Placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-08 00:42

subjektivisten skrev:
Killen är ett troll. Så enkelt är det.

Då fins det minst två. :wink:

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-08 00:43

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 869#431869

Där finns svaret man tjatar om ..

Var det fler frågor än så .. som någon tycker var viktig att
få svar på, så ber jag vederbörande att omformulera frågan
så att det går att svara på, på ett annat sätt än vad som redan
är gjort.

Maveric 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-08 00:46

MaVeRiC skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=431869#431869

är gjort.

Maveric 8)

Skulle detta vara ett svar?
Ja, en sak är säker, du fortsätter exakt som vanligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-08 00:49

subjektivisten skrev:
MaVeRiC skrev:Ber om ursäkt till er andra. Men denna nin som subjektivisten kallar sig på andra forum, har förstört många stunder för både mig o 100 tals andra på andra forum. Nu försöker han göra detsamma här. :(

Maveric 8)

haha, det verkar finns dåligt med luft hos dig. :lol:
Du är inte sann. En sann bråkmakare, som lyckats smörat för någon admin så trots blivit bannad och fortsätter med samma grejer under nytt nick, även HOTAT folk, och kommit undan med det. Helt otroligt.

Ibland undrar jag om du "är på riktigt" ... :lol:

Jag heter Maveric på de 3 forum jag är aktiv på och ett av
dem är "ninfritt" och det är jag sååå glad för.

Maveric 8)

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-08 00:51

subjektivisten skrev:
MaVeRiC skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=431869#431869

är gjort.

Maveric 8)

Skulle detta vara ett svar?
Ja, en sak är säker, du fortsätter exakt som vanligt.

Nej svaret finns i länken som du citerar..

Du kanske borde citera svaret istället :wink:

Vill du ha ett annat svar.. så får du väl fråga så att jag kan ge
dig ett annat svar :idea:

Vad är det du undrar nin ... berätta för mig :?:

Maveric 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-08 00:52

MaVeRiC skrev:Ibland undrar jag om du "är på riktigt" ... :lol:

Jag heter Maveric på de 3 forum jag är aktiv på och ett av
dem är "ninfritt" och det är jag sååå glad för.

Maveric 8)

Så du sitter och ljuger nu alltså? Att du var bannad från minhembio, för hur du håller på, men skapa en ny användare direkt, rallyballe, och fortsatte samma visa. Jag påpeka detta för moderators många gånger och ifrågasatt hur det gick ihop, och det sluta med att rallyballe nicket försvann, du fick tillbaka maveric nicket, som du innan var bannad under.
Så inte nog med att du är oförskämd, du ljuger. Riktigt unket.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-08 01:03

Har du några frågor som du vill ha svar på ..

eller skall du traggla vidare om något som borde vara
totalt ointressant för övriga här på faktiskt ...

Det är dax att gå vidare nu :arrow:

Maveric 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-08 01:08

Pöjka !

Fins en alldeles utmärkt PM funktionalitet på detta forum ! :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-08 01:13

Laila skrev:Pöjka !

Fins en alldeles utmärkt PM funktionalitet på detta forum ! :wink:

Inte intresserad av det, vi ser ju direkt vad killen går för när han duckar direkt för sakfrågan, men börjar trolla direkt. Lär bli livat på faktiskt också då. :?

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-08 01:22

Har du någon fråga du vill ha svar på .. :?:

Var det inte det som var problemet .. att jag inte svarat
på en fråga som du ansåg att den borde ha blivit besvarad.

Vad vill du veta ...

Maveric 8)

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 02:28

subjektivisten skrev:
Empress skrev:Jag håller med dig i att om detta med apparaternas namn/utseende saknar betydelse ialf för mig gör det detta bara de ger mig det jag vill ha.. Inte vad någon annan anser att det skall vara..

Då lär dom ge dig samma om du testar det blint med.

Gäspar..
Intresse klubben antecknar med febrilitet vad faktiskt.se's fetast stortroll har att säga i sina onliners..

Som sagt jag har sagt det förut.. "Jag låter mig inte påverkas av någon" och "Så länge du inte vet hur jag testar produkter i verkligheten så har du ingen rätt att säga åt mig hur jag skall testa" du vet dessa ord a gäller dig med.

Ändå forsätter du med att trolla onliners så fort jag yttra mig. Du vet sådan här kommentare gör det bara mindre intressant att lyssna på dig eller någon annan oavsett vad det är för "lära" eller "principer" och "idéer" de själva representerar som slänger ur sig dem.
Fast att du skall begripa det kommer väl den dagen då helvetet fryser till is.

Men vill du forsätta med dina svartvita antagande om andra människor baserat på "frånvaro av bevis är bevis på frånvaro" så gör det på dig själv.. Ta inte ut på mig i framtiden.
Senast redigerad av Empress 2007-09-08 02:54, redigerad totalt 1 gång.
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-08 02:48

Empress skrev:"Jag låter mig inte påverkas av någon"

Hur vet du det?

Förtydligande: Hur har du undersökt det?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 03:17

IngOehman skrev:
Empress skrev:"Jag låter mig inte påverkas av någon"

Hur vet du det?

Förtydligande: Hur har du undersökt det?

Vh, iö

Du ditt "förtydligan" är knappast ett förtydligan snarare ett förvirrande i sammanhanget.

Men om du vill veta..

Ja du därför att jag inte lyssnar på vad andra säger när jag skall testar produkter, utan jag väljer att avvika från eventuelle koversationer, göra som jag brukar göra "lämna lyssnings rummet"och sätta mig att läsa en god bok/dagens tidning/Illusterad Vetenskap eller vad jag har med moig för tillfället, om det sker "mellan snack" vid produktbyte, och är inte intresserad av att diskutera för eller efter heller över det som skall testas/har testats.. Dessutom läser jag inte "faktablad med mätresultat" om produkten heller innan för att ta ett exempel innan jag går ned och lyssnar och utväderar. Det enda jag har med mig är mina privata mätintsrument det som i vardagligt tal kallas för öron och någon god literatur att roa mig med om det kommer "snack kring aparaterna".

Där med är de inte sagt att jag är ointresserad att ta till mig idéer om jag BER om det själv eller anser att jag har behov av det.

Jag ogillar dock påprackande som många sysslar med på detta forumet och även på andra forum med. Jag har svarat på en av dessa påprackare det som är innan ditt inlägg.

"Taket it or leav it" min förklaring. Sedan om du kan acceptera denna förklaringen eller inte... Det är upp till dig.. Men det är så det funkar för mig..
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-09-08 06:50

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Subjektivisten,

du behöver inte svara på frågor jag ställer til andra, Det ger sig själv om Maveric besvarar min fråga och de tidigare han fått.

Killen är ett troll. Så enkelt är det.

Det var ett j...a tjatande om troll. Har du fått troll på hjärnan eller?

En försynt fråga. Har du någonsin varit glad? :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-08 07:18

Empress skrev:Gäspar..
Intresse klubben antecknar med febrilitet vad faktiskt.se's fetast stortroll har att säga i sina onliners..

Som sagt jag har sagt det förut.. "Jag låter mig inte påverkas av någon" och "Så länge du inte vet hur jag testar produkter i verkligheten så har du ingen rätt att säga åt mig hur jag skall testa" du vet dessa ord a gäller dig med.

Till skillnad från dig, så är jag intresserad av verkligheten. Jävligt trist attityd du har, så frågan är, vad gör du här?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-08 07:19

Empress skrev:Där med är de inte sagt att jag är ointresserad att ta till mig idéer om jag BER om det själv eller anser att jag har behov av det.

Saken är ju enkel, om du verkligen hör dessa skillnader så lär det inte spela någon roll om du hör dom blint heller.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-08 07:20

hajen1 skrev:Det var ett j...a tjatande om troll. Har du fått troll på hjärnan eller?

Jag är glad för det mesta. Det enda som gör mig ledsen är folk som uppenbart bara vill bråka och är ointresserade att lära sig något.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-08 08:19

Max_Headroom skrev:
Piotr skrev:1500 spänn för en perfekt CD-spelare 8O .. berätta.. jag springer och köper direkt. Var det inte du som pysslade med klockbyten osv? Är du av den uppfattningen nu efter avprogrammering att det var placebo?

Han skrev väl inte att den var perfekt, va? Det lade du till själv, eller hur?

"Utan hörbar försämring" stod det nåt om i alla fall. Och så kan det mycket väl vara. För att sålla ut CD/DVD/DACar så är det mycket lättare om man använder specialfall, och inte vanliga köpe-skivor. Det är svårt att höra skillnader mellan CD-spelare med vanliga skivor också, men är mycket svårare. Jag vill mena att det inte sällan är omöjligt under normala omständigheter (vanliga högtalare, vanligt vardagasrum som lyssningsmiljö, dvs det som dom flesta har att jobba med vid en utvärdering).

I ett öppet test hörs förståss stora skillnader, men dom är inte kopplade till spelarnas ljud.

Var det inte David Wilson eller vad han heter som körde en demo med en iPod ibyggd i en fin och dyr låda?

Kan som kuriosa tillägga att jag inte hörda någon skillnad alls mellan min förra och nuvarande CD-spelare (när den gamla behagade spela skivorna, det var lite si och så med det), trots helt olika tekinik i dom (en-bit i gamla, äkta 18-bit i nya).

Mycket bra och insiktsfullt inlägg !

" Utan hörbar försämring" var det jag skrev, dvs. vid en kontrollerad blindtest.

Det som är litet lustigt att läsa, är att div. personer, t.ex. piotr, påstår att han är helt imun mot placebo, vad det gäller blindtester av t.ex. cd-spelare.
Piotr. påstår också att det är STORA skillnader på spelare med/ utan klockmodifiering, något som jag fått bevisat inte stämmer, åtminstone inte med Marantz cd-spelare och Lclock 2. Spelaren lät sämre än den billigare, omodifierade sonydvd:n för 1200:- kronor, vid kontrollerat blinttest.
( Spelaren med klockmodifikation lät dock bättre innan blindtesten :D , var det någon som sade placebo? )

Var det inte Piotr som ville blindtesta, eh, var det kablar? mot Ingvar Öhman.

Enda haken var väl att Piotr ville att man skulle hysta upp 100 000:- kronor, vilket ju , som säkert var avsikten, gjorde att det hela inte blev av.....

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-08 08:21

meanmachine skrev::lol: Bra inlägg Piotr.

Jag kan förvånas över hur man kan svänga så fort. Blir lite rädd för sådant. Kineserna har ett ordspråk som säger: "att tömma hav är lätt och att flytta berg är lätt med att få en människa att ändra sig det är svårt"

Lite fartligt med snabba kast. Dessa tenderar rent historiskt att bli väldigt militanta. :(

Jag är inte militant bara för att jag skriver fakta numera, det kan dock tolkas så, då jag påstår saker som kan bevisas ( i blindtest ).

Jag har inte ens gjort lumpen! :D

( vapenfritt )

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-08 08:24

Conan skrev:Men vore det inte en schysst gest så här i slutet av tråden (eller strax före halvtid?) om vi alla kunde enas om följande:

1. Det är inget fel i att föredra dyra hifi-apparater baserat på hur de subjektivt låter i din specifika anläggning - detta helt oavhängigt hur aqpparaten i fråga mäter elektriskt eller huruvida det upplevda ljudet är färgat av placebo eller inte. Man kanske föredrar en amerikansk hörhäck för 2,5 mille.

2. Det är heller inget fel i att föredra apparater där man har på ett vetenskapligt sett undersökt apparatens tekniska och återgivningsmässiga prestanda först. Detta för att minimera risken för placebofenomen. Man kanske landar på en siba-receiver för 2,500 bagare.

Sen kan vi kanske återgå till trådens ämne nämligen att vi, medvetet eller omedvetet, färgas i vår uppfattning om en apparats ljudliga kvaliteér av sådant som status och förväntingar, vilka egentligen inte påverkar lujdet som det når våra öron. Det är både min uppfattning och min erfarenhet att så är fallet i mycket stor utsträckning.

Shoot folks! :lol:

Detta vill jag skriva under , till 100 % !

Mycket insiktsfullt, vittnar om stor mognad inom ämnet hifi.
Inlägget innehåller ju också 100% fakta, vilket gör det brilliant.

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-08 08:28

subjektivisten skrev:
hajen1 skrev:Det var ett j...a tjatande om troll. Har du fått troll på hjärnan eller?

Jag är glad för det mesta. Det enda som gör mig ledsen är folk som uppenbart bara vill bråka och är ointresserade att lära sig något.

Man blir ju litet ledsen faktiskt, då folk inte vill lära sig något ( Bill 50x ), inte HAR möjligheten/förmågan att lära sig något ( Empress ) eller TROR att man har rätt, men inte kan/vill bevisa det i kontrollerat blindtest ( Piotr ).

Men du är väl som jag , bäste subjektivist, full med faktaspäckade åsikter, och glad dessutom för det mesta ! :D

V. H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-08 08:34

Ni borde skämmas hela högen!

Richard, behåll dina egna värderingar om personer för dig själv. Vad får dig att tro att din subjektiva bedömning har något med objektivitet att göra?

Hur kan du vakna upp en lördagsmorgon, skippa kaffet och skriva dynga på det här viset?

Vet hut!

// Konstitutions-Carl

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-08 08:38

Kaffekoppen skrev:Ni borde skämmas hela högen!

Richard, behåll dina egna värderingar om personer för dig själv. Vad får dig att tro att din subjektiva bedömning har något med objektivitet att göra?

Hur kan du vakna upp en lördagsmorgon, skippa kaffet och skriva dynga på det här viset?

Vet hut!

// Konstitutions-Carl

:?:

Drick ditt morgonkaffe, kaffekoppen, så blir du på bättre humör!

Jag skriver inte dynga, endast fakta. :wink:

V. H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-08 08:46

Jag har, redan innan inlägget, druckit mitt kaffe. Förövrigt en mycket god sådan, med mjölk i. Det är fakta.

Din bedömning av andra personer är enkom av subjektiv art och behålles med fördel hos dig själv.

Att du försvarar ditt beteende är förkastligt enligt min åsikt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-08 09:11

Richard,

nu är du ordentligt ute och cyklar.

Ska du läsa igenom inläggen (mina och dina... och dom andra..:)) ett par gånger och fundera lite för att sedan komma tillbaka och förklara vad du håller på med.. eller ska jag göra hackebiff av dig på en gång? ;)

Dina inlägg är illa genomtänkta och representerar all time low från dig. :(

/Peter, som inte fått nå frukost än... *åker och handlar*

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-08 09:12

Du kan få frukost här om du spacklar några timmar 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-08 09:14

Vet hut!

// Konstitutions-Carl

Att du försvarar dylikt " Anders Björk" beteende från din sida är oförsvarligt enligt mig, dessutom en smula retoriskt. 8O :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-08 09:16

Piotr skrev:Richard,

Ska du läsa igenom inläggen (mina och dina... och dom andra..:)) ett par gånger och fundera lite för att sedan komma tillbaka och förklara vad du håller på med.. eller ska jag göra hackebiff av dig på en gång? ;)

Käka frukost först, då tänker man klarare !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-08 09:26

Richard skrev:
Piotr skrev:Richard,

Käka frukost först, då tänker man klarare !

Fel igen Richard.

DU tänker klarare efter frukost.

JAG tänker klarare efter frukost IBLAND.. idag är en sådan dag! :)

MAN/ANDRA är som nån av oss eller helt okänsliga för om frukost intagits eller inte.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-08 09:31

Richard skrev:

Vet hut!

// Konstitutions-Carl

Att du försvarar dylikt " Anders Björk" beteende från din sida är oförsvarligt enligt mig, dessutom en smula retoriskt. 8O :wink:

Du hade redan gett en respons på det inlägget.

Visst var inlägget retoriskt. Det fanns inte i min sinnesvärld att du inte skulle be om ursäkt för ditt elaka och onyanserade inlägg när du tänkt efter.

Jag är uppriktigt förvånad. Och har inget mer att tillägga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi