ha ett så transparant ljud som möjligt" inte kommer med. Det kanske beror på att de två motpolerna; de som gillar transparent respektive färgat ljud, ser sin smak eller sina preferenser som så självklar att de inte tycker att det behöver betonas?

Något jag märkt är dock att vissa människor föredrar en viss "sameness" i musiken. De vill helt enkelt att det ska färga lite (eller mycket) på ett visst sätt. Det kanske är därför som så många av dem är märkestrogna, att de helt enkelt gillar linn, naim eller what ever-ljudet?

Det kanske tom är så att den sameness som blir jobbig för de som gillar transparens inte ens märks av de som gillar färgningen eftersom, och här kommer den stora spekulationen, de lyssnar i högre utsträckning på samma sorts musik, alltså de varierar inte musik lika ofta som de som gillar transparens?

Ovanstående stycke är visserligen en ren spekulation, och jag har bara ett ytterst litet empriskt underlag som pekar i den riktningen, men något som börjar som en spekulation kan lätt bli en tes som kan undersökas i en större omfattning.
Jag kan i alla fall säga att om det förhåller sig så som jag spekulerar i så skulle jag inte bli förvånad.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

hajen1

Re: Placebo

Inläggav hajen1 » 2007-09-07 15:14

Ragnwald skrev:Nu är det bevisat, enligt nyheterna på radio, att placebo fungerar.
. :lol:

Kanon! Äntligen svar på min undran varför jag, genom mina trötta tinnitusdrabbade öron, tycker mig höra röster bättre med Nordostkablarna än med Supra 3.4. Även testat kablarna med frugan men hon hör ingen skillnad ( hon saknar dock omdöme eftersom hon gifte sig med mig ) :? En kompis är osäker om han hör skillnad, ibland hör han skillnad ibland inte (han saknar inte omdöme men däremot tinnitus )
Mera placebo till svenska folket men framför allt mer bra, ej söndermastrad, musik. 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 16:46

IngOheman skrev:Jag ber dig komma med ett exempel för att kunna peka på olikheterna mot ditt fingerade exempel, eller för att få se att det finns exempel på att folk faktiskt betett sig som du antytt.

DEt finns ju fulla tråden. Om du inte kan se detta kan jag inte hjälpa dig. Tråkigt enligt mig.

subjektivisten skrev:I t ex fallet där "du påstår din nya siba förstärkare ger 10 000 watt i 8 ohm" så kan vi mäta och se om det stämmer.

:? Vart har jag påstått nått liknande? En sibastärk på 10000w :? Låter mer som du yrar nu.

subjektivisten skrev:I ett fall, låt säga att du påstår det är mer bas med kabel X över EKK, så kör vi ett blindtest mellan dessa två så får du se om du kan skilja dom åt till att börja med.

Vart kom detta ifrån? Du yrar igen! VI har påtalat vad som är bäst: en sibastärk ala bioreciver för ca 3500:- mot en förstärkare för 100000:- eller mer typ din angivna rörhäck. Vi debatterar vem och vad som avgör utgågnen av befömningen "BÄST" vem och vad avgör vad som är bäst! Är detta svårt att hålla sig till. Undrar vem som trollar! :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-07 17:24

Den här tråden är placebo

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-07 17:35

meanmachine skrev: :? Vart har jag påstått nått liknande? En sibastärk på 10000w :? Låter mer som du yrar nu.

Ännu ett bevis på att du inte läser vad man skriver.

meanmachine skrev:Vart kom detta ifrån? Du yrar igen! VI har påtalat vad som är bäst: en sibastärk ala bioreciver för ca 3500:- mot en förstärkare för 100000:- eller mer typ din angivna rörhäck. Vi debatterar vem och vad som avgör utgågnen av befömningen "BÄST" vem och vad avgör vad som är bäst! Är detta svårt att hålla sig till. Undrar vem som trollar! :?

Igen, bevis på att du inte läser vad man skriver.
Bevisligen så är det du som trollar när man försökt förklarat över 50 gånger skillnaden mellan subjektivt och objektivt men vill, eller kan inte, förstå.
Jag visa att det finns svindyra förstärkare som besudlar signalen mycket mer än det mesta man kan hitta på siba. Så om man vill ha en så transparent återgivning som möjligt, så är den klart sämre.

Om man bara vill ha ett "coolt ljud" som man gillar subjektivt, så kan den funka perfekt, likväl som precis vad som helst, eftersom det är subjektivt och det finnas ingen som helst ram för vad som är bra eller inte.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 17:46

OK håller med dig att om man nu väljer att vara transparensnisse och ha en genomskinligt ljud så kan man hitta rätt så billiga alternativ som lyckas lösa detta och med ett par pIP eller likande och en Pioneer dv-668 så kan man få en skapligt trevlig återgivning. Detta verkar ju öppenbarligen inte räcka för en rad typer som ju tycker detta är oengageraden och platt och tråkigt. Det vill ha mer liv och mer tyngd i ljudet och väljer adnra alternativ som kan ara mycket dyra. Då har vi två fack som båda tycker att de är rätt ute i sina ljudval i och så långt är detta bra eftersom det inte talar med varandra. :lol:

Båda lever i en övertro på att deras alternativ är det absolut korrekta. När de börja snacka med varandra kommer err problem in eftersom båda parter har rätt men man anklagar varandra för att ha fel.

Jag hävadr fortfarande att det inte är objektivt fel att ha en klart färgad apparat. Jag kan tom hävda att den ofärgade apparaten är objektivt fel utifrån mina preferenser av vad som är bra återgivning.

BÅDE IÖ och subjektivisten.

För att kunna göra desas definitioner som ni gör, dvs att påatå att något är objektivt rätt måste ni har en referens lagd utifrån vad som grundläggande är rätt och i ert fall är det att återginvningen skall vara så som den är på skivan. Då får ni rätt men detta är gallimattias för mig och mågna andra som inte vill utgå från denna grundplåt. Min referens som jag mäter efter är att ljudet skall vara raffinerat, levande och naturligt så som jag i min föreställningsvärld tycker det skall låta. Fren denna uitgångspunkt har jag rätt efter min bedömning oavsett mätnmingen.

Alltså för att dra en gammal bekantskap. Skilj på äpplen och päron. Det går inte att förutsätta att alla kommer att acceptera vad som är objektivt rätt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-07 17:50

meanmachine skrev:Båda lever i en övertro på att deras alternativ är det absolut korrekta. När de börja snacka med varandra kommer err problem in eftersom båda parter har rätt men man anklagar varandra för att ha fel.

Jag hävadr fortfarande att det inte är objektivt fel att ha en klart färgad apparat. Jag kan tom hävda att den ofärgade apparaten är objektivt fel utifrån mina preferenser av vad som är bra återgivning.

Nja, det är ju faktiskt så att för lyssna så det är på skivan så ÄR transparent väg den mest korrekta. Sen om man subjektivt föredrar en icke transaprent kedja, så är det bra, men det är inte så att man spelar upp skivan mer korrekt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-07 17:55

meanmachine skrev:För att kunna göra desas definitioner som ni gör, dvs att påatå att något är objektivt rätt måste ni har en referens lagd utifrån vad som grundläggande är rätt och i ert fall är det att återginvningen skall vara så som den är på skivan. Då får ni rätt men detta är gallimattias för mig och mågna andra som inte vill utgå från denna grundplåt. Min referens som jag mäter efter är att ljudet skall vara raffinerat, levande och naturligt så som jag i min föreställningsvärld tycker det skall låta. Fren denna uitgångspunkt har jag rätt efter min bedömning oavsett mätnmingen.

Du missar poängen helt. Referensen är inte att "AC/DC's back in black låter sådär gossigt", utan referensen är att via t ex F/E lyssningar och även kanske mätningar, se om just den länken av kedjan kan släppa igenom signalen utan besudla den. Det har inget med att just en skivan, lr 10 st skivor ska låta på ett speciellt sätt, utan det handlar om att alla skivor ska låta såsom dom är!

Visst kan man föredra att alla skivor låter liknade, om vi jämför med TV så tar vi en TV som gör att allt ser gulaktigt, för man tycker det ser trevligare ut, så kan man ju gilla det subjektivt, men man måste inse att alla skivor kommer låta "lika", eftersom alla skivor komma ha samma "fel". Men man kan ju gilla det om man vill.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 17:57

subjektivisten skrev:Nja, det är ju faktiskt så att för lyssna så det är på skivan så ÄR transparent väg den mest korrekta. Sen om man subjektivt föredrar en icke transaprent kedja, så är det bra, men det är inte så att man spelar upp skivan mer korrekt.

Japp. Om du har skivan som referens. Om du har ljudet ut i rummet. Inte nödvändigtvis. Kan vara så ändå men då är det en annan spelplan. Denna kan man kalla för vad man vill typ voodo eller andra glåpord. Det viktia är att inse att det finn olika utgångspunkter och olika referenser. För några infaller det ni snackar om.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 17:59

subjektivisten skrev:Du missar poängen helt

Nej :)

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-07 18:02

MM,

Hur många gånger har inte IÖ påtalat för dig att hans sätt att se på återgivning är hans subjektiva åsikt och inget han prackar på dig?

Alltså, jisses, det skulle vara kul att föra en seriöst samtal med dig nån gång eftersom du har så mycket roligt att berätta och har testat så mycket. Skulle tom tycka det vore skitkul om du hade med dig massa apparater och visade upp och pratade runt dem och din subjektiva åsikt runt dem.

Men snälla, försök skillja på det objektiva och det subjektiva och försök att läsa vad som skrivs istället för att påstå något som andra faktiskt inte säger. Det är min subjektiva bedömning efter att försökt läsa lite...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-07 18:07

meanmachine skrev:Japp. Om du har skivan som referens. Om du har ljudet ut i rummet. Inte nödvändigtvis. Kan vara så ändå men då är det en annan spelplan. Denna kan man kalla för vad man vill typ voodo eller andra glåpord. Det viktia är att inse att det finn olika utgångspunkter och olika referenser. För några infaller det ni snackar om.

Exakt vad skulle annars vara referensen? 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-07 18:09

Kaffekoppen skrev:Men snälla, försök skillja på det objektiva och det subjektiva och försök att läsa vad som skrivs istället för att påstå något som andra faktiskt inte säger. Det är min subjektiva bedömning efter att försökt läsa lite...

Har sedan januari i år, på två forum, säkert förklarat över 50 gånger skillanden mellan subjektivt och objektivt för honom, och att det inte är något fel att subjektivt gilla något, men det verkar inte gå fram, hur mycket och nogrannt man än beskriver det.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 18:16

subjektivisten skrev:Exakt vad skulle annars vara referensen?

Ljudet i rummet. :) det är väl inte så svårt? Ljudbilden och storhet, tyngd, naturlighet och attack ja du fattar. Sådant som du tycker är trams. Jag gillar trams men tycker att det du snackar är gallimattis. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 18:17

subjetivisten skrev:Har sedan januari i år, på två forum, säkert förklarat över 50 gånger skillanden mellan subjektivt och objektivt för honom, och att det inte är något fel att subjektivt gilla något, men det verkar inte gå fram, hur mycket och nogrannt man än beskriver det

Vilken hjälte du är. :lol: Du är söt när du rent öppenbart söker stöd hos andra för att inte känna dig lite ensam på lilla hjärtat.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-07 18:19

Är inte ljudet i rummet det man bedömmer subjektivt? :o

Ställer man en blomkruka 30cm bredvid soffan kommer ljudet tiofaldigt förbättras. Det är sant. Prova. Om det fungerar har vi demonstrerat placebo.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-09-07 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-07 18:20

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Men snälla, försök skillja på det objektiva och det subjektiva och försök att läsa vad som skrivs istället för att påstå något som andra faktiskt inte säger. Det är min subjektiva bedömning efter att försökt läsa lite...

Har sedan januari i år, på två forum, säkert förklarat över 50 gånger skillanden mellan subjektivt och objektivt för honom, och att det inte är något fel att subjektivt gilla något, men det verkar inte gå fram, hur mycket och nogrannt man än beskriver det.

Jag beundrar ditt tålamod, jag hade gett upp för länge sedan. Jag blir irriterad utan att ens vara inblandad i diskussionen :)
Senast redigerad av Kevin_Mitnick 2007-09-07 18:22, redigerad totalt 2 gånger.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 18:21

Kaffekoppen skrev:MM,

Hur många gånger har inte IÖ påtalat för dig att hans sätt att se på återgivning är hans subjektiva åsikt och inget han prackar på dig?

Alltså, jisses, det skulle vara kul att föra en seriöst samtal med dig nån gång eftersom du har så mycket roligt att berätta och har testat så mycket. Skulle tom tycka det vore skitkul om du hade med dig massa apparater och visade upp och pratade runt dem och din subjektiva åsikt runt dem.

Men snälla, försök skillja på det objektiva och det subjektiva och försök att läsa vad som skrivs istället för att påstå något som andra faktiskt inte säger. Det är min subjektiva bedömning efter att försökt läsa lite...

Det är inte så lätt när man tillhör begåvningsreserven. Ellerhur subjetivisten :wink:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-07 18:22

:?:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi