Tengil skrev:Hej Bill
Jag har läst dina svar angående blindtest, och är lite nyfiken. Du är ofta lite reserverad och har lite vaga invändningar mot metoden, samtidigt som du förklarar i ett tidigare inlägg att du förstår hur det skall gå till.
Fråga 1 Vad exakt har du för invändningar mot metoden, om den utförs korrekt?
Fråga 2 Om inte blindtest är den bästa metoden att testa apparater, vilken metod är bättre än blindtest?
Vh Christer
Inte riktigt med. Det var väl F/E-lyssning jag har vissa invändningar emot även om jag förstår hur den går till? Men låt oss jämföra blindtest mot "instrumenttest".
En instrumenttest kan oftast bara mäta en sak i taget, till skillnad från blindtester där man jämför hela musikupplevelsen. Vad instrumentmätningar har gemensamt med blindtester är att de (bara) är ett utsnitt av verkligheten. Inte hela verkligheten alltså, däremot på helt olika plan.
Medan instrumentmätningar lider av begränsningen att man mäter en sak i taget (oftast) så är blindtester en sammantagen "mätning" av hela musikupplevelsen men däremot inte under "normala" förhållanden. I en blindtest finns det fler parametrar att ta hänsyn till, nämligen de som lyssnar. Ett instrument (om det är någorlunda bra) beter sig likadant i dag som imorgon. Eller 20 gånger på raken. Det har heller inga förutfattade meningar om hur det ska låta, vilka förväntningar det finns på testen - eller vad det ska få till lunch om det svarar "rätt".
När man skriver "en korrekt utförd blindtest" som förutsättning så är det som om jag skriver att "en korrekt utförd högtalare" inte påverkar ljudet.
I blindtester är det människor involverade. Precis som vid öppna tester, slölyssning vid brasan eller studsande framför Deine Lakaien på Arvika-festivalen. En "oseriös" blindtest, där någon byter högtalarkablar medan lyssnarna tittar åt andra hållet, är lika intetsägande som när en "seriös" blindtest genomförs där man tänkt på allt och genomför detta enligt alla konstens regler. I det förra fallet kan man diskutera reabiliteten och validiteten, i det andra kan frågan om verklighetstrogen test diskuteras.
/ B